Nederlands Elftal

Als je goed positie kiest, hoef je niet eens te passeren...

Maar serieus: hou er altijd rekening mee dat de 020- media meer invloed op je heeft dan je denkt. Er zijn de laatste jaren - zoals alle jaren - wel meer jonge Ajax-spelers gehypet als 'de' redding van Oranje. Klaassen zou nu al zo'n beetje zijn 50ste interland moeten aantikken, als je de verhalen mocht geloven. Buitencategorie. Ik sluit niet uit dat hij via Werder alsnog Oranje haalt - maar 'de' redder, nou nee. Bazoer gold bij PSV als zeer talentvol, maar pas na zijn overstap naar 020 werd hij bewierookt als de Rijkaard van zijn generatie. Nou, nee... Slechts twee voorbeelden.

Vergeet daarbij niet dat bij PSV- spelers vaak het omgekeerde geldt. Memphis was in werkelijkheid altijd het grootste talent van zijn generatie, maar had de media altijd tegen. Cocu is in mijn ogen na Van Hanegem de beste middenvelder die Nederland ooit heeft voortgebracht (Ik zie Rijkaard dan even als een soort libero - in de tijd dat dat nog bestond), en de stats onderschrijven dat. Maar die status zal hij nooit krijgen. Hoe hij speelde in 2004-2005, PSV bijna de finale van de CL in laverend... Of ook op het WK van 1998 - op vrijwel elke positie op het veld... Jarenlang onbetwistbaar bij Barca...

De berichtgeving heeft ook effect op mij, op iedereen. Frenkie is een groot talent - maar hoger dan Cocu? Hmmmm.... Ik hoop het - het zou mooi zijn voor Oranje. Het intrinsieke talent is er ook. Maar op het hoogste niveau is zo veel meer nodig. Fysiek moet er nog veel gebeuren - hij breekt niet voor niks pas dit jaar door, toch 'al' 21.
Sorry Leon maar deze post neigt toch een beetje naar Calimero;) Wellicht dat je die hebt gemist nu je weer in de randstad woont :maniac:
Wij kunnen zelf zien hoeveel potentie een speler wel of niet heeft: van Klaassen was ik nooit onder de indruk zo ook niet van nu bijv van zijn opvolger vd Beek. Van Memphis was ik vanaf dat ie 17 was een grote fan en met mij waarschijnlijk velen. De Ligt vond ik al bij zijn eerste optredens als 17jarige een topper, ondanks zijn missers en steekjes die hij liet vallen waardoor sommigen hier riepen “weer een toptalent van Ajax die door de mand valt...”.
En als de media lyrischer zijn over de talentjes van Ajax dan die van ons, dan begrijp ik dat eerlijk gezegd heel goed: Ajax is of we het leuk vinden of niet, de club in NL die jong talent opleidt/ vroeg haalt en boven alles gelijk voor de leeuwen gooit. Dat kan verkeerd uitpakken maar het heeft in de loop der jaren al zo vaak goed uitgepakt dat het negatieve hier aan in het niet valt. Wij moeten het vooralsnog doen met Ibi en Memphis. Dat is te weinig om de media achter je te krijgen. Diezelfde media hebben wel altijd geroepen dat PSV vaak beter scout in het buitenland/Zuid Amerika dan Ajax. Wil Ajax die status krijgen, dan moeten zij nog 20 jaar goed scoren met het halen van spelers zoals Sanchez, Taglliafico etc.
En je vergelijkingen tussen Cocu-van Hanegem gaan eigenlijk mank. Ik vind het twee totaal verschillende spelers. Eerder vergeleek je ook Frenkie met van Bommel... je wordt oud:grin:
 
Laatst bewerkt:
Vergeet daarbij niet dat bij PSV- spelers vaak het omgekeerde geldt. Memphis was in werkelijkheid altijd het grootste talent van zijn generatie, maar had de media altijd tegen. Cocu is in mijn ogen na Van Hanegem de beste middenvelder die Nederland ooit heeft voortgebracht (Ik zie Rijkaard dan even als een soort libero - in de tijd dat dat nog bestond), en de stats onderschrijven dat. Maar die status zal hij nooit krijgen. Hoe hij speelde in 2004-2005, PSV bijna de finale van de CL in laverend... Of ook op het WK van 1998 - op vrijwel elke positie op het veld... Jarenlang onbetwistbaar bij Barca...
1.


Oh, dit vind ik oprecht interessant over die stats door de jaren heen.
?
Waar heb je die vandaan gehaald?
 
Als je goed positie kiest, hoef je niet eens te passeren...

Maar serieus: hou er altijd rekening mee dat de 020- media meer invloed op je heeft dan je denkt. Er zijn de laatste jaren - zoals alle jaren - wel meer jonge Ajax-spelers gehypet als 'de' redding van Oranje. Klaassen zou nu al zo'n beetje zijn 50ste interland moeten aantikken, als je de verhalen mocht geloven. Buitencategorie. Ik sluit niet uit dat hij via Werder alsnog Oranje haalt - maar 'de' redder, nou nee. Bazoer gold bij PSV als zeer talentvol, maar pas na zijn overstap naar 020 werd hij bewierookt als de Rijkaard van zijn generatie. Nou, nee... Slechts twee voorbeelden.

Vergeet daarbij niet dat bij PSV- spelers vaak het omgekeerde geldt. Memphis was in werkelijkheid altijd het grootste talent van zijn generatie, maar had de media altijd tegen. Cocu is in mijn ogen na Van Hanegem de beste middenvelder die Nederland ooit heeft voortgebracht (Ik zie Rijkaard dan even als een soort libero - in de tijd dat dat nog bestond), en de stats onderschrijven dat. Maar die status zal hij nooit krijgen. Hoe hij speelde in 2004-2005, PSV bijna de finale van de CL in laverend... Of ook op het WK van 1998 - op vrijwel elke positie op het veld... Jarenlang onbetwistbaar bij Barca...

De berichtgeving heeft ook effect op mij, op iedereen. Frenkie is een groot talent - maar hoger dan Cocu? Hmmmm.... Ik hoop het - het zou mooi zijn voor Oranje. Het intrinsieke talent is er ook. Maar op het hoogste niveau is zo veel meer nodig. Fysiek moet er nog veel gebeuren - hij breekt niet voor niks pas dit jaar door, toch 'al' 21.
Bazoer werd in zijn PSV tijd al gezien als beste product van de jeugdopleiding van PSV en dat droegen ze ook zo uit.
 
Laatst bewerkt:
Als je goed positie kiest, hoef je niet eens te passeren...

Maar serieus: hou er altijd rekening mee dat de 020- media meer invloed op je heeft dan je denkt. Er zijn de laatste jaren - zoals alle jaren - wel meer jonge Ajax-spelers gehypet als 'de' redding van Oranje. Klaassen zou nu al zo'n beetje zijn 50ste interland moeten aantikken, als je de verhalen mocht geloven. Buitencategorie. Ik sluit niet uit dat hij via Werder alsnog Oranje haalt - maar 'de' redder, nou nee. Bazoer gold bij PSV als zeer talentvol, maar pas na zijn overstap naar 020 werd hij bewierookt als de Rijkaard van zijn generatie. Nou, nee... Slechts twee voorbeelden.

Vergeet daarbij niet dat bij PSV- spelers vaak het omgekeerde geldt. Memphis was in werkelijkheid altijd het grootste talent van zijn generatie, maar had de media altijd tegen.
En over Depay, iedereen zag in hem een geweldig talent dat recht had op een basisplaats. De toenmalige trainert, Dicky hield zijn stormachtige ontwikkeling toen echter tegen.
 
Bazoer werd in zijn PSV tijd al gezien als beste product van de jeugdopleiding van PSV en dat droegen ze ook zo uit.
Bazoer werd gezien als centrale verdediger van de toekomst. Ging naar ajax en na een paar wedstrijden was het de nieuwe Rijkaard. Da’s toch wel een verschil.
Ik ben het met De Bondscoach eens. Speel een paar leuke wedstrijden bij ajax en de vlag gaat uit. Dolberg speelde een half seizoen goed, en was volgens de minister van propaganda 100 miljoen waard. Bazoer de nieuwe Rijkaard. De Jong moet Barcelona bij de hand nemen en leiden naar een CL-finale.
Memphis werd belachelijk gemaakt omdat ie een hoed op had, Bergwijn moest een paar weken geleden maar bij Jong oranje aansluiten. Rosario de Nederlandse Pogba? Welnee joh.
Maar ondertussen pakt PSV de prijzen. Laat ze maar lekker spelers overschatten.
 
Als je goed positie kiest, hoef je niet eens te passeren...

Maar serieus: hou er altijd rekening mee dat de 020- media meer invloed op je heeft dan je denkt. Er zijn de laatste jaren - zoals alle jaren - wel meer jonge Ajax-spelers gehypet als 'de' redding van Oranje. Klaassen zou nu al zo'n beetje zijn 50ste interland moeten aantikken, als je de verhalen mocht geloven. Buitencategorie. Ik sluit niet uit dat hij via Werder alsnog Oranje haalt - maar 'de' redder, nou nee. Bazoer gold bij PSV als zeer talentvol, maar pas na zijn overstap naar 020 werd hij bewierookt als de Rijkaard van zijn generatie. Nou, nee... Slechts twee voorbeelden.

Vergeet daarbij niet dat bij PSV- spelers vaak het omgekeerde geldt. Memphis was in werkelijkheid altijd het grootste talent van zijn generatie, maar had de media altijd tegen. Cocu is in mijn ogen na Van Hanegem de beste middenvelder die Nederland ooit heeft voortgebracht (Ik zie Rijkaard dan even als een soort libero - in de tijd dat dat nog bestond), en de stats onderschrijven dat. Maar die status zal hij nooit krijgen. Hoe hij speelde in 2004-2005, PSV bijna de finale van de CL in laverend... Of ook op het WK van 1998 - op vrijwel elke positie op het veld... Jarenlang onbetwistbaar bij Barca...

De berichtgeving heeft ook effect op mij, op iedereen. Frenkie is een groot talent - maar hoger dan Cocu? Hmmmm.... Ik hoop het - het zou mooi zijn voor Oranje. Het intrinsieke talent is er ook. Maar op het hoogste niveau is zo veel meer nodig. Fysiek moet er nog veel gebeuren - hij breekt niet voor niks pas dit jaar door, toch 'al' 21.

Ik volg niet wat de media zegt, maar wat ik zelf zie. Heel af en toe zie je een speler met een bepaald gemak en overzicht of met bepaalde kracht spelen. Ik riep het ooit over Virgil van Dijk (kracht) en roep het nou over De Jong. Frenkie wordt de nieuwe Iniesta. Al vind ik hem wel vrij blessuregevoelig voor iemand van begin 20. Dat zou nog roet in het eten kunnen gooien. Verder acht ik de Jong een groter talent dan Cocu en Van Bommel.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Ik volg niet wat de media zegt, maar wat ik zelf zie. Heel af en toe zie je een speler met een bepaald gemak en overzicht of met bepaalde kracht spelen. Ik riep het ooit over Virgil van Dijk (kracht) en roep het nou over De Jong. Frenkie wordt de nieuwe Iniesta. Al vind ik hem wel vrij blessuregevoelig voor iemand van begin 20. Dat zou nog roet in het eten kunnen gooien. Verder acht ik de Jong een groter talent dan Cocu en Van Bommel.
,

Mensen vergeten nogal eens dat Cocu pas bijna op zijn 25e van Vitesse naar PSV is gegaan. Nu vindt iedereen 21 al behoorlijk oud om pas door te breken. Talenten worden te snel afgeschreven in Nederland. Van Dijk moest ook nog eerst rijpen voordat hij deze status heeft gekregen. Je ziet ook bij Babel dat hij pas op latere leeftijd echt zijn mannetje staat.

Een andere misvatting waar ik me zelf ook regelmatig schuldig aan heb gemaakt is het verheerlijken van voorgaande tijdperken van Oranje. Als je echt heel goed graaft in je geheugen waren er echt een hele hoop saaie wedstrijden bij van Oranje in de jaren '90 met al die grote voetballers. Er werd zo vaak een tikkie breed of terug gelegd. Anders moeten mensen maar voor de gein een willekeurige WK-kwalificatie duel terug kijken. Natuurlijk, individueel had je met spelers als Bergkamp, Kluivert, Cocu, Davids, Seedorf en F. de Boer pure klasbakken, maar het spel was vaak niet om aan te zien.

Met Rosario en Frenkie de Jong heb je twee spelers die een bal nauwkeurig (afgelopen interland Rosario beschouw ik als een incident) en heel strak naar voren kunnen inspelen. Dat is een ongekende wapen want je wordt in het moderne voetbal zelfs tegen de kleintjes tegenwoordig onder druk gezet en zulke spelers zorgen ervoor dat je jezelf redelijk eenvoudig uit die druk voetbalt. Eenmaal uit die druk kun je pijlsnelle aanvallers lanceren met Memphis in blakende vorm.

Memphis heeft met zijn optreden bij Oranje en ijzersterke periode bij Lyon zich toch gemanifesteerd als wereldtop. Tijdje hebben we lopen klagen over gebrek aan goede aanvallers. Met hem heb je gewoon een vedette in huis. Qua buitenspelers heeft Oranje het geluk dat het op meerdere paarden kan wedden: Bergwijn, Groeneveld, Promes en van Jong Oranje Dilrosun en Kluivert. Er hoeven voor Oranje maar twee echt door te stoten naar de Europese top en je zit voor jaren gebakken, Verdediging is al genoeg over gezegd. Het ziet er qua potentie gewoon echt goed uit voor Oranje. Wil nog niet zeggen dat je gaat presteren. Kijk maar naar generatie Gullit, Van Basten, Rijkaard en Koeman. Die hebben afgezien van EK '88 met Oranje niks gepresteerd. Maar het perspectief zag er een tijdje geleden echt eng uit voor Oranje en zag het ernaar uit dat de selectie alleen nog zou bestaan uit spelers uit de staarten van de grote competities op zijn best.
 
Laatst bewerkt:
Als reactie op het kijkplezier en de kwaliteit van wedstrijden van vroeger:
alles hangt af van de tijdsgeest.

De standaard die Barca het laatste decennium heeft gezet, zet een wedstrijd uit 1994 in een totaal ander perspectief. Het is appels met peren vergelijken.
Ik kan me misschien wel juist daarom gewoon niet meer herinneren of er toentertijd continu tikkies breed werden gegeven, wat ik me van de laatste jaren dan juist wel herinner.

De geschiedenis hertaalt zich continu.

Als je bijvoorbeeld sec naar de prestaties kijkt van de ‘88 generatie, ga je voorbij aan de intriges die destijds speelden rond geldzaken en machtsspelletjes van spelers, Michels en Cruijff. Als je dat niet weet, kan je ook zeggen dat ze simpelweg niets hebben gepresteerd. Klaar en dat is prima. Met nieuwe ogen naar het verleden kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen wedstrijden wel genoten van Oranje Ronald Koeman laat het team iets directer en sneller naar voren spelen waardoor je bij balverlies van de tegenstander snel kunt counteren via oa Memphis en Babel tegen Duitsland en Belgie ging dat best goed het is in ieder geval leuker om naar te kijken als dat saaie rondspelen van de bal van achteruit zonder taktiek
 
Als reactie op het kijkplezier en de kwaliteit van wedstrijden van vroeger:
alles hangt af van de tijdsgeest.

De standaard die Barca het laatste decennium heeft gezet, zet een wedstrijd uit 1994 in een totaal ander perspectief. Het is appels met peren vergelijken.
Ik kan me misschien wel juist daarom gewoon niet meer herinneren of er toentertijd continu tikkies breed werden gegeven, wat ik me van de laatste jaren dan juist wel herinner.

De geschiedenis hertaalt zich continu.

Als je bijvoorbeeld sec naar de prestaties kijkt van de ‘88 generatie, ga je voorbij aan de intriges die destijds speelden rond geldzaken en machtsspelletjes van spelers, Michels en Cruijff. Als je dat niet weet, kan je ook zeggen dat ze simpelweg niets hebben gepresteerd. Klaar en dat is prima. Met nieuwe ogen naar het verleden kijken.

Natuurlijk is het appels met peren vergelijken, maar ik vind het voetbal echt aantrekkelijker geworden om er 90 minuten naar te kijken. Dat is toch echt onder invloed van met name de Premier League geweest en misschien ook Duitse coaches die gegenpressung geïntroduceerd hebben en ervoor zorgen dat er voortdurend dynamiek is en er weinig saaie fases in een wedstrijd zitten. Ik kan me echt goed herinneren dat ik me regelmatig heb verveeld bij voetbalwedstrijden vroeger. Johan Derksen is een man van mantra's. Herhaalt continu dingen die hij al vanaf zijn beginjaren in de journalistiek zei. Zo zegt hij nog steeds dat de groepsfase van de CL en WK's niet om aan te gluren is omdat het veel saaie wedstrijden oplevert. Daar heeft hij gelijk in, maar dat heeft toch echt betrekking op de jaren '90 en misschien ook wel daarvoor.

Ik constateer alleen maar dat je met een verzameling goede voetballers ook slecht kunt presteren. Betwijfel niet dat er achterliggende oorzaken zijn die het verklaren. Wil alleen maar aangeven dat de talentvolle lichting die zich bij Oranje aandient niet per sé betekent dat we ons kunnen opmaken voor grote successen. Wel is het gewoon heel fijn om überhaupt ons te mogen verheugen op grote talenten, iets waar het lange tijd niet naar uit zag.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
En je hebt je niet verveeld bij de wedstrijden van Cocu? Ik kan me in veertig jaar PSV niet zo’n saaie periode herinneren met Cocu aan het roer.
Schoteltjesvoetbal.
Dat bestond in de jaren 80, 90 echt niet.

Ik vond begin jaren 1998- 2000+ ook saai met het NL-elftal, totdat Sneijder begon.

Iedereen schreeuwt moord en brand over de schoonheid van het NL-elftal van 2010, maar kijk eens de wedstrijd tegen Uruguay terug en je ziet misschien wel een leukere ploeg dan onder Koeman ooit zal zijn.

Nee, het is tegenwoordig echt niet per se leuker/beter, hoogstens tactisch ontwikkelder, fysieker en sneller. Maar daarvoor heb je het verleden nodig gehad. En het niveau van prestaties, in dit geval de slechte prestaties van de afgelopen jaren. In tijd van oorlog smaken rauwe bonen zoet. Het is alles perceptie, wat ik eerder schreef.

Zo ben ik er ook van overtuigd dat, en dat geldt voor iedere regelmatige forumschrijver hier, omdat je hier op het forum schrijft, je je meer betrokken voelt en daarom met meer emotie naar de wedstrijden kijkt...en je het waarschijnlijker spannender en dus leuker vindt.
Ook als het totaal niet zo is.
 
Laatst bewerkt:
Hoho. Sef nam het roer over van een stuurloze boot, met een kapotte moter, diverse lekkages en een muitende bemanning, midden in een storm. Heeft die boot alsnog naar de kampioenshaven gebracht. Niet met sprankelend spel nee, maar als er sprankelend spel was geweest, dan was Sef niet nodig geweest.

Dat ontken ik ook niet. Stelling was of er de laatste veertig jaar saaier voetbal was dan onder Cocu. Mijn mening: ja, onder Sef.
 
Hiddink II was ook niet altijd even mooi. Een python die langzaam een prooi wurgde.
Ene seizoen was het andere niet. Laatste seizoen was verschrikkelijk. Andere seizoenen was veelal uitstekend. De uitslagen waren vaak niet groot, maar er werd echt gespeeld vanuit controle. Als een soort klein broertje van het ooit grote AC Milan.
 
Hiddink II was ook niet altijd even mooi. Een python die langzaam een prooi wurgde.

Met dit elftal?
get20140410_01_480_000.jpg


Toch een aardig teampje. Ik genoot wel van die periode.
 
Terug
Bovenaan Onderaan