Nederlands Elftal

Och, hoeveel talenten zijn vanuit PSV/Ajax naar het buitenland gegaan om daar te mislukken? Wie zegt dat een Ihattaren niet ineens keihard kan floppen als hij naar het buitenland gaat? Daar zal ook alleen maar de absolute top voor langs komen gezien de hype inmiddels overal is opgepikt, en dan kan het zomaar zijn dat hij in die spiraal terecht komt waar hij eerst bij een grote club flopt, om vervolgens telkens bij vervolgclubs niet te kunnen aarden tot hij weer terug keert in Nederland. Wij zeggen nu allemaal met onze PSV bril dat Mo anders is, dat Mo het wel gaat redden. Dat weten we echter gewoon niet. En zo geldt dat ook voor talenten van Ajax, of Feyenoord (als die ooit nog een groot talent voortbrengen). Er zijn zoveel factoren die bepalen of een talent uiteindelijk succesvol voet aan wal krijgt in het buitenland en op welk niveau ze dat doen.

AZ is een team dat vooral middels getalenteerde jeugd de afgelopen jaren hard aan de weg timmert een topclub te worden in Nederland, zowel sportief als financieel. Janssen was een kortstondige hype, waar AZ gewoon slim op heeft ingespeeld na een half jaar waarin alles voor Janssen mee zat. Ik heb nog even een stukje argumentatie over hem toegevoegd aan mijn vorige reactie. De jeugdopleiding van AZ is momenteel gewoon heel goed, wat het niveau van AZ ook naar nieuwe hoogtes stuwt. Dit kalenderjaar hebben ze van ons (2x), Ajax en Feyenoord (uit) gewonnen. Dat zegt toch wel wat. Ik acht de kans momenteel niet veel groter dat een talent van PSV het redt in het buitenland dan een talent van AZ. Feyenoord zijn ze in mijn ogen op alle fronten nu definitief voorbij aan het gaan. Ajax heeft nog wel altijd de meest gerenommeerde jeugdopleiding en met de fnanciële middelen die zij hebben en het feit dat zij de komende jaren vaker wel Champions League dan niet gaan spelen acht ik hen nog wel de club met de hoogste kans voor talenten om succesvol de stap naar Europa te zetten. Daar achter heb je echter PSV en AZ. AZ is nu rijker dan Feyenoord, heeft prima faciliteiten en een jeugdopleiding die Feyenoord ook aan alle kanten voorbij gaat. Ik zie een Stengs dan ook al op Eredivisie-top niveau voetballen. De nieuwe top drie lijkt immers Ajax, PSV en AZ te worden.
Er is een hele lange lijst (ik denk wel meer dan 100) met spelers die vanuit PSV en ajax naar de top zijn gegaan en volledig geslaagd. vanuit AZ kan ik alleen (met hulp van Google) Metgod, Ricksen en Weghorst vinden, waarbij eigenlijk alleen Metgod (Real en spelen) een echt success was.
 
Ik ben het met je eens. het enige punt dat ik wilde maken is dat het toch best moeilijk is om vanuit AZ de stap naar de top te maken, zelfs al de top in Nl. Om over de stap naar de Europese top nog maar te zwijgen (Janssen).
En ik vermoed dat Maher's cijfers te vergelijken waren men die van Frenkie (ik vermoed zelfs beter). En de kenners en de media waren destijds bijna even lyrisch over Maher als ze over Frenkie waren. Nogmaals, ik vind Stengs ook fantastisch, veruit beste man op het veld gisteren, maar ik wacht nog even om hem op het schild te hijsen.
Daarbij gaat hij vrijwel zeker niet naar ajax of PSV, dus de kans dat hij mislukt is mijns inziens levensgroot.
De statistieken van Maher waren helemaal niet zo geweldig. Men was lyrisch over zijn spel, maar dat vertaalde hij niet in assists en goals. Een beetje zoals Afellay, maar dan nog minder. Dus de statistieken spreken wel voor Stengs.

Om JdJ te verdedigen. Het is niet vreemd dat PSV zocht naar een ervarener buitenspeler na het vertrek van Lozano, die eigenlijk toch ook wel een gearriveerde international was. Met Gakpo en toen ook Abouhklal had PSV al 2 jeugdige buitenspelers in de selectie. Daarna was Stengs financieel, denk ik, niet meer haalbaar.

Met de kennis van nu zien we dat Bruma bij vlagen aardig speelt, maar niet een wereldaankoop van 15 miljoen waardig is. 10-15 Miljoen voor Stengs was dan een betere keuze geweest, maar ja dat is toch ook wel een deel achteraf redeneren.
 
Er is een hele lange lijst (ik denk wel meer dan 100) met spelers die vanuit PSV en ajax naar de top zijn gegaan en volledig geslaagd. vanuit AZ kan ik alleen (met hulp van Google) Metgod, Ricksen en Weghorst vinden, waarbij eigenlijk alleen Metgod (Real en spelen) een echt success was.

Daar zit een heel hoog gehalte aan ''toen'' in. Inmiddels is de situatie in mijn ogen toch wel veranderd.
 
De statistieken van Maher waren helemaal niet zo geweldig. Men was lyrisch over zijn spel, maar dat vertaalde hij niet in assists en goals. Een beetje zoals Afellay, maar dan nog minder. Dus de statistieken spreken wel voor Stengs.

Om JdJ te verdedigen. Het is niet vreemd dat PSV zocht naar een ervarener buitenspeler na het vertrek van Lozano, die eigenlijk toch ook wel een gearriveerde international was. Met Gakpo en toen ook Abouhklal had PSV al 2 jeugdige buitenspelers in de selectie. Daarna was Stengs financieel, denk ik, niet meer haalbaar.

Met de kennis van nu zien we dat Bruma bij vlagen aardig speelt, maar niet een wereldaankoop van 15 miljoen waardig is. 10-15 Miljoen voor Stengs was dan een betere keuze geweest, maar ja dat is toch ook wel een deel achteraf redeneren.
Stengs had je begin dit seizoen al niet meer kunnen halen voor 10-15 miljoen, dus we kunnen JdJ alles kwalijk nemen maar 20-25 miljoen had eerst gekomen.
 
We zullen het binnenkort zien. Waar Stengs, en ook Boadu terecht gaan komen.

Stengs moet lekker een tussenstap maken naar een club als Real Betis Sevilla, Ajax of Mönchengladbach. De stap naar de Premier League moet ie niet doen, dan faalt hij zeker. Toppers als Salah en De Bruyne hebben dat ook ondervonden.
 
Goed Dest kiest voor de VS. Prima en ik kan zulke jongens alleen maar respecteren met hun keuze: alle jeugdelftallen daar doorlopen en dus voel je je loyaal aan dat land. Hetzelfde geldt voor Mazroui die nooit voor een jeugdelftal van Oranje heeft gespeeld. Dan maak je met zo een keuze je verbondenheid alleen maar waar.
 
Goed Dest kiest voor de VS. Prima en ik kan zulke jongens alleen maar respecteren met hun keuze: alle jeugdelftallen daar doorlopen en dus voel je je loyaal aan dat land. Hetzelfde geldt voor Mazroui die nooit voor een jeugdelftal van Oranje heeft gespeeld. Dan maak je met zo een keuze je verbondenheid alleen maar waar.
Prima, moet hij inderdaad zelf weten. en volgens mij missen we er niet zo heel veel aan. We hebben al een hele verzameling van gehypte ajax backs voorbij zien komen: Mazraoui, Tete, Van Rhijn, die volgend de kenners allemaal voor 10 jaar de vaste rechtsback van het Nl elftal zouden worden.
 
Prima, moet hij inderdaad zelf weten. en volgens mij missen we er niet zo heel veel aan. We hebben al een hele verzameling van gehypte ajax backs voorbij zien komen: Mazraoui, Tete, Van Rhijn, die volgend de kenners allemaal voor 10 jaar de vaste rechtsback van het Nl elftal zouden worden.
Vd Wiel! Wereldspeler.
 
Als iedereen straks fit is heeft Oranje toch wel keuze uit een aantal leuke aanvallende talenten hoor: Malen, Bergwijn, Ihattaren, Stengs, Boadu en ook Dilrosun. Dan heb je in ieder geval Depay nog die als "oudere" jongen nog lang meegaat. Oranje kan over een jaar of 3 zomaar weer een aanval van internationaal topniveau hebben.
 
Als iedereen straks fit is heeft Oranje toch wel keuze uit een aantal leuke aanvallende talenten hoor: Malen, Bergwijn, Ihattaren, Stengs, Boadu en ook Dilrosun. Dan heb je in ieder geval Depay nog die als "oudere" jongen nog lang meegaat. Oranje kan over een jaar of 3 zomaar weer een aanval van internationaal topniveau hebben.

Ik weet dat het niet zal gebeuren en het zal hier vloeking in the church zijn, maar ik zou tijdens het EK iig Wijnaldum zonder blikken of blozen op de bank zetten.

Depay - Malen - Bergwijn
Donny - Frenkie - Ihattaren
Wijndal - VVD - Matthijs - Dumfries

Fantastisch elftal. Donny vind ik veel meer voetbal brengen dan Wijnaldum, terwijl hij net zo veel loopvermogen heeft. Ik snap best dat Wijnaldum een gewaardeerde kracht is en hij speelt niet voor niets week in week uit bij Liverpool, maar voetballend vind ik hem beperkt en ik vind dat Frenkie en Ihattaren no-brainers zijn voor in de basis. Dus zal het altijd moeten gaan om de vraag of je Gini of Donny opstelt. Weet zeker dat Koeman altijd zal kiezen voor Gini, al is het alleen al om zijn (internationale top) ervaring en omdat Cowman simpelweg een Coward is, maar ik denk dat Donny dit middenveld van nog meer klasse zou voorzien en je zo het best voetballende, meest talentvolle middenveld van Europa hebt.

En ja, wat is ervaring? Tegen de tijd dat het EK bezig is heeft Frenkie er alweer wat ervaring bij Barca op zitten, heeft Donny twee seizoenen zich internationaal op topniveau ook ruimschoots bewezen met zijn CL optredens en is Sultan Mo nog steeds Sultan Mo die samen met Frenkie altijd als eerst op het wedstrijdformulier moet.

Aanval spreekt voor zich; Promes en - tot mijn grote verbazing - Babel zijn prima back-ups, maar de echte klasse spelers horen te spelen. Dat zijn mijns inziens die andere drie. Overigens ontwikkelt Kluivertje zich stiekem best prima bij AS Roma, tegen de verwachtingen in. Interessant om te kijken hoe dat zich ontwikkelt, maar de beoogde basis is wat mij betreft onbetwist. Stengs en Boadu idd prima back-ups om erbij te hebben. Dan zou ik Babel toch thuis laten; wellicht Kluivertje/Promes ook.

Blind niet meer verkrachten op LB en Wijndal, die zich sterk ontwikkelt, durven opstellen, zodat Blind uitsluitend als vaste stand-in voor LCV kan fungeren, wat hij overigens uitstekend kan; veel beter dan men hier denkt.

Oh, en doe Cillessen maar op doel dan. Nauwelijks het vermelden waard in de opstelling verder.
 
Ik weet dat het niet zal gebeuren en het zal hier vloeking in the church zijn, maar ik zou tijdens het EK iig Wijnaldum zonder blikken of blozen op de bank zetten.

Depay - Malen - Bergwijn
Donny - Frenkie - Ihattaren
Wijndal - VVD - Matthijs - Dumfries

Fantastisch elftal. Donny vind ik veel meer voetbal brengen dan Wijnaldum, terwijl hij net zo veel loopvermogen heeft. Ik snap best dat Wijnaldum een gewaardeerde kracht is en hij speelt niet voor niets week in week uit bij Liverpool, maar voetballend vind ik hem beperkt en ik vind dat Frenkie en Ihattaren no-brainers zijn voor in de basis. Dus zal het altijd moeten gaan om de vraag of je Gini of Donny opstelt. Weet zeker dat Koeman altijd zal kiezen voor Gini, al is het alleen al om zijn (internationale top) ervaring en omdat Cowman simpelweg een Coward is, maar ik denk dat Donny dit middenveld van nog meer klasse zou voorzien en je zo het best voetballende, meest talentvolle middenveld van Europa hebt.

En ja, wat is ervaring? Tegen de tijd dat het EK bezig is heeft Frenkie er alweer wat ervaring bij Barca op zitten, heeft Donny twee seizoenen zich internationaal op topniveau ook ruimschoots bewezen met zijn CL optredens en is Sultan Mo nog steeds Sultan Mo die samen met Frenkie altijd als eerst op het wedstrijdformulier moet.

Aanval spreekt voor zich; Promes en - tot mijn grote verbazing - Babel zijn prima back-ups, maar de echte klasse spelers horen te spelen. Dat zijn mijns inziens die andere drie. Overigens ontwikkelt Kluivertje zich stiekem best prima bij AS Roma, tegen de verwachtingen in. Interessant om te kijken hoe dat zich ontwikkelt, maar de beoogde basis is wat mij betreft onbetwist. Stengs en Boadu idd prima back-ups om erbij te hebben. Dan zou ik Babel toch thuis laten; wellicht Kluivertje/Promes ook.

Blind niet meer verkrachten op LB en Wijndal, die zich sterk ontwikkelt, durven opstellen, zodat Blind uitsluitend als vaste stand-in voor LCV kan fungeren, wat hij overigens uitstekend kan; veel beter dan men hier denkt.

Oh, en doe Cillessen maar op doel dan. Nauwelijks het vermelden waard in de opstelling verder.

??

Wijnaldum is de speler die ik na VVD, Frenkie en Depay meteen op het wedstrijdformulier zou zetten. Zonder twijfel. Absolute wereldtop. Het neerzetten van Wijnaldum in plaats van een van de Beek zie ik dan ook alles behalve 'laf'. Ihattaren moet het eerst nog maar eens een paar seizoenen bij PSV laten zien. Sorry hoor, maar zijn status als toptalent is alles behalve genoeg. Begrijp me niet verkeerd, ben een enorm van van onze Mo, maar laat hem eerst maar eens een paar wedstrijdjes meepikken bij Oranje en dan strijden om een plekje met Stengs en Bergwijn. Kluivert? Die vent is al bijgehaald door Gakpo en heeft iets van 2 goals in 1,5 seizoen gemaakt bij Roma. Nou, echt top. En wat was ie ontevreden dat hij eraf werd gehaald bij Jong Oranje, terwijl hij zelf vind dat ie bij Oranje hoort. Gevalletje zelfoverschatting. Wijndal is leuk, maar heeft een veel kleinere staat van dienst dan Blind of van Aanholt. Bovendien een AZ-speler die nogal wordt gehypet. AZ draait op Stengs en Boadu, en dan vallen anderen al snel op omdat het makkelijk voetballen is met die 2.
 
??

Wijnaldum is de speler die ik na VVD, Frenkie en Depay meteen op het wedstrijdformulier zou zetten. Zonder twijfel. Absolute wereldtop. Het neerzetten van Wijnaldum in plaats van een van de Beek zie ik dan ook alles behalve 'laf'. Ihattaren moet het eerst nog maar eens een paar seizoenen bij PSV laten zien. Sorry hoor, maar zijn status als toptalent is alles behalve genoeg. Begrijp me niet verkeerd, ben een enorm van van onze Mo, maar laat hem eerst maar eens een paar wedstrijdjes meepikken bij Oranje en dan strijden om een plekje met Stengs en Bergwijn. Kluivert? Die vent is al bijgehaald door Gakpo en heeft iets van 2 goals in 1,5 seizoen gemaakt bij Roma. Nou, echt top. En wat was ie ontevreden dat hij eraf werd gehaald bij Jong Oranje, terwijl hij zelf vind dat ie bij Oranje hoort. Gevalletje zelfoverschatting. Wijndal is leuk, maar heeft een veel kleinere staat van dienst dan Blind of van Aanholt. Bovendien een AZ-speler die nogal wordt gehypet. AZ draait op Stengs en Boadu, en dan vallen anderen al snel op omdat het makkelijk voetballen is met die 2.

Wat betreft Wijnaldum: zal iedereen het met je eens zijn. Behalve ik dus, zoals ik al zei.

Absolute wereldtop, tja. Ik vind hem een veel te beperkte voetballer om hem “absolute wereldtop” te kunnen noemen. Hij zit geweldig op z’n plek daar bij Liverpool in de speelwijze van Klopp en de PL past hem perfect. Een lieve jongen die je alles gunt, dus ik ben blij dat hij het zo ver heeft geschopt. Blijft voor mij echter een speler die met minimale kwaliteiten het maximale eruit haalt. Een Madrid, Barca, Bayern of City zal echt nooit omkijken naar een speler zoals Wijnaldum. Met een reden. Mané, Firmino en Salah en de backs verbloemen ruimschoots de voetballende beperkingen op het middenveld van Liverpool. Klopp is een fantastische trainer die er een vechtmachine van heeft gemaakt en daar kan Wijnaldum in floreren.

En dat eeuwige argument “Ihattaren moet eerst maar eens zus en zo”, daar word ik a la Kieft dus een beetje moe van. Riep al aan het begin van dit seizoen dat die jongen direct in de basis moest, maar toen zei men hier ook dat hij nog zo jong was en rustig gebracht moest worden. Inmiddels weten we wel beter. Laat staan wanneer hij naast een Frenkie en Donny (of in jouw geval Wijnaldum) komt te spelen, met een sterke verdediging achter zich. Nee, ik zou hem, zeker wanneer we straks een jaar verder zijn tijdens het EK en ervan uitgaande dat hij zich “normaal” ontwikkelt, gewoon die basisplaats geven.

Strijden met Stengs en Bergwijn? Op de eerste ga ik niet eens serieus in en Bergwijn is een pure aanvaller, terwijl Mo meer een aanvallende middenvelder is. Appels met peren.

Een sidenote over Kluivert hoef je verder niet groter te maken dan die is.

Vwb Wijndal/Blind: staat van dienst is in dit geval irrelevant. Je gaat VVD ook niet op rechtsback zetten. Dus doe je dat met Blind in het moderne voetbal al helemaal niet op links. Zet daar gewoon een speler neer die in staat is om attractief, dynamisch voetbal te spelen, zoals het een moderne back betaamt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan