Quizzen en raadsels

Basc

Basisspeler
Toch geloof ik niet dat ik per ongeluk goed uitgekomen ben. Maar ik zal nooit meer weten wat mijn gedachten waren toen ik 'm oploste, dus ik laat het rusten.
Dat zou wel heel straf zijn inderdaad. Er zijn mensen die naar zo'n puzzel kijken, en dan gewoon de oplossing 'zien', zonder direct de onderliggende verklaring te weten. Misschien had jij dat ook wel?
(Sorry, dit valt niet onder jouw 'ik laat het rusten'-adagium. Ik houd er over op :giggle:)

Basc

Basisspeler
Okee, geen quiz, maar een raadsel dan:

In de middeleeuwen wordt een kasteel belegerd door de vijand. Mensen worden door de wachters alleen binnen gelaten wanneer zij op de juiste manier antwoorden op de vraag van de wachters. Om er achter te komen wat daar speelt, stuurt de generaal van het belegerende leger :unsure: een spion naar de poort van het kasteel. Daar ligt de spion in de bosjes te wachten....
Er komt een man aangelopen, die op de poort klopt. De poort gaat open, en de wachter zegt: '6'. De man antwoordt '3', en hij mag naar binnen.
Even later komt er een tweede man. Ook hij klopt op de poort. De poort gaat open, en de wachter zegt: '8'. De man antwoordt '4', en ook hij mag naar binnen.
Nog even later klopt er een vrouw op de poort. De poort gaat open, en de wachter zegt: '12'. De vrouw antwoordt '6', en ook zij mag naar binnen.
De spion begint te glunderen. Hij doorziet de code. Vol vertrouwen klimt hij uit de bosjes, en klopt op de poort.
Die gaat open. De wachter zegt: '10', waarop de spion lachend '5' antwoordt. Hij heeft het nog niet uitgesproken, of zijn kop ligt eraf...

Nu is de vraag: wat had de spion moeten antwoorden om binnen te mogen?

Mentos

Routinier
Dat zou wel heel straf zijn inderdaad. Er zijn mensen die naar zo'n puzzel kijken, en dan gewoon de oplossing 'zien', zonder direct de onderliggende verklaring te weten. Misschien had jij dat ook wel?
(Sorry, dit valt niet onder jouw 'ik laat het rusten'-adagium. Ik houd er over op :giggle:)
Nee, dat had ik niet. Ik zat vast en na lang nadenken viel het kwartje ineens. Het was ineens heel logisch hoe ik het moest oplossen.

Totdat bleek dat ik er een zooitje van had gemaakt... :geek:

MN223

Routinier
Nu dan: een good old wiskundesommetje. Niet zozeer een puzzel, wel leuk om op te lossen (vind ik dan, ik was een wiskundenerd op school. 8 uur wiskunde per week for life! :geek:)

A - 4B + 2C = 16
2A + 7B - 5C = 83
A + B - C = ?
Nog even op inhaken:

Noem D = B-C

A-2D - 2B = 16
2A + 5D + 2B = 83
----------------------+
3A + 3D = 99

A + D = 33

A + B - C = 33

Der Jaufe

Clubicoon

In de middeleeuwen wordt een kasteel belegerd door de vijand. Mensen worden door de wachters alleen binnen gelaten wanneer zij op de juiste manier antwoorden op de vraag van de wachters. Om er achter te komen wat daar speelt, stuurt de generaal van het belegerende leger :unsure: een spion naar de poort van het kasteel. Daar ligt de spion in de bosjes te wachten....
Er komt een man aangelopen, die op de poort klopt. De poort gaat open, en de wachter zegt: '6'. De man antwoordt '3', en hij mag naar binnen.
Even later komt er een tweede man. Ook hij klopt op de poort. De poort gaat open, en de wachter zegt: '8'. De man antwoordt '4', en ook hij mag naar binnen.
Nog even later klopt er een vrouw op de poort. De poort gaat open, en de wachter zegt: '12'. De vrouw antwoordt '6', en ook zij mag naar binnen.
De spion begint te glunderen. Hij doorziet de code. Vol vertrouwen klimt hij uit de bosjes, en klopt op de poort.
Die gaat open. De wachter zegt: '10', waarop de spion lachend '5' antwoordt. Hij heeft het nog niet uitgesproken, of zijn kop ligt eraf...

Vier natuurlijk

Brainz

Routinier

De obvious solution "delen door 2" werkt dus niet...

De enige functie waar ik op kan komen heeft betrekking op het aantal karakters. Dus 4?

Basc

Basisspeler
Vier natuurlijk
De obvious solution "delen door 2" werkt dus niet...

De enige functie waar ik op kan komen heeft betrekking op het aantal karakters. Dus 4?
Jullie zijn geweldig! Je wilt niet weten hoeveel mensen zich hier op blind staren, omdat het in ons hoofd zit dat een numeriek probleem ook alleen numeriek opgelost kan worden. Hulde voor jullie out-of-the-box-denkers :clap::clap::clap:

Der Jaufe

Clubicoon
Jullie zijn geweldig! Je wilt niet weten hoeveel mensen zich hier op blind staren, omdat het in ons hoofd zit dat een numeriek probleem ook alleen numeriek opgelost kan worden. Hulde voor jullie out-of-the-box-denkers :clap::clap::clap:
Kreeg ooit bij wiskunde de opdracht om 10 bomen in 5 rijen van 4 te plaatsen, vraagt ook om net ff anders denken.

Basc

Basisspeler
Als ik niet het raadsel had gevraagd, maar dit, was het misschien lastiger geweest...
Maak de volgende reeks af:

3 4 4 4 3 3 5 4 5 4 ...

(al valt er dan over het vijfde getal wel te discussiëren natuurlijk)

Brainz

Routinier
Als ik niet het raadsel had gevraagd, maar dit, was het misschien lastiger geweest...

3 4 4 4 3 3 5 4 5 4 ...

Haha! 1 of toch 6? 11 wellicht?:geek:

Overigens vind ik het vetgedrukte getal in jouw reeks discutabel, maar je snapt wel waarom denk ik...

Basc

Basisspeler
Haha! 1 of toch 6? 11 wellicht?:geek:

Overigens vind ik het vetgedrukte getal in jouw reeks discutabel, maar je snapt wel waarom denk ik...
Daarom had ik er al (al valt er dan over het vijfde getal wel te discussiëren natuurlijk) bij gezet :)

MN223

Routinier

3 4 4 4 3 3 5 4 5 4 ...

En over het zeuvende getal ook.

ELPSV

Supporter

3 4 4 4 3 3 5 4 5 4 ...

Ik zou over elk getal kunnen discussiëren o.O

Mentos

Routinier
15 29 56 108 208 ...

Deze schijnt heel moeilijk te zijn, ik zag 'm direct. Ben ik een genie of is hij toch niet zo moeilijk als dat ze zeggen?

Bovenaan Onderaan