Natuur en milieu

Ik vraag mij als onwetende weleens af of je iets zou kunnen met druk platen en getijden/de branding maar misschien heb ik dan te veel (futuristische) fantasie of is dat gewoon een waardeloos idee
Er zijn wat pilots met tonnen or armen die door het op en neer gaan in de golfslag energy opwekken (Schotland dacht ik). Een membraan - opstelling op de afsluitdijk als grote proefopstelling (door zoutgehalte verschil kun je een stroompje opwekken met zoet versus zout water). Ook op plaatsen waar je door eb en vloed veel stroming krijgt (oosterscheldekering) of t Marsdiep bij Texel) kun je in theorie wat winnen (maar ecologisch wat meer haken en ogen). De rest van de Nederlandse kust is qua krachten uit de zee opwekken iets minder geschikt geloof ik. Maar zowel qua onderzoek/kennis als grote spelers qua bouw en of investeringen (e.g. Boskalis/Teamspirit..?) op zee icm stroom doet Nederland wel voorzichtige stapjes.

Ooit n eiland Doku gezien - islands of the future geloof ik heette die? Waarbij kleine afgelegen eilanden proeftuinen qua schone energie werden. Eén was windmolens die bij overschot aan stroom water in hoger gelegen stuwmeren pompte - die dan bij piek vraag of wind luwte via waterkracht konden geven. De oude “gestookte” kracht centrale van t eiland was hiermee grotendeels overbodig. Hebben we helaas nog wel n artificiele berg nodig (stond ooit ook serieus in proefballonetjes).. ;)

Er zijn wat pilots met tonnen or armen die door het op en neer gaan in de golfslag energy opwekken (Schotland dacht ik). Een membraan - opstelling op de afsluitdijk als grote proefopstelling (door zoutgehalte verschil kun je een stroompje opwekken met zoet versus zout water). Ook op plaatsen waar je door eb en vloed veel stroming krijgt (oosterscheldekering) of t Marsdiep bij Texel) kun je in theorie wat winnen (maar ecologisch wat meer haken en ogen). De rest van de Nederlandse kust is qua krachten uit de zee opwekken iets minder geschikt geloof ik. Maar zowel qua onderzoek/kennis als grote spelers qua bouw en of investeringen (e.g. Boskalis/Teamspirit..?) op zee icm stroom doet Nederland wel voorzichtige stapjes.

Ooit n eiland Doku gezien - islands of the future geloof ik heette die? Waarbij kleine afgelegen eilanden proeftuinen qua schone energie werden. Eén was windmolens die bij overschot aan stroom water in hoger gelegen stuwmeren pompte - die dan bij piek vraag of wind luwte via waterkracht konden geven. De oude “gestookte” kracht centrale van t eiland was hiermee grotendeels overbodig. Hebben we helaas nog wel n artificiele berg nodig (stond ooit ook serieus in proefballonetjes).. ;)
Dat laatste wat je schrijft is wel een mooie van energie oplaan.

Nav de post over kernenergie en meer algemeen. Voor wat kernenergie betreft. Het is niet het antwoord maar mogelijk een van de deelantwoorden. Door de sterk wisselende vraag in energie moet je, zolang we niet opslaan, kunnen bijschakelen en dat gaat wel met bv gas of kolen maar niet met kernenergie.
Partijen die kernenergie als DE oplossing brengen sta ik derhalve wat wantrouwend tegenover.

Maar zowel qua onderzoek/kennis als grote spelers qua bouw en of investeringen (e.g. Boskalis/Teamspirit..?) op zee icm stroom doet Nederland wel voorzichtige stapjes

Denemarken heeft het energie eiland geannuleerd/uitgesteld. België bouwt er wel 1. Het probleem is dat er buiten de windenergie eigenlijk heel weinig mogelijkheden zijn op zee op grote schaal.

Zonne energie op zee is niet te doen, alle projecten falen doordat zoutkristallen de opwekking nogal verstoren en de panelen enorm slecht tegen de buigingen van golfbewegingen kunnen.

Ook op plaatsen waar je door eb en vloed veel stroming krijgt (oosterscheldekering) of t Marsdiep bij Texel) kun je in theorie wat winnen (maar ecologisch wat meer haken en ogen)

Je moet een continue stroom hebben van minimaal 3 knopen. Zelfs het Marsdiep is te grillig voor een mooie continue stroom.

Dat laatste wat je schrijft is wel een mooie van energie oplaan.

Nav de post over kernenergie en meer algemeen. Voor wat kernenergie betreft. Het is niet het antwoord maar mogelijk een van de deelantwoorden. Door de sterk wisselende vraag in energie moet je, zolang we niet opslaan, kunnen bijschakelen en dat gaat wel met bv gas of kolen maar niet met kernenergie.
Partijen die kernenergie als DE oplossing brengen sta ik derhalve wat wantrouwend tegenover.
Kolen kunnen ook niet goed snel bijschakelen. Dat is eigenlijk vooral gas. Het opstarten van de kolencentrale in Eemshaven kost iirc 2 dagen en enorme hoeveelheden opstartbrandstoffen.

Kolen kunnen ook niet goed snel bijschakelen. Dat is eigenlijk vooral gas. Het opstarten van de kolencentrale in Eemshaven kost iirc 2 dagen en enorme hoeveelheden opstartbrandstoffen.
Helder, daar zit ik dan fout. Punt blijft dat kernenergie niet DE oplossing is

We wekken voor ongeveer 4% aan nucleaire energie op via kernenergie in Nederland tegen 75% in Frankrijk. De mix kan echt wel wat meer kernenergie in Nederland. In Frankrijk is slechts 10% niet hernieuwbare energie (zonder kernenergie), tegen grofweg 75% niet hernieuwbare energie.

Ondanks dat we 20 jaar te laat zijn met kernenergie is het wel van belang deze mee te nemen in de mix.

Helder, daar zit ik dan fout. Punt blijft dat kernenergie niet DE oplossing is
Eigenlijk iedereen die zegt dat X of Y dé oplossing is, kijk ik met argwaan aan. Ik kan een heel eind meekomen met 'zonder X of Y gaan we het niet redden', maar niet één toepassing zal het allemaal oplossen.

We wekken voor ongeveer 4% aan nucleaire energie op via kernenergie in Nederland tegen 75% in Frankrijk. De mix kan echt wel wat meer kernenergie in Nederland. In Frankrijk is slechts 10% niet hernieuwbare energie (zonder kernenergie), tegen grofweg 75% niet hernieuwbare energie.
Elektriciteit denk ik? Niet energie? Even om :geek: punten te scoren. Want met energie cijfers worden met name ook de transport sector meegenomen, tov electriciteit generatie alleen.
Ondanks dat we 20 jaar te laat zijn met kernenergie is het wel van belang deze mee te nemen in de mix.
Hier ben je wel anders in komen te staan toch?

Hier ben je wel anders in komen te staan toch?

Deels. Ik geloof nog steeds niet dat kernenergie met de huidige bouwtijden gaat bijdragen. Voordat er elektriciteit komt uit de nieuwe kerncentrale in Nederland ben ik met pensioen, en dat is is nog ruim 34 jaar weg…

De politiek heeft Nederland opgezadeld met gigantische problemen waar dit er slechts 1 van is.

Extreem zuinig, extreem schoon, goed betaalbaar...
En nog blijft men de EV troep door je strot douwen en lees je van dit natuurlijk niks, wat een poppenkast echt. Oude technieken bannen en afschrijven terwijl ze nog steeds superieur zijn, en mensen gaan er mee akkoord ook...

df5d6ef3482fff2acbbbcae88c45d5d3.png

Laatst bewerkt:
En nog blijft men de EV troep door je strot douwen en lees je van dit natuurlijk niks, wat een poppenkast echt. Oude technieken bannen en afschrijven terwijl ze nog steeds superieur zijn, en mensen gaan er mee akkoord ook...

Ah, dan zijn die hoge prijzen voor de peut ook geen probleem meer. Fijn hoe zulke zaken zich oplossen.

Lekkere onzin weer.

We hebben een 2ehands EV, laden die grotendeels op met eigen zonnepanelen, dus superieur in duurzaam tegenover elke diezelmotor. Die rijdt nl 0 diesel op 100.
Elek. motor gaat veeeeeel minder vaak stuk. Dus ook superieur daar, aangezien t behoorlijk scheelt in reparatiekosten.

Dus niks poppenkast. Niks door de strot duwen. Veel betere techniek en sinds mensenheugenis vervangt betere techniek vroeg of laat de slechtere techniek.

Maar blijf jij lekker in je slachtofferrol hangen met je dieseltje.

Ah, dan zijn die hoge prijzen voor de peut ook geen probleem meer. Fijn hoe zulke zaken zich oplossen.

Ja, want elektriciteit is wel goedkoop gelukkig, en om te zwijgen over de productie van EV voertuigen, ik blijf me verbazen hoe men blind achter de EV hype blijft huppelen

Ja, want elektriciteit is wel goedkoop gelukkig, en om te zwijgen over de productie van EV voertuigen, ik blijf me verbazen hoe men blind achter de EV hype blijft huppelen
Mompelt iets over panelen en het berocht boven jouw bericht

Ps, je weet dat de EV ongeveer even oud is als de automobiel en dat de auto van pma duck uit de donald duck gemodelleerd is naar een EV

Alsof een dieselauto wordt opgebouwd uit tweedehands hout.
Alsof raffinage tbv diesel zo schoon is.
Alsof het vervoer van diesel naar tankstations zo schoon is.

Het is vooral verbazingwekkend hoe jij achter diesel aan blijft huppelen :ROFL:

Ipv thuis kunnen laden verplicht zijn langs eem tankstation te gaan, en dat dan als vrijheid zien.

Lekkere onzin weer.

We hebben een 2ehands EV, laden die grotendeels op met eigen zonnepanelen, dus superieur in duurzaam tegenover elke diezelmotor. Die rijdt nl 0 diesel op 100.
Elek. motor gaat veeeeeel minder vaak stuk. Dus ook superieur daar, aangezien t behoorlijk scheelt in reparatiekosten.

Dus niks poppenkast. Niks door de strot duwen. Veel betere techniek en sinds mensenheugenis vervangt betere techniek vroeg of laat de slechtere techniek.

Maar blijf jij lekker in je slachtofferrol hangen met je dieseltje.

Dan behoor jij tot de ''luxe elite'' en voor jou is dit ideaal, succes met de appartementen tegenover mij, waar ze amper parkeerplekken hebben voor normale auto's laat staan EV onzin en laadproblemen. Dus ja voor de happy few is EV ideaal en heerlijk, voor sommige bedrijven ook, voor overige 90% van de mensen is het gewoon of niet haalbaar of gewoon totaal onhandig.

En begrijp me niet verkeerd, ik rij elk dag in de ID4 elektrisch ( als ze het doen, ook genoeg shit met die dingen ) op werk en tis heerlijk, maar voor het dagelijks leven van de grootste gedeelte van de mensen is het prijs/gemak-technisch totaal niet haalbaar of handig. Daarom moet en hoort de oude en schone tech nog steeds gemaakt te worden, naast de EV spul, want het is echt niet meer als wat het vroeger was en prima schoon en zuinig.

Nee niet perse diesel, gewoon de goude oude en betaalbare en betrouwbare optie aka verbrandingsmotor. We kijken wel over 20 jaar hoe het met de EV's en de infrastructuur is dan wel,

Nee niet perse diesel, gewoon de goude oude en betaalbare en betrouwbare optie aka verbrandingsmotor. We kijken wel over 20 jaar hoe het met de EV's en de infrastructuur is dan wel,

Over 10 jaar zijn alle klinkerwegen helemaal kapot gereden. Dit kunnen die 500 kilo per auto die er continue overheen komt niet aan. Dat is niet af en toe een vrachtwagen of bestelbusje in de wijk, maar 2000 auto’s elke dag (uitgaande van een kleine woonwijk met 1200 huizen).

En over de moderne betonnen viaducten zullen we maar helemaal niet nadenken, met beton wat al maximaal belast wordt als het nog niet volledig is uitgehard.

Terug
Bovenaan Onderaan