Nederlands Elftal

Hoop het ook maar Cillessen stond wel sterk te keepen bij Oranje dus ik verwacht van niet.
Cillessen is ook geen onaardige keeper die best veel (onterechte?) kritiek altijd krijgt, zal ook misschien wel een beetje aan zijn wat arrogante uitstraling/houding liggen.

Als je Bijlow niet laat keepen kan je hem beter bij Jong laten.
 
Mooie analyse :clap:(Y)
Kan me in veel dingen wel vinden.

Merkte wel dat mn aandacht begon te verslappen toen ik 'Veltman' en 'acceptabel' in dezelfde zin tegen kwam. Wat een armoe is het toch dat die gast in beeld blijft.
Als er niks hebt om mee te vergelijken is alles acceptabel :geek:
 
Vooropgesteld ben ook voor een tijdelijke afschaffing van interlands, dus zat ik eens na te denken over hoe Oranje verder kan wanneer het weer geoorloofd is. Vooropgesteld, het hele ''the new wave'' gebeuren is niet geloofwaardig zolang we blijven aanmodderen met een aantal van de huidige selectie. Laten we doorselecteren, want ik geloof dat er prima spelers aanwezig zijn en aankomen voor Oranje. Tijd dus voor een analyse van ondergetekende, vooral omdat ik daar zelf zin in heb. Hieronder alvast wat ik graag op het EK (als dat doorgaat...) zou zien:

Ik ben een voorstander van het vasthouden aan een 5-3-2, wat in de praktijk vaker speelt als een 3-5-2 (wingbacks). Tegen Italië vond ik dit goed uit de verf komen, op verdedigend vlak na. Dat laatste zal echter ook een kwestie van wennen zijn. Oranje was echter voor het eerst in een aantal wedstrijden niet tandeloos.

In de praktijk ziet het er dus ongeveer zo uit.

Je spelet met 1 spits die dicht op de verdediging zit en een diepe spits, daarachter heb je een aanvallende middenvelder die zich ook kan laten zakken naar het centrale middenveld. Daarachter een blok van twee middenvelders die counters opbreken. Daarachter 3 centrale verdedigers. Op de flanken alleen wingbacks, die de gehele flank bestrijken en het middenveld van breedte voorzien. Welke spelers hebben we per linie die geschikt zijn voor nu en in de toekomst?

Spits (2x)

- Memphis Depay: Spreekt voor zich. Stel hem op als diepe spits en hij kan zijn medespelers bedienen en samenspelen met de opkomende aanvallende ''box to box'' of creatieve speler. Depay behoudt verder zijn vrije rol en moet voor een hoop creativiteit en onvoorspelbaarheid zorgen achterin bij de tegenstander. Als eenzame spits heb je te weinig aan Depay, omdat hij zonder support te veel last heeft van fysiek sterke centrale verdedigers en als hij zich uit de punt laat zakken kan de verdediging groeperen, met niemand om deze bezig te houden.
- Luuk de Jong: Als aanspeelpunt uitstekend en houdt de verdediging bezig. Het is jammer dat hij betrekkelijk veel kansen nodig lijkt te hebben om te scoren, maar toen hij samen met Depay in de spits stond tegen Italië kwam Oranje er ineens wel doorheen.
- Wout Weghorst: Vergelijkbaar met Luuk. Fysiek sterk en een echte ''zuiger''. Ook wel eens lekker om aan je kant te hebben en bewijst in Duitsland al meer dan twee seizoenen dat hij scorend vermogen heeft.
- Sam Lammers: Gaat in de toekomst Oranje gewoon halen hoor als hij fit blijft. Prima begonnen bij Atalanta, waar zijn twee goals zijn klasse toch wel verraden. Mag nog wel wat sterker worden, maar technisch zo sterk (en tweebenig) en kan ze van afstand ook in het netje leggen. Zodoende als diepe spits een optie.
- Donyell Malen: Bij ons nog niet echt in topvorm, maar feit blijft toch dat hij met zijn snelheid en timing een prima afmaker is. Altijd gevaarlijk en in beweging.
- Cody Gakpo: Van origine natuurlijk een vleugelaanvaller, maar zou in een vrije, diepere spitsenrol best van waarde kunnen zijn. Gakpo heeft genoeg techniek om een andere speler vrij te steken en is van afstand een constante bedreiging. In combinatie met een Luuk de Jong kan hij ook uitwijken naar de zijkant en een voorzet op het hoofd van een kapstokspits als Luuk of Wout leggen.
- Steven Bergwijn: Als diepe spits een optie. Beschikt over de creativiteit die op die positie van waarde kan zijn en heeft ook een afstandsschot.

Eventuele andere spelers voor de toekomst: Myron Boadu, Brian Brobbey, Joshua Zirkzee.

Middenveld (3x):

Aanvallend (1x):

- Georginio Wijnaldum: Wijnaldum was in de rol van een soort ''aanvallende box to box'' onder Koeman fantastisch. Hij heeft er het loopvermogen (nog, de jongste is ie ook niet meer) voor en kan echt wel scoren als hij in positie komt. Kan terugzakken om mee te helpen op het middenveld, bij counters van Oranje vooruit sprinten en een extra aanwezigheid zijn in de vijandelijke 16.
- Donny van de Beek: Als Wijnaldum, maar moet vooral lekker loopacties maken en daarmee de verdediging van de tegenstander voor een keuze stellen.
- Mohamed Ihattaren: Als hij zijn vorm van vorig seizoen weer kan benaderen, is hij in deze rol uitstekend als een creatieve spelmaker.
- Steven Bergwijn: Prima in de kleine ruimtes, goede dribbel en creativiteit om spelers in stelling te brengen.
- Cody Gakpo: Heeft de techniek en creativiteit om hier van waarde te zijn en is van afstand gevaarlijk.
- Frenkie de Jong: Omdat een experimentje soms best kan. Scorend vermogen heeft hij niet (hoewel hij eigenlijk ook zelden voor de goal komt, volgens mij kan hij best wel scoren, getuigen een goal zoals tegen Duitsland), maar met zijn balvastheid en vermogen om tussen de linies een man aan te spelen kan hij zomaar als een creatieve middenvelder aanvallende spelers vrij steken. Eventueel wel het proberen waard.
- Calvin Stengs: Heeft bij AZ ook in deze rol gespeeld en zou voor het toekomstige Oranje hier ook van waarde kunnen zijn, meer dan op de vleugels. Op de vleugels vind ik hem toch wat snelheid en behendigheid missen, maar een goede techniek en een afstandsschot heeft hij wel.

Centraal blok (2x):

- Frenkie de Jong: Normaliter speelt Frenkie natuurlijk hier. Zijn rol is duidelijk: verdedigend bijdragen, balvast zijn en het spel verdelen vanuit een diepe positie of meters maken en het spel opschuiven richting de helft van de tegenstander.
- Georginio Wijnaldum: Bij Liverpool is hij het meest succesvol geweest als een verdedigend ingestelde middenvelder, waarin hij balvast is en het simpel houdt en bij ruimte of counters zijn sterke conditie kan laten zien door meters te maken als box to box.
- Donny van de Beek: Ik vind hem als centrale middenvelder niet fantastisch, maar blijft een optie. Hij is vrij allround.
- Marten de Roon: Blijft in mijn ogen een prima breekijzer op het middenveld. Ballen afpakken, counters opbreken en bal snel doorspelen naar de creatieve spelers.
- Davy Pröpper: Allround en een prima verbindingsspeler op het centrale middenveld.
- Teun Koopmeiners: Verdedigend soms nog wat flegmatiek, maar een speler met prima overzicht en een heerlijke traptechniek.
- Davy Klaassen: Heeft zich bij Weder Bremen prima ontwikkeld en is van een soort schaduwspits ontwikkeld tot een allround middenvelder. Niet mijn eerste keuze voor de basis, maar voor de breedte geen verkeerde speler om erbij te hebben.

Eventuele spelers voor de toekomst: Ryan Gravenberch, Joey Veerman, Kenneth Taylor.

Centrale verdedigers (3x):

- Virgil van Dijk: Spreekt voor zich. Als verdediger in de lucht niet te kloppen en een van de beste voetballende verdedigers die ik ooit heb gezien. Ik ben het met velen eens dat hij puur over de grond verdedigend niet eens zo sterk is, maar hij maakt veel goed met positionering. Als leider onmisbaar, hopelijk komt hij snel en goed terug van zijn blessure.
- Matthijs de Ligt: Grootste kanshebber om recordinternational te worden van de huidige lichting. Gewoon een uitstekende verdediger die nog jaren mee kan en een uitgebalanceerd pakket aan vaardigheden heeft.
- Stefan de Vrij: Degelijkheid opgevoerd. Gewoon een topverdediger die onterecht vaak uit de schijnwerpers is gehouden.
- Nathan Ake: Klein voor een CV, maar snel, positioneel sterk en gewoon prima om er bij te hebben. Niet als linksback meer opstellen graag, daar mist hij gewoon de voetballende kwaliteiten voor.
- Sven Botman: Manifesteert zich bij Lille echt heel sterk. Groot, oersterk en no-nonsense. Voor de toekomst eentje die je er prima bij kan hebben.
- Joel Veltman: Als backup acceptabel, maar niet voor de basis.

Eventuele spelers voor de toekomst: Jordan Teze, Perr Schuurs, Ki-Jana Hoever.

(wing)Backs (2x):

Links:

- Jetro Willems: Mits fit mijn droomback voor dit systeem. Verdedigend wisselvallig, maar ook niet slecht. Aanvallend om je vingers bij af te likken als hij meters kan maken. Technisch uitstekend en fantastsiche voorzetten en kan zelf ook nog scoren als het uitkomt.
- Mitchel Bakker: Een speler die echt hard aan de weg timmert. Voor wie het is ontgaan, hij staat tegenwoordig regelmatig in de basis bij PSG (toch geen kleine club zou ik zeggen) en wordt daar ook steeds meer gewaardeerd. Slimme speler die altijd in beweging is, sterk positie kiest (altijd aanspeelbaar) en fysiek ook prima in orde is met snelheid en duelkracht. Aanvallend soms nog wat druistig, maar statistieken laten zien dat hij gewoon kansen creëert en hij heeft al een paar assists gegeven.
- Daley Sinkgraven: Voor dit seizoen een prima speler. Bij Leverkusen een degelijke en technische wingback die verdedigend ook stappen heeft gezet.
- Owen Wijndal: Komt in mijn optiek meer tot zijn recht in een 4-mans verdediging, maar mits hij aan zijn snelheid kan werken ook een prima speler in dit systeem. Technisch en verdedigend prima in orde.
- Daley Blind: Eigenlijk te traag voor dit systeem, maar als ervaren man in Oranje met prima technische kwaliteiten zet ik hem er wel bij.

Rechts:

- Denzel Dumfries: Helaas is de diepte op deze positie nog niet fantastisch. Dumfries kan in dit systeem wel meters blijven maken opstomen. Technisch blijft hij beperkt, maar verdedigend over het algemeen solide. Geen voorzetten geven, maar het simpel houden of naar binnen trekken. Bekend is inmiddels dat hij met zijn krachtige schoten ook scorend vermogen heeft.
- Hans Hateboer: Verdedigend minder dan Dumfries, maar wel gewend aan deze positie en technisch stukken beter. Geen geweldenaar, maar blijft toch een van de spelers waar je het van moet hebben op deze positie.
- Deyovaisio Zeefuik: Sterk en snel, iets technischer dan Dumfries. Een optie die een keer uitgeprobeerd kan worden. Hopelijk raakt hij ook meer in vorm bij zijn club.
- Jeremy Frimpong: Zit nog geeneens bij Jong Oranje, maar gezien de armoede op deze positie het overwegen waard. Speelt bij Celtic regelmatig en doet het daar prima, en is gewend aan het systeem.
- Kenny Tete: Prima als backup, maar niet meer dan dat.

Keepers:

- Justin Bijlow: De Oranje keeper van de toekomst wat mij betreft. Heerst in zijn strafschopgebied, neemt initiatief, schuwt luchtduels niet, komt goed uit enzovoorts. Mag van mij zijn kans gaan krijgen.
- Jasper Cillessen: In Oranje heeft hij het niet slecht gedaan en als ervaren man er gewoon bij houden, maar een bijzondere keeper is het niet.
- Tim Krul: Ervaren man, cultheld, maar geen fantastische keeper meer. Backup.
- Marco Bizot: Soms geniaal, soms matig. Leuk als backup.

Eventuele spelers voor de toekomst: Kjell Scherpen, Maarten Paes, Calvin Raatsie.

~

Zo, ik droom weer verder...
En toch mis is Rosario (voor de toekomst). Ik denk dat hij in dit elftal best stappen kan gaan maken.
 
Mooie post, Jurrien.

Zelf ben ik vooral enthousiast over de echte toekomst van Oranje, dwz de periode nog voorbij de Wijnaldums, Van Dijk, Depay, Cillessen etc. Dat is vooral omdat ik denk dat Oranje weer een hele rooskleurige periode tegemoet gaat met echte toptalenten en gezien de ontwikkeling van de veelbelovende spelers die al aan de weg timmeren. En het feit dat spelers zoals Frenkie, Ihattaren, Malen en Matthijs nog jaren mee kunnen. Ik ben ervan overtuigd dat we over 5 jaar een elftal hebben staan dat serieus kans maakt op een eindzege.

Als ik voor de Ajax-vijver mag spreken dan word ik in elk geval super enthousiast van de spelers die ik al eerder in dat topic noemde. Taylor, Rensch, Timber, Unuvar (ervan uitgaande dat zijn huidige vormdip van tijdelijke aard is), Hansen en hopelijk Brobbey. Dat aangevuld met de mooie talenten die al in het eerste spelen, zoals Gravenberch en Schuurs (hoewel Schuurs - zelfs als hij zich formidabel ontwikkelt - altijd in de schaduw van Matthijs zal blijven). Goede hoop ook op Scherpen gezien zijn recente ontwikkeling.

Bakker inderdaad de toekomstige linksback. En zo hebben we er nog een paar lopen in het buitenland die talentvol zijn maar tegelijkertijd vraagtekens omdat het nog niet duidelijk is hoeveel speeltijd ze gaan krijgen. Ik noem een Zirkzee, een Redan, Dilrosun, Hoever en wie weet wat spelers zoals Botman en Lang er nog van gaan bakken.

Ihattaren, Gakpo en Malen spreken vwb de toekomst voor zich. Goede hoop ook op Teze.

Vanuit Feyenoord zie ik momenteel alleen Bijlow.

Puur op basis van potentie zie ik over 4-5 jaar het volgende, frisse en bijzonder getalenteerde basiselftal voor me:

Gakpo - Malen - Hansen
Gravenberch - Frenkie - Ihattaren
Bakker - Rensch - Matthijs - Teze/Dumfries
Bijlow/Scherpen

Kan echt een wereldeftal worden. En dan heb je dus nog namen zoals Unuvar en Taylor die, mits ze zich normaal ontwikkelen ook basiswaardig zijn. Qua klasse komt een speler zoals Donny dan bijvoorbeeld niet eens meer in de buurt van de basis.

Tot zo ver de glazen bol (-:
Bij Feyenoord misschien nog Malacia, als hij fit is. Ik vind dat altijd wel een leuk backje.
En die kerel die nu in Italie speelt(Vorig jaar Excelsior) : Schouten.
 
Deze hele periode van interlands kan mij gestolen worden. Natuurlijk gun ik de PSV-ers een mooie interland periode. Maar de KNVB heeft niets met PSV (verzoek om uitstel) en ik zou het mooi vinden als PSV dat eens zou omdraaien. En de Corona motivatie is een goede in deze tijd.

Los van dat is het eigenlijk belachelijk dat een Promes maar verder mag sukkelen, terwijl een betere variant (Gakpo) in Jong Oranje speelt.
 
Deze hele periode van interlands kan mij gestolen worden. Natuurlijk gun ik de PSV-ers een mooie interland periode. Maar de KNVB heeft niets met PSV (verzoek om uitstel) en ik zou het mooi vinden als PSV dat eens zou omdraaien. En de Corona motivatie is een goede in deze tijd.

Los van dat is het eigenlijk belachelijk dat een Promes maar verder mag sukkelen, terwijl een betere variant (Gakpo) in Jong Oranje speelt.
Interlands kunnen me sowieso gestolen worden. Iritante onderbrekingen van het voetbal waar ik wél op zit te wachten.
 
Bondscoach Frank de Boer was vandaag aanwezig bij de thuiswedstrijd van PSV tegen ADO Den Haag. Hij verliet voortijdig het stadion. Onze verslaggever ter plekke vroeg hem wat hij van de wedstrijd vond: "Nou, eh, ik had er helemaal niks aan. Ze speelden alle passes vooruit in plaats van breed. Dat past helemaal niet in mijn systeem. Ik dacht, wat heb ik hier nou aan? Dus toen ben ik maar weer gegaan."
 
Babel, Promes, Vilhena - wat een aanfluiting. Zie dat jongens als Gakpo en Gravenberch wel bij Jong zitten. Die kunnen moeiteloos de plekken van een van die verschrikkelijk slechte spelers innemen.

Wat zou het toch fijn zijn geweest als we een bondscoach zouden hebben die gewoon zou denken: fuck it, voor de volgende onbenullige interland doe ik even gek en zet ik Ihattaren en Gravenberch samen op een middenveld met Frenkie.
 
Babel, Promes, Vilhena - wat een aanfluiting. Zie dat jongens als Gakpo en Gravenberch wel bij Jong zitten. Die kunnen moeiteloos de plekken van een van die verschrikkelijk slechte spelers innemen.

Wat zou het toch fijn zijn geweest als we een bondscoach zouden hebben die gewoon zou denken: fuck it, voor de volgende onbenullige interland doe ik even gek en zet ik Ihattaren en Gravenberch samen op een middenveld met Frenkie.

Of hij denkt: voor de volgende onbenullige interlands stel ik gewoon een stel clowns op, dat past wel bij die Nations League :clown:
 
Terug
Bovenaan Onderaan