Relix
Slimste Forummer 2020 & 2021
Er zijn wat pilots met tonnen or armen die door het op en neer gaan in de golfslag energy opwekken (Schotland dacht ik). Een membraan - opstelling op de afsluitdijk als grote proefopstelling (door zoutgehalte verschil kun je een stroompje opwekken met zoet versus zout water). Ook op plaatsen waar je door eb en vloed veel stroming krijgt (oosterscheldekering) of t Marsdiep bij Texel) kun je in theorie wat winnen (maar ecologisch wat meer haken en ogen). De rest van de Nederlandse kust is qua krachten uit de zee opwekken iets minder geschikt geloof ik. Maar zowel qua onderzoek/kennis als grote spelers qua bouw en of investeringen (e.g. Boskalis/Teamspirit..?) op zee icm stroom doet Nederland wel voorzichtige stapjes.Ik vraag mij als onwetende weleens af of je iets zou kunnen met druk platen en getijden/de branding maar misschien heb ik dan te veel (futuristische) fantasie of is dat gewoon een waardeloos idee
Ooit n eiland Doku gezien - islands of the future geloof ik heette die? Waarbij kleine afgelegen eilanden proeftuinen qua schone energie werden. Eén was windmolens die bij overschot aan stroom water in hoger gelegen stuwmeren pompte - die dan bij piek vraag of wind luwte via waterkracht konden geven. De oude “gestookte” kracht centrale van t eiland was hiermee grotendeels overbodig. Hebben we helaas nog wel n artificiele berg nodig (stond ooit ook serieus in proefballonetjes)..

punten te scoren. Want met energie cijfers worden met name ook de transport sector meegenomen, tov electriciteit generatie alleen.