Natuur en milieu

Goede daad voor vandaag weer gedaan!
Zat een egeltje in het gaas vast. We merkten het, dankzij de hond nb., rond 16.30u op. Zat waarschijnlijk al een tijdje vast, aangezien egels eigenlijk enkel snachts actief zijn.
Heb t gaas rondom los geknipt, en we hebben hem naar de egelopvang gebracht. Hij bleek gelukkig geen verwondingen te hebben. Een wormenkuurtje kreeg ie nog en daarna mocht ie weer mee naar huis. Straks (voor het slapen gaan pas, op advies van de opvangman) weer uitzetten in de tuin.

Moraal van het verhaal wel: heb je lange stroken met dit soort gaas, knip +/- elke 5 meter een 'verticaaltje' weg van de onderste rij, zodat dit soort dingen niet meer zo snel gebeuren.
Gaan we doen (met zon 300m aan gaas :S:)

Bekijk bijlage 2524
Heb hier ook hedgehog highways aangelegd. En een feeding station gemaakt met camera. Leuk om te zien dat de egels daadwerkelijk komen
 
Pertinenent niet waar. Er zijn al meerder grote oil majors de voorspellen dat de piek van de olievraag in 2030 zal zijn en daarna zal dalen. Dit is zonder de extra investeringen en het groener maken van Europa.
Wat is pertinent onwaar? Volgens mij spreek je me niet tegen. Als iets over tien jaar piekt, betekent het dat we die tien jaar iets zien groeien, toch? Ik heb niets gezegd over de toe- of afname in die groei en ook niet over de periode na 2030-2035. Dat zou er nog eens bij moeten komen.

Kom op MrKrateos, ooit gehoord van de OPEC die dit al jarenlang zeer strak reguleerd? Of het feit dat een Saudi Aramco en ADNOC nu al steeds meer van hun geld investeren in hernieuwbare bronnen. Deze bedrijven die de olievoorraden in bezit hebben die hebben al lang maatregelen genomen om de olie tegen een goede prijs te kunnen verkopen en ook mee te doen met de groene energiegolf. Daarnaast is een barrel brent oil uit de deep see (+30mtr waterdiepte) pas rendabel bij een prijs van 65+ dollar.



Daar kan Europa ook een hoop aan doen door eisen te gaan stellen aan producten die Europa binnen komen. Als Europa een eis stelt aan alle producten die naar Europa verscheept worden een CE keurmerk moeten hebben en daar groene eisen aan stellen op gebied van productie dan kunnen we ook in de derde wereld enorme stappen maken. Tegelijkertijd moeten we ook alles verbieden wat vai alibaba, etsy enzovoorts verstuurd word, eisen stellen, opleggen dat wat het land inkomt groen is. Dit geld net zo hard voor auto's enzovoorts. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het green passport van de nieuwbouw, gebruik en sloop van schepen, dit geeft aan dat er aan milieusen of meer is voldaan door de scheepseigenaar.
Eens. Hier bevestig je toch precies mijn punt? Regelgeving is een van de belangrijkste oplossingen. In dit geval haal je de EU aan, maar er is echt veel meer nodig dan de EU.


Dit soort vraagstukken zijn de in de technieksector natuurlijk aan de orde van de dag. Zelf werk ik bij een maritieme dienstverlener, en we zijn constant bezig om te zoeken naar nieuwe technieken, die schoner zijn (varen op zonnebloemolie, frituurolie, nieuwbouw voorbereiden op walstroom enzovoorts).

Het echte probleem bij de innovaties zijn de oneerlijke subsidies, zo is windenergie veel meer gesubsidieerd dan waterenergie. Als je zaken betaalbaar wil maken en wil innoveren, moet er wel een eerlijk speelveld zijn om te zorgen dat innovaties doorgaan.
Eens - dit gaat wederom om assertiviteit vanuit het bedrijfsleven ondersteund door regelgeving vanuit instanties dus


We worden constant beinvloed en bedrijven proberen ons te winnen voor hun producten, dat is de werking van de vrije economie. Echter te zeggen dat we zelf weinig invloed hebben op ons gedrag vind ik te makkelijk van je. Je duwt heel simpel de verantwoording van je eigen gedrag en verantwoording naar de overheid en de bedrijven. Extreem gezegd, als jij een ongeluk veroorzaakt is dat de fout van volkswagen en gazelle omdat zij de producenten zijn van de auto en de fiets? We consumeren nog altijd zelf en we kiezen zelf voor bepaalde producten en diensten.
Ik vind dit een vreemde analogie en ik heb niet het gevoel dat het aansluit bij het punt dat ik probeerde te maken...
Zo probeer ik zelf al het voedsel wat ik koop te kopen van de locale producenten, dus de kip van de locale boer, vlees van een boer op 15km van hier, en geslacht in een slachthuis om de hoek. Groente en fruit van de locale producenten. Ja dat zorgt ervoor dat ik nu bijna geen exotische fruitsoorten meer eet, zoals bijvoorbeeld een banaan.
Zo heb ik met mezelf afgesproken dat dit jaar mijn verwarming thuis niet boven de 18 graden mag, ik doe maar een extra trui aan. Scheelt toch weer stroomverbruik en wat niet gebruikt wordt hoeft niet opgewekt te worden.
Ik geloof heilig in eigen verantwoording en het feit dat ik met het beinvloeden van mijn eigen gedrag, ook het gedrag van mijn dochter kan veranderen en haar generatie. Als iedereen elk jaar een klein stapje neemt en zijn eigen verantwoording zou aanspreken zou de wereld een stuk beter worden, met een snelheid die geen overheid kan bewerkstelligen.
Wat ik nog beter moet doen is het beinvloeden van het gedrag van anderen, maar het is heel lastig om te doen, want zoals al eerder gezegd mensen denken dat het een aanval is op henzelf ipv het aanzetten tot een betere wereld.
Dit soort argumenten vind ik net zoals die van Bregman losgekoppeld van enige realiteit. De wereld is groter dan Bregmans Nederlandse middenklasse. Ja, de realiteit is dat jij je er gelukkig bewust van bent en jij het je gelukkig kan veroorloven. Daar tegenover zitten X miljard mensen tegen of onder de armoedegrens die echt niet zitten te wachten op dit soort teksten, tenzij het goedkoper voor ze wordt gemaakt. Kan alleen mbv bedrijven en overheid.


Laat haar lekker terug gaan naar het grote niets. Ze bereikt niets met haar 'protesten' Ik snap niet waarom ze een hype werd, heeft niets bereikt en gaat niets bereiken. Ik heb liever bedrijven die daadwerklijk innoveren op het gebied van energietransitie, schonere wereld enzovoorts.
Volgens mij spreek je mij in de meeste gevallen niet tegen, of ik begrijp je verkeerd. Antwoorden hierboven in bold
 
Nee totaal andersom, ze limiteren al jaren de productie van olie om de prijs omhoog te drukken. Niets meer versneld leegpompen. Dat zijn oude voorbeelden die in de huidige tijdsgeest totaal niet meer relevant zijn. De investeringen gemaakt door de bedrijven die ik noem zijn geen uitruil van olie voor groene energie. Ze bezitten de olie al, dus dat is niet nodig. En in de huidige tijdsgeest zal dat ook niet meer gebeuren.
Volgens mij praten wij een beetje langs elkaar heen. Om ff samen te vatten.
- Ik zie dat grote ("boze") bedrijven flink investeren in vergroening, omdat zij als de beste inzien dat er wat moet gebeuren. Of je het met de manier waarop eens bent, is een discussie apart.
- Ik introduceerde het begrip ' green paradox ', met een voorbeeld erbij. Los van de totale impact in de huidige markt.
- Ik weet een beetje hoe OPEC werkt, en dat zij door een bijna-monopolaire positie enorm veel invloed hebben op de olieprijs. Zij kunnen dus ook lager gaan zitten als ze dat willen.
 
Volgens mij spreek je mij in de meeste gevallen niet tegen, of ik begrijp je verkeerd. Antwoorden hierboven in bold

Punt over de olie, tot voorkort voor de covid crisis was de groei verwacht tot 2050 op z'n minst en misschien zelfs tot 2070. Dus we winnen 20 jaar aan 'groei' . Een enorme stap die we maken voor de vermindering van uitstoot.

Punt mbt de de EU, als een afzetmarkts als de EU eisen gaat stellen over de productiemethodes, dan is het voor de bedrijven automatisch niet meer interessant om vervuilende fabrieken in stand te houden. Als je eist aan apple dat alle iphones een groen CE keurmerk een een fairtrade certificaat hebben voor de grondstoffen, dan gaan ze echt niet de helft van hun fabriek ombouwen, maar gewoon alles in 1 keer. Zeker als je zegt, zolang je als bedrijf niet alles groen produceerd, dan kom je de Europese markt niet op.

De voorbeelden die ik aanhaal over lokaal eten kopen, een extra trui aandoen zijn geen extra kosten. Ik eet prima voor 50 euro per week per persoon, dus een laag bedrag. Ik zie niet in waarom deze voorbeelden zijn voorbehouden aan de 'rijke' middenklasse. Wat ik doe kan iedereen doen. Dit heeft namelijk niets met een investering te maken zoals zonnepanelen of electrische auto. Wat ik doe zijn hele praktische maatregelen die mij geen geld kosten of zelfs geld oplevert omdat ik minder stroom verbruik. Ik ga juist terug naar wat 100 jaar geleden normaal was, lokale producten en korte circulatie van producten, dus minder belasting van de natuur.

In hoofdlijnen zijn we het met elkaar eens, maar ik ben voor een veel agressievere aanpak van onze eisen in Europa, dan moeten bedrijven volgen en dan doen ze dat voor de wereld.

Ook arme landen in Afrika nemen maatregelen, zoals onze oude auto's niet meer te accepteren vanaf volgend jaar. Ook hier is Europa veel te laks, en hadden we ook zelf kunnen zeggen wat in Europa te vies is, mag niet meer geexporteerd worden. We kunnen veel meer invloed hebben om de wereld schoner te maken, als ze maar agressiever regels aan implementeren, dan volgen de bedrijven echt wel.
 
Pertinenent niet waar. Er zijn al meerder grote oil majors de voorspellen dat de piek van de olievraag in 2030 zal zijn en daarna zal dalen.
Pertinent en voorspellen in dezelfde onderbouwing is wel een beetje raar.
k eet prima voor 50 euro per week per persoon, dus een laag bedrag.
Ik vind het niet overdreven duur, maar ik ben met mijn gezin geen €200 per week kwijt.
 
Eten is in Frankrijk een stuk duurder qua levensmiddelen, een kilo prei is al snel 3 euro.
Daar ga ik overheen:

1 Kilo bio prei: 7,80. :grin:

Maar het is ook een kwestie van prioriteiten. Van diegenen die zeggen dat gezond eten te duur is geven gemakkelijk het geld wat ze extra kwijt zouden zijn uit aan cola, chips, sigaretten o.i.d.
Het is soms dat je mensen de keuzevrijheid niet moet geven. We laten Het bijvoorbeeld ook niet aan de garagebedrijven over om te beslissen of ze de afgewerkte olie verwerken laten of achter in de sloot gieten.
 
Daar ga ik overheen:

1 Kilo bio prei: 7,80. :grin:

Maar het is ook een kwestie van prioriteiten. Van diegenen die zeggen dat gezond eten te duur is geven gemakkelijk het geld wat ze extra kwijt zouden zijn uit aan cola, chips, sigaretten o.i.d.
Het is soms dat je mensen de keuzevrijheid niet moet geven. We laten Het bijvoorbeeld ook niet aan de garagebedrijven over om te beslissen of ze de afgewerkte olie verwerken laten of achter in de sloot gieten.
Zo, dan moet je de groene delen wel eten.
 
Maar het is ook een kwestie van prioriteiten. Van diegenen die zeggen dat gezond eten te duur is geven gemakkelijk het geld wat ze extra kwijt zouden zijn uit aan cola, chips, sigaretten o.i.d.

Klopt als een bus wat je zegt. Maar ik denk dat Mikasa gezond eet, maar er een stuk minder voor kwijt is dan ik in Frankrijk, wat ook logisch is. Ik weet nog dat toen ik naar Frankrijk ging bijna een hartaanval kreeg van de prijzen in de supermarkten, maar mijn aantal maandelijkse afschrijvingen zag kelderen.

En baas bovenbaas qua prijs zullen we maar zeggen.

Zo, dan moet je de groene delen wel eten.

Eet men die normaal niet? Ik eet alleen de wortels niet.
 
Goed verhaal. Lekker lang.

Goed verhaal. Lekker lang 2.

Er is een aardige discussie gaande in dit topic inmiddels, maar die gaat vooral verder de diepte in. Ik richt me daarom enkel op jullie reacties, en dan vooral de gedeeltes die gaan over de punten die gemaakt worden in de column.

Brainz. Wat ik eerder al aangaf, ben ik het deels met je eens.
Jij geeft aan dat de column niet zo sterk is, omdat het voorbij gaat aan wat volgens jou de essentie in het hele klimaat/milieuvraagstuk is: de aanbodgestuurde wereld.
Maar dat is precies het punt van deze column. Hij zegt niet dat dat niet speelt. Sterker nog, hij zegt letterlijk "Maar dat ik het allebei de kanten op kan redeneren is precies het punt. Er is niet één ‘begin’, want besmetting werkt alle kanten op."
Dat hij nu vooral de 'begin bij jezelf' kant erbij pakt, is om een tegenwicht te bieden aan het, ook in de literatuur, alom aanwezige 'het begint bij overheid en/of bedrijven'. Het is niet of-of, maar en-en.
Dat geef je uiteindelijk zelf ook wel aan. Maar de reden waarom je de column niet sterk vindt, sluit i.m.o. niet aan bij wat hij zelf zegt.
Oppervlakkig? Als je kritisch kijkt naar waar de oplossingen vandaan moeten komen, ja, dan is deze column daarin oppervlakkig. Maar ook dat gaat voorbij aan het, in mijn ogen, terechte punt dat hij wil maken. Hij hoeft voor dat punt niet de diepte in te gaan. Hij hoeft geen diepgaande oplossingen aan te dragen voor de problemen. Ja, hij mag daarbij best gebruik maken van eenvoudige gestelde analogiën. Doet voor mij niks af aan het punt dat hij wil maken.

CNG MrKrateos .
Hoe zit het met jouw dimensies en schoonheid der partner? :sneaky:
Maargoed, in jouw geval zal het idd het bier zijn geweest dan :xp:
Ook dank voor jouw bijdrage. Ik richt me in mijn reactie enkel even op wat de column direct raakt.
De enige kritiek die jij er op geeft, als ik het goed lees, is dat het wat makkelijke punten zijn soms, m.n. over Greta en Leonardo di Caprio.

Pak ik ook even de opmerking van Teamspirit erbij
Laat haar lekker terug gaan naar het grote niets. Ze bereikt niets met haar 'protesten' Ik snap niet waarom ze een hype werd, heeft niets bereikt en gaat niets bereiken. Ik heb liever bedrijven die daadwerklijk innoveren op het gebied van energietransitie, schonere wereld enzovoorts.

Hij heeft toch absoluut een punt dat als het gaat om duurzame keuzes men weinig kritiek op haar kon vinden? De kritiek focuste zich op haar ouders en dat die geld zouden verdienen met haar, en dat soort aantijgingen. De boodschapper wordt heel snel de maat genomen, terecht of onterecht. Als je geloofwaardige impact wil hebben, moet je 'practicen' wat je preached. En dat doet zij ontegenzeggelijk meer dan een Al Gore bijv.
Haar impact is i.m.o. enorm, zeker gezien het gewoon om 1 persoon gaat. Een jonge tiener nog wel.
Hoeveel stakingen heeft zij tot geïnspireerd? Hoe veel vaker is het in talkshows, koffiepraatjes, verjaardagspartijtjes etc. etc. extra gegaan over klimaat, dankzij haar?
Dat is volgens mij niet te onderschatten. Volledig los wat je verder van haar vindt, kun je moeilijk zeggen dat ze niets heeft bereikt.

@allelezertjesenkijkbuiskindertjesdusnietperseenkelaanBrainzenCNG MrKrateos.
Dat gezegd hebbende, is voor mij de column vooral heel sterk, omdat die op een aantal punten heel erg herkenbaar is.
We zien om ons heen dat familie en vrienden door ons worden beïnvloed in de keuzes die zij maken. Zonder dat we met vingertjes gewezen hebben. Maar puur en alleen door te doen wat doen en daar uitleg over te geven als ze daar om vroegen. Er wordt een stuk minder vlees gegeten. Mijn ouders zijn van vleeswaren afgestapt en eten minder vlees in totaliteit. Vrienden die voor milieuvriendelijkere alternatieven gaan, niet alleen m.b.t. voeding. Die na zijn gaan denken over hun eigen gewoontes. En ze geven daarbij aan dat dat begonnen is door ons. Ik vind dat fantastisch en een groot bewijs dat de 'besmettingstheorie', zoals ook Bregman beschrijft, toch op waarheid is gestoeld.
Dan het stukje over 'de anderen de maat nemen'.
Het is opvallend hoe zeer anderen ons proberen de maat te nemen. Al is het maar als geintje bedoeld. Ik weet zeker dat door onze keuzes, onze ecologische voetafdruk een stuk kleiner is gemiddeld voor een NL-er. Maar ik hoef maar 1 dingetje te doen wat niet heel milieuvriendelijk is, en ik krijg gelijk opmerkingen. Gelijk de maat nemen. Juist omdat wij op heel veel gebieden heel bewust bezig zijn met onze impact te verkleinen, extra cynisch kijken naar wat we doen wat daar niet direct bij past. En ook dat verwoordt hij prima in de column. Door te zeggen dat het een vervelend gevoel opwerpt. Of het nou schaamte, of ongemak is. Of het goedpraten van eigen handelen. Ook dát gebeurt dus regelmatig bij ons.
Begrijp me niet verkeerd, ik lig daar echt niet wakker van. Ik roep niet op om schouderklopjes te krijgen. Maar ik wil er maar mee zeggen dat wat hij beschrijft zich daadwerkelijk afspeelt bij ons. En daarmee is het voor mij de spijker op de kop.

En dan heb ik het nog niet gehad over het 'radicaliseren'. En ik zie dat woord in dit geval in de meest positieve uitleg mogelijk. Hoe meer je leest, hoe meer je ziet, hoe verder je in je keuzes gaat. Heel erg herkenbaar. Als ik onze consumptie (breed, niet enkel voedsel) van nu vergelijk met zeg 10-15 jaar geleden, is dat via een aantal mini-revoluties, volledig veranderd. En ondanks dat sommigen graag de maat nemen, zijn er ook een hoop mensen om ons heen die daardoor juist nieuwsgierig worden. Voor ons een teken dat die aan hun eigen 'radicalisatieproces' zijn begonnen. Dat vind ik hoopgevend om te zien. Iederen op zijn/haar eigen manier en tempo, maar het gebeurt wel.

Goed, ik heb maar 1 dimensie en heb ook een mooie vriendin. Bovendien drink ik geen bier. Dus ik ga het hier bij laten ;)
 
Hoeveel stakingen heeft zij tot geïnspireerd? Hoe veel vaker is het in talkshows, koffiepraatjes, verjaardagspartijtjes etc. etc. extra gegaan over klimaat, dankzij haar?

Hoeveel echte veranderingen heeft het teweeg gebracht bij de jeugd? Wat zijn ze daadwerkelijk anders gaan doen sinds mei 2018, minder naar de MC Donalds, minder consumptie, minder rotzooi gekocht? De echte verandering heeft ze niet teweeg gebracht, er is geen andere wereldbeeld bij de jeugd.

Dat is volgens mij niet te onderschatten. Volledig los wat je verder van haar vindt, kun je moeilijk zeggen dat ze niets heeft bereikt.

Ze doet veel aan roepen en schreeuwen, maar lekker de oceaan overzeilen en dan een toespraak houden, leuk idee. Maar die 2 weken op zee had ze ook afval kunnen ruimen, echte bijdrages kunnen leveren aan een schonere aarde en dan even vliegen. Het gaat om het totaalplaatje, dus een actie om iets duidelijk te maken is leuk, maar ze heeft verder weinig tot niets concreet bereikt.

Jullie hebben allemaal maar geluk. Ik mag geen vriendin van mijn vrouw!

Jij hebt maar geluk met je vrouw, mijn vriendin zit in Abu Dhabi. :xp:
 
Ik durf geen lange stukjes meer te typen:S: Dus om het maar even kort te houden: las van de week weer ergens wat over China en ik moest denken aan waarom ik Bregmans stuk zo leeg vond. En dat ligt inderdaad meer aan mij dan aan hem; wanneer het op dit onderwerp aankomt ben ik direct geneigd te denken aan oplossingen en haalbaarheid, terwijl hij een andere kant van het verhaal probeerde aan te kaarten waar hij overigens een prima punt mee maakte. En toch bekruipt me niet lang daarna weer het gevoel van "so what?" wanneer ik andere, overkoepelende ontwikkelingen volg die uiteindelijk bepalen waar we heen gaan tav dit probleem.

Enfin, China - is enorm veel over te lezen, analyseren en schrijven, maar lang verhaal kort heeft China zich richting de rest vd wereld geprobeerd te profileren als een voorloper in climate change, wat nu meer weg lijkt te hebben van symboliek en opportunisme om in het politieke gat te springen dat de US achter liet onder Trump. Hoewel China met een populatie van ongeveer 20% (?) van de wereldbevolking al jarenlang verantwoordelijk is voor het grootste consumptievolume aan elektrische auto's en bijna de helft van alle zonne- en windinstallaties wereldwijd, lopen ook zij aan tegen de vooralsnog economische (on)haalbaarheid om hun doelen te verwezenlijken. Heeft niet in de laatste plaats te maken met de eventuele gevolgen voor een groot deel van hun beroepsbevolking dat actief is in vervuilende industrieën en vervuilende projecten die juist door China in het buitenland (!) worden gefinancierd, etc.

Men verwacht nu trouwens ook met Biden allerlei doorbraken op dit gebied. Goed, wellicht kan de US onder Biden weer iets van een voortrekkersrol op zich nemen wanneer het gaat om mondiale issues, maar dat heeft pas een betekenisvolle kans van slagen als China - maar bv ook India en Australie - drastisch hervormen met alle gevolgen van dien.

Ennnn stop de teller! Slechts een minimaal aantal woordjes verspreid over drie bescheiden alinea's. Hoppa.
 
Ik durf geen lange stukjes meer te typen:S: Dus om het maar even kort te houden: las van de week weer ergens wat over China en ik moest denken aan waarom ik Bregmans stuk zo leeg vond. En dat ligt inderdaad meer aan mij dan aan hem; wanneer het op dit onderwerp aankomt ben ik direct geneigd te denken aan oplossingen en haalbaarheid, terwijl hij een andere kant van het verhaal probeerde aan te kaarten waar hij overigens een prima punt mee maakte. En toch bekruipt me niet lang daarna weer het gevoel van "so what?" wanneer ik andere, overkoepelende ontwikkelingen volg die uiteindelijk bepalen waar we heen gaan tav dit probleem.

Enfin, China - is enorm veel over te lezen, analyseren en schrijven, maar lang verhaal kort heeft China zich richting de rest vd wereld geprobeerd te profileren als een voorloper in climate change, wat nu meer weg lijkt te hebben van symboliek en opportunisme om in het politieke gat te springen dat de US achter liet onder Trump. Hoewel China met een populatie van ongeveer 20% (?) van de wereldbevolking al jarenlang verantwoordelijk is voor het grootste consumptievolume aan elektrische auto's en bijna de helft van alle zonne- en windinstallaties wereldwijd, lopen ook zij aan tegen de vooralsnog economische (on)haalbaarheid om hun doelen te verwezenlijken. Heeft niet in de laatste plaats te maken met de eventuele gevolgen voor een groot deel van hun beroepsbevolking dat actief is in vervuilende industrieën en vervuilende projecten die juist door China in het buitenland (!) worden gefinancierd, etc.

Men verwacht nu trouwens ook met Biden allerlei doorbraken op dit gebied. Goed, wellicht kan de US onder Biden weer iets van een voortrekkersrol op zich nemen wanneer het gaat om mondiale issues, maar dat heeft pas een betekenisvolle kans van slagen als China - maar bv ook India en Australie - drastisch hervormen met alle gevolgen van dien.

Ennnn stop de teller! Slechts een minimaal aantal woordjes verspreid over drie bescheiden alinea's. Hoppa.

Even een nuance hierin. Dat zal ongetwijfeld een van de redenen zijn. Maar een erg belangrijke reden hiervoor is het eigen leefklimaat. Chinezen in grotere steden lopen al jaren lang met mondkapjes op omdat de lucht zwaar verontreinigd is. De chinezen worden steeds meer welvarender en daarmee ook mondiger/ veeleisender. Ze komen wat meer in opstand tegen zaken die zij als misstanden zien waaronder de kwaliteit van de lucht en leefomgeving.
 
Terug
Bovenaan Onderaan