Oekraïne & Rusland / Vliegtuigramp

Penalty

Winnaar div. Wedstrijdvoor- spellingen
Op CNN hebben ze een filmpje laten zien van een neerstortend vliegtuig dat in brand staat. De NOS heeft dit filmpje ook vertoond. Hierbij werd vermeld dat dit het neerstortende vliegtuig vlucht MH17 zou zijn.
Het filmpje staat echter al vanaf 6 juni op You Tube. Het betreft volgens het onderschrift een Oekraïense Slavische neergehaalde spionagevliegtuig AN-30.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=DaQzMv89eeo[/video]

:unsure: Zo zie je maar hoe snel dat er van niets nieuws wordt gemaakt.
Nieuws wordt gemanipuleerd en zonder te checken nemen de nieuwszenders en media veel klakkeloos van elkaar over. :rolleyes:

Bacchus

Ninja Administrator
Medewerker
Op CNN hebben ze een filmpje laten zien van een neerstortend vliegtuig dat in brand staat. De NOS heeft dit filmpje ook vertoond. Hierbij werd vermeld dat dit het neerstortende vliegtuig vlucht MH17 zou zijn.
Het filmpje staat echter al vanaf 6 juni op You Tube. Het betreft volgens het onderschrift een Oekraïense Slavische neergehaalde spionagevliegtuig AN-30.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=DaQzMv89eeo[/url]

Nieuws wordt gemanipuleerd en zonder te checken nemen de nieuwszenders en media veel klakkeloos van elkaar over. :rolleyes:
Dat zou een stevige fout zijn!

Mikasa

Forummer van het Jaar 2014
Gaat ruim om Oekraine heen vliegen wordt net bekend gemaakt.
Lees net dat burgervluchten normaal niet zoveel problemen hebben, omdat ze veel hoger vliegen. Dus dan heeft iemand lukraak op een streepje in de lucht geschoten...
Mijn eerste reactie was dat het vreemd is dat het risico genomen wordt om over een gebied te vliegen, waarin met raketten geschoten wordt. Ook al is de kans klein, de gevolgen zijn - zo zie je maar - enorm.

Ik wordt een beetje simpel van al die aandachtsgeile mensen op deze aardkloot, die zo graag aan de pers willen vertellen dat ze de volgende vlucht hadden geboekt en dat het kwam door het WK, blablabla.
En een andere wielrenner die al 2x door het oog van de naald kroop, blablabla...

Als iedereen die de volgende of vorige vlucht gepland had, met zijn kop in de krant wil, dan wordt het een dikke hele dikke versie morgen.
Nou, inderdaad een ergernis. Die voegen ook niets toe aan het nieuws.

Ik ben ook benieuwd wat dit in de internationale politiek te weeg gaat brengen. In feite is dit gewoon een terreurdaad tegen Nederland/Maleisië.

@Moderators: zou hier een separaat topic niet goed voor zijn?

Kronos

Assistent Bondscoach
Of separatisten met raketten van Russische makelij... De Verenigde Staten zullen dan zeer fors reageren - verregaande sancties en militaire activiteiten van de NAVO bij de Russische grens. Dit is een levensgevaarlijk incident.
Het is toch eigenlijk erg dat de VS vooral zeer fors zullen reageren? Gevallen als deze laten precies zien waarom de EU een sterk Europees blok moet vormen. We zijn verdorie machteloos als op wereldniveau dit soort zaken gaan gebeuren. Rusland heeft op z'n minst de raketten gefinancierd en geleverd. Dat kan verder toch ook niet onbeantwoord blijven, dan? Maar vanuit Nederland of vanuit Europa kun je helemaal niks.

Een eigen topic lijkt me ook een goed idee.

Martijn

Aanvoerder

[video]https://www.youtube.com/watch?v=DaQzMv89eeo[/url]

Hier wel een filmpje van de impact van het neerstorten:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=LtetDsx7cCo[/video]

Bij het zien vraag ik me weer af waarom al die paspoorten nog zo goed zijn gebleven.

Bacchus

Ninja Administrator
Medewerker
Hier wel een filmpje van de impact van het neerstorten:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=LtetDsx7cCo[/url]

Bij het zien vraag ik me weer af waarom al die paspoorten nog zo goed zijn gebleven.
Als het vliegtuig inderdaad getroffen is door een raket, dan is het in de lucht al uit elkaar gevallen. De ontploffing die je ziet kan het middenstuk zijn. Er zijn brokstukken gevonden in een groot gebied. Ik kan me voorstellen dat handbagage die naar beneden valt en buiten de vlammenzee terechtkomt relatief onbeschadigd blijft. De paspoorten liggen niet los in de vlammenzee. Die zijn door de mensen op de grond uit de handbagage gehaald, verwacht ik.

Martijn

Aanvoerder
Als het vliegtuig inderdaad getroffen is door een raket, dan is het in de lucht al uit elkaar gevallen. De ontploffing die je ziet kan het middenstuk zijn. Er zijn brokstukken gevonden in een groot gebied. Ik kan me voorstellen dat handbagage die naar beneden valt en buiten de vlammenzee terechtkomt relatief onbeschadigd blijft. De paspoorten liggen niet los in de vlammenzee. Die zijn door de mensen op de grond uit de handbagage gehaald, verwacht ik.
Ja dat is bijna de enige verklaring.

De Bondscoach

Ich bin Eintovenaar
Het is toch eigenlijk erg dat de VS vooral zeer fors zullen reageren? Gevallen als deze laten precies zien waarom de EU een sterk Europees blok moet vormen. We zijn verdorie machteloos als op wereldniveau dit soort zaken gaan gebeuren. Rusland heeft op z'n minst de raketten gefinancierd en geleverd. Dat kan verder toch ook niet onbeantwoord blijven, dan? Maar vanuit Nederland of vanuit Europa kun je helemaal niks.

Een eigen topic lijkt me ook een goed idee.
We zijn natuurlijk niet helemaal machteloos - ook de EU kan verregaande sancties opleggen. Alleen zullen we daarvan ook zelf veel meer de gevolgen merken, gezien onze verslaving aan Russisch gas...

Overigens nog maar de vraag of de Russen deze raketten hebben geleverd - ik las op de website van CNN dat de separatisten eerder dit jaar het type luchtdoelraket plus lanceerder hadden buitgemaakt na het veroveren van een Oekrainse legerbasis. Het is een type uit de Sovjettijd, dat door alle strijdende partijen wordt gebruikt. Neemt niet weg dat Poetin natuurlijk uit louter cynisch-politieke motieven een bende amateuristische pyromanen steunt.

De Bondscoach

Ich bin Eintovenaar
Mijn eerste reactie was dat het vreemd is dat het risico genomen wordt om over een gebied te vliegen, waarin met raketten geschoten wordt. Ook al is de kans klein, de gevolgen zijn - zo zie je maar - enorm.

Nou, inderdaad een ergernis. Die voegen ook niets toe aan het nieuws.

Ik ben ook benieuwd wat dit in de internationale politiek te weeg gaat brengen. In feite is dit gewoon een terreurdaad tegen Nederland/Maleisië.

@Moderators: zou hier een separaat topic niet goed voor zijn?
Ik zou zelfs zeggen: als de Russische betrokkenheid een feit is, dan is dit gewoon een oorlogsdaad.

We zijn natuurlijk niet helemaal machteloos - ook de EU kan verregaande sancties opleggen. Alleen zullen we daarvan ook zelf veel meer de gevolgen merken, gezien onze verslaving aan Russisch gas...

Overigens nog maar de vraag of de Russen deze raketten hebben geleverd - ik las op de website van CNN dat de separatisten eerder dit jaar het type luchtdoelraket plus lanceerder hadden buitgemaakt na het veroveren van een Oekrainse legerbasis. Het is een type uit de Sovjettijd, dat door alle strijdende partijen wordt gebruikt. Neemt niet weg dat Poetin natuurlijk uit louter cynisch-politieke motieven een bende amateuristische pyromanen steunt.
En omdat het nu kort aan onze achterdeur is en het "ons" heel hard persoonlijk raakt omdat er nu veel Nederlanders betrokken zijn, voelen we dit nu extra.
Ondanks het feit dat wij zelf nog steeds op "veilige" afstand zitten. Nog!

Maar misschien geeft het een beetje het gevoel weer wat veel mensen in veel landen hebben waar amateuristische pyromanen, of soms nog erger, moordlustige dwazen, op basis van louter cynische politieke motieven worden gesteund door (vaak de VS) regeringen elders.

Ik hoop dat dit onvoorstelbaar trieste voorval misschien een kentering in het Oekraïne conflict teweeg kan brengen. Ik denk dat inmiddels voor alle betrokken partijen duidelijk is dat escalaties onvermijdelijk zijn als er niet heel snel oplossingen komen. En over de gevolgen van escalaties in dit conflict moet je maar niet te lang nadenken.....

Mikasa

Ik zou zelfs zeggen: als de Russische betrokkenheid een feit is, dan is dit gewoon een oorlogsdaad.
Is het een oorlogsdaad als het per ongeluk was?

Ik kan me niet voorstellen dat er expres een burgervliegtuig van Nederland/Maleisië neergeschoten was.

Dat kun je dan inderdaad stellen. Hetgeen dan leidt tot de vraag; wat gaan we daar aan doen? Verklaart het Westen de oorlog aan Rusland? Dat lijkt me ook niet slim.
Nee, dat lijkt me ook niet. Dat is natuurlijk ook wel waar die nare Poetin op gokt. Die doet de meest vreemde dingen, hopende dat de rest van de wereld niet durft in te grijpen.

Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Gewoon een grote fout om over een "oorlogsgebied" te vliegen.

Ik begrijp de vingerwijzigingen naar Poetin niet zo. Zonder de Russische ingrepen in Oekraïne de laatste tijd was dit niet gebeurd, maar het zijn toch echt de separatisten die het vliegtuig neer hebben gehaald, nota bene met een uit Oekraïne veroverde raketinstallatie. Bovendien is Europa ook niet helemaal 'schoon' als het om de Oekraïne gaat... Het is zorgelijk dat er zo 'dicht' bij huis én onder onze ogen een nieuwe staat wordt opgericht door mensen die menen het recht te hebben vliegtuigen uit de lucht te schieten. Het zou nu toch tijd zijn voor stevig ingrijpen...

Mikasa

Ik begrijp de vingerwijzigingen naar Poetin niet zo. Zonder de Russische ingrepen in Oekraïne de laatste tijd was dit niet gebeurd, maar het zijn toch echt de separatisten die het vliegtuig neer hebben gehaald, nota bene met een uit Oekraïne veroverde raketinstallatie. Bovendien is Europa ook niet helemaal 'schoon' als het om de Oekraïne gaat... Het is zorgelijk dat er zo 'dicht' bij huis én onder onze ogen een nieuwe staat wordt opgericht door mensen die menen het recht te hebben vliegtuigen uit de lucht te schieten. Het zou nu toch tijd zijn voor stevig ingrijpen...
Volgens mij trek jij nu al veel conclusies, die nogal voorbarig zijn. Volgens mij is het nog niet duidelijk wie, met welk middel en op welke wijze dit middel verkregen is. Uiteraard gaan er veel roddels, maar of wij ooit de waarheid horen, is nog maar de vraag. Aan de andere kant voeren deze separatisten/opstandelingen/terroristen een oorlog, waarbij men vijandige toestellen wil neerhalen. Het was waarschijnlijk niet hun bedoeling een burgervlucht te raken.

Ik deel wel jouw zorgen over de toestand in Oekraïne. Maar daar past vingerwijzen naar Poetin zeker wel bij, tenminste op basis van de mij bekende berichtgeving. Rusland geeft de separatisten veel (militaire) steun. Er gaan zelfs stemmen op dat er ook Russische soldaten in Oekraïne zijn om de separatisten te ondersteunen. Een instabiele regio met daarin betrokken een wereldmacht, zeer dichtbij West-Europa lijkt mij zeker zorgelijk voor Nederland.

Bakkalinho

International
Wat zouden eigenlijk de gevolgen zijn voor de dader? Ik vind niet dat dit ongestraft kan blijven, ik vergelijk het een beetje met als je dronken bent iemand doodrijden, je gaat niet achter het stuur zitten met enig idee dat je iemand gaat doodrijden maar toch ga je achter dat stuur zitten/drukt op de knop. (Ervan uitgaande dat het niet op het passagiersvliegtuig is gemikt)

Bacchus

Ninja Administrator
Medewerker
Wat zouden eigenlijk de gevolgen zijn voor de dader? Ik vind niet dat dit ongestraft kan blijven, ik vergelijk het een beetje met als je dronken bent iemand doodrijden, je gaat niet achter het stuur zitten met enig idee dat je iemand gaat doodrijden maar toch ga je achter dat stuur zitten/drukt op de knop. (Ervan uitgaande dat het niet op het passagiersvliegtuig is gemikt)
De dader zal waarschijnlijk niet gestraft worden, persoonlijk.