PSV - AZ | Zaterdag 22 december | Eindstand 3-1

Status
Je kunt niet meer reageren.

Rednas

Administrator
Administrator
CSvHWbt.png

Eredivisie op weg naar grens van 1000 doelpunten
Na 16 speelronden is er dit seizoen al 493 keer gescoord in de Eredivisie.
Het gemiddeld aantal doelpunten per wedstrijd ligt momenteel op 3,42. Als dit zich doorzet in de 2e seizoenshelft komt het totaal aantal Eredivisie-doelpunten in 2018/2019 uit op 1047.
De laatste keer dat er meer dan 1000 doelpunten in een Eredivisie-seizoen was in 1997/1998, toen er in totaal 1002 doelpunten werden gemaakt.
Nicolas Machlas werd in 1997/1998 namens Vitesse topscorer van de Eredivisie met 34 goals. Ajax was met 112 doelpunten de club die het vaakst scoorde.
Het Eredivisie-record van meeste doelpunten in 1 seizoen stamt uit 1958/1959, toen er 1188 doelpunten vielen.
PSV en Ajax zijn dit seizoen samen goed voor 114 van de 493 goals (23%).

Onderlinge ontmoetingen
AZ verloor zijn laatste 9 Eredivisie-duels met PSV en de club zet bij een nieuwe nederlaag tegen de Eindhovenaren een negatief clubrecord neer. Nog nooit verloor AZ op het hoogste niveau 10 keer op rij tegen een specifieke tegenstander. Tussen 1984 en 1996 noteerde de ploeg ook al eens 9 Eredivisie-nederlagen op rij tegen Ajax.
PSV heeft op dit moment alleen tegen Vitesse (10) en FC Utrecht (11) een langere reeks overwinningen in de Eredivisie dan tegen AZ (9).
AZ verloor uit en thuis in totaal 49 keer in de Eredivisie van PSV. Alleen tegen Ajax (54) leed de club meer nederlagen.
Op 28 september 2013 voorkwam AZ voor het laatst in de Eredivisie een nederlaag tegen PSV. De ploeg uit Alkmaar won die dag thuis met 2-1 van de toenmalige koploper. Een dag later werd Gertjan Verbeek ondanks de zege ontslagen als trainer van AZ.
PSV won in de Eredivisie zijn laatste 9 thuisduels met AZ en is al 11 thuisduels ongeslagen (W9-G2-V0). De laatste keer dat AZ uit bij PSV een Eredivisie-duel won, was op 3 februari 2007 (2-3). Jefferson Farfán en Philip Cocu scoorden voor PSV. Moussa Dembélé, Julian Jenner en Danny Koevermans maakten de doelpunten namens AZ.
PSV hield in 4 van zijn laatste 5 thuisduels met AZ het doel schoon. Alleen vorig seizoen op 12 augustus 2017 behaalde de ploeg geen clean sheet. PSV won wel, met 3-2. Hirving Lozano, Gastón Pereiro en Marco van Ginkel maakten de openingsgoal van Dabney dos Santos ongedaan. Wout Weghorst (81') deed in de slotfase nog iets terug.

PSV
PSV kan voor de 22e maal winterkampioen worden (koppositie op 31 december). Ajax werd dit 21 maal.
PSV won de landstitel in 15 van de 21 voorgaande seizoenen waarin de club het kalenderjaar afsloot als koploper (incl. 2004/2005 toen PSV en AZ samen winterkampioen waren).
De laatste keer dat PSV als winterkampioen de landstitel verspeelde, was in 2012/13 (Ajax kampioen).
PSV (45 punten) kan na 17 duels op 48 punten komen. Slechts 4 maal had een club halverwege het seizoen meer punten: PSV (51) in 1987/1988, Ajax (49) in 1997/1998 én 1995/1996, en AZ (49) in 1980/1981 (alle seizoenen omgerekend naar het driepuntensysteem). De clubs werden ook landskampioen in deze seizoenen.
PSV is al 39 thuiswedstrijden op rij in de Eredivisie ongeslagen. Dat is de langste serie van een club in deze eeuw. PSV verloor op 18 september 2016 voor het laatst thuis, 0-1 tegen Feyenoord.
PSV zette zelf ooit 3 langere reeksen zonder thuisnederlaag neer in de Eredivisie. Het meest recent van november 1989 tot december 1992 toen de ploeg uit Eindhoven 53 thuisduels op rij niet verloor.
In geen enkel stadion in Nederland vielen in 2018 méér Eredivisie-goals dan in het Philips Stadion (58). Ook in het GelreDome kon dit kalenderjaar 58 keer worden gejuicht. Vitesse speelt deze speelronde uit bij De Graafschap.
PSV heeft zijn laatste 16 Eredivisie-duels op een zaterdag gewonnen. De club verloor slechts 1 van zijn laatste 64 Eredivisie-duels op een zaterdag, de 5-0 uit bij Willem II op zaterdag 10 maart 2018.
PSV maakte in 2018 al 95 Eredivisie-goals. De club was deze eeuw alleen in 2012 (99) vaker trefzeker in een kalenderjaar. De laatste clubs die meer dan 100 Eredivisie-goals maakten in een kalenderjaar waren Ajax (125) en PSV (107), allebei in 1995.
Tegenstanders van PSV in de Eredivisie kregen in 2018 al 9 rode kaarten, minimaal 4 meer dan iedere andere ploeg. Het record voor meeste rode kaarten voor tegenstanders in een kalenderjaar in de Eredivisie is 10, ook door PSV in 2012.
Luuk de Jong staat op 98 doelpunten voor PSV (80 Eredivisie, 11 Europees, 5 KNVB-beker, 2 Johan Cruijff Schaal).
De Jong kan de 1e PSV'er worden sinds Ruud van Nistelrooy die in 7 opeenvolgende thuiswedstrijden in de Eredivisie scoort. Van Nistelrooy maakte in februari-augustus 1999 in 8 thuisduels op rij een goal.
De Jong scoorde in de Eredivisie al 9 maal tegen AZ. Hij maakte alleen meer Eredivisie-goals tegen PEC Zwolle (11), ADO Den Haag (10) en sc Heerenveen (10).
Gastón Pereiro was in zijn laatste 3 Eredivisie-duels met AZ telkens trefzeker (en in 4 van laatste 5 duels). Van zijn laatste 6 schoten op doel tegen AZ belandden er 4 in het net.
Steven Bergwijn heeft in 3 Eredivisie-duels op rij gescoord. Hij was in 11 van zijn laatste 12 Eredivisie-duels bij minstens 1 doelpunt betrokken (7 goals, 7 assists).
Denzel Dumfries scoorde dit Eredivisie-seizoen 3 maal, een evenaring van zijn persoonlijke record. Vorig seizoen scoorde hij 3 keer in 33 Eredivisie-duels voor sc Heerenveen.
Donyell Malen (4) kan de 1e tiener met 5 doelpunten voor PSV in een Eredivisie-seizoen worden sinds Memphis Depay (6) in 2013/2014.
Pablo Rosario is geschorst.

AZ
AZ verloor in de Eredivisie zijn laatste 10 uitduels met ploegen uit de traditionele top-3. Op 5 februari 2015 voorkwamen de Alkmaarders voor het laatst een uitnederlaag bij Ajax, Feyenoord of PSV: 0-1 zege bij Ajax (goal Aron Jóhannsson).
AZ won slechts 1 van zijn laatste 22 Eredivisie-duels met Ajax, Feyenoord én PSV (W1-G2-V19), een 4-2 thuiszege op Feyenoord op 24 januari 2016. De Alkmaarders wachten sinds deze zege 16 Eredivisie-duels met de traditionele top-3 op een nieuwe overwinning (W0-G2-V14).
John van den Brom won als trainer slechts 2 van zijn laatste 31 Eredivisie-duels met de traditionele top-3 (W2-G4-V25): de 4-2 thuiszege met AZ op Feyenoord op 24 januari 2016 en de 0-1 zege met AZ uit bij Ajax op 5 februari 2015.
Na een 0-3 zege bij Fortuna en een 2-1 thuisoverwinning op Excelsior kan AZ nu voor het eerst dit seizoen 3 Eredivisie-duels op rij winnen.
AZ kan ook voor het eerst dit Eredivisie-seizoen in 4 opeenvolgende uitwedstrijden ongeslagen blijven.
AZ pakte dit Eredivisie-seizoen meer punten in uitduels (13) dan in thuiswedstrijden (12).
AZ, VVV en De Graafschap scoorden als enige clubs dit Eredivisie-seizoen nog niet uit hoekschoppen. PSV en Feyenoord incasseerden als enige ploegen nog geen goals uit corners.
Alleen Ajax (149 - 6 goals) en Feyenoord (134 - 7 goals) kregen dit Eredivisie-seizoen meer hoekschoppen dan AZ 115 (0 goals).
Guus Til viert zijn 21e verjaardag op de dag van de wedstrijd. Hij kan de 2e speler ooit worden die op zijn verjaardag in de Eredivisie scoort tegen PSV. Op 8 november 2003 maakte RBC-speler Ode Thompson op zijn 23e verjaardag een goal tegen PSV (1-1).
De laatste AZ-speler die op zijn verjaardag scoorde, was Wout Weghorst op 7 augustus 2016 tegen sc Heerenveen (2-2).
Til kan voor het eerst in 3 Eredivisie-wedstrijden op rij scoren. Hij scoorde nog niet eerder tegen een club uit de traditionele top-3.
Oussama Idrissi is dit Eredivisie-seizoen topscorer van AZ met 6 goals. Alleen in het seizoen 2017/2018 scoorde hij vaker, maar hij verdeelde zijn 7 doelpunten toen wel over 2 ploegen: FC Groningen (4) en AZ (3).
Idrissi kwam in 266 gespeelde Eredivisie-minuten tegen PSV tot 1 schot (naast), op 5 maart 2016 toen FC Groningen thuis met 0-3 verloor.
Thomas Ouwejan is de verdediger die dit Eredivisie-seizoen bij de meeste doelpunten betrokken is: 2 goals - 5 assists. PSV'er Angeliño leverde ook 5 assists af.
Jonas Svensson (4) staat op scherp.
 
Laatst bewerkt door een ninja:
Schorsing voor koning Rosario, lees ik? Dan gewoon gaan voor Guti en Hendrix voor de verdediging, en Pereiro weer op tien.
Lijkt mij het meest logisch ja.
Of LdJ een linie laten zakken en Malen voorin erbij. Danwel centraal danwel vanaf de zijkant.
Of een middenveld met Mauro Junior of Dante Rigo, maar dat ligt m.i. het minst voor de hand.
 
Ik houd het simpel en voorspel een zege voor PSV, die wel zwaar bevochten wordt en waarbij we de scheids en/ of de VAR zeker zullen moeten bedanken....eindstand : 2-1
 
De enige goeie bij AZ is Idrissi, ja dat is-ie.
Rosario komt zijn hok niet uit, dus zou precies goed gestaan hebben om, samen met Dumfries, dat gevaar in te dammen.

Guti op die plek is leuker en vrijer om naar te kijken, maar is iets risicovoller.
Ik denk dat MvB Hendrix op de plek van Rosario zet en Guti op links.

Het zou me ook weer niet verbazen als Sadilek speelt en niet Pereiro. Dan schuift Guti natuurlijk door. Er is tenslotte toch ook een beetje Cocu in MvB gevaren.
 
De enige goeie bij AZ is Idrissi, ja dat is-ie.
Rosario komt zijn hok niet uit, dus zou precies goed gestaan hebben om, samen met Dumfries, dat gevaar in te dammen.

Guti op die plek is leuker en vrijer om naar te kijken, maar is iets risicovoller.
Ik denk dat MvB Hendrix op de plek van Rosario zet en Guti op links.

Het zou me ook weer niet verbazen als Sadilek speelt en niet Pereiro. Dan schuift Guti natuurlijk door. Er is tenslotte toch ook een beetje Cocu in MvB gevaren.
Voorlopig ga ik voor 50/50 Pereiro (want garantie op goals) en Rigo (want rechtsbenig).
 
Voorlopig ga ik voor 50/50 Pereiro (want garantie op goals) en Rigo (want rechtsbenig).

Het verschil in kwaliteit tussen Rigo en Pereiro is wel erg groot. In de beker hebben Sadilek en Guti ook al een keer samen voor de defensie gespeeld, als twee linkspoten. Ik heb het standpunt dat dat niet handig is ook al wel een tijdje laten varen, zeker als je grote clubs vaker de keuze ziet maken om de linkspoot rechts centraal en de rechtspoot links centraal te positioneren.
 
Ik zou het zeer vreemd vinden als MvB niet voor Pereiro zou kiezen. Dan zouden ze hem in de winter tegen elk aannemelijk bod moeten verpatsen
 
Final game for this year and for the first half of this season. We have enough time to prepare for this match, opponent is from the top 5, but doesn't look like they are playing well. Saturdays home game against Excelsior was hard and AZ only in last minute managed to get 3 points. We didn't have any trouble with Excelsior week before. So all in all, I think that for now we are in a better shape, but also we should keep in mind that this is AZ, and it won't be easy as with Excelsior. 3-1.
 
Het verschil in kwaliteit tussen Rigo en Pereiro is wel erg groot. In de beker hebben Sadilek en Guti ook al een keer samen voor de defensie gespeeld, als twee linkspoten. Ik heb het standpunt dat dat niet handig is ook al wel een tijdje laten varen, zeker als je grote clubs vaker de keuze ziet maken om de linkspoot rechts centraal en de rechtspoot links centraal te positioneren.
Niet per se mijn mening, maar wat ik denk dat MVB dat afweegt. Ik zou Guti - Pereiro - Hendrix opstellen.
 
Sowieso Pereiro opstellen. Malen is met zijn snelheid een ideale invaller, vooral als je voor staat.
 
Jawel in het Philipsstadion op 12 augustus 2017 ... PSV - AZ 3-2 ... Goals Lozano, Pereiro en van Ginkel.
Dat was de wedstrijd waarin Stengs de kruisband van zijn knie scheurde. :bandage:
Oh ja, dat gebeurde toen ja. Maar goed Stengs is gelukkig weer terug, zo'n blessure is echt vreselijk.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan