Over bovengenoemde evt. verbouwing aan het stadion...
Aangezien Ajax (vanaf 2020) en Feyenoord (rond 2023) op €100 miljoen omzet zonder CL zitten, is haast geboden. Ajax zit nu al op een dikke €90 miljoen omzet vs. nog geen €70 miljoen van PSV. Ik denk dat PSV moet groeien naar een omzet van €85 miljoen, dus €15 miljoen groei. Ik mis dus de visie van Gerbrands (liefst een kosten- en ROI plaatje ism de gemeente) omtrent het stadion. Dit geld trouwens ook voor de omzetbijdrage van de vernieuwde Herdgang. Daar heb ik ook nog niks over gehoord..
Ten tijde van het WK2018-bid was duidelijk geworden dat er voldoende achterban is voor een stadion van 43.000 en het constructieve onderzoek had een kostenraming gemaakt voor de verbouwing van 3 zijden (behalve Zuid). De Noord tribune wordt dan een soort van nieuwe hoofdtribune wordt. De business faciliteiten moeten hiermee ook flink verruimen.
Ik weet dat een dergelijk plan rond 2009 is doorberekend en iets van tussen de €50 - €80 miljoen zou gaan kosten. Daarmee is PSV voorbereid op topvoetbal voor de komende 25 jaar. Waar is nu de nagestreefde groei en ambitie van het voetbalinstituut PSV?? Sinds Gerbrands zijn doel al bereikt heeft (topsportklimaat creeren), wordt het tijd voor de volgende strategische doelstelling. Aangezien er een lening van €8 miljoen omgezet is, de Herdgang voor €9 miljoen verbouwd gaat worden, is er nog €13 miljoen besteedbaar Partner kapitaal. Of is dit ook allemaal verbruikt aan aflossingen en vervroegde afschrijving op spelers?
Ook gemeente Eindhoven moet een visie tonen omtrent stadion. De aanhechting van Strijp aan het centrum biedt op korte termijn al mogelijkheden. Transferia aanleggen bij uitvalswegen (bijvoorbeeld bij Strijp R/Beukenlaan) vanwaar shuttlebussen richting stadion rijden. En ook een maatregel als een "PSV OV-wedstrijdkaartpas" voor gereduceerd tarief voor seizoenkaarthouders. PSV kan zelf ook maatregelen nemen om de live-ervaring te verbeteren: Early bird Free drink om binnenkomers te spreiden en een algehele verbetering van kwaliteit catering en sanitaire voorzieningen. En waarom is er geen grasmat sponsor, bv. voor de dug-out, om meer opbrengsten te genereren? Hell, waarom geen UFC in Eindhoven?
Met deze verbouwing kan je middenmoter, qua bezoekersaantallen, in de CL blijven én financieel in de nabije toekomst in de buurt blijven van Ajax en Feyenoord. De meerwaarde ligt vooral in het ervaren van een geweldige voetbalshow door meer toeschouwers en een veel sterkere business club.
Dan blijft PSV "gewoon" PSV: Goed, consistent en creatief beleid inzetten om succesvol te zijn.