Natuur en milieu

E7dHlmSXMAINBci


:sad:
 
Het paradijs op Aarde begint in Nederland. Film op YouTube over energietransitie. Ik vond hem heel interessant en het lijkt allemaal zo simpel en logisch.
Beetje laat, maar toch:

Nog dank voor deze link. Met interesse gezien.

Had altijd de overtuiging dat waterstof niets kon bijdragen, vanwege de risico's. Maar het kan dus wel degelijk een bijdrage leveren.
 
Ik probeer zonder googlen erachter te komen waar dit over gaat.
Geen flauw idee.
Gaat om de dag waarop een land meer grondstoffen e.d. gebruikt heeft dan de aarde dat jaar produceert. Wereldbreed gezien viel deze dag dus afgelopen juli. Kortom, we plegen roofbouw en dan niet een beetje maar gigantisch. En Nederland zelf ook, als je eind april al dit moment bereikt mag je je achter je oren krabben wat je allemaal doet als land.

Aanvulling: ik leg t wel een beetje plat/kort door de bocht uit.

Aanvulling 2: stel, door de groei ontstaat er per jaar 60 ton hout (geen reeël getal, maar gaat om het idee) Als de wereld als NL zou zijn dan gebruiken we 180 ton hout per jaar, dus ben je eind april door de aanwas van je grondstof heen en teer je in.
 
Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van het klimaatrapport gisteren eens gegoogled hoe NL er bij zou liggen als alles smelt. Ja, dat is wel problematisch. Kunnen we alsnog allemaal Duits gaan leren. Gelukkig is dat niet van de ene op de andere dag, als ik het goed heb begrepen zou dat over honderden, wellicht duizenden jaren, pas het geval zijn, mits het blijft doorzetten. Het geeft wel een indrukwekkend en voor ons zeer tastbaar beeld.

Ik zie her en der paniek dat de wereld over 30 jaar is vergaan, aldus het rapport. Volgens mij was dat niet de inhoud.
 
De belangrijkste effecten van de klimawandel op insecten/pollinators en stabiliteit van de voedselketens wereldwijd is waar ik misschien t meeste zorgen over maak. Bijvoorbeeld ook watertemperaturen die funest zijn voor zalm in paaigronden, algenexplosies, watertekorten voor vee, mislukken van oogsten etc. Ben erg benieuwd hoe dit alles gaat uitwerken.
 
De belangrijkste effecten van de klimawandel op insecten/pollinators en stabiliteit van de voedselketens wereldwijd is waar ik misschien t meeste zorgen over maak. Bijvoorbeeld ook watertemperaturen die funest zijn voor zalm in paaigronden, algenexplosies, watertekorten voor vee, mislukken van oogsten etc. Ben erg benieuwd hoe dit alles gaat uitwerken.

Ik was zeer kort en bondig, maar het is evident dat het voor het stukje over 30 jaar (of eerder) wel legio problemen kan veroorzaken. Hopelijk kunnen we weer putten uit menselijk aanpassingsvermogen en bereidheid zaken anders aan te pakken nu het allemaal snel concreter lijkt te worden. Of we daarmee de ontwikkelingen volledig kunnen tegenhouden, geen idee. Ben benieuwd hoe de wereld er over 2000 jaar uitziet. Maar het zou mooi zijn als we een goed werkbare situatie met oog voor natuur en milieu hebben kunnen bewerkstelligen. Er zullen tussentijds wel verliezen te betreuren zijn. Voor natuur, dier en mens.
 
Ik was zeer kort en bondig, maar het is evident dat het voor het stukje over 30 jaar (of eerder) wel legio problemen kan veroorzaken. Hopelijk kunnen we weer putten uit menselijk aanpassingsvermogen en bereidheid zaken anders aan te pakken nu het allemaal snel concreter lijkt te worden. Of we daarmee de ontwikkelingen volledig kunnen tegenhouden, geen idee. Ben benieuwd hoe de wereld er over 2000 jaar uitziet. Maar het zou mooi zijn als we een goed werkbare situatie met oog voor natuur en milieu hebben kunnen bewerkstelligen. Er zullen tussentijds wel verliezen te betreuren zijn: de . Voor natuur, dier en mens.
Moet ik je alweer corrigeren :grin:
 
Ik lees dat scenario's van 5+ graden stijging zeker niet zijn uitgesloten.

Nou, dan is de aarde dus onleefbaar voor een hele hoop soorten, flora en fauna, waaronder natuurlijk de mens.
5 graden is echt catastrofaal.
3 graden is al een impact dat zn weerga niet kent.
Maar hier zitten we te soebatten of we wel van t gas af moeten want dat is zo duur. Die kruideniersmentaliteit mag er wel van af. Want die kosten zijn maar een fractie van de kosten voor de gevolgen als we niks of te weinig doen.

Maar tis niet echt een rooskleurig rappoet iig. Was ook niet verwacht, maar de nieuwe data is wel heel onheilspellend.

Mss wat cru, maar 'blij' dat ik geen kinderen heb en dus ook geen kleinkinderen ga krijgen, die de ergste gevolgen moeten gaan ondervinden. Bahbah :confused:
 
Ik lees dat scenario's van 5+ graden stijging zeker niet zijn uitgesloten.

Nou, dan is de aarde dus onleefbaar voor een hele hoop soorten, flora en fauna, waaronder natuurlijk de mens.
5 graden is echt catastrofaal.
3 graden is al een impact dat zn weerga niet kent.
Maar hier zitten we te soebatten of we wel van t gas af moeten want dat is zo duur. Die kruideniersmentaliteit mag er wel van af. Want die kosten zijn maar een fractie van de kosten voor de gevolgen als we niks of te weinig doen.

Maar tis niet echt een rooskleurig rappoet iig. Was ook niet verwacht, maar de nieuwe data is wel heel onheilspellend.

Mss wat cru, maar 'blij' dat ik geen kinderen heb en dus ook geen kleinkinderen ga krijgen, die de ergste gevolgen moeten gaan ondervinden. Bahbah :confused:

Ik wil helemaal niets bagatelliseren, dus is niet de insteek, maar 5 graden stijging is toch niet onleefbaar voor de hele wereld? Met snel Googlen kom ik een artikel van vorig jaar tegen dat bij 7,5 graden stijging een derde van de wereldbevolking komt te wonen in onleefbare gebieden. Even los van de gigantische problemen die dat uiteraard zou veroorzaken, is het niet het einde van de mensheid. En een worst case scenario.

Ik werd er uiteraard niet vrolijk van, van het rapport. Zeker ook vanwege de 2-jarige dreumes die bij me aan tafel zat toen ik het las. Kan dus alleen maar hopen dat we een boel goede stappen gaan zetten de komende decennia.
 
Naar aanleiding van het klimaatrapport gisteren eens gegoogled hoe NL er bij zou liggen als alles smelt. Ja, dat is wel problematisch. Kunnen we alsnog allemaal Duits gaan leren. Gelukkig is dat niet van de ene op de andere dag, als ik het goed heb begrepen zou dat over honderden, wellicht duizenden jaren, pas het geval zijn, mits het blijft doorzetten. Het geeft wel een indrukwekkend en voor ons zeer tastbaar beeld.

Ik zie her en der paniek dat de wereld over 30 jaar is vergaan, aldus het rapport. Volgens mij was dat niet de inhoud.

Het probleem is niet de stijging van het water an zich. Dat was de afgelopen eeuw 20cm. De aankomende 30 jaar zal daar weer 20cm stijging bijkomen. Met aan het einde van deze eeuw 80cm. Het gaat steeds sneller stijgen maar langzaam genoeg dat we dat wel kunnen oplossen door dijken, waterweg keringen en andere middelen. We vinden wel een manier.

Het onderliggende probleem is eigenlijk dat met het stijgen van de zeespiegel het grondwater mee stijgt. Dat betekend dat er minder heftige regenval nodig is om de rivieren en waterpartijen te laten overstromen. Wat vroeger één keer in de 100 jaar voorkwam zal meer voorkomen. Dus eerst hadden we de watersnoodramp van 1953. In 1995 was er een bijna watersnoodramp. Nu weer in Duitsland/ Limburg/ België. De periodes ertussen wordt steeds korter, omdat het water al hoger ligt en er dus minder voor nodig is om een watersnoodramp te voorkomen.

De belangrijkste effecten van de klimawandel op insecten/pollinators en stabiliteit van de voedselketens wereldwijd is waar ik misschien t meeste zorgen over maak. Bijvoorbeeld ook watertemperaturen die funest zijn voor zalm in paaigronden, algenexplosies, watertekorten voor vee, mislukken van oogsten etc. Ben erg benieuwd hoe dit alles gaat uitwerken.
Daar maak ik me minder zorgen over. Om een prominente wetenschapper te quoten; "Nature will, euh.... find a way".

Sommige insecten gaan verdwijnen en daarmee (delen van) ecosystemen. Daar komen weer andere voor in de plaats. De dieren die de koude wateren/ klimaten nodig hebben zullen verdwijnen (aanpassen zal te langzaam gaan?) maar er komen weer nieuwe dieren voor of andere dieren floreren erbij. Dat is een proces wat miljoenen jaren oud is. De aarde zal "altijd" blijven bestaan en de natuur zal het wel overleven. Uiteindelijk kan onze planeet het geen reet interesseren wat er gebeurd en een vorm van leven zal blijven bestaan.

Ook de rol van de mens zal op een gegeven moment uitgespeeld zijn. En mijn gok is samen te vatten met een andere quote; "this species has amused itself to death."
 
Terug
Bovenaan Onderaan