PSV - Ajax | Zondag 22 september | Eindstand 1-1

Status
Je kunt niet meer reageren.
Met alle respect, maar waar gaat dit over?

De combinatie "Ajax" en "arrogant" is zo'n achterhaald paradigma die aanhangers van andere clubs eindeloos blijven herhalen om maar wat te hebben om tegen aan te trappen; ik vind het bijzonder leeg en kinderachtig.

- Welke doorgebroken jeugdspelers van de afgelopen tien jaar zijn arrogant? Een jeugdspeler heeft de gehele opleiding doorlopen en zou dus de volledige belichaming moeten zijn van de Amsterdamse arrogantie-doctrine. Ik ben benieuwd. Matthijs, Donny, Appie, Siem, Veltman, Blind, Klaassen, vRhijn, Stekelenburg, Anita? En mochten er een aantal vervelende tussen zitten, is het dan significant meer dan bij andere clubs?
- Wie van de (ex-)directie of (ex-)technische mensen/jeugdtrainers die gezien worden als "echte Ajacieden" zijn arrogant? Edje vd Sar, Marc Overmars, Dennis Bergkamp, De Boertjes, Reiziger, Heitinga, Marcel Keizer? Of is het soms onze Tukker die te stoer doet met zijn Twentse roots? En mochten er een aantal vervelende tussen zitten, is het dan significant meer dan bij andere clubs?
- Wie van mijn vrienden/medesupporters doen arrogant als het aankomt op discussies over Ajax? Even nadenken - volgens mij geen. En in ieder geval niet meer dan supporters van andere clubs.
- Het gebruik van de term "Godenzonen" of een vak waarin liedjes in het stadion zoals "WZAWZDB" gezongen worden, maakt dat de club arrogant? Of het feit dat er wat leeghoofden zijn die dingen op social media plaatsen? Laat ik daar maar niet serieus op in gaan. Ook prima om te doen alsof een handjevol treurige comments of Facebook de norm zijn en het overgrote deel van de Ajacieden representeren, maar volgens mij is het aanhalen van dat soort comments niets meer dan waar ik mee begon: maar wat randzaken gebruiken als boksbal. Krantenknipsels voor in de kleedkamer. Maar goed, het is een PSV forum dus dan is het af en toe lekker om te polariseren, etc. etc. Dat snap ik ook wel.
- Quagmire man, met alle respect, maar wat een nonsens kraam je toch uit. Altijd maar doen alsof je zo veel weet over "de Amsterdammers" of "Amsterdamse cultuur", omdat je toevallig wat Amsterdamse collegaatjes hebt die wellicht wat raaskallen op de werkvloer. Ik woon m'n hele leven al in Amsterdam en Amsterdam is een bijzonder linkse, multiculturele stad die open staat voor allerlei soorten invloeden en alles behalve arrogantie uitstraalt, tenzij je in de kakbuurten van Oud-Zuid komt, maar daar heeft elke stad wel een wijkje van. Prima dat jij een paar sukkels op werk hebt die het nut in hun leven ontlenen aan de prestaties van een voetbalclub of de stad waarin ze zijn geboren, maar het is ridicuul om te doen alsof zij model staan voor wat Amsterdam is of hoe Amsterdammers zijn. En wanneer hier wel Ajacieden zijn die op een genuanceerde manier willen discussieren, gedragen ze zich als slappe "nice guys". Kortom, het is nooit goed.

Anyway, het feit dat Ajax een arrogante club is, is net zo achterhaald als beweren dat je in Italie "echt leert verdedigen" en Duitsers "altijd in de laatste minuut scoren", om maar even in de voetbal analogieen te blijven.

Oh, en het zal mij echt een zorg zijn hoe supporters van andere clubs Ajax noemen. Dat mag 020 zijn. Of jodenclub, neuzenploeg, zelfs arrogante club mag. En het mag allemaal omdat je je moet kunnen bedenken dat het allemaal nergens op slaat. Ik ga alleen in op dat "arrogante", omdat er daadwerkelijk mensen zijn die daar heilig van overtuigd lijken.

Maar goed, ik wou het feestje niet bederven. Ik check zondag na de wedstrijd wel weer in om na te praten over de wedstrijd.

Succes allen!

Ik denk dat het vooral komt door de opmerkingen van Louis en de befaamde stropdas met 1 er op. Dat wij zijn de beste bla bla geleuter was erg vermakelijk maar ja tikkeltje arrogant maar vooral ook heel erg louis van gaal. Die stropdas is wek voer voor uitlokking en onnodig maar ja andere fanschare gebruiken die olie maar wat graag voor hun vuur stokerij. Wzawzdb dan.... Historisch gezien is het wel waar ondanks mindere periodes waarin Psv een tijdlang de betere was.
Zie het als spelers die zeggen dat ze denken te winnen. Moet je dan maar zeggen: zondag maken we geen kans? Of wij zijn ajax en meestal de beste?
Een beetje bluf en uitgaan van eigen kunnen moet toch kunnen? Zeker in Amsterdam maar toch ook echt in Eindhoven.
Daarom dus ook jammer dat MvB zich alweer indekt voor zondag. Maak je de club kleiner mee als dat ze zijn... Onnodig!
 
Ik denk dat er ook genoeg mensen met een PSV hart rondlopen die meteen al roepen "haal de platte kar in de winter maar al van stal" (dat is boerentaal voor WZPWZDB). Dat is gewoon een beetje jennen op en neer. Als we daar al niet meer tegen kunnen, tja. Dat van die voetballers die iets roepen, ach, het zal wel. Maakt dat de club arrogant, als de passanten iets roepen? Tot slot is het tegen het ironische aan dat je je gal spuit over alles des Ajax en vervolgens aangeeft dat ze in Amsterdam onterecht denken dat we ons met hun club bezig houden... ;)

Wees toch allemaal gewoon blij met de rivaliteit, dat geeft de competitie kleur, maar onthoud tegelijkertijd dat wij met dezelfde trots over onze club praten als Ajacieden over hun club. Daar ben je supporter voor. Ik raad aan om af en toe eens een biertje te drinken met een supporter van de rivaal, kom je erachter dat het net mensen zijn.

Het zijn niet alleen de spelers maar ook de club en de supporters met bepaalde slogans als wzawzdb, Godenzonen.
Dat is maar een klein deel van de Ajacieden, maar dat gedeelte is wel groter dan bij andere clubs, en er is wel degelijk een verband. En dat kun je vanuit supporters van alle clubs in Nederland terug horen.
Soms tikken ajacieden sommigen van ons ook op de vingers als ze joden genoemd worden, terwijl ze zelf met Israelische vlaggen staan te springen en zingen "ajax, joden superjoden"

Er is ook wel wat over de omgeving van Amsterdam te zeggen. Maar dat is vast ook alleen een klein gedeelte die mee doet aan amsterdamse bluf en de lefgozertjes cultuur.
En dat is niet erg hoor, die rivaliteit en dat plagen over en weer maakt het juist leuk.
Wij doen het ook met ("de platte kar", "voetbalhoofdstad van Nederland, het liedje " simply the best")
Maar bij gezelligheid en warmte denkt men nu eenmaal eerder aan Brabant dan aan de randstad regio
 
Er is hier iets te veel wederzijds begrip, naar mijn smaak. Ajaks is gewoon het Grote Kwaad en moet nu voor eens en altijd worden vernietigd. Met die wrok ben ik groot geworden in Woensel-West, tegen Strijp aan. En met die wrok - ik noem het zelf een vruchtbare filosofie, een ode aan het leven en de vrijheid - ben ik tot dusverre mijn leven prima door gekomen. Iedere dag dat Ajaks bestaat, is er eentje om zachtjes te wenen. Maar tegelijkertijd vinden we elkaar in die pijn en dat verdriet; we zullen we ons verheffen, de vijand in de ogen kijken, en hem vernietigen.

Dat geeft ons vertrouwen
de moed en de kracht.

En niks anders getvedrie. Wat is me dat nou toch...
Gaan we maandag wel weer gezellig kletsen met Ajaksers op ons forum.
 
Ik denk dat het vooral komt door de opmerkingen van Louis en de befaamde stropdas met 1 er op. Dat wij zijn de beste bla bla geleuter was erg vermakelijk maar ja tikkeltje arrogant maar vooral ook heel erg louis van gaal. Die stropdas is wek voer voor uitlokking en onnodig maar ja andere fanschare gebruiken die olie maar wat graag voor hun vuur stokerij. Wzawzdb dan.... Historisch gezien is het wel waar ondanks mindere periodes waarin Psv een tijdlang de betere was.
Zie het als spelers die zeggen dat ze denken te winnen. Moet je dan maar zeggen: zondag maken we geen kans? Of wij zijn ajax en meestal de beste?
Een beetje bluf en uitgaan van eigen kunnen moet toch kunnen? Zeker in Amsterdam maar toch ook echt in Eindhoven.
Daarom dus ook jammer dat MvB zich alweer indekt voor zondag. Maak je de club kleiner mee als dat ze zijn... Onnodig!
Welkom!
Bommel zei toch alleen dat de Amsterdammers favoriet zijn omdat zij meer geld hebben?
Wat zei hij nog meer dan?
 
Nee, dat is geen arrogantie. Net als Schöne met zijn geblaat. Of Rosenborg en Rostov die wel effe over de knie gelegd zouden worden. En wat denk je van die bekerfinale tegen PEC, makkie. Tadic die denkt dat de hele wereld nu van Ajax houdt en dat zij het nieuwe voetbal hebben uitgevonden. Ons Aller Ajax, WZAWDB zelfs na 5 jaar niks te hebben gepresteerd. Na een seizoen behoort Ajax weer tot de wereldtop. En volgens Neres en Tagliafico, kunnen ze vorig seizoen zelfs evenaren. En o wee als je niet juicht voor ze in Europa. En oh ja die boertjes, hah die worden echt geen kampioen tegen ons. Net als die andere superboertjes, HEY HENK BEPLAK DIE BUS ALVAST MAAR HOOR! En dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat ze in Amsterdam denken dat PSV en Feyenoord fans altijd met hen bezig zijn, de wereld draait om Amsterdam en Ajax.

Prima als je jezelf daarin niet aangesproken voelt, ik zeg hiermee ook niet dat iedereen hetzelfde is. Ik noem alleen maar wat voorbeelden die erg meedoen aan deze beeldvorming.
Precies goed verwoord!
 
Nee, dat is geen arrogantie. Net als Schöne met zijn geblaat. Of Rosenborg en Rostov die wel effe over de knie gelegd zouden worden. En wat denk je van die bekerfinale tegen PEC, makkie. Tadic die denkt dat de hele wereld nu van Ajax houdt en dat zij het nieuwe voetbal hebben uitgevonden. Ons Aller Ajax, WZAWDB zelfs na 5 jaar niks te hebben gepresteerd. Na een seizoen behoort Ajax weer tot de wereldtop. En volgens Neres en Tagliafico, kunnen ze vorig seizoen zelfs evenaren. En o wee als je niet juicht voor ze in Europa. En oh ja die boertjes, hah die worden echt geen kampioen tegen ons. Net als die andere superboertjes, HEY HENK BEPLAK DIE BUS ALVAST MAAR HOOR! En dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat ze in Amsterdam denken dat PSV en Feyenoord fans altijd met hen bezig zijn, de wereld draait om Amsterdam en Ajax.

Prima als je jezelf daarin niet aangesproken voelt, ik zeg hiermee ook niet dat iedereen hetzelfde is. Ik noem alleen maar wat voorbeelden die erg meedoen aan deze beeldvorming.
Dat is geen arrogantie maar steekjes uitdelen.
Verder vind ik zelfvertrouwen uitstralen niet echt arrogant. Van Bommel had van mij ook mogen zeggen dat er voor Ajax geen punt te halen valt zondag.
 
Als de overloper Bommeltje maar niks in zijn hoofd gaat halen met zijn vriendje Afellay :FP:
Lekker op de tribune laten

joost2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect, maar waar gaat dit over?

De combinatie "Ajax" en "arrogant" is zo'n achterhaald paradigma die aanhangers van andere clubs eindeloos blijven herhalen om maar wat te hebben om tegen aan te trappen; ik vind het bijzonder leeg en kinderachtig.
Prima post met argumenten. Daarnaast ben jij bijvoorbeeld verre van een arrogante supporter.
Maar goed het is ook een beetje over generaliseren. Wat een beetje tot stand komt door oud spelers als bijvoorbeeld Sjaak Swart.

Ik denk dat je het in Amsterdam vaak ziet als zelfverzekerd terwijl wij in de provincie het al snel een vorm van arrogantie vinden. Met natuurlijk de combinatie dat Ajax er om bekend staat. Ik denk ook toen de wedstrijden werden verzet vorig seizoen. Alles ging in de naam van het Nederlandse voetbal. En veel Ajax aanhangers, tenminste die ik sprak, vonden dit ook vanzelf sprekend. Terwijl bij andere clubs geen uitzonderingen werden (Sparta had een goede claim om een wedstrijd te verzetten bijv). En dan wil niet zeggen of het verzetten van een wedstrijd(en) terecht is of onterecht. Maar laten we eerlijk zijn het was wel hoogst uitzonderlijk.

Maar goed, waarschijnlijk zul je op een PSV forum altijd wel sneller terugzien dat een uitspraak van een Ajaxcied of een Ajaxcied zelf arrogant is (een aantal mensen die jij opnoemt vind ik af en toe bijv. echt wel hoog van de toren blazen. Terwijl het misschien wel terecht is). Wellicht denk je stiekem precies hetzelfde over PSV (bijv. over van Bommel vaak). Denk dat je op club gerichte forums (PSV forum, Ajax forum) altijd de stereotype 'beledigingen'/'observaties' terug ziet komen. Ook op een neutraal forum maar daar balanceert het zich misschien iets meer uit.[/QUOTE]
 
Ajax voetbalt best goed. Simpel. PSV ook prima. Ben gewoon benieuwd hoe het morgen gaat. 2 Beste clubs die nu in de eredivisie floreren. Heel erg benieuwd, verheug me echt op. Altijd leuk dit soort battles. MvB/ EtnH ook.
Malen wist ik, Latharen nieuwgierig, wordt aan alle kanten geroemd. Zie de scouts ($ in the eyes voor beide spelers?) al loeren. Vlijmscherpe passes o.i.d. ?


:BALL::clap2:zeker ook :zien:(a)
 
En dan wil niet zeggen of het verzetten van een wedstrijd(en) terecht is of onterecht. Maar laten we eerlijk zijn het was wel hoogst uitzonderlijk.

Dit jaar zijn er ook al wedstrijden van PSV verplaatst qua tijd ivm de voorronde europa leaque. Dit gebeurt aan de lopende band. Ik denk dat het meer de manier waarop het gebeurde vorig jaar voor veel frustatie zorgde. De andere clubs werden hiermee namelijk benadeelt tov ajax, wat niet eerlijk was.
 
Ik voorzie eigenlijk een eenvoudige overwinning - grove persoonlijke fouten, onmogelijke tegendoelpunten, onterechte penalties dan wel rode kaarten even daargelaten. Eigenlijk is er maar één tactische uitdaging: Boscagli is natuurlijk geen partij voor Ziyech, en rugdekking van Viergever - die dan bovendien Tadic als zwervende 9 moet loslaten - daar word je ook niet vrolijk van. Dus je moet een defensieve concessie doen. Op links starten met de driehoek Viergever, Boscagli en Guti lijkt mij echt niet zo'n goed idee. Logischerwijze zou Hendrix als controlerende middenvelder daar wel een oplossing voor zijn, die overigens vaker tegen Ajax - zoals vorig seizoen - zijn beste spel laat zien.

Verder is het een kwestie van het spel achterin compact houden, geconcentreerd blijven en in de omschakeling naar 3 goals tikken. Ik zou Ihattaren zeker op rechts laten beginnen. Da's toch heerlijk? Laat een opstomende Dumfries het maar lekker uitvechten tegen Tagliafico, Ihattaren kan dan naar binnen knijpen en staat rechtstreeks tegenover de trage Blind. Dat was vorig jaar al een drama voor de Ajaksieden. Nu creëer je heel snel pure powerplay, met Malen en Bergwijn. Gedurende de wedstrijd wisselen: Bruma naar rechts, Bergwijn op links en Ihattaren centraal. Dan loop je zo naar de tweede en derde goal.

Nee, ik voorzie geen problemen.
 
Zelf vind ik "platte kar tevoorschijn halen" wel anders dan "wzawzdb". Eerste wordt meestal grappend bedoeld en de tweede uitspraak wordt, zo komt het op mij over, vrij serieus gedaan.

Overigens vind ik het zelf ook niet erg handig om uitspraken als "platte kar tevoorschijn halen" te doen.
 
Ik zou graag op het middenveld nu eens een keer GEEN Rosario willen zien: Hendrix op de plek van Rosario en Doan als de ballenafpakker en Ihattaren als de creatieve middenvelder die de passes verzorgt richting Malen, Bruma en Bergwijn....maar ja, de oogappel van Mark zal wel weer in de basis starten en zelfs de aanvoerdersband om mogen...
 
Ja maar met de toeloop van t laatste half jaar kan ik zulks niet bijhouden.. Zal de leeftijd zijn ;)
Ja begrijp ik, maar het is dus geen geheim.

On topic:
Vanuit gaande dat dezelfde spelers als vorige wedstrijd nog niet fit zijn zou ik zo starten:

Zoet
Dumfries Baumgartl Schwaab Viergever
Hendrix Ihattaren Sadilek
Bruma Malen Bergwijn
Lato laten starten lijkt me een te groot risico. Als Schwaab niet fit genoeg is zal Viergever toch centraal moeten staan. In dat geval Sadilek linksback en Doan of Rosario op het middenveld.
 
Ja begrijp ik, maar het is dus geen geheim.

On topic:
Vanuit gaande dat dezelfde spelers als vorige wedstrijd nog niet fit zijn zou ik zo starten:

Zoet
Dumfries Baumgartl Schwaab Viergever
Hendrix Ihattaren Sadilek
Bruma Malen Bergwijn
Lato laten starten lijkt me een te groot risico. Als Schwaab niet fit genoeg is zal Viergever toch centraal moeten staan. In dat geval Sadilek linksback en Doan of Rosario op het middenveld.
In een van de grootste wedstrijden van het seizoen opeens Viergever voor het eerst op LB zetten, Schwaab voor het eerst in de basis en Sadilek voor het eerst op VM? Je team draait nu redelijk goed, dan zou ik het niet opeens op drie posities wijzigen.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan