Poll: kan Mark van Bommel aanblijven als coach van PSV?

Mark per direct weg of mag hij blijven

• Totaal aantal stemmen
    82

rico

Assistent Coach
Om in je winkel vergelijking te blijven: je kunt niet door blijven gaan met een bedrijfsleider waarbij het personeel geen uitstraling laat zien, continue te laat komt en waaruit geen blijk word gegegeven dat hij zich bewust is van de problemen en weet hoe hij deze om wil draaien. Als je van Bommel nog een half jaar laat zwemmen heb je straks geen winkel meer om op te passen. Dan spelen we hooguit play-offs voor een europse 4e voorronde EL. En vliegen er dan alsnog (in die vorm zitten we namelijk) uit doordat een team als Utrecht of Heerenveen dan beter is als het erom gaat.

Welke ervaren trainer vraag je? Mijn optiek zou Ellis en wereldset zijn. Eventueel met een Nederlander ernaast (zoals Wiegman-Hiddink tijdens het gewonnen EK). Of Gertjan Verbeek om mijn part. Iemand die in elk geval de groep naar het kunnen laat spelen. Dat dat met deze selectie hooguit plek twee is leg ik me voor dit seizoen bij neer.
Goed voorbeeld. Ik ben ervan overtuigd dat gertjan binnen een paar maanden grote ruzie zou hebben met Bergwijn, Malen en Mo. Dan zijn we nog veel verder van huis. Daarnaast heb je als trainer van een topclub ervaring in de top nodig, ofwel als speler ofwel als trainer. Gewoon niet lullen maar poetsen en gaan met die banaan, gaat onze talenten niet beter maken.

Ellis moest ik googlen, maar dat zou een heel interessante optie zijn. Alleen vraag ik me af of deze selectie de volwassenheid en het karakter bezit om zich hierin te vinden.

Rednas

Lid van de Pro-Kaas Alliantie
Medewerker
Ik hoor als argument om Mark niet weg te sturen dat hij het met een mindere selectie moet doen. Ik ga hier niet in mee. Met deze selectie hoor je nog altijd te winnen tegen clubs als Emmen, of fatsoenlijke inzet en organisatie te laten zien in belangrijke Europese wedstrijden. Het aandeel van van Bommel in de slechte resulaten is in mijn ogen meer dan voldoende om in te grijpen.
Kijk, voor mij blijft de vraag wie je er dan moet neerzetten: maar voor mij is ook steeds duidelijker dat de houdbaarheidsdatum van Van Bommel overschreden is. Hij krijgt het blijkbaar niet op de rit. Als je dan ziet dat je zelfs tegen FC Emmen onder druk komt te staan en je daar geen antwoord op hebt, dat is zorgelijk. Zo'n Bijl die keer op keer op kan komen zonder aangepakt te worden, en sowieso een makkelijke omsingeling met de buitenspelers van Emmen die elke keer zeeën van ruimte hadden. En dat is dan Emmen. Dan wordt het nog lastig tegen clubs als FC Groningen, Vitesse, etc. Dat is waar we zijn aanbeland.

In het algemeen denk ik toch niet dat het alleen bij Van Bommel ligt. Ik vergeet vast nog punten, maar we kunnen de schuld denk ik zo verdelen:

Gerbrands:
  • Aanstellen John de John, te weinig ervaring
De Jong:
  • Geen fatsoenlijke LB kunnen halen
  • Veel uitgeven aan spelers die dat bedrag niet waarmaken (Bruma - valt zwaar tegen, Doan - overbodig, Mitroglou - grappige speler maar maakt het verschil ook niet, Baumgartl - niet rampzalig maar maakt het bedrag ook niet waar)
  • (Blijkbaar) moeizame communicatie met Van Bommel
Van Bommel:
  • Traag ingrijpen bij Zoet, Rosario
  • Blijkbaar incapabel om drastische wijzigingen in het strijdplan (zoals bovengenoemd deel bij Emmen) aan te brengen
  • Onnodig gedrag langs de lijn; je vertegenwoordigt toch een topclub
  • Communicatie in de pers met vooral (roulerende) excuses; zeg waar het op staat
Dus, genoeg om bij Van Bommel neer te leggen, wellicht ook genoeg om van hem af te komen. Maar er moet meer gebeuren.

Eindhoven

Terreinknecht
Om in je winkel vergelijking te blijven: je kunt niet door blijven gaan met een bedrijfsleider waarbij het personeel geen uitstraling laat zien, continue te laat komt en waaruit geen blijk word gegegeven dat hij zich bewust is van de problemen en weet hoe hij deze om wil draaien. Als je van Bommel nog een half jaar laat zwemmen heb je straks geen winkel meer om op te passen. Dan spelen we hooguit play-offs voor een europse 4e voorronde EL. En vliegen er dan alsnog (in die vorm zitten we namelijk) uit doordat een team als Utrecht of Heerenveen dan beter is als het erom gaat.

Welke ervaren trainer vraag je? Mijn optiek zou Ellis en wereldset zijn. Eventueel met een Nederlander ernaast (zoals Wiegman-Hiddink tijdens het gewonnen EK). Of Gertjan Verbeek om mijn part. Iemand die in elk geval de groep naar het kunnen laat spelen. Dat dat met deze selectie hooguit plek twee is leg ik me voor dit seizoen bij neer.
Ik waardeer je progressieve insteek om Ellis te benoemen als nieuwe coach maar dat is toch een veel en veel en veels te groot risico. Helemaal op dit moment in deze staat van de club. Ten eerste is het vrouwenvoetbal van een totaal ander niveau dan het mannenvoetbal. Het is een beetje als de coach van een topklasser voor de groep van PSV te zetten. En ten tweede is het managen van een groep mannen echt totaal anders dan het managen van een groep vrouwen. Dan ook nog eens de extra druk die ze op zich zal nemen of op z'n minst zal voelen om toch echt te gaan slagen als eerste vrouw in het mannenvoetbal + ze zal moeten wennen aan alles omdat het zo erg verschilt van wat ze tot nu toe in haar carrière gedaan heeft. Een ideale cocktail om volledig mis te gaan. Maar ok het kan uiteraard ook slagen lijkt me alleen geen ideale keuze op dit moment. Laat haar het eerst maar proberen bij Twente of Heerenveen oid

Laatst bewerkt:

rico

Assistent Coach
Kijk, voor mij blijft de vraag wie je er dan moet neerzetten: maar voor mij is ook steeds duidelijker dat de houdbaarheidsdatum van Van Bommel overschreden is. Hij krijgt het blijkbaar niet op de rit. Als je dan ziet dat je zelfs tegen FC Emmen onder druk komt te staan en je daar geen antwoord op hebt, dat is zorgelijk. Zo'n Bijl die keer op keer op kan komen zonder aangepakt te worden, en sowieso een makkelijke omsingeling met de buitenspelers van Emmen die elke keer zeeën van ruimte hadden. En dat is dan Emmen. Dan wordt het nog lastig tegen clubs als FC Groningen, Vitesse, etc. Dat is waar we zijn aanbeland.

In het algemeen denk ik toch niet dat het alleen bij Van Bommel ligt. Ik vergeet vast nog punten, maar we kunnen de schuld denk ik zo verdelen:

Gerbrands:
  • Aanstellen John de John, te weinig ervaring
  • Volkomen gebrek aan zichtbaar leiderschap en communicatie in deze crisis
De Jong:
  • Geen fatsoenlijke LB kunnen halen
  • Veel uitgeven aan spelers die dat bedrag niet waarmaken (Bruma - valt zwaar tegen, Doan - overbodig, Mitroglou - grappige speler maar maakt het verschil ook niet, Baumgartl - niet rampzalig maar maakt het bedrag ook niet waar)
  • (Blijkbaar) moeizame communicatie met Van Bommel
Van Bommel:
  • Traag ingrijpen bij Zoet, Rosario
  • Blijkbaar incapabel om drastische wijzigingen in het strijdplan (zoals bovengenoemd deel bij Emmen) aan te brengen
  • Onnodig gedrag langs de lijn; je vertegenwoordigt toch een topclub
  • Communicatie in de pers met vooral (roulerende) excuses; zeg waar het op staat
Dus, genoeg om bij Van Bommel neer te leggen, wellicht ook genoeg om van hem af te komen. Maar er moet meer gebeuren.
Aanvulling

Mikasa

Forummer van het Jaar 2014
Gerbrands heeft het gewoon goed gedaan t/m dit jaar. Vind dat hij meer krediet verdient. Vraag me verder af tot in hoeverre Mark zich bemoeid met het aan- en verkoopbeleid. Heb het idee dat hij daar een grotere vinger in de pap heeft dan door velen wordt aangenomen. Maar ok ook dan zou JdJ het zich aan mogen rekenen. En wat betreft de poll; ik vind dat Mark tot de winterstop de tijd moet krijgen. Het zijn nog een paar wedstrijden hij heeft zelf sterk de indruk dat hij het nog op de rails kan krijgen. Laat het dan maar zien. Als het dan nog steeds niet lukt lijkt me de winterstop ideaal om afscheid van elkaar te nemen en een nieuwe trainer aan te stellen. Nu per direct ben ik absoluut geen voorstander van
Wat doet Gerbrands dan zo goed? AD is toch zo'n beetje een onzichtbare functie. En - zoals rico zegt - nu moet hij juist op de voorgrond treden, maar zien we hem niet.

Sailors

Basisspeler
Ik betwist dat. Dit elftal is PEC Zwolle-Zuid. En die kunnen best met 1-1 gelijkspelen bij Emmen. Als ik zo'n Thomas en Sadilek over het veld zie draven als een Ierse setter en net zo vaak de tegenstander als de bal raken dan denk ik: Jongen, je inzet is te prijzen, maar helaas, je hebt gewoon te weinig talent om bij PSV te voetballen.
Over Thomas ben ik heel erg oneens, als je dat nou zegt over Hendrix, Rosario, Baumgartl, Sadilek, Bruma, Mitroglu, Dumphries en v BOMMEL dan begrijp ik je, maar Thomas zeker niet of beoordeel jij al na anderhalve wedstrijd en was gisteren een van de betere.

Laatst bewerkt:

Vedette

Arthur Shelby Jr.
Excuses! Je hebt gelijk. Maar das dus bijna de helft niet winnen. Niet goed te praten!
Een hele pijnlijke constatering, die echt niet alleen aan Van Bommel is toe te schrijven, maar wel deels. 2019 is in alle opzichten een rampjaar, zowel voor als na de zomerstop. Ik denk nog steeds dat het drietal er vanuit gaat dat de gifbeker inmiddels leeg is en het alleen maar beter kan gaan vanaf nu. Die kans is aanwezig, maar da's dan meer geluk dan wijsheid. Van Bommel worstelt al het hele jaar, ook met de vorige selectie. De Jong heeft veel uitgegeven en keihard gefaald. Gerbrands is onzichtbaar. Maar alle betrokken struisvogels steken nog maar eens de kop in het zand. Het komt vanzelf wel een keer goed.

rico

Assistent Coach
Een hele pijnlijke constatering, die echt niet alleen aan Van Bommel is toe te schrijven, maar wel deels. 2019 is in alle opzichten een rampjaar, zowel voor als na de zomerstop. Ik denk nog steeds dat het drietal er vanuit gaat dat de gifbeker inmiddels leeg is en het alleen maar beter kan gaan vanaf nu. Die kans is aanwezig, maar da's dan meer geluk dan wijsheid. Van Bommel worstelt al het hele jaar, ook met de vorige selectie. De Jong heeft veel uitgegeven en keihard gefaald. Gerbrands is onzichtbaar. Maar alle betrokken struisvogels steken nog maar eens de kop in het zand. Het komt vanzelf wel een keer goed.
De grootste verrassing is eigenlijk hoe de supporters reageren (in het stadion). Ik heb nog geen spreekkoren tegen MvB gehoord. Als dat zou gebeuren, en de supportersverenigingen open brieven en zo op het net gaan zetten, is het snel afgelopen.

Tradgard

Basisspeler
Probleem is gewoon ook dat het nu erg pijnlijk gaat worden. Supporters zullen zich meer en meer tegen van Bommel gaan keren en dat is natuurlijk het laatste wat je wil. Voor zowel de fans, als PSV als voor van Bommel. Blijkbaar is het nodig dat er acties tegen Fortuna zullen gaan komen. De wedstrijd daarna is in de Kuip, ik kan wel aangeven dat ik mij daar niet op verheug in de huidige situatie. De 10-0 is nog niet vergeten en verder ligt PSV als een zwaargewond prooidier op de grond met 17 hongerige leeuwen eromheen (alle andere ED clubs).

De grootste verrassing is eigenlijk hoe de supporters reageren (in het stadion). Ik heb nog geen spreekkoren tegen MvB gehoord. Als dat zou gebeuren, en de supportersverenigingen open brieven en zo op het net gaan zetten, is het snel afgelopen.
Helaas zal het nu wel die kant op gaan. Het maakt het allemaal nog erger..

• Leuk
Reactions: IPF

Vedette

Arthur Shelby Jr.
Het krediet in het stadion voor Van Bommel lijkt oneindig. Ik kan daar verder niks over zeggen, ik ga niet hopen op spreekkoren tegen hem. Maar het is inderdaad heel opvallend. Wat ik pas al schreef, ook voordat we begonnen bij Sporting werd Van Bommel voor de camera's van Fox luidkeels toegezongen door het uit-vak. Kan me best voorstellen dat je dan overtuigd raakt dat je moet blijven waar je zit.

Nah dat ben ik niet helemaal met je eens. In het begin van het seizoen speelde we heel aardig, zelfs de grootste critici dachten dat PSV tegen alle verwachting in Ajax wel zou kunnen bijbenen dit seizoen. Dit kwam dan met name door de '4 musketiers' voorin, maar toen vielen er twee weg.
Tuurlijk heeft Mark bagger achterin en het middenveld is ook matig grotendeels, maar hij is wel degene die vertrouwen en vastigheid moet geven aan het team en leren van zijn fouten. En dát doet Mark totaal niet. En hij was er ook bij toen spelers gehaald werden of niet? En waarom krijgen prutsers als Sadilek en Rosario, Bruma etc steeds weer oneindig veel vertrouwen terwijl de 'echte' goede voetballers op de bank zitten te verpieteren. Pereiro is zo'n beetje de enige die scorend vermogen heeft buiten Malen en Bergwijn, maar speelt nooit? Is hij slechter dan wat er nu speelt? Lijkt mij niet! Dit is van Bommel allemaal aan te rekenen en dáárom moet hij vertrekken en de eer aan zichzelf houden ipv PSV steeds verder af te breken. Andere trainers zien dat (Stam, Groenendijk en Slutsky) maar Bommeltje blijft lekker het pluche warm houden tegen beter weten in.

Laatst bewerkt:

Metalium

International
De vraag is wat de PSV fans die zijn naam scanderen hiermee bedoelen?
Het kan zo maar zijn, en dat is wat ik denk, dat ze zéér snel op taktisch beterschap hopen.
En niet, dat ze achter de taktische keuzes van MvB staan. Ik spreek veel fans en die willen allemaal, niemand uitgezonderd, dat hij liever vandaag dan morgen, onze mooie club verlaat. Wat ik dus ook onderschrijf.

rico

Assistent Coach
De vraag is wat de PSV fans die zijn naam scanderen hiermee bedoelen?
Het kan zo maar zijn, en dat is wat ik denk, dat ze zéér snel op taktisch beterschap hopen.
En niet, dat ze achter de taktische keuzes van MvB staan. Ik spreek veel fans en die willen allemaal, niemand uitgezonderd, dat hij liever vandaag dan morgen, onze mooie club verlaat. Wat ik dus ook onderschrijf.
Nogmaals, in het stadion heb ik het nog niet gehoord volgens mij. Juist het tegendeel, Mark lijkt nog steeds populiar bij de achterban in het stadion. Wellicht dat dat tegen Fortuna zaterdag anders zal zijn, maar dat is, ook voor de directie neem ik aan, een belangrijke indicator. Als ze dan niks doen, zijn ze de week daarop zelf aan de beurt.

Metalium

International
Nogmaals, in het stadion heb ik het nog niet gehoord volgens mij. Juist het tegendeel, Mark lijkt nog steeds populiar bij de achterban in het stadion. Wellicht dat dat tegen Fortuna zaterdag anders zal zijn, maar dat is, ook voor de directie neem ik aan, een belangrijke indicator. Als ze dan niks doen, zijn ze de week daarop zelf aan de beurt.
Mark dankt zijn populariteit bij de achterban puur alleen, om het feit, dat hij een een uitstekende speler bij PSV was,
Bovendien, omwille van zijn haat naar Ajaks niet te vergeten...:HB:

rico

Assistent Coach
Mark dankt zijn populariteit bij de achterban puur alleen, om het feit, dat hij een een uitstekende speler bij PSV was,
Bovendien, omwille van zijn haat naar Ajaks niet te vergeten...:HB:
Klopt, op het moment dat die goodwill weg is, is het denk ik klaar met Mark. Maar op dit moment is dat nog niet zo.

Het is altijd gevaarlijk de uitgesproken meningen van paar (een stuk of 50-100?) keyboard warriors op het forum (incl. mijzelf) als maatstaf te nemen. De mening van die 30,000 as zaterdag telt heel veel zwaarder.

Klopt, op het moment dat die goodwill weg is, is het denk ik klaar met Mark. Maar op dit moment is dat nog niet zo.

Het is altijd gevaarlijk de uitgesproken meningen van paar (een stuk of 50-100?) keyboard warriors op het forum (incl. mijzelf) als maatstaf te nemen. De mening van die 30,000 as zaterdag telt heel veel zwaarder.
-1 dan. Ik kan het ff niet meer opbrengen om 6 uur van mijn dag te verkwisten aan die bagger die we voorgeschoteld krijgen elke week. Is gewoon onmenselijk.

PSV033

Aanvoerder
Over Thomas ben ik heel erg oneens, als je dat nou zegt over Hendrix, Rosario, Baumgartl, Sadilek, Bruma, Mitroglu, Dumphries en v BOMMEL dan begrijp ik je, maar Thomas zeker niet of beoordeel jij al na anderhalve wedstrijd en was gisteren een van de betere.
Dan zijn we het over Thomas oneens, even goeie vrienden wat mij betreft. De andere namen die je noemt zijn echter inderdaad allemaal geboren PEC-ers

Bacchus

#JeSuisSjakie
Medewerker

Her en der op het internet staan polletjes over de toekomst van Van bommel. Moet hij weg? Is PSV beter af zonder hem? En van wat ik gezien heb is de groep die hem weg wil hebben overal rond de 70-75%.
Ik denk dat het PSV-forum een prima weerspiegeling / doorsnede is van de PSV'ers in het stadion en thuis voor de buis / kijkend naar teletekst etc.

Bovenaan Onderaan