Natuur en milieu

Niet de gewenste uitkomst, 85% in 2040 dus.

Too little too late.

En het zal idd nog afgezwakt worden.

Meer dan 2 graden stevenen we op af, dat is een gigantisch verschil met 1,5e graad, wat al heftige gevolgen heeft.
Enorm veel meer mensen verliezen hun leefgebied, en zullen op drift raken.
Nog veel meer oogsten gaan mislukken, met veel meer hongersnoden én flinke prijsstijgingen voedsel tot gevolg.
Kantelpunten worden bereikt, waarbij een aantal klimaatprocessen onomkeerbaar worden.
Het percentage aan verlies aan leven schiet omhoog, van plant tot insect tot zoogdier.

Maar zoals het er naar uit ziet, gaat het eerder 2,5e graad worden. Dus nóg erger. Dat is bijna niet voor te stellen wat voor rampspoed dat op gaat leveren.

<s>

Maar hé, al die klimaatonzin en milieubullshit. Schijt aan joh. Zo lang we maar gewoon zonder extra accijns de auto kunnen blijven pakken voor elk wissewasje.
Allemaal leuk en aardig, klimaat, maar ik moet er geen last van hebben verder.
Schijt aan mn kinderen en kleinkinderen. De wereld draait om ikke ikke ikke en vooral mijn bankrekening. Zo'n Iphone 26 PRO betaald zichzelf niet he. Kga niet met een lullig samsungetje rondlopen. Stel je voor.

</s>

Niet de gewenste uitkomst, 85% in 2040 dus.
Ik verwacht er al niet teveel van in ieder geval. Tenzij er tussentijds echt maatschappij ontwrichtende natuurrampen gaan plaatsvinden die de economie serieuze schade toebrengen. Misschien wordt men dan wakker..

We kunnen ons troosten met de gedachte dat het aan Nederland niet gelegen heeft deze onderhandelingen, en dat voor een extreem-rechts kabinet!

Maar goed troost hebben we weinig aan.

Vanaf morgen dus de start van (de Leaders Summit van) COP30, met een bijzonder kleine delegatie vanuit Nederland. Komt deels door de verkiezingen maar vooral doordat Brazilië het per se moest organiseren in een logistiek verschrikkelijke plek in de Amazone. Nog maar de vraag of alle landen aanwezig kunnen zijn.

Nouja, het klimaatfonds wat er was in Nederland is wel compleet weggehaald.

We commiteren ons wel aan srenge doelen en onderhandelingsinzet om deze nog ambitieuzer te maken. Afschaffen van dit fonds of niet, de doelen waar we ons aan commiteren moeten gehaald worden. Met D66 aan het roer ook een goede kans dat nationale investeringen weer toe zullen nemen.

We commiteren ons wel aan srenge doelen en onderhandelingsinzet om deze nog ambitieuzer te maken. Afschaffen van dit fonds of niet, de doelen waar we ons aan commiteren moeten gehaald worden. Met D66 aan het roer ook een goede kans dat nationale investeringen weer toe zullen nemen.
Jetten heeft toen als minister al goed doorgepakt. Jammer dat het 2 jaar is blijven liggen. Hermans heeft als minister veel te weinig gedaan wat mij betreft.

Vandaag de start van de Leaders' Summit, vandaag zal er gesproken worden over tropische bossen en oceanen. Ook MP Schoof gaat spreken.

Terug
Bovenaan Onderaan