Natuur en milieu

FZZcGCQX0AE7qdf
 
Ik was gisteren op een kaasmakerij met rondleiding erbij. Kwamen we op een geveven moment in de stallen alwaar een koe net een paar uur daarvoor een kalf had gekregen. Navelstreng, of wat was het, hing er nog uit.

En nou komt het. Een kind ging dat kalfje aaien. En de koe liet dat gewoon toe!
Weleens het gedrag van een merrie gezien als je te dicht bij haar veulen komt? Of een kat haar kittens proberen te verplaatsen? Dat is gewoon zandzakken voor de deur en hopen dat je ongeschonden uit de penarie komt.

De dame van de stal zei dat een koe een kalf binnen een paar uur kan zijn ‘vergeten.’ Wist ik niet.
Oftewel een koe heeft geen instinct meer, zo doorgefokt zijn ze. Het zijn gewoon geen dieren meer.

Ik heb vandaag extra rundvlees gegeten.
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn gedomesticeerd en tam, waarbij ze mensen (al dan niet volledig) vertrouwen. Dat is iets anders dan dat ze de kalveren na een paar uur zijn vergeten. Dat is aantoonbaar kul.
Dit wil ik dus weten. Misschien een beetje raar dat ik het niet weet, maar een van mijn beste vrienden is koeienkampioenboer van NL.
Als iemand het weet is hij het.
Antwoord volgt.

(Dat van dat tam zijn en domesticeren is wel voer voor discussie. Katten en paarden kunnen ook tam en gedomesticeerd zijn. Maar ze blijven fel. Puppy’s van honden, doorgefokte wolven totdat ze hond werden, zijn daarentegen in het algemeen wel benaderbaar. Tam, gedomesticeerd en doorgefokt; zo zou ik het noemen.)
 
Laatst bewerkt:
Tom tie dom tie dom.
Pom pom.
Ah! Antwoord.

Het verschilt per koe. Er zijn er bij die inderdaad net doen alsof er ook maar iets gebeurd is, ook al wordt het kalf niet weggenomen. (Daar verbaast desbetreffende boer zich ook regelmatig over). Waarop ik vroeg of het niet gewoon een vorm van verstoten is.

Maar als het kalf 1x schreeuwt kan het zijn dat de koe verandert in een levensgevaarlijk beest. Kinderen bij kalveren laten is zeer onverantwoord.
 
Tom tie dom tie dom.
Pom pom.
Ah! Antwoord.

Het verschilt per koe. Er zijn er bij die inderdaad net doen alsof er ook maar iets gebeurd is, ook al wordt het kalf niet weggenomen. (Daar verbaast desbetreffende boer zich ook regelmatig over). Waarop ik vroeg of het niet gewoon een vorm van verstoten is.

Maar als het kalf 1x schreeuwt kan het zijn dat de koe verandert in een levensgevaarlijk beest. Kinderen bij kalveren laten is zeer onverantwoord.

Zo. Nu zul je wel spijt hebben van dat rebelse extra lapje rundvlees gisteren.
 
Jurassic World komt dichterbij:
https://nos.nl/l/2441022

Ben benieuwd hoe serieus dit onderzoek is, wat dit geeft een hoop etische vraagstukken.
Zeker, geen fan van al te gretig Crispr'en (gen-editing) in iets dat dan in t wild teruggaat. Al vind ik vanuit habitatrestoratie het terugbrengen van een aan kou aangepaste olifantensoort in Siberie wel n interessante casus, daar lijkt t effect van restaureren van n heel ecosysteem t doel.
 
Machtig interessant in ieder geval, met inderdaad direct ethische vraagstukken. Habitatrestauratie klinkt als een hele logische, maar hoe ver terug mag je dan v.w.b. soorten gaan? Wolharige mammoet kan dan ook nuttig zijn, bijvoorbeeld.

Vraag me overigens af of onze eigen buidelwolf hier dan ook terug gaat komen op het forum. Wie kent hem nog?
 
Machtig interessant in ieder geval, met inderdaad direct ethische vraagstukken. Habitatrestauratie klinkt als een hele logische, maar hoe ver terug mag je dan v.w.b. soorten gaan? Wolharige mammoet kan dan ook nuttig zijn, bijvoorbeeld.

Vraag me overigens af of onze eigen buidelwolf hier dan ook terug gaat komen op het forum. Wie kent hem nog?
Toen was ik nog meelezer. Ik kon er wel om lachen.
 
Dat doen bomen om energie te sparen, omdat ze te weinig vocht binnen krijgen. Of zoiets. Relix: help!
Klopt wel, maar niet zozeer om Energie te sparen (indirekt ook) maar idd vooral vochtverlies te verkleinen. Te droog betekend ook geen transport van voedingstoffen en er is water nodig bij de photosynthese. Is er te weinig vocht dan vallen processen stil en stopt de Boom wat ie kan. Minder groei, bladverlies, slechte afweer (gevoelig voor boomziektes etc, geeft ook bladverlies). Niet goed nie..
 
Klopt wel, maar niet zozeer om Energie te sparen (indirekt ook) maar idd vooral vochtverlies te verkleinen. Te droog betekend ook geen transport van voedingstoffen en er is water nodig bij de photosynthese. Is er te weinig vocht dan vallen processen stil en stopt de Boom wat ie kan. Minder groei, bladverlies, slechte afweer (gevoelig voor boomziektes etc, geeft ook bladverlies). Niet goed nie..
+ minder schaduw voor zaken op de bodem die dat juist nu nodig hebben. T is flink ruk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan