Poll van de week

Vanaf welke leeftijd moeten kinderen een mobieltje krijgen?

• Totaal aantal stemmen
    25

Mentos

Mister Stomme Klup
Er zijn veel discussieonderwerpen die niet in een bestaand topic passen, maar die te klein zijn voor een apart topic.
Het leek me leuk om iedere week een ander onderwerp te pakken en er een poll aan vast te plakken (mits het mogelijk is dat die poll wekelijks gereset wordt).

Ik zal beginnen met een gevoelig onderwerp in de samenleving: fatbikes. De epidemie wordt steeds groter en er zijn steeds meer ergernissen. Persoonlijk snap ik er helemaal niets van dat mensen zo'n ding voor hun kind kopen, wetende dat ze makkelijk op te voeren zijn en dat kinderen nog niet het gevaarinzicht hebben dat wel nodig is als je met 40-50 km/h over fietspaden raast.

Dus mijn vraag: zijn er hier mensen die een fatbike hebben gekocht voor hun kind (of zichzelf)? Zo ja, kun je vertellen wat je beweegredenen zijn en of je de bezwaren begrijpt? Waarom was dat geen reden om het niet te doen?
Misschien kunnen we zo iets meer begrip kweken.

Mijn kinderen zijn er nog te jong voor. Ik heb geen idee wat de ontwikkeling over 3 a 4 jaar is. Maar ik weet niet hoe de moeder van mijn kinderen erin staat. Dat zou nog een type kunnen zijn die een fatbike voor haar kinderen koopt. Maar omdat ze hier om het weekend bij mij zijn, zou ik dat sowieso niet doen. Verder heb ik zelf ook een pleurishekel aan fietsen, dus thuis zelf heb ik een hele oude cafefiets en een mountainbike. Mountainbiken vind ik wel leuk, maar niet voor op de weg. De kans dat ik ooit een fatbike voor wie dan ook koop, lijkt daarom HEEL klein.
Daarnaast ook te gevaarlijk voor kinderen die net tieners zijn.

Mijn kind is nog geen 2, maar ik ben hoe dan ook niet van plan om er een te kopen. Ik hoop ook dat die rage over is als hij een leeftijd heeft dat hij er een zou kunnen berijden. Maar goed, wie weet wat ze dan verzonnen hebben...

Mijn kinderen zijn er nog te jong voor. Ik heb geen idee wat de ontwikkeling over 3 a 4 jaar is. Maar ik weet niet hoe de moeder van mijn kinderen erin staat. Dat zou nog een type kunnen zijn die een fatbike voor haar kinderen koopt. Maar omdat ze hier om het weekend bij mij zijn, zou ik dat sowieso niet doen. Verder heb ik zelf ook een pleurishekel aan fietsen, dus thuis zelf heb ik een hele oude cafefiets en een mountainbike. Mountainbiken vind ik wel leuk, maar niet voor op de weg. De kans dat ik ooit een fatbike voor wie dan ook koop, lijkt daarom HEEL klein.
Daarnaast ook te gevaarlijk voor kinderen die net tieners zijn.
Zou je wel een gewone ebike voor jonge tieners kopen? En zo ja, wat maakt het verschil met een fatbike die aan de regelgeving voldoet?

Zou je wel een gewone ebike voor jonge tieners kopen? En zo ja, wat maakt het verschil met een fatbike die aan de regelgeving voldoet?
Ik denk dat ik sowieso geen dure fiets voor mijn kinderen ga kopen, omdat ik sowieso niet graag fiets en omdat ze niet elke dag bij me zijn. Tenzij ze natuurlijk 12 worden en graag bij mij willen wonen, dan verandert dat de zaak, maar tot die tijd wonen ze bij hun moeder en wat zij voor fiets koopt voor hun is aan haar. Maar hoe ik erover zoveel jaar insta, weet ik echt niet. Misschien is het dan allang verboden of zijn er verplichtingen of zo nodig voor elektrische fietsen. Voor nu vind ik die fatbikes in ieder geval ondingen.

Als mijn kinderen nu tieners waren en ze woonden volledig bij mij, zou ik ze misschien wel een ebike kopen. (misschien dus)

Ik snap sowieso niet dat kinderen e-bikes krijgen. Tenzij je echt elke dag 15 km of meer moet fietsen zie ik daar echt de meerwaarde niet van in. Het is duurder, je kind krijgt minder beweging en het is gevaarlijker.

Als ik naar kantoor fiets, fiets ik op een schoolroute, dus ik kom heel veel scholieren tegen. Ik weet zeker dat 99% alleen in de stad hoeft te fietsen, max 5km als je helemaal aan de andere kant woont. En toch heeft denk ik 60-70% een e-bike/fatbike. Ik kom regelmatig een jongen van ene jaar of 15 tegen die denk ik met 30 rpm trapt, maar wel 35 km/h gaat. Oftewel hij voert lichamelijk geen ene fuck uit terwijl je juist op die leeftijd lekker moet bewegen. Dan snap ik werkelijk niet waarom zijn ouders dat ding voor hem gekocht hebben.

Ik snap sowieso niet dat kinderen e-bikes krijgen. Tenzij je echt elke dag 15 km of meer moet fietsen zie ik daar echt de meerwaarde niet van in. Het is duurder, je kind krijgt minder beweging en het is gevaarlijker.

Als ik naar kantoor fiets, fiets ik op een schoolroute, dus ik kom heel veel scholieren tegen. Ik weet zeker dat 99% alleen in de stad hoeft te fietsen, max 5km als je helemaal aan de andere kant woont. En toch heeft denk ik 60-70% een e-bike/fatbike. Ik kom regelmatig een jongen van ene jaar of 15 tegen die denk ik met 30 rpm trapt, maar wel 35 km/h gaat. Oftewel hij voert lichamelijk geen ene fuck uit terwijl je juist op die leeftijd lekker moet bewegen. Dan snap ik werkelijk niet waarom zijn ouders dat ding voor hem gekocht hebben.
Ik snap dat ook niet. Maar ik sprak laatst met ouders van pubers, en die stonden er aanvankelijk hetzelfde in - geen ebikes.

Dochterlief was echter de enige van het dorp/wijk die geen ebike had, en kon daarom de rest van het fietsgroepje niet meer bijhouden. Dus het samen fietsen ging niet meer door, en zij trapte als enige, terwijl de rest van het groepje haar op 80% kwam inhalen.

Ik kan me voorstellen dat ik tegen die tijd wel iets anders naar dit soort dingen ga kijken. Op sommige punten is het prima om lekker conservatief te zijn, ook als je de sociale positie van je kinderen daarmee beïnvloed. Maar ik kan mij ook zeker voorstellen dat ik dat niet bij alles wil doen (social media, telefoons, weet ik wat we allemaal tegen die tijd hebben).

Mijn kinderen zitten in de juiste leeftijdscategorie maar hebben er geen. Ze hebben er ook niet naar gevraagd. Voorlopig hebben ze nog gewoon een analoge fiets. (Hoeven ook niet heel veel te fietsen op dit moment)

Als ze naar elektrisch fietsen overstappen dan zie ik niet wat het verschil is tussen een fatbike en een andere type. Wat dat betreft is het gewoon mode. Ik had ook net als al mijn vriendjes een BMX maar daar deden we ook geen BMX fietsen mee. Dus ook gewoon een mode/ hype dingetje. Niks mis mee.

Mijn kinderen zitten in de juiste leeftijdscategorie maar hebben er geen. Ze hebben er ook niet naar gevraagd. Voorlopig hebben ze nog gewoon een analoge fiets. (Hoeven ook niet heel veel te fietsen op dit moment)

Als ze naar elektrisch fietsen overstappen dan zie ik niet wat het verschil is tussen een fatbike en een andere type. Wat dat betreft is het gewoon mode. Ik had ook net als al mijn vriendjes een BMX maar daar deden we ook geen BMX fietsen mee. Dus ook gewoon een mode/ hype dingetje. Niks mis mee.
Het verschil tussen e-bikes en fatbikes is volgens mij dat fatbikes veel sneller (en gemakkelijker?) opgevoerd worden. Zolang hij netjes 25 gaat is er inderdaad geen verschil, behalve dat ze lelijk, patserig en lawaaierig zijn. Ik ben echter altijd weer verbaast als ik een fatbike zie die niet minstens 35 gaat.

Ik had er al eentje voor Corona tijd, werkte destijds even voor een Fatbike merk. Denk dat ik één van de eerste was. Inmiddels alweer drie jaar geleden verkocht en nu weer gewoon met de omafiets op stap.

Ik heb 7 jaar iedere dag 15 km naar school en ook weer 15km terug naar huis gefietst. Ging prima, en ben ik zeker niet slechter van geworden

Helemaal eens.
Als ik kinderen had van die leeftijd zou ik geen fatbikes of electrische fietsen in huis halen.
Ook mijn kleinkinderen hebben er gelukkig geen.
Wel hoor ik van mijn zoons dat groepsdruk erg groot is op die leeftijd- ook met mobiel gebruik - hetgeen de taak van ouders er nu niet gemakkelijker op maakt.

Los van dat het slecht is voor de kinderen zelf is het ook levensgevaarlijk geworden voor ouderen op de fietspaden.
Nederlanders in het verkeer zijn vaak horken en hufters, want bijna elke dag -mijn vrouw en ik fietsen per dag minimaal 1, vaak 2 uur- ontsnappen we op het nippertje enkele malen aan lui op die dingen die ons rechts inhalen, afsnijden,op een scherm kijkend op je af komen, of zoals vandaag , als een automobilist , terwijl ik midden op een kruising oversteek, nog gauw van achter komend, jou snijdt omdat hij voor je rechts afslaat.Een kwestie van centimeters. Dat is wel even schrikken.

Maar ja , controle en handhaving zijn geschrapt uit het woordenboek Nederlands. Dus wordt het van kwaad tot erger.
Ik zal er het topic "ergernissen" hier niet dagelijks mee komen vullen, hoewel ik dat moeiteloos zou kunnen. ;)

Wel hoor ik van mijn zoons dat groepsdruk erg groot is op die leeftijd- ook met mobiel gebruik - hetgeen de taak van ouders er nu niet gemakkelijker op maakt.

Mobiel gebruik is heel lastig. Zeker met mijn dochter die vriendjes heeft in Canada, Madrid, Marokko en Limburg. Dan is videobellen wel handig.

Ik ben met mijn good old manuele fiets een van de uitzonderingen op het werk, maar (en ik ben totaal niet afgetraind ofzo) je ziet het verschil ook wel met sommige collega's die als ze een superheld zouden zijn de naam puddingboy zouden dragen met hun fatbike.

Ik ben met mijn good old manuele fiets een van de uitzonderingen op het werk, maar (en ik ben totaal niet afgetraind ofzo) je ziet het verschil ook wel met sommige collega's die als ze een superheld zouden zijn de naam puddingboy zouden dragen met hun fatbike.
Fatbikes voor iets dikkere mensen. Zou het daarom fatbike heten? 🤔

Terug
Bovenaan Onderaan