Natuur en milieu

Zie nog steeds niet hoe de tijd hierin de noodzaak groter maakt. Het geeft misschien aan hoe dominant de mensheid is geweest, of het is misschien schrijnend hoe snel grondstoffen opgaan, bijvoorbeeld. Maar dat heeft toch geen enkele invloed op de noodzaak om ons handelen aan te passen? Het is - wmb - een pathos argument wat geen relatie heeft met de inhoud van de discussie. Ondanks dat het wel sprekend of toongevend kan zijn.
Nee, het verandert idd niks aan de noodzaak tot verandering.
Wel geeft het beter de urgentie weer, waardoor het punt dat verandering nodig is beter wordt overgebracht op degenen die daar nog niet zo van zijn overtuigd.
En daarom is het van belang in de oorspronkelijke post.
Afijn, denk dat we er wel over uit zijn :D
 
Ik ben toch benieuwd hoe men hier aan kijkt tegen het wolven "probleem" in Nederland?

Ik moet denken aan een column van Koos Dijksterhuis uit 2019:

" Nu er een wolf in Nederland woont, zijn veehouders en jagers in rep en roer. De LTO wil weten bij hoeveel wolven we tot afschot overgaan. Veehouders zijn bang voor hun schapen en jagers zijn bang dat de wolf hen verdringt als natuurlijke vijand.



Wij, 17 miljoen inwoners van Nederland, houden zo’n 100 miljoen kippen, 27 miljoen varkens, 4 miljoen runderen, 3 miljoen katten, 2 miljoen honden, 1,3 miljoen schapen en een half miljoen geiten. De meeste houden we maar kort in leven, voor we ze doodmaken.


Honden en katten houden we lang in leven, met doodgemartelde kip en koe. Omgekeerd maken honden en katten miljoenen dieren dood. Niet alleen insecten, vogels en kleine zoogdieren, ook grote zoogdieren gaan eraan. Per jaar worden er duizenden schapen gedood door honden. Ja, duizenden. De schattingen zijn grof en lopen uiteen van 4000 tot 13.000 schapen. Sommige worden doodgebeten, andere door hun eigenaar verlost uit hun lijden als gevolg van de bijtwonden, en weer andere schrikken zich dood van een blaffende hond achter zich aan.

Schadevergoeding

Wolven zijn de wilde voorouders van onze honden. Er is één wolf in Nederland en veehouders zijn bezorgd over hun schapen. Schapen zijn een ideale wolvenprooi, maar zijn veilig voor wolven als ze omheind worden door schrikdraad, zeker als er een paar getrainde wolfshonden of schapendoezen bij ze zijn. Loslopende honden zijn veel gevaarlijker voor schapen. Bij hoeveel honden wil de LTO tot afschot overgaan?


Die ene wolf zit op de Veluwe, houdt zich verre van mensen en leeft van reeën, herten of zwijnen. En dan komen de jagers in het geweer. Jagers willen geen natuurlijk evenwicht, ze willen schieten. Voor elke prooi die de wolf doodt, eisen jagers zelfs schadevergoeding van het Rijk. Je zou erom lachen als het niet om te huilen was. Als tegemoetkoming stel ik voor dat we tot afschot overgaan, als wolven 4000 tot 13.000 schapen per jaar doden. "
 

Is het erg als ik dit prachtig vind? Behalve dan van de enorme rotzooi die dit gaat opleveren in de zee natuurlijk.
Valt wel mee in zo'n enorme fjord. Het waren 8 vakantiehuisjes. Leegstaand. Het is voornamelijk erg sneu voor de eigenaren.

Het achterliggende probleem is groter: opwarming van de aarde.
 
Valt wel mee in zo'n enorme fjord. Het waren 8 vakantiehuisjes. Leegstaand. Het is voornamelijk erg sneu voor de eigenaren.

Het achterliggende probleem is groter: opwarming van de aarde.
Klopt, die troep zal wel meevallen.

Voordat we het meteen op de opwarming gooien, lijkt het mij beter om dat te onderzoeken. Alsof in een afkoelende aarde of constante aarde nooit een aardverschuiving ontstaat.
 
Klopt, die troep zal wel meevallen.

Voordat we het meteen op de opwarming gooien, lijkt het mij beter om dat te onderzoeken. Alsof in een afkoelende aarde of constante aarde nooit een aardverschuiving ontstaat.
Daarnaast haalt Noorwegen aardig wat olie uit t water, als dit relatief dicht bij de kust gebeurd kan dit misschien ook hieraan debet zijn?
 
Daarnaast haalt Noorwegen aardig wat olie uit t water, als dit relatief dicht bij de kust gebeurd kan dit misschien ook hieraan debet zijn?
Dat zou kunnen, al lijkt mij dat een niet zo vreselijk sterke hypothese. De olie(/gas) ligt verder van de kust af, en is vooral ook heel diep. Effecten aan de oppervlak komen minder snel door, en daarnaast zou ik eerder (kleine) trillingen over een groot gebied verwachten dan een heel lokaal stukkie grond dat de zee in glijdt. Maar misschien zijn die trillingen er al wel hoor, geen idee. Hoewel ik tot nu toe altijd geleerd heb dat Groningen bijna het enige geval is door de unieke grondsoort en oppervlakkige reservoirs. Volgens mij zijn er in Zuid-Frankrijk en New-zeeland ook wat voorbeelden, hoewel de uitwerking dan weer heel anders is.
 
Dat zou kunnen, al lijkt mij dat een niet zo vreselijk sterke hypothese. De olie(/gas) ligt verder van de kust af, en is vooral ook heel diep. Effecten aan de oppervlak komen minder snel door, en daarnaast zou ik eerder (kleine) trillingen over een groot gebied verwachten dan een heel lokaal stukkie grond dat de zee in glijdt. Maar misschien zijn die trillingen er al wel hoor, geen idee. Hoewel ik tot nu toe altijd geleerd heb dat Groningen bijna het enige geval is door de unieke grondsoort en oppervlakkige reservoirs. Volgens mij zijn er in Zuid-Frankrijk en New-zeeland ook wat voorbeelden, hoewel de uitwerking dan weer heel anders is.
ok, zat met name aan kleine trillingen te denken die uiteindelijk iets doen, daarbij 1 stuk zal als 1e gaan. Maar het is zeer hypotetisch ja.
 
Ligt er aan waarom je het prachtig vindt :p
Ik weet niet, ik vind het altijd mooi als de natuur laat zien sterker te zijn dan de mens. Voelt als een soort vergelding die ik terecht vind.

Maar als dit het gevolg is van menselijk handelen (om wat voor reden dan ook), is het al iets minder mooi.
 
Valt wel mee in zo'n enorme fjord. Het waren 8 vakantiehuisjes. Leegstaand. Het is voornamelijk erg sneu voor de eigenaren.

Het achterliggende probleem is groter: opwarming van de aarde.
"Leegstaand"
Ik denk dat daar vooral mee bedoeld wordt dat er geen mensen aanwezig waren. Ik neem aan dat ze volledig gemeubileerd zijn, of denk je dat men iedere keer hun hele inboedel meeneemt?
 
Ik weet niet, ik vind het altijd mooi als de natuur laat zien sterker te zijn dan de mens. Voelt als een soort vergelding die ik terecht vind.

Maar als dit het gevolg is van menselijk handelen (om wat voor reden dan ook), is het al iets minder mooi.
Ik ben wel benieuwd hoe jij 'de natuur' ziet. In je posts hier lijkt het soms op een absolute entiteit, die een tegenspeler is van de mensheid. Wat/wie versta je onder natuur? Zijn dieren ook natuur? Of zijn dat ook tegenspelers?

(tegenspeler niet per se bedoeld als antagonist, maar meer als medespeler in de breedste zin van het woord)
 
Ik weet niet, ik vind het altijd mooi als de natuur laat zien sterker te zijn dan de mens. Voelt als een soort vergelding die ik terecht vind.

Maar als dit het gevolg is van menselijk handelen (om wat voor reden dan ook), is het al iets minder mooi.

Het één sluit het ander niet uit toch?
 
Klopt, die troep zal wel meevallen.

Voordat we het meteen op de opwarming gooien, lijkt het mij beter om dat te onderzoeken. Alsof in een afkoelende aarde of constante aarde nooit een aardverschuiving ontstaat.
Afschuiving vindt plaats wanneer de horizontale gronddruk groter is dan de verticale. Zoals in het artikel wordt toegelicht heeft dit vaak met water te maken. Het smelten van de permafrost zou hier de oorzaak kunnen zijn. Maar inderdaad: zou.
"Leegstaand"
Ik denk dat daar vooral mee bedoeld wordt dat er geen mensen aanwezig waren. Ik neem aan dat ze volledig gemeubileerd zijn, of denk je dat men iedere keer hun hele inboedel meeneemt?
Eens, maar ik neem aan dat er dan toch minder spullen en voorraad aanwezig is dan wanneer de huisjes bewoond zijn.
 
Ik ben wel benieuwd hoe jij 'de natuur' ziet. In je posts hier lijkt het soms op een absolute entiteit, die een tegenspeler is van de mensheid. Wat/wie versta je onder natuur? Zijn dieren ook natuur? Of zijn dat ook tegenspelers?

(tegenspeler niet per se bedoeld als antagonist, maar meer als medespeler in de breedste zin van het woord)
Met de natuur bedoel ik de aarde als leefgebied waar de inwoners gebruik (of misbruik in het geval van de mensheid) van maken.
In zekere zin zie ik het ook als absolute entiteit vanwege alle natuurlijke processen waar niemand iets aan kan doen. Verschuivende aardplaten (aardbevingen, tsunami's), orkanen, moessonregens, die dingen gebeuren gewoon. Natuurlijk weet ik ook wel dat de aarde niet denkt: 'Laat ik de mensen eens terugpakken door wat huizen van ze in de zee te schuiven', maar ik vind het altijd wel mooi als er iets gebeurt wat laat zien dat wij de aarde niet beheersen, terwijl dat idee volgens mij over het algemeen wel een beetje leeft.
 
Met de natuur bedoel ik de aarde als leefgebied waar de inwoners gebruik (of misbruik in het geval van de mensheid) van maken.
In zekere zin zie ik het ook als absolute entiteit vanwege alle natuurlijke processen waar niemand iets aan kan doen. Verschuivende aardplaten (aardbevingen, tsunami's), orkanen, moessonregens, die dingen gebeuren gewoon. Natuurlijk weet ik ook wel dat de aarde niet denkt: 'Laat ik de mensen eens terugpakken door wat huizen van ze in de zee te schuiven', maar ik vind het altijd wel mooi als er iets gebeurt wat laat zien dat wij de aarde niet beheersen, terwijl dat idee volgens mij over het algemeen wel een beetje leeft.

Uiteindelijk is alles wat we doen zinloos, als je de theorie aanhangt dat het hele universum ooit stopt te bestaan. Tegen die tijd is onze zon allang en breed gedoofd, maar niet voordat hij uitdijt en de hele planeet om zeep helpt in een allesverzengende hitte. Laten we dan maar hopen dat we tegen die tijd elders een plekje hebben gevonden om te wachten op het einde der tijden.

Waar de mens wel heel goed in is, is de natuur sturen, aanpassen op andere omstandigheden en manipuleren voor eigen voordeel. Dus wat dat betreft "winnen" we structureel van de natuur. Maar zo noem ik het liever niet.
 
Afschuiving vindt plaats wanneer de horizontale gronddruk groter is dan de verticale. Zoals in het artikel wordt toegelicht heeft dit vaak met water te maken. Het smelten van de permafrost zou hier de oorzaak kunnen zijn. Maar inderdaad: zou.

Eens, maar ik neem aan dat er dan toch minder spullen en voorraad aanwezig is dan wanneer de huisjes bewoond zijn.
Kan ook het verdwijnen van begroeiing zijn, ik zeg keerwandje plaatsen, of gewapende grond :cool:
 
Terug
Bovenaan Onderaan