Nederlands Elftal

Sarina Wiegman was ook een interessante keus geweest. Maar die liet de KNVB vertrekken.
Zolang het damesvoetbal qua niveau nog op het niveau van de hoofdklassers zit, moet Sarina eerst daar maar eens mannen gaan coachen. Begrijp me niet verkeerd, ik pleit al jaren voor een vrouwelijke premier en veel vrouwen in de top van het bedrijfsleven. Toch is het verschil in niveau op voetbalgebied tussen mannen en vrouwen nog veel en veel te groot om er nu al een vrouw voor te zetten. Zou dan eerst zo’n Daphne Koster of Vera Pauw als assistent meenemen. Stap voor stap. En wie weet op termijn.. Ik juich inclusiviteit toe, maar vind ook dat je gewoon de meest geschikte persoon moet kiezen, en dan ligt het mannenvoetbal simpelweg nog mijlen voor op het vrouwenvoetbal.
 
Zolang het damesvoetbal qua niveau nog op het niveau van de hoofdklassers zit, moet Sarina eerst daar maar eens mannen gaan coachen. Begrijp me niet verkeerd, ik pleit al jaren voor een vrouwelijke premier en veel vrouwen in de top van het bedrijfsleven. Toch is het verschil in niveau op voetbalgebied tussen mannen en vrouwen nog veel en veel te groot om er nu al een vrouw voor te zetten. Zou dan eerst zo’n Daphne Koster of Vera Pauw als assistent meenemen. Stap voor stap. En wie weet op termijn.. Ik juich inclusiviteit toe, maar vind ook dat je gewoon de meest geschikte persoon moet kiezen, en dan ligt het mannenvoetbal simpelweg nog mijlen voor op het vrouwenvoetbal.
Precies. Hartstikke goed als er meer vrouwen in het mannenwereldje terecht komen, maar om nou meteen te beginnen met de belangrijkste trainersklus van het land...
 
Zolang het damesvoetbal qua niveau nog op het niveau van de hoofdklassers zit, moet Sarina eerst daar maar eens mannen gaan coachen. Begrijp me niet verkeerd, ik pleit al jaren voor een vrouwelijke premier en veel vrouwen in de top van het bedrijfsleven. Toch is het verschil in niveau op voetbalgebied tussen mannen en vrouwen nog veel en veel te groot om er nu al een vrouw voor te zetten. Zou dan eerst zo’n Daphne Koster of Vera Pauw als assistent meenemen. Stap voor stap. En wie weet op termijn.. Ik juich inclusiviteit toe, maar vind ook dat je gewoon de meest geschikte persoon moet kiezen, en dan ligt het mannenvoetbal simpelweg nog mijlen voor op het vrouwenvoetbal.
3e klasse amateurs bedoel je zeker? :rolleyes: Tegen een hoofdklasser hebben de dames geen schijn van kans.
 
De enige die naar haar zou luisteren is Martin de Roon…
Misschien geeft dat aan wat voor klotementaliteit de rest heeft :rolleyes:.

Allemaal BVtjes die voor zichzelf spelen ipv trots te zijn met die leeuw op de borst en zoch het vuur uit de sloffen te rennen ongeacht wie de coach en wat de tactiek is.
 
Misschien geeft dat aan wat voor klotementaliteit de rest heeft :rolleyes:.

Allemaal BVtjes die voor zichzelf spelen ipv trots te zijn met die leeuw op de borst en zoch het vuur uit de sloffen te rennen ongeacht wie de coach en wat de tactiek is.
Ik dacht hetzelfde. We hebben gezien wat het oplossend vermogen van Frenkie en consorten is als ze tegen een tactisch georganiseerd team spelen.
Hoewel elke coach natuurlijk de zak is als een speler als een bierelftalspeler zonder een VAR stiekem de bal gaat wegslaan.
 
Misschien geeft dat aan wat voor klotementaliteit de rest heeft :rolleyes:.

Allemaal BVtjes die voor zichzelf spelen ipv trots te zijn met die leeuw op de borst en zoch het vuur uit de sloffen te rennen ongeacht wie de coach en wat de tactiek is.
Wat naief. Ook de gouden generatie van '74 speelde vooral voor zichzelf. Ik kan me nog heel goed het vele gezeik van Cruyff en Co over geld altijd, en het wel/niet willen spelen voor Oranje, de streepjes op de schoenen, de vriendenclubjes. Nee, dat idee van voor volk en vaderland spelen, is heel nostalgisch en bestond wellicht vroeger (voor WOII), maar sinds ik voetbal volg, 1974, speelden spelers vooral voor zichzelf en hun portemonee. Gevolg van professioneel voetbal spelen, vermoed ik
 
Wat naief. Ook de gouden generatie van '74 speelde vooral voor zichzelf. Ik kan me nog heel goed het vele gezeik van Cruyff en Co over geld altijd, en het wel/niet willen spelen voor Oranje, de streepjes op de schoenen, de vriendenclubjes. Nee, dat idee van voor volk en vaderland spelen, is heel nostalgisch en bestond wellicht vroeger (voor WOII), maar sinds ik voetbal volg, 1974, speelden spelers vooral voor zichzelf en hun portemonee. Gevolg van professioneel voetbal spelen, vermoed ik
Het hoeft ook niet voor volk en vaderland, maar met de wil om als team te winnen.
Overigens kon je in ‘74 ook gewoon in de pauze gezellig een sigaret roken.
 
Misschien geeft dat aan wat voor klotementaliteit de rest heeft :rolleyes:.

Allemaal BVtjes die voor zichzelf spelen ipv trots te zijn met die leeuw op de borst en zoch het vuur uit de sloffen te rennen ongeacht wie de coach en wat de tactiek is.
Ik weet het niet. Het ligt niet aan hen alleen maar aan 1. De hele samenleving en 2. De voetbalwereld zelf. Zelfs in de landen waar vrouwenvoetbal al sinds decennia goed en professioneel ontwikkeld is, zie ik geen vrouwelijke coaches bij de mannen, zelfs niet bij de amateurs en amateur clubs laat staan zo’n belangrijke job in die wereld, de bondscoach. Moet Oranje dan het beste jongetje van de klas zijn en zich als de plek van de emancipatie van vrouwelijke coaches manifesteren? Ik twijfel iig.
 
Wat naief. Ook de gouden generatie van '74 speelde vooral voor zichzelf. Ik kan me nog heel goed het vele gezeik van Cruyff en Co over geld altijd, en het wel/niet willen spelen voor Oranje, de streepjes op de schoenen, de vriendenclubjes. Nee, dat idee van voor volk en vaderland spelen, is heel nostalgisch en bestond wellicht vroeger (voor WOII), maar sinds ik voetbal volg, 1974, speelden spelers vooral voor zichzelf en hun portemonee. Gevolg van professioneel voetbal spelen, vermoed ik
Maar ze regelden in die tijd wel zelf in het veld hoe een tegenstander te bespelen. Je had sierlijke voetballers en harde werkers.
Nu laten ze zich dwingen in oeverloos gedraal en schieten ze niet eens meer of nauwelijks op goal.
 
Ik zou Zidane of een andere buitenlandse trainer van naam toejuichen. Een frisse wind en af van het ons-kent-ons beleid. Echte toppers hebben we ook niet voorhanden. Van Gaal, wiens naam telkens terug komt, is ook wel een gepasseerd station nu. Het zou nog kunnen lukken ook om een redelijke trainer aan te trekken. Oranje heeft een grote geschiedenis en is ondanks gebrekkige resultaten een team van groot statuur.
 
Ik denk dat die dingen prima samen kunnen gaan. Én bezig zijn met je eigen carrière én trots om voor je land uit te komen. Het een hoeft het ander ook niet in de weg te zitten. Ik denk alleen dat in het huidige oranje er teveel jongens zitten die óf het niveau (nog) niet hebben, óf nog niet constant genoeg zijn, óf niet vrij in het hoofd zijn. Er is nog geen goede balans. Die hebben gewoon iemand nodig die dat allemaal in goede banen leidt.
 
Ik zou Zidane of een andere buitenlandse trainer van naam toejuichen. Een frisse wind en af van het ons-kent-ons beleid. Echte toppers hebben we ook niet voorhanden. Van Gaal, wiens naam telkens terug komt, is ook wel een gepasseerd station nu. Het zou nog kunnen lukken ook om een redelijke trainer aan te trekken. Oranje heeft een grote geschiedenis en is ondanks gebrekkige resultaten een team van groot statuur.
Op basis van geschiedenis win je geen wedstrijden. :cautious:
Waar is de grote statuur nu dan? :confused:
 
Op basis van geschiedenis win je geen wedstrijden. :cautious:
Waar is de grote statuur nu dan? :confused:
Je merk dat o.a. in Zwitserland dat Nederland wel een naam heeft. Dan behoor je op basis van die naam en wat goed uitgevallen groepswedstrijden toch opeens tot de grote favorieten.
 
Het hoeft ook niet voor volk en vaderland, maar met de wil om als team te winnen.
Overigens kon je in ‘74 ook gewoon in de pauze gezellig een sigaret roken.
OM als een team te functioneren, moet er een leider zijn, die het team neerzet en zorgt dat wat hij wil ook gedaan wordt. En die heeft dit Nl elftal niet. Dat hoeft niet per se de trainer te zijn, dat was Michels ook niet in 1974. Het is zelfs beter als dat een speler in het veld is, die kan veel meer beinvloeden. En daar hebben we er geen een van in dit elftal. Ook Van Dijk is dat niet. In 1974 had je Cruyff, in 1978 Happel, in 1988 Gullit.

We hebben iemend nodig die zegt tegen Memphis, ophouden met dat balverlies, speel gewoon in dienst van het team, ander maar even wiselen. Iemand die tegen de trainer zegt: hoezo Weghorst, stel Malen op. Iemand die spelers tijdens de training z'n telefoontje afpakt en kapotgooit. Iemand die tegen de trainer zegt: leuk dat 5-3-2, ga dat maar uitproberen bij je nieuwe club, maar wij spelen 4-3-3. Dat heeft Oranje nodig, en dat zit niet in het team, dus moet je ervoor zorgen dat de trainer dat is.

Dat is FdB niet. Misschien is Ten Cate dat wel? Die lijkt in ieder geval niet bang om spelers aan te pakken. Of toch maar weer Van Gaal, maar die heeft wel een heel groot ego en vind ik een hele nare man, maar dat is wellicht wel wat we nodig hebben, iemand die een nare man kan zijn en de discipline terugbrengt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan