Natuur en milieu

Onze invloed is miniem en bovendien wil ik eerst zien dat de grote jongens geen of weinig plastiek meer introduceren en anders beboet worden ipv allerlei bedrijven te gaan subsidiëren die de wereld circulair moeten maken. Dweilen met de kraan open is dat.

Helemaal mee eens, laten we alle bedrijven met meer dan 10 miljoen omzet, verplichten om natuurlijke verpakkingen te gebruiken. Daarom ook heel blij dat in Frankrijk nu geen plastic tassen meer verkocht mogen worden bij de supermarkten en alle groente tasjes in de compostbak te composteren moeten zijn. De tasjes worden nu gemaakt van snoeihout van de appelbomen, dus echt een natuurlijk product.

Tja. Soms niet te vermijden. Ik vraag niet om komkommers en paprika’s in plastic. Krijg ik er gratis bij.

Triest dat dit gebeurd, zo zonde.
 
Plastic wat je wast veroorzaakt mircoplastics en die komen in het milieu terecht. Hoe minder plastic je gebruikt hoe beter het is.

Dat eerste klopt, voor zover het gaat om het wassen van kleding en dergelijke. In dat opzicht is het dus beter om geen kleding van synthetische vezels zoals polyester of nylon te gebruiken. Om het door te trekken tot ander gebruik is volkomen onjuist. In veel toepassingen is het juist beter, milieuvriendelijker dus, om plastic te gebruiken in plaats van metaal, glas of een groen lijkend "natuurproduct". De productie van plastics, en ook het verwerken ervan tot halffabrikaat of eindproduct is veel makkelijker en minder energie-intensief dan veel andere materialen. Daarnaast is een belangrijk voordeel van plastics dat ze licht zijn. Dat maakt het transport (van voorwerpen in plastic verpakkingen) efficiënter (dan van hetzelfde voorwerp in een andere verpakking); en daarnaast heb je gewoon minder kilo's materiaal nodig om een product te maken. Zelfs als je materiaal dan per kilo een grotere milieubelasting geeft dan een alternatief, slaat de balans uiteindelijk, door het lagere gewicht, alsnog goed uit. Dat laatste is een punt dat in veel vergelijkingen niet of niet goed wordt meegenomen. Het grote nadeel zit bij plastics aan het eind van de keten, maar ook daar is het plaatje niet zo extreem als vaak wordt voorgesteld.

Hieronder reageer ik specifiek op een aantal opmerkingen die je maakt; dit komt in zekere zin neer op wat ik hierboven in algemene termen schreef.

Plastic recyclen kan maar in een hele beperkte mate. Verbranden van plastic ongelooflijk schadelijk voor het milieu.

Plastic kun je prima recyclen:

- je kunt plastic voorwerpen hergebruiken, zoals bij plastic flessen al gebeurt.
- waar dat niet kan, kun je het plastic materiaal opnieuw verwerken tot granulaat en gebruiken als grondstof voor andere plastic voorwerpen. Dit kan bijvoorbeeld voor PET, maar ook voor polyethyeen (PE), polypropyleen (PP) en polystyreen (PS).
- waar dat niet kan, kun je het plastic ook weer afbreken tot de oorspronkelijke bouwstenen, of tot chemicaliën die voor andere toepassingen kunnen worden gebruikt.
- als dat allemaal niet kan, kun je het alsnog verbranden en de vrijkomende warmte benutten. Verbrandingsovens zijn hi-tech installaties waar de rookgassen op allerlei manieren worden gefilterd. De voornaamste milieubelasting is de uitstoot van CO2; maar die uitstoot zou er ook geweest zijn als men in plaats van plastic, fossiele brandstoffen had verbrand.

Er kan - en er moet! - een hoop meer dan er nu gebeurt, maar de ontwikkelingen gaan hier razendsnel. Maar ook zonder deze ontwikkelingen is de stand van zaken veel beter dan deze vaak wordt voorgesteld.

Nee gebruik natuurlijke alternatieven. Een jute tas is altijd minder schadelijk dan een plastic boodschappentas of krat.

Maar dat weegt niet op tegen de hitte die nodig is om plastic te maken. Elke keer dat je een stuk vershoudfolie pakt, zorg je ervoor dat er weer ergens een oven aangeslingerd wordt om je plastic te maken. Een doek in je wasmachine en hergebruiken is vele malen milieu vriendelijker.

De meeste life cycle analyses (LCA's) laten zien dat synthetiche vezels een lagere impact hebben dan natuurvezels. Eigenlijk is jute zo'n beetje de enige uitzondering. Een belangrijke oorzaak is dat plastics zich juist makkelijker laten verwerken (tot vezel) dan natuurproducten. Die gemakkelijke verwerkbaarheid is een groot voordeel van plastics. Het kost in verhouding weinig energie om plastics te produceren en ook weinig energie om plastic te verwerken tot een eindproduct. Beide processen verlopen op een significant lagere temperatuur dan bijvoorbeeld productie en verwerking van metaal of glas. Voor de goede orde: plastics komen niet uit de oven. Plastics worden opgesmolten in een extruder, waar de plastickorrels (granulaat) door wrijving worden opgewarmd tot een temperatuur van 100 tot 250 graden. Dit is een heel stuk lager en een heel stuk efficiënter dan opsmelten in een oven bij 800 tot 1200 graden (of soms nog hoger) zoals bij metaal en glas. Productie van natuurvezels verloopt weliswaar op een lagere temperatuur maar vereist erg veel water en mechanische bewerking.

Het grote problem bij plastic voorwerpen is niet dat ze van plastic zijn, maar dat ze worden weggegooid, en dan vooral: hoe ze worden weggegooid. Microplastics en plastic eilanden in de oceaan worden niet veroorzaakt door mensen die hun plastic verpakkingen in de afvalbak of PMD bak gooien. Een oplossing is om voorwerpen niet weg te gooien maar opnieuw te gebruiken. Maar dat kan in veel gevallen net zo goed, bijna net zo goed en soms zelfs beter bij voorwerpen van plastic dan bij voorwerpen van andere materialen. En omgekeerd: we moeten niet doen of het probleem van verkeerd weggooien ineens geen probleem meer is als mensen dingen van ijzer, glas, hout of jute of andere natuurlijke materialen verkeerd weggooien.
 
Nice, werkgever is bezig met n nieuw pand, krijgen nu de mogelijkheid om oude kleding in te leveren welke als grondstof gaat dienen voor wandisolatie en tussenwandisolatie (akoestische isolatie). Hergebruik van materialen kan op veel manieren, maar deze voor kleding was bij mij nog niet bekend.
 

Niks nieuws (bij alle Duitse toiletten langs de snelwegen hier in het Oosten en bij de meeste wildparken hangen de waarschuwingen al langer) maar de impact op de Duitse vleessector kan wel eens flink groter worden over het komende jaar. Ik ben benieuwd in hoeverre het de sector op zijn kop gaat zetten als het echt tot een uitbraak binnen de vleesindustrie komt.
 

Niks nieuws (bij alle Duitse toiletten langs de snelwegen hier in het Oosten en bij de meeste wildparken hangen de waarschuwingen al langer) maar de impact op de Duitse vleessector kan wel eens flink groter worden over het komende jaar. Ik ben benieuwd in hoeverre het de sector op zijn kop gaat zetten als het echt tot een uitbraak binnen de vleesindustrie komt.

"Neither is the industry a huge employer, owing to much of it being fully automated, and profits are concentrated in few hands."

Dat zeg alles. Alle shit voor o.a. de dieren zelf, natuur&milieu en omwonenden. Alle profits voor een happy few. :mad:
Dit hele systeem is rot. Liever vandaag dan morgen zorgvuldig afbreken. Compenseren en omscholen waar nodig.

Het duurt allemaal veel en veel te lang. De seinen staan al zoveel jaren op diep donker rood.
En ja, dat houdt ook dat er veel minder vlees gegeten moet gaan worden. En evt vol inzetten op kweekvlees (maar dan wel de methode waar dieren niet meer voor nodig zijn graag. ) en, m.i. nog beter, gezonde vleesvervangers.
 
Laatst bewerkt:
"Neither is the industry a huge employer, owing to much of it being fully automated, and profits are concentrated in few hands."

Dat zeg alles. Alle shit voor o.a. de dieren zelf, natuur&milieu en omwonenden. Alle profits voor een happy few. :mad:
Dit hele systeem is rot. Liever vandaag dan morgen zorgvuldig afbreken. Compenseren en omscholen waar nodig.

Het duurt allemaal veel en veel te lang. De seinen staan al zoveel jaren op diep donker rood.
En ja, dat houdt ook dat er veel minder vlees gegeten moet gaan worden. En evt vol inzetten op kweekvlees (maar dan wel de metjode waar dieren niet meer voor nodig zijn graag. ) en, m.i. nog beter, gezonde vleesvervangers.
Dan betaal ik liever 6x zoveel voor biologisch vlees en pas ik mijn eetgedrag wel aan naar meer vegetarisch gerechten. Het enige, en ook grote nadeel is dat het absurd meer ruimte kost. Anderzijds ben ik wel benieuwd naar de energieverbruik/nutriëntbalansen die gepaard gaan met kweekvlees/sojavlees. Energieverbruik en bouwmaterialen zijn namelijk de grootste unsustainable factors betreft indoor farming.

Note: discussie indoor farming vs. kweekvlees is in aard wel heel verschillend omdat planten natuurlijk hun energie kunnen halen uit zonlicht.
 
Je schreef 'verrijking van het forum' verkeerd
Je wilt natuurlijk wel een lekker stuk kip bij die zelfgemaakte appelmoes uit het voedselbos van ELPSV. Appelmoes met kaas, Walnoot of tofu is niet te doen. ;)
 
Je wilt natuurlijk wel een lekker stuk kip bij die zelfgemaakte appelmoes uit het voedselbos van ELPSV. Appelmoes met kaas, Walnoot of tofu is niet te doen. ;)

Nou ga je er even aan voorbij dat zelfgemaakte appelmoes bij alles lekker smaakt! :p
En al helemaal als de appels uit mijn toekomstige voedselbos komen nondeju! :mad:
 
Vattenfall geeft in ieder geval niet om het milieu. Alleen om de centen. Bah!


Vattenfall mag in de Maas doorgaan met massaal vermalen van vissen

 
Vattenfall geeft in ieder geval niet om het milieu. Alleen om de centen. Bah!


Vattenfall mag in de Maas doorgaan met massaal vermalen van vissen

Vattenfall...
Dat kotsbedrijf dat al jaren ver onderaan bungelt in lijstjes van duurzame energieleveranciers maar wel hele kekke reclames maakt waarin ze doen voorkomen alsof ze voorloper #1 zijn.
Zeg maar de rabobank onder de energieleveranciers :braak:

Verbaast me dan ook niks dit bericht.
Kutbedrijf
 
Dan iets heel anders.
Kwam dit tegen:


Een wetenchappelijke benadering van de natuurgeluiden die dik 2000 jaar geleden bij moerassen geklonken hebben. In dit geval in de UK, maar zal in onze contreien niet heel anders zijn geweest.

Vond het wel een aardig iets om te delen hier. Hoewel de achterliggende boodschap natuurlijk een dramatische is.
 
Vattenfall geeft in ieder geval niet om het milieu. Alleen om de centen. Bah!


Vattenfall mag in de Maas doorgaan met massaal vermalen van vissen

Ga kijken of ik dit artikel kan aankaarten voor een college. Sowieso ook een leuk onderwerp voor een poster die ik moet maken met betrekking tot water.
 
Palmolie...

In mijn vak biorefinery gaat het ook vaak over bioethanol verkrijgen uit bv. palmolie. Anti-fossiel zijn, maar wel pro-massale landbouw zijn omdat de methodes zogezegd 'CO2-neutraal' zijn. Kill me :FP:

Dat is triest idd.
Alleen is palmolie duidelijk niet t grootste probleem.

"De bossen worden vooral gekapt voor vijf producten: soja (voor veevoer), vlees, cacao, palmolie en hout. Van deze hebben veeteelt en het verbouwen van soja de grootste impact."

Vraag me af hoeveel mensen er zijn die ontbossing serieus erg vinden, maar de eigen vleesconsumptie niet omlaag brengen. Of producten met (palm)olie vermijdt (sowieso zijn voor producten met toegevoegde olie echt wel gezondere en betere alternatieven voor. Maarja, gemak dient de mens).
Met palm tussen haakjes. Want was t geen palmolie dan waren t wel velden vol zonnebloemen o.i.d.
Gaat om de hoeveelheid producten waar olie in gebruikt wordt. Veelal nutteloze producten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan