Nederlands Elftal

Het ziet er toch een beetje slapjes uit als een enkeling niet mee zingt.
Beweeg dan in ieder geval een beetje mee met je lippen.

Waarom volksliederen: het is een moment van eenheid, eer van het land vertegenwoordigen. Het kan respectvol overkomen naar de cultuur, tradities en de waarden van een land. Het laat verbondenheid zien tussen spelers en supporters.
Inderdaad. Als bij de Olympische spelen iemand wint en het volkslied wordt gespeeld, zingt toch ook bijna niemand.
Het is ook een ceremonieel iets. De OS is compleet anders. Boksen is bijvoorbeeld ook compleet iets anders, daar heb je stare downs, dat lijkt me pas interessant tussen Klaassen en De Jong.
Ik vergelijk het liever met
andere voetballanden zoals Brazilië, Spanje die zingen ook bij het voetbal.

Waarom volksliederen: het is een moment van eenheid, eer van het land vertegenwoordigen. Het kan respectvol overkomen naar de cultuur, tradities en de waarden van een land. Het laat verbondenheid zien tussen spelers en supporters.

Het is ook een ceremonieel iets. De OS is compleet anders. Boksen is bijvoorbeeld ook compleet iets anders, daar heb je stare downs, dat lijkt me pas interessant tussen Klaassen en De Jong.
Ik vergelijk het liever met
andere voetballanden zoals Brazilië, Spanje die zingen ook bij het voetbal.
Ik denk dat de Spanjaarden maar zeer zelden meezingen. :grin:

Ik vind het ook mooi als voetballers meezingen met hun volkslied, maar in het geval van Oranje speelt mee dat we een heel raar volkslied hebben. Ik schaam me een beetje als ik Denzel "ben ik van Duitschen bloed" zie zingen. En die koning van Hispanje - wie wil die nu nog eren? De meeste volksliederen gaan over trots en eee voor het vaderland, maar het Wilhelmus is een verouderd politiek statement waarin allerlei buitenlandse mogendheden te vriend moeten worden gehouden - ook nog eens bedoeld voor de Oranjes, die de trotse republiek der Nederlanden hebben geknecht tot een koninkrijk met hen zelf op de troon.

We hebben een nieuw lied nodig.

Ik vind het ook mooi als voetballers meezingen met hun volkslied, maar in het geval van Oranje speelt mee dat we een heel raar volkslied hebben. Ik schaam me een beetje als ik Denzel "ben ik van Duitschen bloed" zie zingen. En die koning van Hispanje - wie wil die nu nog eren? De meeste volksliederen gaan over trots en eee voor het vaderland, maar het Wilhelmus is een verouderd politiek statement waarin allerlei buitenlandse mogendheden te vriend moeten worden gehouden - ook nog eens bedoeld voor de Oranjes, die de trotse republiek der Nederlanden hebben geknecht tot een koninkrijk met hen zelf op de troon.

Eens. Al is 'Duitsen bloed' een verbastering van 'Diets bloed', wat gewoon 'Nederlands bloed' betekent ;)

Tja, zonder Oranje ook geen Nederland. Ik hou wel van de historie.

Toch wel vreemd dat een filosoof een van de laatste gemeenschappelijke zaken wil wegsnijden uit het land. En dat nota bene in een tijd waarin we al zo weinig gemeenschappelijks hebben.

Toch wel vreemd dat een filosoof een van de laatste gemeenschappelijke zaken wil wegsnijden uit het land. En dat nota bene in een tijd waarin we al zo weinig gemeenschappelijks hebben.
Juist niet! Ik zeg dat we een nieuw volkslied nodig hebben waar iedereen zich verbonden mee voelt.

Misschien met een kleine rap van Lang erin.

Juist niet! Ik zeg dat we een nieuw volkslied nodig hebben waar iedereen zich verbonden mee voelt.
Maar ik voel mij dusdanig verbonden met het Wilhelmus dat ik mij dus absoluut niet ga binden aan een nieuw lied. En dat zullen dr meer hebben. En tegen de tijd dat iedereen niet beter weet vind een deel het weer oubollig en begint het hele circus opnieuw. Kort gezegd, koester gewoon wat je hebt, voor je het weet wordt een acrostichon die onze voorouders al zongen ingewisseld voor rijmelarij waar zelfs wijlen Hazes zich voor zou schamen.
Misschien met een kleine rap van Lang erin.
Nog altijd beter dan een lange rap van Kleine er in.

Jij, Mentos en ik. zijn er dus in ieder geval al drie. En dat zijn niet de minsten als je het mij vraagt :sneaky:
En ik denk dat het niet waar is dat het Diets was, maar gewoon Duits. In de 16e en 17e eeuw werd onze taal Neder(lands) Duits genoemd. Daar komt het Engelse Dutch ook vandaan.

Neerlandsche Duytsche Spraeke.

IMG_7066_Original.jpeg

Verdui(t)st

IMG_7002_Original.jpeg

Bijlagen

• IMG_7066_Original.jpeg
    IMG_7066_Original.jpeg
    312,5 KB · Weergaven: 3
Terug
Bovenaan Onderaan