PSV - Fortuna Sittard | Zondag 3 februari | Eindstand 5-0

Status
Je kunt niet meer reageren.

Rednas

Administrator
Administrator
QZ4U0HO.png

Onderlinge ontmoetingen
PSV verloor slechts 1 van zijn laatste 21 Eredivisie-duels met Fortuna Sittard (W18-G2-V1), een 6-4 uitnederlaag op 7 mei 1999. Regillio Simons was die dag 4 keer trefzeker voor de ploeg van trainer Bert van Marwijk. Bij de Limburgers speelde Mark van Bommel de gehele wedstrijd mee.
PSV verloor thuis in de Eredivisie nog nooit van Fortuna Sittard (W16-G3-V0). PSV speelde alleen tegen De Graafschap (20), FC Volendam (25) en NEC (40) meer thuisduels zonder ook maar 1 keer te verliezen.
Thuis won PSV 11 van zijn laatste 12 Eredivisie-duels met Fortuna Sittard. In deze reeks (1989-heden) voorkwamen de Limburgers alleen op 21 december 2000 een uitnederlaag in het Philips Stadion: 1-1. Mateja Kezman opende de score voor de thuisploeg, waarna Jan van Halst een minuut voor tijd de gelijkmaker noteerde.
Eerder dit seizoen eindigde de onderlinge ontmoeting in Sittard in een 1-2 overwinning voor PSV. Invaller Dante Rigo maakte in de 90ste minuut de winnende treffer.
Mark van Bommel en Fortuna-assistent-trainer Kevin Hofland stonden in de Eredivisie 1 keer als spelers tegenover elkaar. Op 28 augustus 1999 won PSV, met Van Bommel, thuis met 2-1 van het Fortuna Sittard van Hofland.

PSV
PSV won elk van zijn 10 thuisduels dit Eredivisie-seizoen, waarin de club 38 keer scoorde en 3 tegengoals kreeg. Het laatste team dat punten meenam uit Eindhoven in een Eredivisie-duel was FC Groningen, na een 0-0 gelijkspel op 6 mei 2018 toen PSV al kampioen was geworden.
In totaal is PSV ongeslagen in 41 thuisduels in de Eredivisie (W37-G4-V0), sinds een 0-1 nederlaag tegen Feyenoord op 18 september 2016. PSV had slechts 3 langere ongeslagen thuisreeksen in de Eredivisie: 93 duels in 1983-1989, 53 duels in 1989-1992 en 44 duels in 1974-1976.
PSV staat op 52 punten na 19 Eredivisie-duels. Alleen in 1987/1988 (58) en 1985/1986 (55) had PSV minimaal 55 punten na 20 Eredivisie-duels (alles omgerekend naar driepuntensysteem).
Alleen in 1987/1988 (80), 1995/1996 (68) en 2012/13 (66) had PSV meer doelpunten gemaakt na 20 speelrondes dan het huidige doelpuntenaantal van 64.
PSV scoorde dit Eredivisie-seizoen al 9 keer via een invaller, minimaal 3 treffers meer dan elke andere club (Ajax en FC Emmen 6).
PSV (9) maakte dit seizoen de meeste doelpunten in blessuretijd (zowel die in de eerste als die in de tweede helft), tegenstander Fortuna Sittard volgt met 4 doelpunten.
PSV incasseerde in elk van zijn laatste 2 thuiswedstrijden in de Eredivisie voor rust al een doelpunt, in hun voorgaande 16 Eredivisie-thuiswedstrijden kreeg de ploeg voor rust geen enkel doelpunt tegen.
Luuk de Jong is dit Eredivisie-seizoen topscorer met 15 goals. Hij heeft nog 1 doelpunt nodig voor zijn 100e voor PSV (81 Eredivisie, 11 Europees, 5 KNVB-beker, 2 Johan Cruijff Schaal).
Op de topscorersranglijst van PSV in de Eredivisie staat De Jong op een gedeeld 9de plek, samen met Harry Lubse (beiden 81 goals). Op de 8ste plek staat René van de Kerkhof met 85 goals.
De Jong maakte 9 doelpunten in zijn laatste 9 thuisduels voor PSV (alle competities).
Steven Bergwijn was direct betrokken bij een doelpunt in 14 van zijn laatste 15 Eredivisie-duels (totaal 8 goals/9 assists).
De laatste PSV'er met 10 assists in een Eredivisie-seizoen was Andrés Guardado in 2016/17.
Mohammed Amine Ihattaren werd door zijn debuut tegen FC Groningen met 16 jaar en 348 dagen de 4e jongste speler voor PSV in de Eredivisie. De jongste Eredivisie-doelpuntenmaker voor PSV is Piet Giesen die 17 jaar was toen hij op 16 september 1962 scoorde tegen MVV.
Mark van Bommel heeft 109 Eredivisie wedstrijden (6 doelpunten) voor Fortuna Sittard gespeeld tussen 1993 en 1999.
Van Bommel (16 jaar en 23 dagen) werd de jongste Eredivisie-debutant voor Fortuna, toen hij op 15 mei 1993 20 minuten meespeelde tegen SC Cambuur.
Hirving Lozano (4) staat op scherp.

Fortuna Sittard
Fortuna Sittard kan na de 2-1 overwinning op Vitesse voor het eerst sinds april 2001 opeenvolgende Eredivisie-duels winnen. Destijds werden Sparta Rotterdam (0-2) en NEC (2-0) verslagen.
Fortuna Sittard won op 16 december 2018 al met 0-2 bij Feyenoord.
Slechts 2 keer bleef Fortuna in meerdere uitwedstrijden tegen de traditionele top-3 ongeslagen in een Eredivisie-seizoen: 1996/97 (gelijkspel bij Ajax en Feyenoord) en 2000/01 (gelijkspel bij PSV, winst bij Feyenoord).
Fortuna Sittard heeft in zijn laatste 10 uitwedstrijden in de Eredivisie gescoord. Hun enige langere scoringsreeks in Eredivisie-uitwedstrijden was in maart-september 1985 (12 wedstrijden).
De laatste keer dat Fortuna niet scoorde in een Eredivisie-uitwedstrijd was op 6 april 2002 in de 3-0 nederlaag bij Willem II.
Alleen FC Emmen (W3-G4) voorkwam vaker een nederlaag na een achterstand dan Fortuna Sittard (W2-G4) dit Eredivisie-seizoen.
Ahmed El Messaoudi en Finn Stokkers maakten dit Eredivisie-seizoen 5 doelpunten, het meeste van alle Fortuna-spelers. In 2001/2002 maakten alleen Hamming (7) en Colin Cramb (6) meer dan 5 goals voor Fortuna in de Eredivisie.
El Messaoudi kan de 1ste speler sinds 1991 (Richard Sneekes) worden die in 3 opeenvolgende Eredivisie-uitwedstrijden van Fortuna Sittard scoort.
Michael Pinto (4), Clint Essers (4) en José Rodríguez (4) staan op scherp.
 
Laatst bewerkt door een ninja:
This match reminds me this weekend game with Groningen. Looks like we should take it easy, but in the same time the first duel wasn't easy, winning goal was scored at the end of the match. After winter break we don't play as we should, but I hope that guys can turn their highest gear and show their best. Go PSV!
 
Dit soort wedstrijdjes, waren in het eerste seizoenshelft een zekerheidje. Maar nu op basis van de laatste twee wedstrijden en wellicht zonder Chucky, kan dit ook weer een taaie wedstrijd worden. Fortuna gaat weer net zoals in de thuiswedstrijd, met met ze alle gaan hangen in het eigen zestien, en hopen op counter's / foutjes.

Verloren met 5-1 uit bij Graafschap en moesten tegen Vitesse bij rust 0-4 achterstaan. Dit moet 6-0 worden. Vertrouwen kweken.

Maar als ik dan dit weer lees. Dan hoort PSV hier met grote cijfers te winnen. Werden inderdaad weggespeeld in Doetinchem, en hadden dik van Vitesse moeten verliezen.

Kortom, ik verwacht wederom weer 3 punten. Zou eens lekker zijn om flink aan het doelsaldo te werken. Kan wel is gigantisch belangrijk worden op het eind, helemaal nu Ajax met 6-2 verloor gisteren van Feyenooit.
 
Minimaal 4-0. Knallen met die hap.:biceps::biceps::biceps:
Ja hoor, dit soort ruime uitslagen roepen we al 2 weken lang na de winterstop en steeds weer valt de uitslag en het spel enorm tegen....ook tegen Fortuna denk ik dat het wederom een lastige wedstrijd wordt, want Fortuna speelt als promovendus boven verwachting redelijk voor hun kunnen en begroting. Dus, even een realistische uitslag voorspellen is wel op z'n plaats: ik denk aan een 3-1 eindstand , waarbij niet Fortuna , maar PSV het meest fortuinlijke zal blijken te zijn...
 
Ja hoor, dit soort ruime uitslagen roepen we al 2 weken lang na de winterstop en steeds weer valt de uitslag en het spel enorm tegen....ook tegen Fortuna denk ik dat het wederom een lastige wedstrijd wordt, want Fortuna speelt als promovendus boven verwachting redelijk voor hun kunnen en begroting. Dus, even een realistische uitslag voorspellen is wel op z'n plaats: ik denk aan een 3-1 eindstand , waarbij niet Fortuna , maar PSV het meest fortuinlijke zal blijken te zijn...
Daar teken ik ook voor Razinho. Inderdaad Fortuna is een lastige stugge tegenstander, maar...hoop doet leven..;P
 
Ik hoop op een handbaluitslag, maar denk dat het een conservatieve 3-0 overwinning gaat worden. 3 x Ramselaar :maniac:
 
Fortuna speelt niet echt naïef, volgens mij.
Ik heb geen idee. Ik heb vaak het idee als het bij dit type clubs een poosje goed gaat dat het omslaat in te veel opportunisme / euforie, waardoor het weer mis gaat. Anyways gewoon er overheen.
 
Fortuna speelt niet echt naïef, volgens mij.
Ik moet bekennen dat ik Fortuna maar 1 keer heb zien spelen dit jaar, maar wordt in de pers omschreven als een vechtmachine. Lijkt me dat PSV het daartegen potentieel best lastig zou kunnen krijgen. Hoog tempo en een paar goals in het eerste half uur.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan