Phillip Cocu

Volgens mij had hij in het begin een goed gevoel en positieve klik met de nieuwe voorzitter en technisch directeur. Deels van de reden dat het mis ging is dat die twee hem in de steek hebben gelaten door hun beste spelers te verkopen. Ik hoeverre ze Phillip een terecht beeld van de financiele situatie hebben geschetst (schijnbaar de reden van die verkopen) is onduidelijk. Tel daarbij op dat hij actief werd tegengewerkt door zijn staf en je hebt zelfs voor Turkije een absurde situatie.
 
Fenerbahçe verrast: Koeman en Van der Weerden 'gewoon' op trainingsveld

link

Erwin Koeman en Chris van der Weerden blijven vooralsnog werkzaam bij Fenerbahçe. De twee assistenten van de ontslagen hoofdtrainer Phillip Cocu verschenen maandag op het trainingsveld van de Turkse topclub. De assistenten van Cocu zijn begonnen aan de voorbereiding op de derby tegen aartsrivaal Galatasaray, die voor komende vrijdag op de rol staat. Volgens Turkse media zal Koeman als hoofdtrainer op de bank zitten.

Die zullen binnenkort ook wel weg zijn. Het zal toch niet zo zijn dat Erwin Koeman daar hoofdtrainer wordt. :maniac:
 
Koeman en Van der Weerden mogen wel blijven? Dat is toch te absurd voor woorden. Erwin Koeman is er later bijgekomen en heeft een aardig CV, dat kan ik me nog enigszins voorstellen, maar Chris is toch de vaste assistent van Phillip?
 
Koeman en Van der Weerden mogen wel blijven? Dat is toch te absurd voor woorden. Erwin Koeman is er later bijgekomen en heeft een aardig CV, dat kan ik me nog enigszins voorstellen, maar Chris is toch de vaste assistent van Phillip?
Zal er wel mee te maken hebben als ze zich solidair opstellen ze geen ontslagvergoeding krijgen. Die blijven zolang de nieuwe trainer zijn eigen staf nog niet heeft samengesteld.
 
Waar gaat het eigenlijk over, dat we de naam van Cocu al noemen bij AZ. Dat Frank de Boer naar voren kwam bij Heerenveen, afgelopen zomer. We hebben het over coaches die vaker wel dan geen kampioen in de eredivisie werden, en daarmee een prijzenkast hebben waar de meeste coaches niet eens van hoeven te dromen. Beide kwamen ze aan de macht na jarenlang teleurstelling bij de club waar ze grote successen vierden als speler, en hun trainerscarrière gedegen opbouwden. Vervolgens werden ze ook nog eens een van de beste en meest succesvolle coaches van deze clubs, en brachten ze succes terug. Maar plotseling zijn ze slechts geschikt voor een Nederlandse subtopper.

Andersom wordt een zekere Roberto Martinez genoemd bij Real Madrid, zowat de grootste club ter wereld. Die man deed het aardig bij Wigan, faalde opzichtig bij Everton, en kreeg toen een werkelijk absurd goede lichting van het Belgisch nationaal elftal onder zijn hoede. Vervolgens had hij jaren en talloze wedstrijden nodig om een enigszins werkende tactiek te bedenken, maar alsnog geen écht succes. Kan iemand me uitleggen waarom deze man goed genoeg zou zijn om Real Madrid te coachen, en Frank de Boer en/of Phillip Cocu niet?
 
Eerste bericht luidde 1 M. Het kan verkeren, toch een aardige zakcent. Onbegrijpelijk dat Van de Weerden en E.Koeman zich niet solidair opstellen met Cocu door ook te vertrekken.

Waarschijnlijk omdat ze als ze nog een paar weken blijven zitten wel een afkoopsom ontvangen. ;)
 
Ik en Cocu'tje vieren vandaag ons verjaardag, alleen krijgt hij miljoenen en ik cadeaubonnen pff
Nog van harte!
Zal er wel mee te maken hebben als ze zich solidair opstellen ze geen ontslagvergoeding krijgen. Die blijven zolang de nieuwe trainer zijn eigen staf nog niet heeft samengesteld.
Precies. Dan worden ze vanzelf ontslagen.
Waar gaat het eigenlijk over, dat we de naam van Cocu al noemen bij AZ. Dat Frank de Boer naar voren kwam bij Heerenveen, afgelopen zomer. We hebben het over coaches die vaker wel dan geen kampioen in de eredivisie werden, en daarmee een prijzenkast hebben waar de meeste coaches niet eens van hoeven te dromen. Beide kwamen ze aan de macht na jarenlang teleurstelling bij de club waar ze grote successen vierden als speler, en hun trainerscarrière gedegen opbouwden. Vervolgens werden ze ook nog eens een van de beste en meest succesvolle coaches van deze clubs, en brachten ze succes terug. Maar plotseling zijn ze slechts geschikt voor een Nederlandse subtopper.

Andersom wordt een zekere Roberto Martinez genoemd bij Real Madrid, zowat de grootste club ter wereld. Die man deed het aardig bij Wigan, faalde opzichtig bij Everton, en kreeg toen een werkelijk absurd goede lichting van het Belgisch nationaal elftal onder zijn hoede. Vervolgens had hij jaren en talloze wedstrijden nodig om een enigszins werkende tactiek te bedenken, maar alsnog geen écht succes. Kan iemand me uitleggen waarom deze man goed genoeg zou zijn om Real Madrid te coachen, en Frank de Boer en/of Phillip Cocu niet?
Ik zou ze alledrie niet naar Real Madrid halen.
 
Ik zou ze alledrie niet naar Real Madrid halen.

Ik ben geneigd om te roepen "ik ook niet", maar wie dan wel? Wat hebben de meeste coaches nou bewezen voordat ze bij een topclub aan de slag gaan? Om er nog maar een te noemen; Zidane deed het geweldig, maar had simpelweg ook een geweldig team met vooral een geweldige Ronaldo. Had alleen het tweede van Real gedaan. Ik vind het wel erg opportunistisch in de top. Je moet als coach geluk hebben dat je toevallig eens bij een topclub terecht bent gekomen en daar een keer iets gewonnen hebt (of niet, dat maakt eigenlijk helemaal niet zoveel uit, kijkende naar bijvoorbeeld Tuchel). Maar dat is toch geen objectieve maatstaf van kwaliteit als trainer/coach?
 
Waar gaat het eigenlijk over, dat we de naam van Cocu al noemen bij AZ. Dat Frank de Boer naar voren kwam bij Heerenveen, afgelopen zomer. We hebben het over coaches die vaker wel dan geen kampioen in de eredivisie werden, en daarmee een prijzenkast hebben waar de meeste coaches niet eens van hoeven te dromen. Beide kwamen ze aan de macht na jarenlang teleurstelling bij de club waar ze grote successen vierden als speler, en hun trainerscarrière gedegen opbouwden. Vervolgens werden ze ook nog eens een van de beste en meest succesvolle coaches van deze clubs, en brachten ze succes terug. Maar plotseling zijn ze slechts geschikt voor een Nederlandse subtopper.

Andersom wordt een zekere Roberto Martinez genoemd bij Real Madrid, zowat de grootste club ter wereld. Die man deed het aardig bij Wigan, faalde opzichtig bij Everton, en kreeg toen een werkelijk absurd goede lichting van het Belgisch nationaal elftal onder zijn hoede. Vervolgens had hij jaren en talloze wedstrijden nodig om een enigszins werkende tactiek te bedenken, maar alsnog geen écht succes. Kan iemand me uitleggen waarom deze man goed genoeg zou zijn om Real Madrid te coachen, en Frank de Boer en/of Phillip Cocu niet?

Ja, dat kan ik uitleggen. FdB is niet slim, spreekt geen taal, is niet snel genoeg in zijn bovenkamer om miljonairs te begeleiden, brengt alleen zijn voetbalgogme mee als trainer en is eigenlijk nog steeds een voetballer ipv coach.
Cocu heeft meer in zijn mars, maar mist het charisma, uitstraling, bluf, lef, tactisch en technisch vernuft spelers beter te maken (dat laatste is misschien niet nodig voor Real, maar ik zie de gearriveerde topspelers niet door het vuur gaan voor hem, zoals ze doen voor Simeone).

Ik zou nog verder willen gaan.

Als je over 10jaar terugkijkt op de beginjaren van Cocu/FdB/Gio en de nadagen van LvG/Stevens/Advocaat verwacht ik de volgende conclusie over Cocu: prima assistentcoach.
Voor Real.
Voor AZ.
Meer niet.

(Voorlopig ligt het blijkbaar nog steeds aan de idioten van Crystal Palace, Inter, Fenerbahce, Basel en de zotten op dit forum dat Cocu geen standbeeld heeft vanwege zijn prijzenkast. Er bestaat scorebordjournalistiek, maar in mijn ogen ook ‘prijzenkastverblinding.’)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geneigd om te roepen "ik ook niet", maar wie dan wel? Wat hebben de meeste coaches nou bewezen voordat ze bij een topclub aan de slag gaan? Om er nog maar een te noemen; Zidane deed het geweldig, maar had simpelweg ook een geweldig team met vooral een geweldige Ronaldo. Had alleen het tweede van Real gedaan. Ik vind het wel erg opportunistisch in de top. Je moet als coach geluk hebben dat je toevallig eens bij een topclub terecht bent gekomen en daar een keer iets gewonnen hebt (of niet, dat maakt eigenlijk helemaal niet zoveel uit, kijkende naar bijvoorbeeld Tuchel). Maar dat is toch geen objectieve maatstaf van kwaliteit als trainer/coach?
Goed punt. Nu is de hele voetbalwereld natuurlijk zo opportunistisch als maar kan. Bij Real Madrid heb je een type "bondscoach" nodig. Iemand die de mannen op de juiste plek zet, de sfeer bewaakt etc. Voetballen kunnen ze toch al. "Schoolmeesters" als Van Gaal lijken mij dan niet geschikt.
 
Treurig. Als je het achteraf bekijkt heeft hij - net zoals Frank de Boer elke keer - gewoonweg de verkeerde keuze gemaakt........

......Nog even los van hoe treurig dit voor de trainer Cocu is, straalt dit natuurlijk ook af op het Nederlandse trainersgilde. Het lijkt ondertussen wel de vloek van de bij een Nederlandse topclub succesvolle coach. Frank de Boer, Peter Bosz, nu Phillip Cocu. Het exportproduct van de Nederlandse trainer is nu echt helemaal niets meer waard.

Jaja. En de teloorgang ligt aan Palace, Inter en Fener en helemaal niet aan desbetreffende coaches?

Misschien hebben juist de clubs de verkeerde keuze gemaakt.
Bijvoorbeeld: Palace stond op 0 uit 6 en werd een dikke middenmoter na het ontslag.

En nu ik er helemaal over nadenk. Wie willen desbetreffende coaches (niet Bosz) steeds meenemen naar hun nieuwe clubs: eredivisiespelers, zelfs eerste divisiespelers.
Naïef en kortzichtig dus.
 
Goed punt. Nu is de hele voetbalwereld natuurlijk zo opportunistisch als maar kan. Bij Real Madrid heb je een type "bondscoach" nodig. Iemand die de mannen op de juiste plek zet, de sfeer bewaakt etc. Voetballen kunnen ze toch al. "Schoolmeesters" als Van Gaal lijken mij dan niet geschikt.

Guus!
 
[...]
Ik zou nog verder willen gaan.

Als je over 10jaar terugkijkt op de beginjaren van Cocu/FdB/Gio en de nadagen van LvG/Stevens/Advocaat verwacht ik de volgende conclusie over Cocu: prima assistentcoach.
Voor Real.
Voor AZ.
Meer niet.

(Voorlopig ligt het blijkbaar nog steeds aan de idioten van Crystal Palace, Inter, Fenerbahce, Basel en de zotten op dit forum dat Cocu geen standbeeld heeft vanwege zijn prijzenkast. Er bestaat scorebordjournalistiek, maar in mijn ogen ook ‘prijzenkastverblinding.’)

Dus we mogen geen conclusies verbinden aan prijzen, maar wel aan jouw subjectieve beeld welke coaches goed zijn, en welke niet. Excuseer mij als ik dat niet bijzonder serieus neem, zeker als je in je vergelijk twee coaches noemt (Stevens, Advocaat) die prima materiaal hadden bij PSV, maar i.t.t. Cocu er niet in slaagden om prijzen te pakken en in feite zelfs opzichtig faalden. Maar sorry, dat zijn natuurlijk, in tegenstelling tot Cocu, wél goede coaches.
 
Terug
Bovenaan Onderaan