Philips Stadion

Van PSV klankbord begrijp ik dat er volgend jaar een uitbreiding van 800 komt door Oost richting het veld door te trekken. Wordt dit dan 1 groot, gelijksvloers vak? Of meerdere extra safe-standing rijen? Of wordt de 1:1 conversie iets van 1:1,3 omdat de draagconstructie van de Oost tribune niet meer kan dragen?

En is er nieuws over de rest van het stadion? Worden alle zitjes vervangen? Ik had begrepen dat dit zo'n €1 miljoen moet kosten (~30.000 x ~30). Als dit gebeurd dan hoop ik dat het clublogo op West en Noord mooi zichtbaar wordt, zoals in de Arena. Maar zonder overwintering in de CL zal dit wel moeilijk woden hoewel nog lang niet al het geld van de Partners is geinvesteerd. Hopelijk worden de trappen op Oost ook rood gemaakt. Een andere goedkope verfraaiing is het clublogo in de doelnetten verwerken.

De gemeentelijke plannen om het centrum met Strijp S te verbinden is volgens mij de ideale mogelijkheid om de wedstrijd/fan ervaring uit te breiden. Er zal een aanpassing komen rond de Vonderweg om het meer toegankelijk te maken voor voetgangers. Dit nieuwe plein zou dan als fanplein kunnen dienen. Een Video Wall integreren op het Fanplein. Wellicht moderne buitenkant van een zijde van het stadion. Video wall en uitgebreid fanplein moeten makkelijk €2 miljoen per jaar omzet kunnen genereren.
Wat betreft de gehele traject tussen Strijp-S en Centrum zou ik eens goed naar Hannover kijken. Daar hebben ze een erg mooi 3 dubbel pad (wandelen, sporten, groenstrook) vanuit het centrum helemaal langs het stadsmeer getrokken. Goedkoop, sportief, recreatief en natuurlijk...

Al bij al mooi werk. Hopelijk wordt snel het strategische plan van de thuishaven van PSV duidelijk. Verhuizen is natuurlijk totaal ongewenst. Ik hoop dat Noord flink verhoogd wordt zodat de PSV-laan (Mathildelaan) onder de tribune loopt. Dan kan een vergroting van Oost en West en een nieuwe dakconstructie het stadion in de toekomst vervolmaken. Met 3 grotere tribunes krijg je zoiets als het stadion in Basel.
Als het bij Oost goed uitpakt, zal men het over een paar jaar waarschijnlijk ook wel bij West doen. Ik vind het altijd wel mooi, zostrak op het veld.
 
Neemt een van jullie wel eens deel aan het Fan Onderzoek? Als je ergens, geen idee waar,, wellicht als club card houder, geregistreerd staat bij PSV, krijg je jaarlijks een online vragenlijst toegestuurd. Over van alles en nog wat rondom PSV en het bezoek aan het stadion. Afgelopen week heb ik er weer een gekregen, en deze maar ingevuld. Ik ben benieuwd naar de resultaten op PSV-niveau. Het enige wat ik kan vinden is het document over de hele Eredivisie. Hier is het resultaat van seizoen 2015-2016. misschien interessant om eens door te nemen...

www.knvb.nl/downloads/bestand/3484/fan-onderzoek-eredivisie-seizoen-1516

Het linken lukt niet echt, even kopiëren en plakken...
 
Laatst bewerkt:
Over bovengenoemde evt. verbouwing aan het stadion...

Aangezien Ajax (vanaf 2020) en Feyenoord (rond 2023) op €100 miljoen omzet zonder CL zitten, is haast geboden. Ajax zit nu al op een dikke €90 miljoen omzet vs. nog geen €70 miljoen van PSV. Ik denk dat PSV moet groeien naar een omzet van €85 miljoen, dus €15 miljoen groei. Ik mis dus de visie van Gerbrands (liefst een kosten- en ROI plaatje ism de gemeente) omtrent het stadion. Dit geld trouwens ook voor de omzetbijdrage van de vernieuwde Herdgang. Daar heb ik ook nog niks over gehoord..

Ten tijde van het WK2018-bid was duidelijk geworden dat er voldoende achterban is voor een stadion van 43.000 en het constructieve onderzoek had een kostenraming gemaakt voor de verbouwing van 3 zijden (behalve Zuid). De Noord tribune wordt dan een soort van nieuwe hoofdtribune wordt. De business faciliteiten moeten hiermee ook flink verruimen.

Ik weet dat een dergelijk plan rond 2009 is doorberekend en iets van tussen de €50 - €80 miljoen zou gaan kosten. Daarmee is PSV voorbereid op topvoetbal voor de komende 25 jaar. Waar is nu de nagestreefde groei en ambitie van het voetbalinstituut PSV?? Sinds Gerbrands zijn doel al bereikt heeft (topsportklimaat creeren), wordt het tijd voor de volgende strategische doelstelling. Aangezien er een lening van €8 miljoen omgezet is, de Herdgang voor €9 miljoen verbouwd gaat worden, is er nog €13 miljoen besteedbaar Partner kapitaal. Of is dit ook allemaal verbruikt aan aflossingen en vervroegde afschrijving op spelers?

Ook gemeente Eindhoven moet een visie tonen omtrent stadion. De aanhechting van Strijp aan het centrum biedt op korte termijn al mogelijkheden. Transferia aanleggen bij uitvalswegen (bijvoorbeeld bij Strijp R/Beukenlaan) vanwaar shuttlebussen richting stadion rijden. En ook een maatregel als een "PSV OV-wedstrijdkaartpas" voor gereduceerd tarief voor seizoenkaarthouders. PSV kan zelf ook maatregelen nemen om de live-ervaring te verbeteren: Early bird Free drink om binnenkomers te spreiden en een algehele verbetering van kwaliteit catering en sanitaire voorzieningen. En waarom is er geen grasmat sponsor, bv. voor de dug-out, om meer opbrengsten te genereren? Hell, waarom geen UFC in Eindhoven?

Met deze verbouwing kan je middenmoter, qua bezoekersaantallen, in de CL blijven én financieel in de nabije toekomst in de buurt blijven van Ajax en Feyenoord. De meerwaarde ligt vooral in het ervaren van een geweldige voetbalshow door meer toeschouwers en een veel sterkere business club.

Dan blijft PSV "gewoon" PSV: Goed, consistent en creatief beleid inzetten om succesvol te zijn.

Mocht het financieel niet haalbaar zijn om het stadion op de huidige locatie uit te breiden, wat nog steeds de voorkeur geniet bij alle fans, dan hoeft een nieuw stadion niet per se gelijk op een droevige plek langs de snelweg te zijn. Als je op Google maps eens naast de Herdgang kijkt, zie je dat daar voldoende ruimte aanwezig is om een eventueel nieuw stadion te realiseren. Boven de ISE campus en naast de Herdgang en de Landwinkel Philips fruittuin is een stuk bos dat meer dan voldoende ruimte biedt voor een nieuw stadion, en bovendien moet het qua infrastructuur ook goed te doen zijn. Ligging is dan nog steeds naast het spoor, en in de buurt van de snelweg maar wel in een mooi bosrijk gebied en dus geen droevig industrieterrein. Herdgang naast de deur lijkt me ook best praktisch. Het lijkt me qua inkomsten wel noodzakelijk dat er een PSV stadion komt met meer capaciteit iig.
 
Het stadion uitbreiden? Er moet eerst weer eens iets te zien zijn waarvoor mensen naar dat stadion toe gaan komen.
 
Het stadion uitbreiden? Er moet eerst weer eens iets te zien zijn waarvoor mensen naar dat stadion toe gaan komen.

Uiteraard, maar dat staat los van deze discussie, die al jaren gaande is. Iets met 'regeren is vooruitzien' etc.

Veel supporters willen op sentimentele basis niet van de huidige locatie verdwijnen, maar de naam Philips prijkt inmiddels ook al niet meer op het shirtje, en vele clubs zijn van hun oorspronkelijke plek vertrokken en er financieel beter van geworden, dus hoe belangrijk is sentimentele waarde? Belangrijk genoeg om er voor te kiezen om dan maar topclub af te worden? Arsenal verliet Highbury, een stadion even oud als PSV, Manchester city verliet Main Road. Dichter bij huis verliet Ajax De Meer, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden op te noemen, maar geen van die clubs is er op achteruit gegaan.

Wat vinden jullie van de locatie? Als sentiment belangrijk is, dan zou dit in principe nog goede keuze zijn, want dat deel van Eindhoven is toch een beetje het 'domein' van Frits Philips.
 
Uiteraard, maar dat staat los van deze discussie, die al jaren gaande is. Iets met 'regeren is vooruitzien' etc.

Veel supporters willen op sentimentele basis niet van de huidige locatie verdwijnen, maar de naam Philips prijkt inmiddels ook al niet meer op het shirtje, en vele clubs zijn van hun oorspronkelijke plek vertrokken en er financieel beter van geworden, dus hoe belangrijk is sentimentele waarde? Belangrijk genoeg om er voor te kiezen om dan maar topclub af te worden? Arsenal verliet Highbury, een stadion even oud als PSV, Manchester city verliet Main Road. Dichter bij huis verliet Ajax De Meer, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden op te noemen, maar geen van die clubs is er op achteruit gegaan.

Wat vinden jullie van de locatie? Als sentiment belangrijk is, dan zou dit in principe nog goede keuze zijn, want dat deel van Eindhoven is toch een beetje het 'domein' van Frits Philips.

Laatst was ik bij een PSV stadiontour en toen stelde iemand de vraag over een nieuw stadion. De rondleider zei dat wij niet wilden weten hoeveel het zou kosten om het huidige stadion uit te breiden. (ik zei dat ik het wel wilde weten, maar hij vertelde het toch niet). Een nieuw stadion behoorde ook niet tot de mogelijkheden want, zei hij, de enige plek die hier geschikt voor was, was de Herdgang, maar daar was het niet toegestaan om een groot stadion te bouwen (bestemmingsplannen en dat soort gezeik).

Kortom, vergeet het maar.
 
Laatst was ik bij een PSV stadiontour en toen stelde iemand de vraag over een nieuw stadion. De rondleider zei dat wij niet wilden weten hoeveel het zou kosten om het huidige stadion uit te breiden. (ik zei dat ik het wel wilde weten, maar hij vertelde het toch niet). Een nieuw stadion behoorde ook niet tot de mogelijkheden want, zei hij, de enige plek die hier geschikt voor was, was de Herdgang, maar daar was het niet toegestaan om een groot stadion te bouwen (bestemmingsplannen en dat soort gezeik).

Kortom, vergeet het maar.

Waar een wil is is een weg.
Maar als je bedenkt dat dat stadion in Rotterdam zo'n drie a vierhonderd miljoen gaat kosten, dan weet je dat dat nieuwe van PSV ook ergens in die grootte zal zijn. En dan zit je nog met een relatief nieuw stadion in de binnenstad, wat je moet slopen. En inderdaad, dat gebied kun je ontwikkelen, ware het niet dat Strijp nog niet volgebouwd is.
En wie gaat PSV kosteloos stellen voor het stadion? Dat verlies kan ook niet opgevangen worden door de grondwaarde, aangezien de grond al is verkocht. Dan gaan de kosten langzaam naar zo'n half miljard. Dan is zo'n 80 miljoen voor een uitbereiding naar zo'n 45.000 stoelen, waar in het verleden over gesproken is opeens peanuts.
 
Laatst was ik bij een PSV stadiontour en toen stelde iemand de vraag over een nieuw stadion. De rondleider zei dat wij niet wilden weten hoeveel het zou kosten om het huidige stadion uit te breiden. (ik zei dat ik het wel wilde weten, maar hij vertelde het toch niet). Een nieuw stadion behoorde ook niet tot de mogelijkheden want, zei hij, de enige plek die hier geschikt voor was, was de Herdgang, maar daar was het niet toegestaan om een groot stadion te bouwen (bestemmingsplannen en dat soort gezeik).

Kortom, vergeet het maar.

Duidelijk.

k vraag me wel af wat het beleid is van de gemeente Eindhoven; ze willen een belangrijke stad zijn, maar tegelijkertijd kun je tegenwoordig beter je auto buiten de rand van de stad parkeren en de fiets of OV nemen aangezien ze het de automobilist zo vervelend mogelijk lijken te willen maken om er doorheen te komen. Eerst verwijderen ze de slagaders, en vervolgens de knijproutes. Laatst ook weer gezien dat een laan in de buurt van het stadion is verwijderd en is volgegooid met zand. Van wat ik me kan herinneren was de rechte weg naast de Herdgang richting de Oirschotse Dijk ook ooit een weg voor auto's, maar is nu een enorm breed fietspad? Allemaal leuk, die groene gedachtes, maar enorm frustrerend voor automobilisten, en het omrijden zal het milieu zo ook niet bepaald ten goede komen.

Maar goed, het bestemmingsplan is dus om het een loos stukje bos te houden, ook al zou er nog ruimschoots genoeg groen overblijven in dat deel. Jammer.
 
Met de huidige prestaties van PSV zijn nummers als "Simply the Best" niet meer relevant. Ik stel daarom voor dat we dit seizoen bij de opkomst van de spelers dit nummer draaien:

 
Met de huidige prestaties van PSV zijn nummers als "Simply the Best" niet meer relevant. Ik stel daarom voor dat we dit seizoen bij de opkomst van de spelers dit nummer draaien:


:D Ja dat, of deze:


Maar afgezien dat de text van dat 'Simply the best' nummer al even geen betrekking meer heeft op PSV is dat oubollige schijtnummer toch sowieso al enkele decennia niet meer relevant? De bejaarde Advocaat heeft dat er weer terug ingebracht, maar er is geen enkele speler die iets met dit nummer heeft; ze waren nog niet eens geboren toen dit nummer uitkwam. Zou jij je als jonkie opgeladen voelen als er bij je opkomst een nummer uit de playlist van je opa wordt afgespeeld, of krijg je dan ook zoiets van pfff zet deze meuk a.u.b. af?
 
:D Ja dat, of deze:


Maar afgezien dat de text van dat 'Simply the best' nummer al even geen betrekking meer heeft op PSV is dat oubollige schijtnummer toch sowieso al enkele decennia niet meer relevant? De bejaarde Advocaat heeft dat er weer terug ingebracht, maar er is geen enkele speler die iets met dit nummer heeft; ze waren nog niet eens geboren toen dit nummer uitkwam. Zou jij je als jonkie opgeladen voelen als er bij je opkomst een nummer uit de playlist van je opa wordt afgespeeld, of krijg je dan ook zoiets van pfff zet deze meuk a.u.b. af?

Whahaha, ja die kan ook! Misschien een ideetje om af te wisselen en deze bij Europese wedstrijden te doen? Oh, wacht....

Je hebt trouwens helemaal gelijk over Simply the Best, al moet ik wel zeggen dat veel van de hedendaagse popmuziek nog slechter is. Als ik die boeren hardstyle hoor voor een wedstrijd op een volumeniveau waar je doof van wordt, denk ik ook altijd "wat is dit in hemelsnaam?"...
 
Whahaha, ja die kan ook! Misschien een ideetje om af te wisselen en deze bij Europese wedstrijden te doen? Oh, wacht....

Je hebt trouwens helemaal gelijk over Simply the Best, al moet ik wel zeggen dat veel van de hedendaagse popmuziek nog slechter is. Als ik die boeren hardstyle hoor voor een wedstrijd op een volumeniveau waar je doof van wordt, denk ik ook altijd "wat is dit in hemelsnaam?"...

Ik zou zeggen, laat de spelers zelf het nummer uitkiezen wat gedraaid wordt bij de opkomst. Het is belangrijker dat zij een kick krijgen als ze het veld opkomen dan dat het publiek zich er mee identificeert.

Wat betreft stadionmuziek: ik vind die goaltune van Zombie Nation bijvoorbeeld wel echt een goeie. Die is echt puur van PSV geworden, en zit heerlijke energie in. Helaas horen we die niet zo vaak meer de laatste tijd :shifty:
 
Terug
Bovenaan Onderaan