PSV - Vitesse | Zaterdag 20 november | Eindstand 2-0

Status
Je kunt niet meer reageren.
Jawel! Maar het waren tijden van voor het verschrikkelijke Bosman-arrest. Destijds mocht je maar 3 buitenlanders opstellen en geen 11… En het mooie en het effect van dat beleid was dat je alleen de beste buitenlandse spelers liet spelen en niet elke houthakker die van ver komt en miljoenen gaat verdienen.

Wat is dat hele Bosman arrest nou eigenlijk?
 
'Een opsomming die past bij een elftal dat de touwtjes stevig in handen heeft.
De tactische verklaring daarvoor start bij de posities die bij PSV momenteel het dunst bezet zijn: de vleugelverdedigers.
Phillipp Mwene en Mauro Junior hebben de sleutel gebruikt om het Vitesse-strijdplan te ontregelen.


Zo sleept PSV de drie punten binnen die in de eerste helft verdiend zijn. De vleugelverdedigers zijn daarbij van groot belang geweest. '


Achter de betaalmuur van VI, maar een interessante analyse.
 
Daar heeft mij collega uit Arnhem een andere mening over, die gaat standaard uit van verlies in EHV
Maar wel soms met moeite; denk aan een 3-2 door Jonk in de laatste minuut na 2 gemiste penalties.
En in Arnhem hebben we er ook wel eens moeite mee. Ozymandias had het denk ik over thuis en uit.
Hoe dan ook; we hebben genoten en kijken vanavond veel naar txt pagina 819. ;)
 
Maar wel soms met moeite; denk aan een 3-2 na 2 gemiste penalties.
En in Arnhem hebben we er ook wel eens moeite mee. Ozymandias had het denk ik over thuis en uit.
Hoe dan ook; we hebben genoten en kijken vanavond veel naar txt pagina 819. ;)
Hij heeft t in het algemeen over de wedstrijden tegen PSV. Overigens zonder vandaag was het thuis 78% winst en uit 50%. Verlies thuis 14% en uit slechts 8%.
 
Wat is dat hele Bosman arrest nou eigenlijk?
Kort samengevat: vroeger konden de spelers ook na het einde van hun contract niet zomaar transfervrij vertrekken. De clubs konden nog wat transfersom eisen. Bosman wilde weg en had geen contract meer bij zijn club maar die hield de transfer tegen door een te hoge som te vragen. Hij ging in beroep bij het Hof in Europa en het Hof ging nog verder dan wat Bosman had gevraagd (Vrij verkeer van personen volgens EEG). Het Hof stelde ook de Nationaliteitsclausule (slechts 3 buitenlanders), ook ter discussie. Zo kwam er een einde aan die regel met als gevolg vele buitenlanders bij de clubs. Een ander gevolg was hoge salarissen met daartegenover langdurige contracten. Voor de grote Europese clubs die zich 50 contractspelers kunnen permitteren was dat arrest een zegen. De kleine landen verloren op deze manier hun talenten heel snel aan die clubs want tot die tijd bleven de talenten langer wegens de nationaliteitsclausule bij ook de grote clubs in Europa. De jonge spelers konden zich op deze manier beter ontwikkelen in eigen competitie waar ze veel ervaring konden opdoen. Maar na dat arrest kon iedereen wel ergens terecht omdat er geen beperking meer was om niet veel buitenlanders op te stellen. Overigens omzeilden sommige landen als Spanje de nationaliteitsclausule door een speler die veel bij een club had gespeeld, na 3 jaar verblijf van een Spaans paspoort te geven.
 
Kort samengevat: vroeger konden de spelers ook na het einde van hun contract niet zomaar transfervrij vertrekken. De clubs konden nog wat transfersom eisen. Bosman wilde weg en had geen contract meer bij zijn club maar die hield de transfer tegen door een te hoge som te vragen. Hij ging in beroep bij het Hof in Europa en het Hof ging nog verder dan wat Bosman had gevraagd (Vrij verkeer van personen volgens EEG). Het Hof stelde ook de Nationaliteitsclausule (slechts 3 buitenlanders), ook ter discussie. Zo kwam er een einde aan die regel met als gevolg vele buitenlanders bij de clubs. Een ander gevolg was hoge salarissen met daartegenover langdurige contracten. Voor de grote Europese clubs die zich 50 contractspelers kunnen permitteren was dat arrest een zegen. De kleine landen verloren op deze manier hun talenten heel snel aan die clubs want tot die tijd bleven de talenten langer wegens de nationaliteitsclausule bij ook de grote clubs in Europa. De jonge spelers konden zich op deze manier beter ontwikkelen in eigen competitie waar ze veel ervaring konden opdoen. Maar na dat arrest kon iedereen wel ergens terecht omdat er geen beperking meer was om niet veel buitenlanders op te stellen. Overigens omzeilden sommige landen als Spanje de nationaliteitsclausule door een speler die veel bij een club had gespeeld, na 3 jaar verblijf van een Spaans paspoort te geven.

Heldere uitleg, dank :) Dat laatste doet o.a. Engeland overigens nog steeds met de home-grown regel, door jonge talenten (voorbeeld: Nathan Ake) vroeg naar Engeland te halen, waardoor ze na een aantal jaar de homegrown status krijgen. Die homegrown regel was bedoeld om clubs meer gebruik te laten maken van de eigen jeugdopleiding, maar in de praktijk betekent het vooral dat clubs tientallen jeugdspelers op gingen halen, waarna ze of doorgroeiden naar het eerste elftal en meetelden voor de homegrown quota of verkocht konden worden voor veel geld, want homegrown kan zo 50% extra waarde betekenen, zeker als de speler ook de Engelse nationaliteit heeft. De voetbalwereld is overbeterlijk.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Prima overwinning. Lijkt meer een team t worden en aan de hand van Sangare die super sterk speelt. het is en blijft toch dik onvoldoende dat we geen Nederlandse spelers meer hebben voor de basis en geen jeugdspeler meer die doorbreekt of de kans krijgt. Vroeg of laat gaat dit ons flink opbreken.
 
Prima overwinning. Lijkt meer een team t worden en aan de hand van Sangare die super sterk speelt. het is en blijft toch dik onvoldoende dat we geen Nederlandse spelers meer hebben voor de basis en geen jeugdspeler meer die doorbreekt of de kans krijgt. Vroeg of laat gaat dit ons flink opbreken.

De jeugdspelers die momenteel in aanmerking zouden kunnen komen voor een plek in de selectie zijn allemaal geblesseerd. (of net terug van een blessure)
 
Prima overwinning. Lijkt meer een team t worden en aan de hand van Sangare die super sterk speelt. het is en blijft toch dik onvoldoende dat we geen Nederlandse spelers meer hebben voor de basis en geen jeugdspeler meer die doorbreekt of de kans krijgt. Vroeg of laat gaat dit ons flink opbreken.
Drommel, Gakpo en misschien Van Ginkel, Teze en Obispo voor de basis.

Jeugdspelers die doorbreken: Gakpo, Teze, Obispo, Vertessen, Madueke, Ledezma. En de laatste jaren ook een aantal vertrokken.
 
Drommel, Gakpo en misschien Van Ginkel, Teze en Obispo voor de basis.

Jeugdspelers die doorbreken: Gakpo, Teze, Obispo, Vertessen, Madueke, Ledezma. En de laatste jaren ook een aantal vertrokken.
Alleen Drommel en Gakpo zijn vaste krachten gebleken.
Ledzema is de enige die je kan aanmerken als doorbrekenee jeugdspeler alhoewel heeft ie wel minuten gemaakt? De rest heeft vorig jaar al gespeeld.
 
Ik snap de blijdschap en positiviteit hier niet zo. We spelen 1 leuke/goeie wedstrijd na maandenlang ellendige potten te hebben afgeleverd en plots slaat het sentiment om? Wat mij betreft moet er wel even wat langer goed gespeeld worden met dito resultaat voordat ik de nare smaak van de afgelopen maanden weg gespoeld heb. Volgens mij is er bij velen eerder sprake van een stukje opluchting.
 
Ik snap de blijdschap en positiviteit hier niet zo. We spelen 1 leuke/goeie wedstrijd na maandenlang ellendige potten te hebben afgeleverd en plots slaat het sentiment om? Wat mij betreft moet er wel even wat langer goed gespeeld worden met dito resultaat voordat ik de nare smaak van de afgelopen maanden weg gespoeld heb. Volgens mij is er bij velen eerder sprake van een stukje opluchting.

Volgende week kun je dat helaas vergeten. Dan is het weer tijd voor de jaarlijkse traditie om niet van Heerenveen uit te winnen :drool:
 
Ik snap de blijdschap en positiviteit hier niet zo. We spelen 1 leuke/goeie wedstrijd na maandenlang ellendige potten te hebben afgeleverd en plots slaat het sentiment om? Wat mij betreft moet er wel even wat langer goed gespeeld worden met dito resultaat voordat ik de nare smaak van de afgelopen maanden weg gespoeld heb. Volgens mij is er bij velen eerder sprake van een stukje opluchting.
Is ook.
Maar met de combinatie geblesseerde spelers, leeg stadion, een fatsoenlijke tegenstander en een bepaald niet vlekkeloze periode mag een lachje er wel vanaf na een toch solide resultaat.
Beter een feestje gevierd toen PSV met 10-0 van Feyenoord won, dan die dag chagrijnig rond te lopen omdat je er van uit kon gaan dat het in de Kuip wel weer mis zou gaan.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan