Pablo Rosario (M)

Rosario is gewoon een hele nuttige, multifunctionele voetballer die vorig seizoen hier te vaak onterecht is afgefikt. Het ging gewoon wat te snel met hem - Oranje, aanvoerder - en dat kon-ie nog niet dragen. Gebeurt zo vaak met een jonge speler - maar mensen zijn zó ongeduldig, verwachten alles in één keer. Maar zo werkt het gewoon niet.
 
Rosario is gewoon een hele nuttige, multifunctionele voetballer die vorig seizoen hier te vaak onterecht is afgefikt. Het ging gewoon wat te snel met hem - Oranje, aanvoerder - en dat kon-ie nog niet dragen. Gebeurt zo vaak met een jonge speler - maar mensen zijn zó ongeduldig, verwachten alles in één keer. Maar zo werkt het gewoon niet.

Het was niet onterecht. Hij speelde als een natte krant. Als een mak schaap met 3 poten huppelde hij over het veld en speelde meer ballen richting zijtribunes en richting eigen goal dan naar voren.
 
Het was niet onterecht. Hij speelde als een natte krant. Als een mak schaap met 3 poten huppelde hij over het veld en speelde meer ballen richting zijtribunes en richting eigen goal dan naar voren.

Je moet altijd spelers beoordelen op twee punten: hoe ze nu spelen, en wat ze in potentie kunnen. Het eerste is altijd het meest eenvoudig, maar kijken waarom het tweede niet lukt: daar gaat het om bij jonge talenten. En ze niet al te veel vastpinnen op het eerste.
Maar het kan natuurlijk ook altijd zo zijn dat voormalige absolute topspelers als Van Bommel en Koeman het slecht zagen.
 
Je moet altijd spelers beoordelen op twee punten: hoe ze nu spelen, en wat ze in potentie kunnen. Het eerste is altijd het meest eenvoudig, maar kijken waarom het tweede niet lukt: daar gaat het om bij jonge talenten. En ze niet al te veel vastpinnen op het eerste.
Maar het kan natuurlijk ook altijd zo zijn dat voormalige absolute topspelers als Van Bommel en Koeman het slecht zagen.

Potentie is leuk, maar dan moet die potentie nog wel zichtbaar zijn. Bij Rosario was die op een gegeven moment haast onzichtbaar. Hij liet niks zien van wat hem zo geliefd maakte bij de fans in dat eerste halfjaar onder Van Bommel. Op dat moment kun je niks anders dan twijfelen aan of die potentie er nog is en dus maar beoordelen op huidige prestaties, en die waren matig, soms ok, regelmatig slecht. Als het er nu weer uit komt, ongetwijfeld door de opvatting en coaching van Schmidt, is dat alleen maar mooi. Aan Rosario de taak dit vast te houden en revanche te nemen. Na 1,5 jaar matig spel ben ik niet meteen overtuigd na een paar goede weken. De eerste officiële wedstrijd moet nog gespeeld worden.
 
Het was niet onterecht. Hij speelde als een natte krant. Als een mak schaap met 3 poten huppelde hij over het veld en speelde meer ballen richting zijtribunes en richting eigen goal dan naar voren.
Het was inderdaad niet onterecht als je naar zijn prestaties kijkt. Aan de andere kant was het wel onterecht als je kijkt naar hoe veel er van hem gevraagd werd en wat Bondscoach al aangaf zoiets kunnen jonge spelers niet (altijd) aan. Of je moet De Ligt heten, maar die komen maar eens in de zo veel jaar voorbij
 
Ik blijf me bedenkingen hebben, dat die leuk traint en op oefenwedstrijden veelbelovend lijkt zegt helemaal niks. Als die straks echt moet spelen en het draait niet vrees ik dat hij de eerste is die een 3.5 als cijfer krijgt op het veld.
 
Ik blijf me bedenkingen hebben, dat die leuk traint en op oefenwedstrijden veelbelovend lijkt zegt helemaal niks. Als die straks echt moet spelen en het draait niet vrees ik dat hij de eerste is die een 3.5 als cijfer krijgt op het veld.

Tuurlijk zegt het iets als je goed traint en presteert in de oefenwedstrijden. Jij en ik krijgen dat niet voor elkaar. En natuurlijk zegt het iets als een tactisch sterke trainer als Schmidt dat ziet en waardeert, zoals eerder Van Bommel of Koeman.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat het hem straks ook gaat lukken, maar ik vind het dan veel constructiever om na te gaan waarom niet, in plaats van hem meteen maar afschrijven. Ik vind het belangrijk dat Schmidt zegt dat Pablo verticaal denkt. Als-ie dan toch tikjes breed geeft, dan ligt het er niet aan dat-ie het niet ziet. Het talent en overzicht heeft-ie. Het ligt dan ergens anders aan: onzekerheid, angst, verkramping.

Ik denk dat wij nooit helemaal zullen begrijpen welke druk er op een jonge speler kan liggen, en hoe lang het eigenlijk kan duren voordat je fysiek, maar ook mentaal rijp bent voor topsport. Opvoeding speelt daarin ook een cruciale rol. Ik weet niks van de achtergrond van Rosario - maar we hebben niet allemaal het geluk om op te groeien als fris geboende Hollandse jongens in veilige en bevoorrechte gezinnetjes als De Ligt of Frenkie. Je ziet dat aan Memphis, met een traumatische jeugd, onveilig en nooit de mogelijkheid om zijn eigen identiteit te ontdekken. Dat kost dan vele jaren om je plek te vinden.
 
Je moet altijd spelers beoordelen op twee punten: hoe ze nu spelen, en wat ze in potentie kunnen. Het eerste is altijd het meest eenvoudig, maar kijken waarom het tweede niet lukt: daar gaat het om bij jonge talenten. En ze niet al te veel vastpinnen op het eerste.
Maar het kan natuurlijk ook altijd zo zijn dat voormalige absolute topspelers als Van Bommel en Koeman het slecht zagen.

Als een speler anderhalf seizoen ondermaats presteert kun je wel wachten tot het weer beter gaat en hopen dat het niveau omhoog gaat, maar dan kun je net zo goed naar het gras kijken en hopen dat het genoeg gegroeid is voordat het weer gemaaid wordt.
Of een kut op de muur tekenen en wachten tot er haar op groeit. ;P
In potentie kunnen en het niet laten zien heb je geen reet aan.
 
Het was inderdaad niet onterecht als je naar zijn prestaties kijkt. Aan de andere kant was het wel onterecht als je kijkt naar hoe veel er van hem gevraagd werd en wat Bondscoach al aangaf zoiets kunnen jonge spelers niet (altijd) aan. Of je moet De Ligt heten, maar die komen maar eens in de zo veel jaar voorbij

Bij slechte prestaties moet je gewoon effe banken; dat stukje is niet de verantwoordelijkheid van Rosario, maar van de coach, dus dat kunnen we in dit geval MvB kwalijk nemen. Niet inzien dat de speler hopeloos uit vorm is en hem dan toch maar gewoon door laten worstelen.
 
Bij slechte prestaties moet je gewoon effe banken; dat stukje is niet de verantwoordelijkheid van Rosario, maar van de coach, dus dat kunnen we in dit geval MvB kwalijk nemen. Niet inzien dat de speler hopeloos uit vorm is en hem dan toch maar gewoon door laten worstelen.
Ik zag hier meer de schuld van JdJ in. Er was niet echt concurrentie voor Rosario. Prima, Rosario op de bank, maar wie had daar dan moeten spelen?
 
Bij slechte prestaties moet je gewoon effe banken; dat stukje is niet de verantwoordelijkheid van Rosario, maar van de coach, dus dat kunnen we in dit geval MvB kwalijk nemen. Niet inzien dat de speler hopeloos uit vorm is en hem dan toch maar gewoon door laten worstelen.

Het was niet alleen Rosario die plots minder ging presteren , het eerst half seizoen onder MVB was goed te noemen.
Verder in het seizoen en hoe meer MVB de ploeg naar zijn hand wilde zetten ging gans het team aan het zwabberen.
De (mislukte ) aankopen van het voorbije seizoen die ( er mogelijk ) op zijn aanraden kwamen konden het tij ook niet keren .
MVB bleef koppig volhouden aan zijn systeem met het gekende gevolg dat er geen team meer stond wel een spelersgroep die het blijkbaar ook niet meer wist.
 
Dat Schmidt vertrouwen heeft in Rosario en hem in de basis laat starten, verbaast mij enorm...of is dit puur bij gebrek aan een betere middenvelder...?
 
Dat Schmidt vertrouwen heeft in Rosario en hem in de basis laat starten, verbaast mij enorm...of is dit puur bij gebrek aan een betere middenvelder...?

Schmidt heeft vertrouwen in Rosario omdat Rosario dat in de gehele voorbereiding heeft afgedwongen. Ik weet niet of je de oefenwedstrijden en trainingen hebt gezien, maar daarin heeft Rosario zich uitstekend gemanifesteerd.
 
Schmidt heeft vertrouwen in Rosario omdat Rosario dat in de gehele voorbereiding heeft afgedwongen. Ik weet niet of je de oefenwedstrijden en trainingen hebt gezien, maar daarin heeft Rosario zich uitstekend gemanifesteerd.

Dan is het hopen dat hij dit vast kan houden en niet weer het spel gaat vertonen van het laatste 1,5 seizoen, want in dat geval is het te hopen dat Schmidt hem niet zo lang laat staan als van Bommel gedaan heeft. :cautious:
Veel hoop, maar hoop doet de gek leven. :maniac:
 
Dat Schmidt vertrouwen heeft in Rosario en hem in de basis laat starten, verbaast mij enorm...of is dit puur bij gebrek aan een betere middenvelder...?

Dat je ene relatie niet gewerkt heeft, wil niet zeggen dat je ongeschikt bent en/of nooit meer in aanmerking komt voor nieuwe relaties. Dat je ene baan net niet werd wat je ervan had gehoopt, wil niet zeggen dat je de rest van je leven werkeloos moet blijven. Er zijn teveel factoren van invloed op het al dan niet slagen van dingen. Persoonlijke groei, ervaring, de juiste mensen om je heen, chemie. Laten we hopen dat Pablo de stijgende lijn doorzet in de competitie. Je bent zo goed als je laatste wedstrijd.
 
Als een speler anderhalf seizoen ondermaats presteert kun je wel wachten tot het weer beter gaat en hopen dat het niveau omhoog gaat, maar dan kun je net zo goed naar het gras kijken en hopen dat het genoeg gegroeid is voordat het weer gemaaid wordt.
Of een kut op de muur tekenen en wachten tot er haar op groeit. ;P
In potentie kunnen en het niet laten zien heb je geen reet aan.

Wat is het alternatief? Banken, afschrijven, voor een appel en een ei verkopen? Dat is bij talenten toch pure kapitaalsvernietiging...
Alleen al daarom is het juist wel cruciaal bij de coaching van een jonge speler om te weten of een.speler het potentieel kan, of niet. In het laatste geval houdt het wel zo'n beetje op - in het eerste geval kan je kijken hoe je kan helpen om blokkades weg kan nemen.

Dit doet me een beetje denken aan hoe Wijnaldum hier regelmatig is neergesabeld. Terwijl het talent van die jongen afdroop. Nu schat ik het talent van Rosario niet zó hoog in, maar dat hij tot een zeer nuttige middenvelder voor de Europese subtop kan uitgroeien, daar ben ik wel van overtuigd. Ik begrijp wel dat supporters altijd ongeduldig zijn - ze willen resultaat en ze willen het nu. Maar het kan toch geen kwaad om soms te realiseren dat we onze hoop hebben neergelegd bij jongens van rond de 20, die onder grote druk staan. Dat kan makkelijk anderhalf seizoen duren, ja.
 
Wat is het alternatief? Banken, afschrijven, voor een appel en een ei verkopen? Dat is bij talenten toch pure kapitaalsvernietiging...
Alleen al daarom is het juist wel cruciaal bij de coaching van een jonge speler om te weten of een.speler het potentieel kan, of niet. In het laatste geval houdt het wel zo'n beetje op - in het eerste geval kan je kijken hoe je kan helpen om blokkades weg kan nemen.

Dit doet me een beetje denken aan hoe Wijnaldum hier regelmatig is neergesabeld. Terwijl het talent van die jongen afdroop. Nu schat ik het talent van Rosario niet zó hoog in, maar dat hij tot een zeer nuttige middenvelder voor de Europese subtop kan uitgroeien, daar ben ik wel van overtuigd. Ik begrijp wel dat supporters altijd ongeduldig zijn - ze willen resultaat en ze willen het nu. Maar het kan toch geen kwaad om soms te realiseren dat we onze hoop hebben neergelegd bij jongens van rond de 20, die onder grote druk staan. Dat kan makkelijk anderhalf seizoen duren, ja.
Ik weet zo niet hoe Wijnaldum werd neergesabeld. Maar ik vond dat Wijnaldum nooit zo erg de ondergrens haalde als Rosario dat een aantal keer haalde.

Ik ben het met je eens dat we vrij snel een jongen afbranden en dat Rosario ook wanneer hij oké speelde alsnog het slachtoffer was bij de supporters. Maar een aantal keer behaalde hij toch een pijnlijk ondergrens. Hoewel ik me kan voorstellen dat het als talent zijnde sws afgelopen seizoen een slangkuil was.

Ik ben het met je eens dat Rosario nog wel een talent is en kan zeker nog goede stappen zetten. Aan de andere kant is Rosario inmiddels 23. Dan moet hij inmiddels wel richting een constante basisspeler groeien anders is zelfs de Europese subtop een stap te hoog.

Zoals hij speelde tegen Hertha maakt Rosario iniedergeval een goede kans om een belangrijke rol te gaan spelen in het team van Schmidt.
 
Wat is het alternatief? Banken, afschrijven, voor een appel en een ei verkopen? Dat is bij talenten toch pure kapitaalsvernietiging...
Alleen al daarom is het juist wel cruciaal bij de coaching van een jonge speler om te weten of een.speler het potentieel kan, of niet. In het laatste geval houdt het wel zo'n beetje op - in het eerste geval kan je kijken hoe je kan helpen om blokkades weg kan nemen.

Dit doet me een beetje denken aan hoe Wijnaldum hier regelmatig is neergesabeld. Terwijl het talent van die jongen afdroop. Nu schat ik het talent van Rosario niet zó hoog in, maar dat hij tot een zeer nuttige middenvelder voor de Europese subtop kan uitgroeien, daar ben ik wel van overtuigd. Ik begrijp wel dat supporters altijd ongeduldig zijn - ze willen resultaat en ze willen het nu. Maar het kan toch geen kwaad om soms te realiseren dat we onze hoop hebben neergelegd bij jongens van rond de 20, die onder grote druk staan. Dat kan makkelijk anderhalf seizoen duren, ja.

Maar mag hij dan even op de bank zitten als het dan tegenzit en hij niet zo goed speelt zelfs slecht en belabberd speelt? Dat op de bank zitten of wisselen is niet of nauwelijks gebeurd. Daar help je ook niemand mee om een zogenaamd talent maar wat aan te laten modderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan