Natuur en milieu

Geboortebeperking is heel goed uitvoerbaar. Krijg je vanzelf groene tuintjes.
Eerlijk gezegd hoeft dat niet eens.in de meeste landen het geboortecijfer stevig laag. Op dit moment in Nederland 1,43 kind per vrouw. Het is vooral Afrika, het M-O en delen van Azië die voor de groei verantwoordelijk zijn.

Koraal Bonaire dreigt te verdwijnen, nog geen 10 procent over - https://nos.nl/l/2625332

Ik vind t pijnlijk en een schande om te zien hoe onze overheid Bonaire (en Saba en st Eustatius) opzij zo goed als compleet negeert en de handen ee van af trekt.
Nederland heeft ze toen de keuze gegeven wat ze wilden, een land binnen het koninkrijk, een bijzondere gemeente of onafhankelijkheid. Ze hebben daar gekozen voor bijzondere gemeente. Als Nederland ze die keuze toen gaf, moet het land dus gewoon zn verantwoordelijkheid nemen. En dat is dus ook over de brug komen met financiën om Bonaire te helpen met een klimaatplan.

Ee moet een rechter aan te pas komen om er af te dwingen! De burgers moeten een rechter in schakelen... Dat is zo triest. Voor wie is de overheid er nou?
En als de rechter dan bepaalt dat Nederland meer moet doen, daar dan ook nog tegen in beroep gaan.
Schande.

Grote natuurbrand in Noord-Limburg, treinverkeer verstoord - https://nos.nl/l/2625377

De Nederlandse natuur verdwijnt zienderogen. En dat is allemaal onze eigen schuld. En zeker het verdwijnen van het koraal is heel slecht nieuws.

Yep, eigen schuld dikke bult.
En men heft het glad en doet een plas...

[grote Brand nord.- Limburg legt treinverkeer plat]

Yep, eigen schuld dikke bult.
En men heft het glad en doet een plas...
Hoho, ik boycot Limburg zelf al jaren. 😅

Ik denk dat er best wel wat Mensen zijn die graag zien dat er meer prioriteit op - laten we het op „de aarde leefbaar houden“ - wensen. En daarbinnen hun eigen stem- en eet/koop/reis-gedrag ook invulling aan proberen te geven. Met wisselend succes en impact. Maar de suggestie dat het niemand wat kan schelen (als daar je „men“ aan refereerde) is wat te kort door de bocht.

Helaas is winst/rendament en de banen-economie echter vaak een grotere stem van en richting de mensen die de uiteindelijke beslissingen maken - of bijvoorbeeld een chemours of Tata door mag gaan. Of dat het aantal geiten per befrijf omlaag moet of dat binnen agrarische gebied er ruimte moet zijn voor heggen, Boomkronen, stuiken of slootkanten. Of dat groen in wijken erbij moet ten kostte van parkeren aan de weg bv.

Hoho, ik boycot Limburg zelf al jaren. 😅

Ik denk dat er best wel wat Mensen zijn die graag zien dat er meer prioriteit op - laten we het op „de aarde leefbaar houden“ - wensen. En daarbinnen hun eigen stem- en eet/koop/reis-gedrag ook invulling aan proberen te geven. Met wisselend succes en impact. Maar de suggestie dat het niemand wat kan schelen (als daar je „men“ aan refereerde) is wat te kort door de bocht.

Helaas is winst/rendament en de banen-economie echter vaak een grotere stem van en richting de mensen die de uiteindelijke beslissingen maken - of bijvoorbeeld een chemours of Tata door mag gaan. Of dat het aantal geiten per befrijf omlaag moet of dat binnen agrarische gebied er ruimte moet zijn voor heggen, Boomkronen, stuiken of slootkanten. Of dat groen in wijken erbij moet ten kostte van parkeren aan de weg bv.

Met men bedoel ik vooral de beleidsmakers, maar ook degenen die hen op het pluche hebben gezet en het allemaal hun reet zal roesten.
Ben bang dat dat de meerderheid is.

De mensen die jij benoemt, zijn in de minderheid.
Anders zou er wel anders gestemd worden.

Enige bio/ecologen hier die het hele concept van water verdamping etc nog eens toe willen lichten? Ik snap dat er vroeger bij de aardrijkskunde dat hele circulaire model werd besproken maar aangezien half Europa droog staat, waar is het verdampte water heen?

Enige bio/ecologen hier die het hele concept van water verdamping etc nog eens toe willen lichten? Ik snap dat er vroeger bij de aardrijkskunde dat hele circulaire model werd besproken maar aangezien half Europa droog staat, waar is het verdampte water heen?
Korte antwoord: de zee en atmosfeer.

Rivierwater in de Rijn bijvoorbeeld heeft er zo'n 2 weken nodig om van de Alpen naar de zee te komen. Water in de rivier wordt continue afgevoerd in de zee dus. Dit moet ook weer bijgevuld worden. Dit kan door smeltwater, maar de sneeuw is al vroeg gesmolten dus is nu niet meer van belang. Het tweede is regenwater. Er valt nu erg weinig regen + in de zomer is er sowieso veel meer evapotranspiratie van bomen en planten dan in de winter. Bomen en planten trekken water uit de grond waardoor grondwater lager komt te staan en het water uiteindelijk in de atmosfeer terecht komt.

Terug
Bovenaan Onderaan