PSV - Heerenveen | woensdag 4 februari 21:00 | Eindstand 4-1

Dat mini klassiek geschiedenislesje heb ik al op de basisschool gehad.
Jezelf godenzonen noemen, gebaseerd op een logo dat ooit, in een ver verleden, door iemand gekopieerd is, geeft blijk van een immense arrogantie.
Ik fluister het in je oor, zodat ik verder niemand beledig en mensen in hun waarde laat: god bestaat niet. Het is een verzinsel van de mens.

Ik blijf het grappig en bijzonder vinden dat religie vooral om het eerste deel van de zin draait. Dat de mensen die dit allemaal verzonnen hebben: sois. Maar dat ze het voor elkaar hebben gekregen dat je het met goed fatsoen niet mag ontkennen en niet mag ridiculiseren zonder een knuppel in je nek te krijgen. Da’s knap.

Pas daarom ook op om het volgende hardop te zeggen in hun bijzijn.
Ajax is dus een gewone voetbalclub waarin atheïsten op de tribune zitten die zich het jodendom toeeigenen, een Grieks oorlogsmannetje als god bestempelen, een lijflied hebben van een kindgebruiker en een pauzelied van een drugsverslaafde die aanhanger was van een ander verzonnen geloof: rastafari.

Tsja.

Hoe krijg ik het nu nog voor elkaar om het over PSV-Heerenveen te hebben?

Laatst bewerkt:
Ik fluister het in je oor, zodat ik verder niemand beledig en mensen in hun waarde laat: god bestaat niet. Het is een verzinsel van de mens.

Ik blijf het grappig en bijzonder vinden dat religie vooral om het eerste deel van de zin draait. Dat de mensen die dit allemaal verzonnen hebben: sois. Maar dat ze het voor elkaar hebben gekregen dat je het met goed fatsoen niet mag ontkennen en niet mag ridiculiseren zonder een knuppel in je nek te krijgen. Da’s knap.

Pas daarom ook op om het volgende niet hardop te zeggen in hun bijzijn.
Ajax is dus een gewone voetbalclub waarin atheïsten op de tribune zitten die zich het jodendom toeeigenen, een Grieks oorlogsmannetje als god bestempelen, een lijflied hebben van een kindgebruiker en een pauzelied van een drugsverslaafde die aanhanger was van een ander verzonnen geloof: rastafari.

Tsja.

Hoe krijg ik het nu nog voor elkaar om het over PSV-Heerenveen te hebben?
Door dit allemaal niet op te schrijven en te volstaan met 'n simpele: 4-1. Yay!

Gisteren goede energieke wedstrijd gezien. Bevestigd door de oprechte commentaren van Heerenveen.

Drie minpuntjes
- Gasiorowski is erg onzeker. Kan, durft niet door de linies te passen. En heeft dan drie voorspelbare opties over. Naar lijn, terug naar Schouten of lange peer over achterlijn. Ik zie het nog niet. Je zag dat Heerenveen er op speelde. Laat Yarek maar vrij, dan komt de bal vanzelf weer terug...
- Bajraktarevic en de penalty. Hij heeft een schot om de bal in de bovenste helft (is altijd raak) van de goal te plaatsen. Maar gaat voor half hoog, half kant, half hard.
- Afellay met zijn handen voor de mond. Is er nou gvd niemand in de staf die hem vertelt dat we hier bij PSV zijn. En dat het allemaal niet zo belangrijk is wat hij vertelt. Ik schaam me kapot. Jaren 0 maniertjes.

Met weinig moeite. Jammer van de gemiste penalty. Volgens mij werd hem de hattrick en de wedstrijd bal gegund.
Enerzijds vind ik dat dan wel leuk. Anderzijds vind ik ook dat zo’n jonge speler moet leren dat hij nog onderaan staat in de pikorde en dat er andere spelers meer aanspraak op maken. Ook al sta je ruim voor. Een verdediger bijvoorbeeld die zelden scoort.

Enerzijds vind ik dat dan wel leuk. Anderzijds vind ik ook dat zo’n jonge speler moet leren dat hij nog onderaan staat in de pikorde en dat er andere spelers meer aanspraak op maken. Ook al sta je ruim voor. Een verdediger bijvoorbeeld die zelden scoort.
Hij stond ook niet bovenaan de pikorde, maar het werd hem gegund. De eerste paar penalty nemers stonden immers allemaal niet meer op het veld, dus hij moest gaan vragen bij de aanvoerder of hij hem mocht. Dat is nog steeds 'onderaan de pikorde' staan imo, anders dan wanneer hij hem had opgeeist.

Hij stond ook niet bovenaan de pikorde, maar het werd hem gegund. De eerste paar penalty nemers stonden immers allemaal niet meer op het veld, dus hij moest gaan vragen bij de aanvoerder of hij hem mocht. Dat is nog steeds 'onderaan de pikorde' staan imo, anders dan wanneer hij hem had opgeeist.
Ik vond ook dat hij het netjes deed. Blijkbaar gunde de rest van het team hem de penalty. Jammer dat hij het zo verprutste 😄

Hij vroeg het keurig aan Schouten, dat bedoel ik niet. Ik doel er meer op dat als je 2 keer gescoord hebt je ook als team kunt kijken wie nog meer een fijne pot speelt en wie je een goaltje gunt. Dest stond er ook nog, die was gisteren ook belangrijk. Of Yarek, die er weer even in moet komen. Nogmaals, dit is hoe het werkt, de honger van de aanvaller. Ik snap het wel, maar ik vond het bijna wel een soort van ok dat hij hem miste.

Hij vroeg het keurig aan Schouten, dat bedoel ik niet. Ik doel er meer op dat als je 2 keer gescoord hebt je ook als team kunt kijken wie nog meer een fijne pot speelt en wie je een goaltje gunt. Dest stond er ook nog, die was gisteren ook belangrijk. Of Yarek, die er weer even in moet komen. Nogmaals, dit is hoe het werkt, de honger van de aanvaller. Ik snap het wel, maar ik vond het bijna wel een soort van ok dat hij hem miste.
Toch denk ik dat het meer respectloos zou ogen als je nu Yarek hem zou laten nemen. Is toch vaak gewoon een aanvaller, en dan je CV dat laten doen is gaat wel ver.

Dest had zeker gekund, maar die vroeg er niet om voor zover ik weet. Om Esmo die bal nou niet te geven omdat hij een jonkie is, is het ook niet wmb.

Toch denk ik dat het meer respectloos zou ogen als je nu Yarek hem zou laten nemen. Is toch vaak gewoon een aanvaller, en dan je CV dat laten doen is gaat wel ver.

Dest had zeker gekund, maar die vroeg er niet om voor zover ik weet. Om Esmo die bal nou niet te geven omdat hij een jonkie is, is het ook niet wmb.
Nou ja, misschien is het ook omdat ik Esmo te vaak voor eigen succes vind gaan. Nu viel het gisteren 2 keer goed, maar ik houd dus meer van spelers die juist in die laatste fase het overzicht houden en de juiste keuze maken. Laten we het op jeugdig enthousiasme houden. Het is hem vergeven,

Het baart me een klein beetje zorgen hoe Perisic afjaagt tot de doellijn en de rest dat niet doet.

Daar werden wat beelden van getoond, over de intensiteit van de sprints.
Naast Perisic doen Saibari en Til dat ook.
Heb Wanner t ook zien doen toen die op 10 kwam te spelen.

De rest zou niet logisch zijn, gezien de positie op t veld, of de andere taken die ze hebben (behalve Esmir misschien, maar die was er al een stuk actiever mee dan ooit)

Laatst bewerkt:
Het baart me een klein beetje zorgen hoe Perisic afjaagt tot de doellijn en de rest dat niet doet.
Misschien twijfelde hij mede daarom ook om te blijven. Bij Inter hoeft hij dit niet uit te leggen aan de rest…

Vooruit, een mini klassiek geschiedenislesje:

In de Griekse mythologie was Ajax een held ofwel halfgod, een afstammeling van Zeus. Het logo van Ajax is ook een tekening van deze halfgod en daar komt dan ook de geuzennaam 'Godenzonen' vandaan.
Wat ik mij herinner van de lessen mythologie en het vertalen van Homerus was Ajax toch echt niet zo'n held.
Integendeel.

Er was een Grote Ajax die na een vete met Odysseus door Pallas Athene krankzinnig gemaakt werd , in waanzin een kudde schapen afslachtte en bij zinnen gekomen , uit schaamte zelfmoord pleegde.
Ook was er een Kleine Ajax die iemand verkrachtte waarna Poseidon hem uit wraak liet verdrinken.

Dit laatste heb ik nog even opgezocht omdat het me nog maar vaag bij stond.
Maar waar het om gaat is duidelijk; Ajax deugde - deugt? - van geen kanten. ;)

Terug
Bovenaan Onderaan