Onderwijs

Teamspirit

Trainer Coach

Dat lijkt me ook een onwaarschijnlijke statistiek. Die van mij rekent wel goed, maar wij verdienen geen 2 ton. Alhoewel verdienen wel, maar krijgen niet. ;)Misschien bedoelt ie dat?

Omdat het op steeds meer plekken gaat over het onderwijs denk ik dat het wel een topic heeft verdient. Brand los over alles wat er goed en fout is aan het Onderwijs in deze wereld.


PS: Artikel en quote gejat uit het coronatopic.
 
AI is natuurlijk in het onderwijs ook een enorm hot item. Deze video laat goed zien dat er ook hele mooie mogelijkheden liggen met AI in het onderwijs:

 
Deze video laat goed zien dat er ook hele mooie mogelijkheden liggen met AI in het onderwijs:

Khan academy, het grootste kutprogramma om wiskunde mee te lezen in de wereld. Echt het meest trieste programma ooit. Krijg er weer nachtmerries van.

En leuk dat idee over AI, maar wat is het effect op de lange termijn, gaat een kind wat eigenlijk qua intelligentie niet meer kan dan een mooie opleiding op het MBO het 10 jaar later in de echte wereld wel redden, of gaat hij alsnog ten onder?
 
Khan academy, het grootste kutprogramma om wiskunde mee te lezen in de wereld. Echt het meest trieste programma ooit. Krijg er weer nachtmerries van.

En leuk dat idee over AI, maar wat is het effect op de lange termijn, gaat een kind wat eigenlijk qua intelligentie niet meer kan dan een mooie opleiding op het MBO het 10 jaar later in de echte wereld wel redden, of gaat hij alsnog ten onder?
Tja dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je AI in gaat zetten. Het idee van een persoonlijke leraar vind ik wel echt een pluspunt om iets goed uit te leggen aan een specifiek persoon. De leraar legt normaal iets uit aan een hele klas, en kan dat verbijzonderen voor een specifieke leerling als er tijd is, maar is daar beperkt in natuurlijk.

Als een leerling bijvoorbeeld eenvoudiger leert via een rollenspel of een quiz kan AI in de toekomst hier echt bij helpen imho. Ook als ze huiswerk maken met een onderwerp dat de ouders niet snappen hoeven ze niet te wachten totdat ze leraar een vraag kunnen stellen of het proberen op te zoeken op internet.

AI is er en gaat niet meer weg en de studenten/leerlingen van nu zullen het hun hele leven gaan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ook als ze huiswerk maken met een onderwerp dat de ouders niet snappen hoeven ze niet te wachten totdat ze leraar een vraag kunnen stellen of het proberen op te zoeken op internet.

Het heeft zeker voordelen, maar ik zie vooral de nadelen. Het denkend vermogen van kinderen wordt niet meer getest/ontwikkelt en dit zal voor een grote groep mensen zorgen die uiteindelijk niet meer mee kan in de wereld waar men steeds meer vraagt qua denkvermogen en aanpassingsvermogen
 
Het heeft zeker voordelen, maar ik zie vooral de nadelen. Het denkend vermogen van kinderen wordt niet meer getest/ontwikkelt en dit zal voor een grote groep mensen zorgen die uiteindelijk niet meer mee kan in de wereld waar men steeds meer vraagt qua denkvermogen en aanpassingsvermogen
Ik snap je zorgen, maar het biedt ook weer kansen aan bijvoorbeeld mensen met dyslectie, die met een normale intelligentie moeilijk meekomen in het standaard onderwijs. De dingen die de maatschappij van iemand verwacht veranderen nou eenmaal.

Kijk naar hoofdrekenen, dat moest je vroeger heel vaak doen, maar er zijn zo veel hulpmiddelen inmiddels. Zelfs iemand achter de kassa of in de horeca hoeft dat niet meer.
 
Kijk naar hoofdrekenen, dat moest je vroeger heel vaak doen, maar er zijn zo veel hulpmiddelen inmiddels.

Toch een vaardigheid in mijn werk die ik dagelijks gebruik. AI en alle computerhulpmiddelen zijn prachtig, maar als ik buiten loop dan hebben we ze niet bij de hand en moeten we het toch doen met de kennis in ons hoofd en dat wordt te vaak vergeten.

AI is leuk voor kantoortijgers die niets anders doen dan met een computer te werken. Zodra je ook handmatig bezig bent dan wordt de invloed van AI heel sneel heel klein.
 
Khan academy, het grootste kutprogramma om wiskunde mee te lezen in de wereld. Echt het meest trieste programma ooit. Krijg er weer nachtmerries van.

En leuk dat idee over AI, maar wat is het effect op de lange termijn, gaat een kind wat eigenlijk qua intelligentie niet meer kan dan een mooie opleiding op het MBO het 10 jaar later in de echte wereld wel redden, of gaat hij alsnog ten onder?
Het verliezen/veranderen van skills is toch van alle tijden? Honderden jaren geleden moesten de kids leren hoe ze hout moesten hakken en hutten moeten bouwen om te overleven.

Dat leuke idee is ook maar het begin van iets nieuws natuurlijk, meer een proof of concept. Ik vind in ieder geval dat hij een aantal dingen laat zien die echt van grote waarde kunnen zijn voor het kind omdat het meer persoonlijke en gerichte begeleiding kan krijgen wat je niet van een mens kunt verwachten.
 
. Ik vind in ieder geval dat hij een aantal dingen laat zien die echt van grote waarde kunnen zijn voor het kind omdat het meer persoonlijke en gerichte begeleiding kan krijgen wat je niet van een mens kunt verwachten.

Ik zie alleen maar voorbeelden waarbij men stopt met denken. De linkerwolk beweegt wel, de rechter niet, waarom kijkt iemand naar een groen licht. Laten we het vragen en een snelle manier krijgen om af te krijgen wat ik moet doen. Het slaat alles dood waar je veel aan hebt in je leven, denkend vermogen, creativiteit, fantasie, analytisch vermogen. Het wordt allemaal voor je gedaan, je wordt gewoon een verlengstuk van je computer.
 
Ik zie alleen maar voorbeelden waarbij men stopt met denken. De linkerwolk beweegt wel, de rechter niet, waarom kijkt iemand naar een groen licht. Laten we het vragen en een snelle manier krijgen om af te krijgen wat ik moet doen. Het slaat alles dood waar je veel aan hebt in je leven, denkend vermogen, creativiteit, fantasie, analytisch vermogen. Het wordt allemaal voor je gedaan, je wordt gewoon een verlengstuk van je computer.
Wat een doemdenken. Ik denk dat je het filmpje niet hebt gekeken aangezien de nadruk erg ligt op het niet voorzeggen van het antwoord maar het kind sturend richting het antwoord bewegen, zoals een leraar ook doet.
 
Kijk naar hoofdrekenen, dat moest je vroeger heel vaak doen, maar er zijn zo veel hulpmiddelen inmiddels. Zelfs iemand achter de kassa of in de horeca hoeft dat niet meer.
Ik vind dat dus een zorgelijke ontwikkeling. Dat het niet meer hoeft wil niet zeggen dat je het niet moet kunnen.
Als je niet kunt rekenen, omdat de computers het toch wel voor je doen, dan hebben getallen voor jou geen betekenis meer. Het zijn gewoon wat tekens die je in een computer stopt en waar je andere tekens uitkrijgt. Hoe ga je dan ook je financiën kunnen regelen later? Ondanks dat je daar niet per se voor hoeft te hoofdrekenen, moet je wel begrijpen hoe het werkt. Je moet snappen dat als je 2000 euro op je bankrekening krijgt, al je uitgaven bij elkaar niet boven die 2000 komen. Als je dat soort principes niet snapt omdat je het nooit meer toepast, dan gaat dat gegarandeerd een keertje goed fout.
 
Wat een doemdenken. Ik denk dat je het filmpje niet hebt gekeken aangezien de nadruk erg ligt op het niet voorzeggen van het antwoord maar het kind sturend richting het antwoord bewegen, zoals een leraar ook doet.

Ik zie toch gewoon letterlijk de AI de antwoorden geven op de vragen, ik geef 2 voorbeelden uit het filmpje, maar ik zal ze wel uit mijn duim gezogen hebben...
 
Ik zie toch gewoon letterlijk de AI de antwoorden geven op de vragen, ik geef 2 voorbeelden uit het filmpje, maar ik zal ze wel uit mijn duim gezogen hebben...
Ja, dat is ook iets wat nog verder ontwikkeld moet worden. Dit is zoals ik zei het topje van de ijsberg.
 
Ja, dat is ook iets wat nog verder ontwikkeld moet worden. Dit is zoals ik zei het topje van de ijsberg.

Het is gewoon niets anders dan een moderne manier van spieken en de gedachte achter AI is dat je de informatie eruit krijgt als je de juiste input geeft. Dit is niets anders dan een moderne google, en dat kunnen alle kinderen nu al beter dan ik dat ooit zal kunnen, als je het niet geloofd vraag je mijn dochter van 8 maar.

Maar goed ik al wel ouderwets zijn, en over 15 jaar klagen dat de mensen die van de uni komen echt helemaal geen enkele baan meer kunnen waarbij je het verschil moet weten tussen twee verschillende boutsoorten.
 
Het is gewoon niets anders dan een moderne manier van spieken en de gedachte achter AI is dat je de informatie eruit krijgt als je de juiste input geeft. Dit is niets anders dan een moderne google, en dat kunnen alle kinderen nu al beter dan ik dat ooit zal kunnen, als je het niet geloofd vraag je mijn dochter van 8 maar.

Maar goed ik al wel ouderwets zijn, en over 15 jaar klagen dat de mensen die van de uni komen echt helemaal geen enkele baan meer kunnen waarbij je het verschil moet weten tussen twee verschillende boutsoorten.
Dan moet je je dochter ook een stratenboek geven in plaats van Google Maps, die me overigens sowieso vaak om laat rijden.
 
Het is gewoon niets anders dan een moderne manier van spieken en de gedachte achter AI is dat je de informatie eruit krijgt als je de juiste input geeft. Dit is niets anders dan een moderne google, en dat kunnen alle kinderen nu al beter dan ik dat ooit zal kunnen, als je het niet geloofd vraag je mijn dochter van 8 maar.

Maar goed ik al wel ouderwets zijn, en over 15 jaar klagen dat de mensen die van de uni komen echt helemaal geen enkele baan meer kunnen waarbij je het verschil moet weten tussen twee verschillende boutsoorten.
Dit is heel veel meer dan een moderne Google. Er zitten inderdaad nog veel zaken aan te komen die opgelost moeten worden maar dat is met alle technologische ontwikkelingen zo. Punt blijft dat AI geweldig ingezet kan worden in het onderwijs, en het klopt dat kinderen met AI ook kunnen spieken. Maar dat konden ze natuurlijk al. Aan de ontwikkelaars om ervoor te zorgen dat de AI ontwikkeld voor educatie begrensd wordt daar in. Die ontwikkelaars zijn namelijk weer véél slimmer dan de kinderen die er misbruik van willen maken.

En de banenmarkt zal gaan veranderen en de kennis wat in de hoofden zit bij de mensen ook. Maar dat is niet erg lijkt mij. Kun jij bijvoorbeeld nog jagen op dieren, ze zelf vellen en klaarmaken om op te eten? Ik denk dat dat ook skills zijn die grotendeels verloren zijn gegaan.

Dat AI eng en spannend is dat snap ik wel.
 
Ik vind dat dus een zorgelijke ontwikkeling. Dat het niet meer hoeft wil niet zeggen dat je het niet moet kunnen.
Als je niet kunt rekenen, omdat de computers het toch wel voor je doen, dan hebben getallen voor jou geen betekenis meer. Het zijn gewoon wat tekens die je in een computer stopt en waar je andere tekens uitkrijgt. Hoe ga je dan ook je financiën kunnen regelen later? Ondanks dat je daar niet per se voor hoeft te hoofdrekenen, moet je wel begrijpen hoe het werkt. Je moet snappen dat als je 2000 euro op je bankrekening krijgt, al je uitgaven bij elkaar niet boven die 2000 komen. Als je dat soort principes niet snapt omdat je het nooit meer toepast, dan gaat dat gegarandeerd een keertje goed fout.
Daar ben ik het ook wel mee eens. De basis moet je snappen. Daarna is het van minder belang om alles uit je hoofd te doen.
 
Dit is heel veel meer dan een moderne Google. Er zitten inderdaad nog veel zaken aan te komen die opgelost moeten worden maar dat is met alle technologische ontwikkelingen zo. Punt blijft dat AI geweldig ingezet kan worden in het onderwijs, en het klopt dat kinderen met AI ook kunnen spieken. Maar dat konden ze natuurlijk al. Aan de ontwikkelaars om ervoor te zorgen dat de AI ontwikkeld voor educatie begrensd wordt daar in. Die ontwikkelaars zijn namelijk weer véél slimmer dan de kinderen die er misbruik van willen maken.

En de banenmarkt zal gaan veranderen en de kennis wat in de hoofden zit bij de mensen ook. Maar dat is niet erg lijkt mij. Kun jij bijvoorbeeld nog jagen op dieren, ze zelf vellen en klaarmaken om op te eten? Ik denk dat dat ook skills zijn die grotendeels verloren zijn gegaan.

Dat AI eng en spannend is dat snap ik wel.
Ja, je zou AI tekort doen als je het alleen een verbeterde zoekfunctie zou noemen. Het bevat zoveel meer.

Een aantal beroepen zal gaan verdwijnen (illustrator, muzikant van muzak (liftmuziek) en nog veel meer) en de meeste beroepen zullen flink gaan veranderen. De fysieke beroepen zullen vooralsnog blijven, hoewel dat op termijn ook vaak overgenomen kan worden door robots. Die zullen ook een flinke boost krijgen door AI.
 
Terug
Bovenaan Onderaan