Quizzen en raadsels

Mentos

Routinier
Och ja, maar dan blijft het punt staan dat als het aantal vergelijkingen kleiner is dan het aantal onbekenden kan je dacht ik niet tot 1 oplossing komen?
Ik zou zeggen: waag een poging. Als je op het antwoord komt waar ik naar op zoek ben dan denk ik dat het wel goed zit.

Jerommeke

Basisspeler
Volgens mij heb ik hem... 33
Kostte een stuk meer moeite dan nodig was, zonder de hint van CNG MrKrateos was ik nu nog bezig
Eerst drie mislukte pogingen:
A - 4B + 2C = 16 x2
2A + 7B - 5C = 83

2A - 8B + 4C = 32 -
2A + 7B - 5C = 83 =

- 15B + 9C = -51

2A - 8B + 4C = 32 +
2A + 7B - 5C = 83 =

4A - B - C = 115

A - 4B + 2C = 16 -
2A + 7B - 5C = 83 =

-A - 11B + 7C = -67

(Hopelijk) Correcte poging:

A - 4B + 2C = 16 +
2A + 7B - 5C = 83 =

3A + 3B - 3C = 99

Laatst bewerkt:

Der Jaufe

Clubicoon
Kostte een stuk meer moeite dan nodig was, zonder de hint van CNG MrKrateos was ik nu nog bezig
A - 4B + 2C = 16 x2
2A + 7B - 5C = 83

2A - 8B + 4C = 32 -
2A + 7B - 5C = 83 =

- 15B + 9C = -51

2A - 8B + 4C = 32 +
2A + 7B - 5C = 83 =

4A - B - C = 115

A - 4B + 2C = 16 -
2A + 7B - 5C = 83 =

-A - 11B + 7C = -67

A - 4B + 2C = 16 +
2A + 7B - 5C = 83 =

3A + 3B - 3C = 99
Lijkt mij correct, ik focus mij te veel op het oplossen van de onbekenden, ga daarbij feitelijk voorbij aan het vraagstuk.

Mentos

Routinier
A - 4B + 2C = 16 x2
2A + 7B - 5C = 83

2A - 8B + 4C = 32 -
2A + 7B - 5C = 83 =

- 15B + 9C = -51

2A - 8B + 4C = 32 +
2A + 7B - 5C = 83 =

4A - B - C = 115

A - 4B + 2C = 16 -
2A + 7B - 5C = 83 =

-A - 11B + 7C = -67

A - 4B + 2C = 16 +
2A + 7B - 5C = 83 =

3A + 3B - 3C = 99
Wat grappig. Echt op een totaal andere manier uitgewerkt dan ik heb gedaan. Ik zal straks eens mijn manier opschrijven. Je antwoord is uiteraard correct.

CNG MrKrateos

International
Dit gaat meer richting 'Wiskundige problemen oplossen' dan 'Quizzen', maar dat is helemaal geen probleem!

Wie dit leuk vindt, raad ik het youtube kanaal mindyourdecisions van Presh Talwalker aan. Op dit kanaal worden moeilijke examenvragen, populaire facebook raadsels en dergelijken opgelost. Zowel met cijfers (dus beetje algebra achtig) en met bewijzen (goniometrie).

Paar voorbeelden:

1592994028264.png
(Link)

1592994085403.png
(Link)

En een heleboel andere filmpjes.

Mentos

Routinier
Goed, om dan toch iets meer bij het topic te blijven: nog een van mijn favorieten op Sporcle. The Secret Country.
Het idee is dat je het land moet raden waar naar gezocht wordt door verschillende landen in te tikken. Op basis van hoe dichtbij het land dat jij raadt bij het gezochte land ligt (let op: het gaat om het midden van het land. Dus Rusland kan er 'ver' vanaf liggen, terwijl het een grens deelt met het geheime land), krijg je een kleur. Hoe roder de kleur, hoe 'warmer' je bent.

Je hebt wel enige kennis van de landen van de wereld nodig, anders kom je er natuurlijk nooit uit.

En voor de echte die-hards: dezelfde quiz, maar dan zonder kaart:

Der Jaufe

Clubicoon
Goed, om dan toch iets meer bij het topic te blijven: nog een van mijn favorieten op Sporcle. The Secret Country.
Het idee is dat je het land moet raden waar naar gezocht wordt door verschillende landen in te tikken. Op basis van hoe dichtbij het land dat jij raadt bij het gezochte land ligt (let op: het gaat om het midden van het land. Dus Rusland kan er 'ver' vanaf liggen, terwijl het een grens deelt met het geheime land), krijg je een kleur. Hoe roder de kleur, hoe 'warmer' je bent.

Je hebt wel enige kennis van de landen van de wereld nodig, anders kom je er natuurlijk nooit uit.

En voor de echte die-hards: dezelfde quiz, maar dan zonder kaart:

An sich leuk, maar ik ben niet bekend genoeg met de Engelse spelling van alle landen.

Bovenaan Onderaan