Racisme & Discriminatie

Ooh nee hoor. Ik doelde op de donkere medemens die dat zal vinden. Weet niet eens of ik op jou gereageerd heb ergens haha ik reageer alleen op posts en kijk vaak niet eens wie het is.

Wel jammer dat er in de samenleving steeds naar kleur gewezen wordt. Geloof mij wanneer de donkere medemens 200 jaar geleden had geleefd in het "rijke" deel van de wereld en de blanken in Afrika en omstreken dan waren de zwarten nu de racisten. Het zit blijkbaar in de mens om geluk niet te willen delen en bang te zijn daar zelf wat van te moeten inleveren. Bij welvarende donkere medemensen zal dat niet anders zijn. Je ziet nu al veel donkere mensen die vinden dat Nederland vol genoeg is. Wanneer het eigen geluk er is telt ook voor hun (de meesten) de rest niet meer. Eigenbelang is niemand vreemd.
Zie het als een clubtrainer die baalt als zijn half geblesseerde speler opgeroepen wordt maar wanneer hij bondscoach is niet anders doet.

Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Het is vaak, niet altijd, 'wij' tegen 'hen', of het nou strijd tussen landen is, strijd tussen clubs, strijd tussen dorpen, strijd tussen wat dan ook. Kan zelfs nog Pietje en Jantje zijn die willen bepalen wie de beste is van de twee. Zit in de natuur ingebakken, denk ik. Er zijn ook mensen die die "programmering" volkomen missen trouwens, maar dat terzijde. Wij als mensen vormen vaak een groep en proberen vervolgens onze superioriteit te tonen. We pesten, we sluiten uit, we maken belachelijk. De winnaar krijgt de buit, de wet van de sterkste. Maar we hebben juist als samenlevingen/beschavingen afspraken en wetten gemaakt om de zwakkere te beschermen, om te zorgen dat de 'sterkste' niet altijd z'n zin krijgt. We leven nu in een tijd waarin dat besef sterk leeft, en dat betekent ook dat we ons niet de ogen moeten sluiten voor hetgeen we al die jaren terug verkeerd hebben gedaan. Ook al hadden ze wellicht hetzelfde gedaan als ze in onze schoenen stonden. Dat is namelijk geen vrijbrief. "Ja, maar Pietje deed het ook", of in dat geval zelfs "Ja, maar Pietje had het ook gedaan als ie de kans had gekregen" om het nog breder te trekken, is geen rechtvaardige verdediging. We kunnen ook in de spiegel kijken en concluderen, "Ja, dat heb ik fout gedaan en ga ik vanaf nu anders doen", zonder gelijk naar anderen te kijken. Geldt voor meer dingen in het leven.

Wat had ik zelf gedaan in die tijd? Ik zou het niet weten. Het is makkelijk lullen vanaf m'n comfy chair.
 
Laatst bewerkt:
De welbekende slachtofferrol. Door dit gezeik is iedereen wel een keer klaar met die mensen. Accepteer dan gewoon dat je een minderheid bent of hou je kop.


Ik weet ook niet wat ik moet met uitspraken als "Er wordt vaak gezegd dat zwarte doelmannen een gebrek aan concentratie hebben" en "Veel mensen denken dat wij over weinig zelfvertrouwen beschikken en daarom veel blunders maken". Zijn er concrete voorbeelden van zwarte topkeepers die het niet haalden vanwege hun huidskleur, of is dit een soort onderbuikgevoel zonder op feiten gebaseerd te zijn?
 
Ik weet ook niet wat ik moet met uitspraken als "Er wordt vaak gezegd dat zwarte doelmannen een gebrek aan concentratie hebben" en "Veel mensen denken dat wij over weinig zelfvertrouwen beschikken en daarom veel blunders maken". Zijn er concrete voorbeelden van zwarte topkeepers die het niet haalden vanwege hun huidskleur, of is dit een soort onderbuikgevoel zonder op feiten gebaseerd te zijn?
Zoet omdat hij blank is 😁
 
Joep, dank voor deze fijne reactie. Ik kan er in alle eerlijkheid weinig tegenin brengen en ik denk dat mijn mening dichter bij de jouwe ligt dan je denkt, ook al kwam dat eerder niet zo over vanwege mijn gebrekkige quote-skills op dit forum. Ik ben het eigenlijk overal wel mee eens, behalve dat ik denk dat het probleem zit in in het feit dat een heel groot deel van NL niet zo genuanceerd en intelligent kan denken als jij, wat dit soort discussies in veel gevallen onmogelijk maakt en waardoor in cirkels praten in veel gevallen onvermijdelijk is. Daar schuilt in mij de pessimist.

Laat ik het voor nu maar even afsluiten met het feit dat ik hoop dat een ieder - op zijn/haar eigen manier, met zijn/haar eigen tradities - ook dit jaar weer zal genieten van een mooi feest.

Dat laatste hoop ik uiteraard ook.

Ik denk dat we het inderdaad het behoorlijk eens zijn, wat het discussiëren niet leuker maakt ;).

Ik denk dat er veel mensen zijn die inderdaad een gebrek aan nuance heeft en vooral in zwart wit denken. Ik vraag me ook af wat de media daar voor invloed heeft. Ik betrap mezelf erop dat ik heel vaak instinctief wil reageren op berichten en dan vooral het kopje van de link. Ik weet dat veel, zo niet alle, berichten een clickbate gehalte hebben. Maar toch heb ik de neiging om een kopje te lezen en meteen te reageren met "onzin" of "precies dat". Gebrek aan de inhoud van een bericht en/of verdere kennis over het onderwerp weerhoud me niet daarin. Ik ga ervan uit dat iedereen dat heeft. Dat helpt discussiëren over zaken niet echt.
 
Yin: de donkere zijde van de berg en yang: de lichte zijde van de berg. Yin en yang zijn de uitdrukkingsvormen van de Tao en hebben op zichzelf geen waarde. Je kan dus nooit een yin- of yang-mens zijn in absolute zin.

...En door.
 
Ik weet ook niet wat ik moet met uitspraken als "Er wordt vaak gezegd dat zwarte doelmannen een gebrek aan concentratie hebben" en "Veel mensen denken dat wij over weinig zelfvertrouwen beschikken en daarom veel blunders maken". Zijn er concrete voorbeelden van zwarte topkeepers die het niet haalden vanwege hun huidskleur, of is dit een soort onderbuikgevoel zonder op feiten gebaseerd te zijn?
Als ik al een onderscheid obv kleur zou maken dan komt de zwarte man er beter uit ivm atletischer zijn (maar dat kan ook een vooroordeel zijn).
 
Yin: de donkere zijde van de berg en yang: de lichte zijde van de berg. Yin en yang zijn de uitdrukkingsvormen van de Tao en hebben op zichzelf geen waarde. Je kan dus nooit een yin- of yang-mens zijn in absolute zin.

...En door.
Tss, jij bent zeker een kreeft dat je met zulke dooddoeners komt ;)
 
Ik weet ook niet wat ik moet met uitspraken als "Er wordt vaak gezegd dat zwarte doelmannen een gebrek aan concentratie hebben" en "Veel mensen denken dat wij over weinig zelfvertrouwen beschikken en daarom veel blunders maken". Zijn er concrete voorbeelden van zwarte topkeepers die het niet haalden vanwege hun huidskleur, of is dit een soort onderbuikgevoel zonder op feiten gebaseerd te zijn?

Menzo kwam er ook mee, dat donkere trainers geen vertrouwen kregen. Schijnbaar blijft zoiets een dankbaar excuus om terug te grijpen als je zelf faalt. Juist in de sport telt prestatie.
 
De welbekende slachtofferrol. Door dit gezeik is iedereen wel een keer klaar met die mensen. Accepteer dan gewoon dat je een minderheid bent of hou je kop.


Hoe kan je nu in godsnaam accepteren dat je een 'minderheid' bent als je als sportman het allerhoogste nastreeft?

Hij zegt juist: ik ben geen minderheid. Ik ben een keeper zoals alle andere keepers, en ik wil als keeper serieus worden beoordeeld. Ik vind het niet gek wat hij zegt, er is overweldigend onderzoek dat we enorm 'biased' zijn in het beoordelen van andere mensen - afkomst, geloof of geslacht spelen een hele grote rol, ook al hebben ze feitelijk niks met prestaties te maken. Je kunt ook eens naar hem luisteren, naar zijn ervaringen, in plaats van hem meteen te dissen als een slachtoffer. Bovendien: als iemand géén slachtoffer is, dan lijkt me dat Onana wel. Hij is vaste keeper van Ajax1, en heeft beslist de nodige hindernissen moeten overwinnen.

Ik las laatst over een onderzoek naar een orkest, waar ze hebben geëxperimenteerd met audities achter een gordijn - de jury die besliste of iemand tot het orkest werd toegelaten zag dus niet langer geslacht, kleur, leeftijd etc. Dat bleek een hele grote invloed te hebben op de samenstelling van het orkest. Ik denk dat het erg wijs is, vooral bij prestaties, om stil te staan bij onze vooroordelen.
 
Menzo kwam er ook mee, dat donkere trainers geen vertrouwen kregen. Schijnbaar blijft zoiets een dankbaar excuus om terug te grijpen als je zelf faalt. Juist in de sport telt prestatie.

Ja, maar zeker bij een trainer geldt het gevaar van biases - van de spelers, het bestuur, maar ook de media... Waarom is dat zo'n moeilijke gedachtegang? Het is een tamelijk wetenschappelijk onderbouwd gegeven.

Ik vind het nogal snel om iemands persoonlijke ervaringen als een 'excuus' te typeren - ik ben ook wel benieuwd hoe Menzo dat onderbouwt. Geef hem - of Onana - die kans!
 
Hoe kan je nu in godsnaam accepteren dat je een 'minderheid' bent als je als sportman het allerhoogste nastreeft?

Hij zegt juist: ik ben geen minderheid. Ik ben een keeper zoals alle andere keepers, en ik wil als keeper serieus worden beoordeeld. Ik vind het niet gek wat hij zegt, er is overweldigend onderzoek dat we enorm 'biased' zijn in het beoordelen van andere mensen - afkomst, geloof of geslacht spelen een hele grote rol, ook al hebben ze feitelijk niks met prestaties te maken. Je kunt ook eens naar hem luisteren, naar zijn ervaringen, in plaats van hem meteen te dissen als een slachtoffer. Bovendien: als iemand géén slachtoffer is, dan lijkt me dat Onana wel. Hij is vaste keeper van Ajax1, en heeft beslist de nodige hindernissen moeten overwinnen.

Ik las laatst over een onderzoek naar een orkest, waar ze hebben geëxperimenteerd met audities achter een gordijn - de jury die besliste of iemand tot het orkest werd toegelaten zag dus niet langer geslacht, kleur, leeftijd etc. Dat bleek een hele grote invloed te hebben op de samenstelling van het orkest. Ik denk dat het erg wijs is, vooral bij prestaties, om stil te staan bij onze vooroordelen.
Straks komen de armen die zeggen dat de rijken niet meer rijk mogen zijn. Er is nu eenmaal verschil in de wereld en daar mogen ze mee dealen of keihard werken. Het is niet anders. Brad Pitt kan alle vrouwen krijgen en een wat minder goed uitziende man mag de rest van ze leven alleen slijten. Het zijn niet alleen maar de zwarten met hun racisme probleempjes. Iedereen loopt wel ergens tegen aan in zijn/haar leven. De dikke vrouw, de rooie kinderen. Iedereen wordt dagelijks geconfronteerd met tegenslag. Omdat de zwarten met meer zijn valt het misschien wat meer op. Ik ben klaar met dat gezeik en hou er ook over op.
Is dit een antwoord op uw post? Waarschijnlijk niet helemaal, maar u mag het ermee doen :)
 
Straks komen de armen die zeggen dat de rijken niet meer rijk mogen zijn. Er is nu eenmaal verschil in de wereld en daar mogen ze mee dealen of keihard werken. Het is niet anders. Brad Pitt kan alle vrouwen krijgen en een wat minder goed uitziende man mag de rest van ze leven alleen slijten. Het zijn niet alleen maar de zwarten met hun racisme probleempjes. Iedereen loopt wel ergens tegen aan in zijn/haar leven. De dikke vrouw, de rooie kinderen. Iedereen wordt dagelijks geconfronteerd met tegenslag. Omdat de zwarten met meer zijn valt het misschien wat meer op. Ik ben klaar met dat gezeik en hou er ook over op.
Is dit een antwoord op uw post? Waarschijnlijk niet helemaal, maar u mag het ermee doen :)

Volgens mij breng je het allemaal wat harder dan je het meent, Ralf. Tenminste - ik let i.t.t. jou wel op namen en wie wat post en zo - volgens mij ben je een redelijke kerel die af en toe, al dan niet bewust, zowel bijzonder grappig als lomp uit de hoek komt, maar dat vind ik alleen maar mooi.

Ik weiger echter te geloven dat jij er daadwerkelijk achter staat dat we onrechtvaardigheid maar moeten accepteren in het leven. Ik geloof niet dat jij het OK vindt dat iemand met rood haar wordt gepest om zijn/haar haarkleur. Ik geloof ook niet dat jij echt meent dat mensen met overgewicht pech hebben als ze daar hinder van ondervinden binnen onze maatschappij. Net zoals dat ik niet echt geloof dat jij discriminatie op basis van huidskleur normaal vindt. Overigens heb je dat laatste ook wel eens laten doorschemeren, dus dat hoeven we niet eens ter discussie te stellen.

Dat het fenomeen bestaat, wil niet zeggen dat we het maar moeten goedkeuren of ons erbij neer moeten leggen, toch? Dan is het einde zoek imo. Natuurlijk worden mensen op allerlei gronden gediscrimineerd - zeker niet alleen op basis van huidskleur of etniciteit. En natuurlijk heeft de ene persoon gemiddeld genomen meer 'geluk' gehad dan de ander; op basis van uiterlijke kenmerken, maar ook op basis van opvoeding, aanleg/IQ/EQ/intelligentie en financiële mogelijkheden. Dat betekent nog niet dat het oneerlijk is en dat het een nobel streven is om je te verzetten tegen oneerlijkheid.

Je moet niet vergeten dat tegenover een groep onzekere/gemene/onbeschofte mensen die misbruik maken van "zwaktes" van anderen door hen te discrimineren, een hele - en gelukkig doorgaans veel grotere - groep staat die dat alles behalve acceptabel of eerlijk vindt. Als iedereen zich zou verschuilen achter de factor 'geluk' of zich uit een vorm van onverschilligheid zou neerleggen bij het feit dat minder bedeelden worden genaaid waar ze bij staan, dan kunnen we het hele begrip beschaving wel opdoeken. Dan zou ook ons mooie landje er heel anders uit hebben gezien. En volgens mij ben jij wel nationalist genoeg om trots te zijn op wat we hier hebben opgebouwd. Daar past het accepteren van onrechtvaardigheid wat mij betreft niet in (-:
 
Volgens mij breng je het allemaal wat harder dan je het meent, Ralf. Tenminste - ik let i.t.t. jou wel op namen en wie wat post en zo - volgens mij ben je een redelijke kerel die af en toe, al dan niet bewust, zowel bijzonder grappig als lomp uit de hoek komt, maar dat vind ik alleen maar mooi.

Ik weiger echter te geloven dat jij er daadwerkelijk achter staat dat we onrechtvaardigheid maar moeten accepteren in het leven. Ik geloof niet dat jij het OK vindt dat iemand met rood haar wordt gepest om zijn/haar haarkleur. Ik geloof ook niet dat jij echt meent dat mensen met overgewicht pech hebben als ze daar hinder van ondervinden binnen onze maatschappij. Net zoals dat ik niet echt geloof dat jij discriminatie op basis van huidskleur normaal vindt. Overigens heb je dat laatste ook wel eens laten doorschemeren, dus dat hoeven we niet eens ter discussie te stellen.

Dat het fenomeen bestaat, wil niet zeggen dat we het maar moeten goedkeuren of ons erbij neer moeten leggen, toch? Dan is het einde zoek imo. Natuurlijk worden mensen op allerlei gronden gediscrimineerd - zeker niet alleen op basis van huidskleur of etniciteit. En natuurlijk heeft de ene persoon gemiddeld genomen meer 'geluk' gehad dan de ander; op basis van uiterlijke kenmerken, maar ook op basis van opvoeding, aanleg/IQ/EQ/intelligentie en financiële mogelijkheden. Dat betekent nog niet dat het oneerlijk is en dat het een nobel streven is om je te verzetten tegen oneerlijkheid.

Je moet niet vergeten dat tegenover een groep onzekere/gemene/onbeschofte mensen die misbruik maken van "zwaktes" van anderen door hen te discrimineren, een hele - en gelukkig doorgaans veel grotere - groep staat die dat alles behalve acceptabel of eerlijk vindt. Als iedereen zich zou verschuilen achter de factor 'geluk' of zich uit een vorm van onverschilligheid zou neerleggen bij het feit dat minder bedeelden worden genaaid waar ze bij staan, dan kunnen we het hele begrip beschaving wel opdoeken. Dan zou ook ons mooie landje er heel anders uit hebben gezien. En volgens mij ben jij wel nationalist genoeg om trots te zijn op wat we hier hebben opgebouwd. Daar past het accepteren van onrechtvaardigheid wat mij betreft niet in (-:
Ik keur het niet goed maar leg me er bij neer. Ik kan de wereld niet veranderen, en de wereld wilt niet veranderen. Dan houdt het op. Ik geloof gewoon niet in een multiculturele samenleving (net als Jeroen Pauw zei daar ook niet in te geloven, dus het ligt niet aan mijn lage opleiding :p) maar dat is weer een ander onderwerp.
Nationalistisch ben ik zeker niet. Zet mij maar rustig in België of waar dan ook op de wereld.
 
Het schijnt dat er in Afrika veel meer zwarte keepers rond lopen. Daar worden de witte keepers weer niet op waarde geschat misschien? De witte keepers daar zullen wel balen.

De Afrikaanse albino's balen daar dan weer niet van, want die zijn dan al vermoord omdat de inheemse bevolking denkt dat het geluk brengt als je een albino vermoordt en verwerkt in een geluksdrankje. Of dat je hun ledematen verwerkt in poeders, omdat die ledematen bovennatuurlijke krachten hebben.

Maar, alles wat zwart is en begint te piepen is nu zielig... Rot op.
Wijnaldum: "Tegen mijn neefje zeiden ze dat hij zich niet meer hoefde te schminken". Wat gruwelijk dat hij een grap heeft moeten doormaken. Lucille Werner heeft daar gelukkig nooit mee te maken. Bart Boos was ook gevrijwaard van grappenmakerij. Koos Albers kwam in een rolstoel, maar daar werd gelukkig geen enkele grap over gemaakt. Grappen over 9/11, de Herald of Free Enterprise, kennen we die nog? Ik heb zelf ook een ernstig trauma omdat er een Belgische man was die vertelde dat ik wel gierig zou zijn, aangezien ik een Hollander ben. Hij kende mij niet eens, maar toch zei hij dat. Ik ben tot op het bot gekrenkt en heb besloten geen Vlaamse Friet meer te gedogen van dat racistische land!

Mensen maken grappen. Deal with it!
 
Ik keur het niet goed maar leg me er bij neer. Ik kan de wereld niet veranderen, en de wereld wilt niet veranderen. Dan houdt het op. Ik geloof gewoon niet in een multiculturele samenleving (net als Jeroen Pauw zei daar ook niet in te geloven, dus het ligt niet aan mijn lage opleiding :p) maar dat is weer een ander onderwerp.
Nationalistisch ben ik zeker niet. Zet mij maar rustig in België of waar dan ook op de wereld.

Ik vind het getuigen van een volwassen houding dat je zowel vasthoudt aan idealen, alsook je zelf realiseert dat je ze nooit helemaal zult bereiken. Een ideale wereld is onhaalbaar, maar een beetje beter moet kunnen. Zo zie ik ook zo'n boodschap van Onana - ik weet ook heus wel dat er altijd onderscheid gaat worden gemaakt, maar als je je daar bij neerlegt, verandert er nooit iets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan