Natuur en milieu

ook voor binnenstedelijke situaties wil men af van de monocultuur, dit door het geklier met o.a. de processierups en essentaksterfte in de laatste jaren.

Nou wordt de plaag van de eikenprocessierups ook mede, en misschien wel vooral, veroorzaakt door een afname in natuurlijke vijanden van de rups.
Maar inderdaad, ook binnenstedelijk is een gebrek aan diversiteit een probleem.
 
Nou wordt de plaag van de eikenprocessierups ook mede, en misschien wel vooral, veroorzaakt door een afname in natuurlijke vijanden van de rups.
Maar inderdaad, ook binnenstedelijk is een gebrek aan diversiteit een probleem.
Klopt, vandaar de nieuwste 'plaag' mezenkastjes ;)

De mens heeft jaren geparasiteerd op de aarde, nu begint het besef te komen dat dit niet kan, of dat besef op tijd komt is afwachten.
Positief bekeken zijn de rivieren in NL schoner dan in mijn jeugd, is er veel meer kennis over goed beheer, wordt regenwater steeds minder afgevoerd naar de zuiveringen, is er aandacht voor groeiplaatsen voor bomen (dus niet meer zo) etc. etc. Maar het hele stikstofverhaal is ergens beangstigend, zonder harde ingrepen in de komende jaren zie ik t somber in voor o.a. biodiversiteit op de Veluwe.
 
Kwam toevallig (getriggered door het topic bosbouw in deze draad) weer een afbeelding van Daisuki tegen, een japanse techniek waarbij je door snoeien vanuit een boom meerdere kaarsrechte shoots laat uitgroeien en die vervolgens oogst, terwijl je de boom en haar wortelstel onaangetast laat. Soort sustainable bosbouw van een enkele boom! Ik kende het vanuit bonsai (vertical forrest) maar blijkbaar word het ook echt voor de kap en productiehout toegepast (ongetwijfeld te arbeitsintensief/duur voor grootschalige toepassing). Lijkt me fantastisch om op dit soort manieren na te denken over bosbouw toepassingen in Europa. (Of zet zoiets op in rotondes :p )

sustainable-japanese-forestry-daisugi.jpg

De voordelen, meerdere stammen van gelijke dikte, kaarsrecht en zonder knoesten, blijkbaar ook meer flexibel en sterker hout wat sneller teruggroeid.

De techniek komt deels voort uit noodzaak, aangezien het komt uit regios waar slechts weinig vlakke, toegangkelijke grond voorhanden was.

In de categorie nutteloze (maar interessante) weetjes.
 
Ik ben me sinds kort in de hobby astronomie aan het verdiepen, en nu pas kom ik er achter wat voor kloteland wij zijn mbt lichtvervuiling.. Het oosten valt nog redelijk mee, maar het zuiden en westen is echt een drama
 
Ik ben me sinds kort in de hobby astronomie aan het verdiepen, en nu pas kom ik er achter wat voor kloteland wij zijn mbt lichtvervuiling.. Het oosten valt nog redelijk mee, maar het zuiden en westen is echt een drama
Het zuiden valt ook nog redelijk mee toch? Vergeleken met het westen i.i.g. Vooral als je de snelweg opgaat in de avond, valt het op. De lantaarnpalen vermenigvuldigen zich naarmate je noordelijker gaat.
 
Het zuiden valt ook nog redelijk mee toch? Vergeleken met het westen i.i.g. Vooral als je de snelweg opgaat in de avond, valt het op. De lantaarnpalen vermenigvuldigen zich naarmate je noordelijker gaat.

In Limburg ligt er om de kilometer weer een ander kutdurp. Die hebben ook allemaal verlichting.

Nee, Nederland is geen land voor de would-be astronomers. Noordoosten of anders over de grenzen gaan kijken. En voor de echt mooie sterrenhemels moet je het vliegtuig wel pakken.
 
Het zuiden valt ook nog redelijk mee toch? Vergeleken met het westen i.i.g. Vooral als je de snelweg opgaat in de avond, valt het op. De lantaarnpalen vermenigvuldigen zich naarmate je noordelijker gaat.

Pak deze maar eens erbij.. Voor amateur astronomie is dat killing. Andere sterrenstelels zien wordt dan wel erg lastig.

Al schijt het Lauwersmeer in Groningen nog wel oké te zijn, wel een pokke eind rijden
 
In Limburg ligt er om de kilometer weer een ander kutdurp. Die hebben ook allemaal verlichting.

Nee, Nederland is geen land voor de would-be astronomers. Noordoosten of anders over de grenzen gaan kijken. En voor de echt mooie sterrenhemels moet je het vliegtuig wel pakken.
Lauwersmeer en Terschelling hebben een Dark Sky Park, een plek waar helemaal geen lichtvervuiling is. Dus tenzij je daarheen wil vliegen is het vliegtuig niet nodig. ;)
 

Pak deze maar eens erbij.. Voor amateur astronomie is dat killing. Andere sterrenstelels zien wordt dan wel erg lastig.

Al schijt het Lauwersmeer in Groningen nog wel oké te zijn, wel een pokke eind rijden
Onderweg mag je best een bakkie drinken hier!

Maar hier gebeurt er idd wel het een en ander ermee.
 
Lauwersmeer en Terschelling hebben een Dark Sky Park, een plek waar helemaal geen lichtvervuiling is. Dus tenzij je daarheen wil vliegen is het vliegtuig niet nodig. ;)

Mijn telescoop staat al een jaartje of 10 op zolder, kan wel kloppen met de tijdlijn van die parken dat er ik niet van wist. Maar erg tof! Weet niet of de foto's op Google met Photoshop zijn opgeleukt, maar als ze kloppen dan is het zeker eens een trip waard. We hadden al een aanbod gekregen voor een huisje op Terschelling, dit zou een extra reden zijn.
 
Lauwersmeer en Terschelling hebben een Dark Sky Park, een plek waar helemaal geen lichtvervuiling is. Dus tenzij je daarheen wil vliegen is het vliegtuig niet nodig. ;)
Helemaal geen lichtvervuiling klopt niet helemaal, licht reikt namelijk enorm ver. Wel echt een heel stuk minder. Volgens mij 3 of 4 op de schaal van Bortle.
Mijn telescoop staat al een jaartje of 10 op zolder, kan wel kloppen met de tijdlijn van die parken dat er ik niet van wist. Maar erg tof! Weet niet of de foto's op Google met Photoshop zijn opgeleukt, maar als ze kloppen dan is het zeker eens een trip waard. We hadden al een aanbod gekregen voor een huisje op Terschelling, dit zou een extra reden zijn.
Wat voor telescoop heb je? Ik heb zelf een 200mm Dobson telescoop. Mooi ding dat enorm veel licht opvangt
 
Kreeg dit artikel onder mn neus vanochtend. Best wel interessant.

Over een principe die warmte omzet naar elektriciteit. Nog labschaal en voorlopig niet toepasbaar, maar wie weet. Die omzetting is wel prachtig natuurlijk. Iedereen denkt aan restwarmte vanuit industrie, maar ik dacht meteen aan een airco in je huis die stroom oplevert. Hoe kouder je het maakt, hoe meer energie je wint :love::love:
 
Kreeg dit artikel onder mn neus vanochtend. Best wel interessant.

Over een principe die warmte omzet naar elektriciteit. Nog labschaal en voorlopig niet toepasbaar, maar wie weet. Die omzetting is wel prachtig natuurlijk. Iedereen denkt aan restwarmte vanuit industrie, maar ik dacht meteen aan een airco in je huis die stroom oplevert. Hoe kouder je het maakt, hoe meer energie je wint :love::love:
Klinkt interessant om eens op te zoeken idd. Heb je n gradient nodig over de antenne bijvoorbeeld, en is de gradient gecorreleerd met de opbrengst?
 
Kreeg dit artikel onder mn neus vanochtend. Best wel interessant.

Over een principe die warmte omzet naar elektriciteit. Nog labschaal en voorlopig niet toepasbaar, maar wie weet. Die omzetting is wel prachtig natuurlijk. Iedereen denkt aan restwarmte vanuit industrie, maar ik dacht meteen aan een airco in je huis die stroom oplevert. Hoe kouder je het maakt, hoe meer energie je wint :love::love:
Aangezien energie niet verloren gaat enzo, kan dit dan ook (in minimale mate) bijdragen aan het verminderen van de opwarming van de aarde?
 
Aangezien energie niet verloren gaat enzo, kan dit dan ook (in minimale mate) bijdragen aan het verminderen van de opwarming van de aarde?
Zonder er al te veel van te weten, ja en nee. Al die oplossingen die suggereren dat we gewoon door kunnen gaan met vervuilen en CO2 uitstoten, zorgen er alleen maar voor dat we het probleem niet echt aanpakken (zie CNG MrKrateos met het belachelijke idee dat men in NL airco in huis nodig zou hebben). Maar uiteraard, alle beetjes helpen, denk ik dan ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan