Natuur en milieu

Het voorzieningenniveau voor een kantoorgebouw is heel anders dan voor een woonflat. Op kleine schaal kan het goed. Bij grotere getallen gaat het mis. Een kantoorgebouw heeft wat lunchrooms nodig en een kleine supermarkt waar je iets voor de lunch kan halen. Voor even de benen strekken in de lunchpauze is ook ruimte. Maar de plaatselijke supermarkt is niet berekend op een complete flatgebouw aan dagelijkse boodschappen. Er zijn geen speelgebieden voor kleine kinderen. En dan hebben we het nog over in de stad waar wel wat voorzieningen zijn. Het probleem zou groter zijn op een industrie terrein.
In een wijk met al een hoge woningdichtheid heeft het omvormen van 1 kantoorpand weinig invloed op het totaal aantal inwoners. De supermarkten om de hoek zijn al groot en kunnen een beperkte toename in klanten wel verwerken.

NB, ik heb het over binnenstedelijk, niet over het omvormen van een kantoor tot 500 woningen in een gehucht.
Dan hebben we het nog niet eens gehad over de cultuur van de huidige bewoners in die buurt die je moet managen. Dit geld eigenlijk voor alle ideeën waar je op een gebied opeens een enorme bevolking toevoegt. Dat geeft bijna per definitie een probleem met een cultuurclash.
Och, binnenstedelijk is al vaak een mengelmoes. In dorpen waar gewone woningbouw plaatsvind kan straks gestuurd worden dat kopers vooral eigen inwoners zijn waardoor die cultuurclash wel meevalt.
 
Alles een beetje afgerond.

Oppervlakte is in Nederland ongeveer 40000km2 Oftewel, volgens jouw berekening, ruimte voor 54 miljoen woningen. Er is 1miljoen oftewel 1/54 op korte termijn nodig. Dus moet er ongeveer 675 km2 bouwgrond vrijkomen op korte termijn. Op korte termijn.

Dat is ongeveer 7,5x de oppervlakte van Eindhoven.

Of dat nou op landbouwgrond komt of niet, het is wel bijzonder dat daar zo weinig publiciteit over is milieu- en natuurtechnisch gezien. Het lijkt mij een beduidend zware wissel trekken.
Meer mensen is meer grondgebruik, dat lijkt me logisch. Of je moet mensen aan hun verstand kunnen brengen dat ze liever naar snijmais gaan kijken dan in een woning willen wonen.
 
Iedere stekel uit de egels in de huid van de jongens steken die dit geflikt hebben. :mad:
Ik ben niet zo van geweld, maar de hoofden van die jongens zou ik best wel zelf als een voetbal gebruikt willen hebben. Oh nee, dat werkt niet om ze een lesje te leren, wat strenge woordjes van mama en het zal wel op ze inzinken (nooit gedacht dat ik ooit een goede user case zou vinden voor het fenomeen kopschoppen, maar there it is :unsure:).
 
Laatst bewerkt:
Vreemde keus van de talkshows. Al helemaal omdat nu de klimaattop in Sharm El Sheikh plaatsvind, en dit onderwerp dus zeer actueel is.
Ik zou niet weten wat Extinction Rebellion over de klimaattop te melden heeft. Nodig dan iemand uit met (geo)politieke kennis van zaken, of gewoon een klimaatwetenschapper voor de inhoudelijke zaken.
 
Ik zou niet weten wat Extinction Rebellion over de klimaattop te melden heeft. Nodig dan iemand uit met (geo)politieke kennis van zaken, of gewoon een klimaatwetenschapper voor de inhoudelijke zaken.
Daar heb je een punt, maar het gegeven dat 'klimaat' niet actueel is komt iig niet sterk over.
 
Eindelijk doen ze er wat aan! Want die derdewereldlanden hebben inderdaad de grootste invloed op klimaatverandering...

#sarcasmoff
 
Terug
Bovenaan Onderaan