PSV - AZ | Woensdag 13 januari | Eindstand 1-3

Status
Je kunt niet meer reageren.
Bij het eerste doelpunt liet Rosario gewoon zijn man lopen waardoor de steekpass en de strafschop ontstonden. Stond gewoon de lamlullen terwijl zijn man uit zijn rug liep. Gebeurt hem elke wedstrijd als je er op let.
Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat Teze en Boscagli de boel al gerepareerd hadden. Zo doe je dat als team. Dat daarna Mvogo als een dolle op een plek verschijnt waar dat niet moet, is niet de fout van Rosario. Misschien liet ie nu een keer z’n man lopen. Deed Van Bommel ook een keer ;) Volgens mij kun je Rosario van een hoop beschuldigen, maar niet dat hij de balans niet probeert te bewaken.
 
De scheidsrechter had al aangegeven nog een minuut door te laten spelen.
Aan wie aan jou?
Als Ajax nog een minuut extra had, waarom gaan die spelers dan zo verslagen op de grond liggen? Dan hadden ze nog gemakkelijk kunnen winnen. Wat een slappelingen. :FP:
Dan verdienen ze het ook niet. :p
Hadden ze maar een voorbeeld moeten nemen aan Manchester United dat Bayern in de finale nog versloeg in de extra tijd. :D

:unsure:Als jij gelijk hebt dan moeten we de aftelmeisjes van alle blaam zuiveren en dan zal Ajax ze miljoenen euro's aan smartengeld moeten betalen. :rolleyes: ;)
 
Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat Teze en Boscagli de boel al gerepareerd hadden. Zo doe je dat als team. Dat daarna Mvogo als een dolle op een plek verschijnt waar dat niet moet, is niet de fout van Rosario. Misschien liet ie nu een keer z’n man lopen. Deed Van Bommel ook een keer ;) Volgens mij kun je Rosario van een hoop beschuldigen, maar niet dat hij de balans niet probeert te bewaken.
Daar is van Bommel dan ook lang op afgerekend ;). Dat Rosario de balans probeert te bewaken geloof ik wel en dat hij zijn best doet ook wel, maar het blijft bij hem ook echt wel bij proberen... Hij kan niet beter, in ieder geval niet elke wedstrijd op het niveau dat PSV zou na moeten streven. Het is allemaal te slap, te behoudend en niet doelgericht. En hou hem maar eens een keer een hele wedstrijd in de gaten dan zie je hoe vaak hij te ver van zijn man staat te verdedigen en hoe vaak hij zijn mannetje kwijt is. En hij staat er volgens mij toch als extra slot op de deur. Daar voldoet hij dus gewoon niet en dus zou ik een ander opstellen aangezien Sangaré defensief véél sterker is dan Rosario
 
Het derde doelpunt is niet relevant voor de discussie over de spelwijze: in de 90e minuut en wanneer je bij een achterstand alleen aan aanvallen denkt, dan loop je dat risico. Het was of de 2-2 maken of nog een goal tegen krijgen. Daar hoeven we geen analyse op los te laten. Het gaat om al die andere fasen hiervoor en de wijze van spelen. Rosario kan best wel vooruit spelen maar moet daartoe wel de opdracht krijgen. Misschien kan Sangare dat ook. Er zijn veel controleurs die creatief kunnen spelen en slim zijn in het spel verdelen en naar voren denken. Schöne was ook een controleur.
Gisteren speelde Rosario de 2 helft meer dan 10 keer na mekaar een kort pasje achteruit i.p.v. zelf initiatief te nemen en ziekte waarvan hij blijkbaar niet kan genezen . Sangare heeft ( tot heden ) nu ook niet bepaald aanvallende of creatieve impulsen en zorgt ook voor geen dreiging in de 16 .
Het is met beide maar al te dikwijls wat draaien en achteruit pingelen mogen we niet meer verwachten van een beer als Sangare als louter balletjes afpakken.
 
Gisteren speelde Rosario de 2 helft meer dan 10 keer na mekaar een kort pasje achteruit i.p.v. zelf initiatief te nemen en ziekte waarvan hij blijkbaar niet kan genezen . Sangare heeft ( tot heden ) nu ook niet bepaald aanvallende of creatieve impulsen en zorgt ook voor geen dreiging in de 16 .
Het is met beide maar al te dikwijls wat draaien en achteruit pingelen mogen we niet meer verwachten van een beer als Sangare als louter balletjes afpakken.
Ter verdediging van Sangaré en Rosario vond ik dat er ook weinig loopactie waren. Vond het voor deze twee voornamelijk tam. Dan zit er wel meer risico aan een bal naar voren dus dan snap ik wel dat je sneller een bal naar de zijkant of naar achteren doet.

Soms vind ik het dan lastig te bepalen of het aan Rosario of aan Sangaré ligt of juist aan de mensen die ervoor staan/ernaast. Die moeten zich ook wel vrij zien te lopen om bereikt te kunnen worden. (denk dat het trouwens aan beide ligt)
 
Daar is van Bommel dan ook lang op afgerekend ;). Dat Rosario de balans probeert te bewaken geloof ik wel en dat hij zijn best doet ook wel, maar het blijft bij hem ook echt wel bij proberen... Hij kan niet beter, in ieder geval niet elke wedstrijd op het niveau dat PSV zou na moeten streven. Het is allemaal te slap, te behoudend en niet doelgericht. En hou hem maar eens een keer een hele wedstrijd in de gaten dan zie je hoe vaak hij te ver van zijn man staat te verdedigen en hoe vaak hij zijn mannetje kwijt is. En hij staat er volgens mij toch als extra slot op de deur. Daar voldoet hij dus gewoon niet en dus zou ik een ander opstellen aangezien Sangaré defensief véél sterker is dan Rosario
Het gaat er ook niet zozeer om wat Rosario fout doet. Het gaat erom dat we in de huidige samenstelling maar niet in staat zijn de tegenstander langere tijd onder druk te zetten of echt pijn te doen. Ik betwijfel of dat alleen conditioneel is. Ik denk namelijk dat goede voetballers ook onder druk de voetballende oplossing zien waardoor je die druk ontloopt. Druk ontloop je sowieso ook door aan te vallen en in hoog tempo tegenstanders stuk te spelen. Dat zie ik te weinig bij PSV en denk niet dat het een conditioneel ding is maar het gebrek aan voetballend vernuft en handelingssnelheid. Zowel het zien van de oplossing als het handelen ernaar. Rosario heeft genoeg goede ingrepen waardoor scoringskansen vd tegenstander om zeep worden geholpen. Maar hij voegt in mijn ogen aanvallend en voetballend te weinig toe om onder de druk uit te voetballen en met een paar simpele passes zelf weer bij de 16 van de tegenstander te staan. De enige verdedigende speler bij ons die dat kan is Boscagli. Die ziet oplossingen. Het is alleen niet zo’n hele goede verdediger.
 
En het feit dat het zo vaak niet goed genoeg of te kortdurig goed genoeg is, is niet alleen inzet, conditie of tactiek. Het is vaak ook gewoon kwaliteit of het gebrek eraan. Als alle PSV spelers fit zijn, dan nog weet ik er wel een stuk of 3 a 4 in de basis die ik zelf nooit gekocht of opgesteld zou hebben. Omdat ik ze niet PSV waardig vind. Kun je nagaan hoeveel mindere spelers je op moet stellen als je met blessures te maken krijgt. Wij hebben 7 spelers in de basis die na PSV een hoger niveau aankunnen. That’s all.
Dumfries, Sangaré, Gotze, Malen, Gakpo, Madueke en Max. Mvogo misschien. Mo moet het nog laten zien. Ginkel kon het maar we weten niet of hij dat weer aan kan tikken. Van Fein vermoed ik het, maar heb ik te weinig gezien.
Verder is het middelmaat. De spoeling is dun. De bank kwalitatief te smal.
 
Het gaat er ook niet zozeer om wat Rosario fout doet. Het gaat erom dat we in de huidige samenstelling maar niet in staat zijn de tegenstander langere tijd onder druk te zetten of echt pijn te doen. Ik betwijfel of dat alleen conditioneel is. Ik denk namelijk dat goede voetballers ook onder druk de voetballende oplossing zien waardoor je die druk ontloopt. Druk ontloop je sowieso ook door aan te vallen en in hoog tempo tegenstanders stuk te spelen. Dat zie ik te weinig bij PSV en denk niet dat het een conditioneel ding is maar het gebrek aan voetballend vernuft en handelingssnelheid. Zowel het zien van de oplossing als het handelen ernaar. Rosario heeft genoeg goede ingrepen waardoor scoringskansen vd tegenstander om zeep worden geholpen. Maar hij voegt in mijn ogen aanvallend en voetballend te weinig toe om onder de druk uit te voetballen en met een paar simpele passes zelf weer bij de 16 van de tegenstander te staan. De enige verdedigende speler bij ons die dat kan is Boscagli. Die ziet oplossingen. Het is alleen niet zo’n hele goede verdediger.
Ik vind nog steeds dat je het probleem bij de verkeerde legt. De backs zijn het probleem, als die nou eens gewoon zouden doen waar ze primair voor aangesteld zijn, zouden Rosario en Sangare ook de kans krijgen eens wat meer naar voren te spelen, ipv continu de gaten die de backs laten vallen oplossen. Rosario (of Sangare) vervangen door een wat meer voetballende speler, zou betekenen dat er nog maar 3 spelers met verdedigende taak op het veld staan. Dan wordt het nog drukker en chaotischer voorin, en worden we verdedigend nog kwetsbaarder (je kunt het je moelijk voorstellen dat dat kan). Als je met 3 verdedigers wil spelen, moet je 3-5-2 gaan spelen, maar dan krijg je Viergever of Baumgartl erbij in de verdediging, en ik weet niet of we daar nou beter van gaan worden.
 
Ik vind nog steeds dat je het probleem bij de verkeerde legt. De backs zijn het probleem, als die nou eens gewoon zouden doen waar ze primair voor aangesteld zijn, zouden Rosario en Sangare ook de kans krijgen eens wat meer naar voren te spelen, ipv continu de gaten die de backs laten vallen oplossen. Rosario (of Sangare) vervangen door een wat meer voetballende speler, zou betekenen dat er nog maar 3 spelers met verdedigende taak op het veld staan. Dan wordt het nog drukker en chaotischer voorin, en worden we verdedigend nog kwetsbaarder (je kunt het je moelijk voorstellen dat dat kan). Als je met 3 verdedigers wil spelen, moet je 3-5-2 gaan spelen, maar dan krijg je Viergever of Baumgartl erbij in de verdediging, en ik weet niet of we daar nou beter van gaan worden.
In de eredivisie heb je aan 3 verdedigend ingestelde spelers genoeg als de andere 7 echt aanvallend kunnen voetballen. Rosario ziet het niet. Hij ziet het niet wanneer hij kan schieten, hij ziet het niet vanaf zijn eigen 16 zoals Joey Veerman als er spelers diep gaan en hij de bal precies op maat in de diepte legt. Bijna alle backs zijn tegenwoordig hele wedstrijden onderweg. Mazraoui werd gisteren ook door Menig op snelheid geklopt en Tagliafico pakt ook nog wel eens een kaartje omdat ie te laat is.
 
Ter verdediging van Sangaré en Rosario vond ik dat er ook weinig loopactie waren. Vond het voor deze twee voornamelijk tam. Dan zit er wel meer risico aan een bal naar voren dus dan snap ik wel dat je sneller een bal naar de zijkant of naar achteren doet.

Soms vind ik het dan lastig te bepalen of het aan Rosario of aan Sangaré ligt of juist aan de mensen die ervoor staan/ernaast. Die moeten zich ook wel vrij zien te lopen om bereikt te kunnen worden. (denk dat het trouwens aan beide ligt)
Eens! Als er weinig beweging is, dan kunnen ze de bal ook aan niemand kwijt. Het eeea heeft ook te maken met de spelwijze die niet past bij deze groep spelers: vollgas counteren kan best wel met Rosario en Sangare en dat hebben we in bepaalde delen van sommige wedstrijden ook gezien. Alleen wanneer dat wegvalt, is er geen alternatief en plan B. Ik zie echt bijna 0 driehoekjes en positiespel. Of de trainer of deze spelers, hebben een verkeerde interpretatie van gegenpressung: zoals PSV speelt lijkt de gegenpressung van ons meer op een anarchistisch spel zonder na te denken dan op een bewuste tactiek. Boscagli wordt gezien als een speler die een strakke pass naar voren kan geven en dat kan hij ook. Maar als je daarnaast ziet hoe vaak hij de verkeerde passes geeft ( Teze ook), dan is dat gewoon echt een heel slecht niveau voor een topclub. Hij wordt vergeleken met Blind. Nou de pass accuratie bij Blind is 10x zo hoog... En we moeten het dus hebben van de “ creativiteit” en “ spel inzicht” van zulke spelers. Dat, plus twee controleurs die het of niet kunnen of niet de opdracht krijgen of niet begrepen worden ( loop acties anderen), is gewoon te veel van het goede. Als je ziet hoe makkelijk een Koopmeiners als middenvelder zich naar voren beweegt tegenover ons... Zo een middenvelder met zulke dynamiek hebben we gewoon niet. PSV heeft er wel aan gedacht maar ze hebben juist voor die plek twee spelers gehaald die bijna 2 jaar niet gespeeld hebben waardoor je de ene week wel maar de andere week geen gebruik kan maken van hen. Van Ginkel komt er aan maar verwacht niet dat hij nog 4 maanden elke week kan spelen. Zo kun je bijna nooit werken aan automatisme binnen het elftal. Het belang van die plek op het middenveld is door TD en de technische staf erg onderschat.
 
Alleen wanneer dat wegvalt, is er geen alternatief en plan B. Ik zie echt bijna 0 driehoekjes en positiespel. Of de trainer of deze spelers, hebben een verkeerde interpretatie van gegenpressung: zoals PSV speelt lijkt de gegenpressung van ons meer op een anarchistisch spel zonder na te denken dan op een bewuste tactiek.
Goeie analyse! Ben het ook eens met de opvatting van je over dat onze gegenpressung vaak anarchistisch lijkt. Zo zie ik vaak (of zien analisten) dat aanvallers verkeerd jagen. Dan verlaten ze de pass ruimte en gaan dan jagen. Waardoor ze het de verdediger van de tegenstander niet moeilijker maken maar eigenlijk makkelijker. Ze creëren namelijk opeens een vrije man/ruimte.
 
Goeie analyse! Ben het ook eens met de opvatting van je over dat onze gegenpressung vaak anarchistisch lijkt. Zo zie ik vaak (of zien analisten) dat aanvallers verkeerd jagen. Dan verlaten ze de pass ruimte en gaan dan jagen. Waardoor ze het de verdediger van de tegenstander niet moeilijker maken maar eigenlijk makkelijker. Ze creëren namelijk opeens een vrije man/ruimte.
Gegenpressung heeft sowieso alleen maar zin als je er meteen na de onderschepping wat goeds mee doet. De tegenstander is dan uit positie en er is ruimte. Een goed voorbeeld is de 0-2 tegen Ajax. Alleen weten onze spelers vaak na onderscheppen niet wat ze moeten doen en dan begint het gebrei weer. Kost veel te veel energie. Gegenpressen doe je om optimaal rendement te halen, niet om na balverovering rustig op te gaan bouwen.
 
Gegenpressung heeft sowieso alleen maar zin als je er meteen na de onderschepping wat goeds mee doet. De tegenstander is dan uit positie en er is ruimte. Een goed voorbeeld is de 0-2 tegen Ajax. Alleen weten onze spelers vaak na onderscheppen niet wat ze moeten doen en dan begint het gebrei weer. Kost veel te veel energie. Gegenpressen doe je om optimaal rendement te halen, niet om na balverovering rustig op te gaan bouwen.

En waarschijnlijk is dat dan ook de reden dat de vermoeidheid al snel toe slaat. Onnodig veel energie verbruik voor nutteloos verricht werk.
 

Die journalist heeft een hele andere wedstrijd gezien dan ik. Ik zag een ingegraven AZ dat zijn eigen spel niet durfde te spelen en op gelukkige wijze met een 1-3 naar huis ging.

De kop van artikel luidt: "zo groeide AZ uit van geliefde tegenstander tot gevreesde opponent". Echter in het hele artikel wordt helemaal niet uitgelegd hoe dat komt. Kut journalistiek van tegenwoordig.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan