Natuur en milieu

Klinkt zowel romantisch als nostalgisch, maar ik denk ook utopisch.

Nee hoor, het is een mindset die je moet hebben. Ik kan ook de kettingzaag pakken als ik een paar takken wil wegzagen, maar ik kan ook gewoon een goede zaag pakken en de takken wegzagen. Het eerste is belastend voor het milieu, het tweede niet, maar qua tijd kost het met ipv 15 minuten, 1.5 uur.

Ik geloof veel meer in het minderen van bezit, maar wel dat het er (zo groen mogelijk) is en dat je er gebruik van kunt maken.

Uiteraard zijn deelauto's beter voor het milieu, maar een stap verder en de fiets is nog beter. Pas als ons eigen denken aangepast wordt, en we niet meer kijken naar wat ik schijnoplossingen vind dan gaan we verder komen.


Zo kan ook een hele straat prima met 1 of 2 tuinsets werken.

En weer kwaliteit leveren van spullen. Zo heb ik een heggenschaar die nog van mijn oma is geweest, 60 jaar oud en nog perfect. Koop ik nu een heggenschaar van Gardena, dan is deze na 5 jaar verroest en na 10 jaar niet meer bruikbaar. Dat is het echte probleem van de huidige tijdgeest van de action, ikea meubelen en andere troep. Duitse degelijkheid bestaat helaas niet meer.


Uiteindelijk komt het betoog neer op het feit dat we geen moeite meer willen doen. Pas als we moeite gaan doen, gaan we veranderen. De weg van de minste weerstand is de beste weg, maar de echte weg naar een betere wereld is die van weerstand en veranderingen. Maar we veranderen pas als de pijn hoog genoeg is.
 
Ik denk juist dat we ook met veel minder technologie veel verder komen. Geen electrische heggenschaar, maar een een ouderwetse manuele heggenschaar. Uiteindelijk is het helemaal niet meer gebruiken stroom nog altijd beter dan 'groene stroom' opwekken, want er komt afval van. We moeten kritisch kijken waar technologie een voordeel biedt tov het met de hand doen van werk, en tijd moet een kleine marge innemen in het geheel.
Vergeet het maar. We kunnen geen eens anderhalve meter afstand houden. De wereld met mensen loopt op zijn eind en een virusje doet daar nu al een poging toe en zal over een tijdje wanneer de economie helemaal wereldwijd op zijn gat ligt, met een definitieve dodelijk variant komen en een einde maken aan de relschoppers op de tribune (de mensheid)
 
Vergeet het maar. We kunnen geen eens anderhalve meter afstand houden. De wereld met mensen loopt op zijn eind en een virusje doet daar nu al een poging toe en zal over een tijdje wanneer de economie helemaal wereldwijd op zijn gat ligt, met een definitieve dodelijk variant komen en een einde maken aan de relschoppers op de tribune (de mensheid)
Jij bent er wel eentje om een feestje op gang te brengen is het niet? :unsure:
 
Jij bent er wel eentje om een feestje op gang te brengen is het niet? :unsure:
Misschien kunnen we ralph sturen om lockdownfeestjes in de kiem te smoren. :maniac:Maar de gedachte am sich is ook mij niet vreemd, mijn toekomstverwachtingen zijn ook vrij laag.
 
Vergeet het maar. We kunnen geen eens anderhalve meter afstand houden. De wereld met mensen loopt op zijn eind en een virusje doet daar nu al een poging toe en zal over een tijdje wanneer de economie helemaal wereldwijd op zijn gat ligt, met een definitieve dodelijk variant komen en een einde maken aan de relschoppers op de tribune (de mensheid)
 
Nee hoor, het is een mindset die je moet hebben. Ik kan ook de kettingzaag pakken als ik een paar takken wil wegzagen, maar ik kan ook gewoon een goede zaag pakken en de takken wegzagen. Het eerste is belastend voor het milieu, het tweede niet, maar qua tijd kost het met ipv 15 minuten, 1.5 uur.



Uiteraard zijn deelauto's beter voor het milieu, maar een stap verder en de fiets is nog beter. Pas als ons eigen denken aangepast wordt, en we niet meer kijken naar wat ik schijnoplossingen vind dan gaan we verder komen.




En weer kwaliteit leveren van spullen. Zo heb ik een heggenschaar die nog van mijn oma is geweest, 60 jaar oud en nog perfect. Koop ik nu een heggenschaar van Gardena, dan is deze na 5 jaar verroest en na 10 jaar niet meer bruikbaar. Dat is het echte probleem van de huidige tijdgeest van de action, ikea meubelen en andere troep. Duitse degelijkheid bestaat helaas niet meer.


Uiteindelijk komt het betoog neer op het feit dat we geen moeite meer willen doen. Pas als we moeite gaan doen, gaan we veranderen. De weg van de minste weerstand is de beste weg, maar de echte weg naar een betere wereld is die van weerstand en veranderingen. Maar we veranderen pas als de pijn hoog genoeg is.
Ik geloof niet dat daar de oplossing ligt. Het zou een oplossing kúnnen zijn, maar ik geloof niet dat mensheid die stap terug gaat doen. Ik geloof wel dat de toekomst meer gericht moet zijn op tijdelijk gebruik ipv bezit.
 
133123107_4883181561753690_4988235445129607261_o.jpg
 
Dat plaatje klopt van geen kanten. Het gaat erom dat je spullen zoveel mogelijk moet hergebruiken. Maar hier wordt meteen tussendoor gemengd dat het dan ook niet van plastic mag zijn. En dat is onzin. Plastic staat niet gelijk aan eenmalig gebruik, en plastic voorwerpen zijn vaak met minder belasting voor het milieu te produceren en te gebruiken dan hun glazen, katoenen of metalen tegenhangers.

Gebruik dus liever een stevige plastic boodschappentas of krat en een plastic broodtrommel. Het is nergens voor nodig dat een borstel vrij van plastic moet zijn. En je kom kun je prima afdekken met vershoudfolie. Mits je dat plastic netjes weggooit zodat het kan worden gerecycled of verbrand zodat we er elektriciteit en/of warmte van kunnen maken. Dat scheelt (warm) water en zeep om je doek mee schoon te maken.
 
Maar hier wordt meteen tussendoor gemengd dat het dan ook niet van plastic mag zijn. En dat is onzin. Plastic staat niet gelijk aan eenmalig gebruik, en plastic voorwerpen zijn vaak met minder belasting voor het milieu te produceren en te gebruiken dan hun glazen, katoenen of metalen tegenhangers.

Plastic wat je wast veroorzaakt mircoplastics en die komen in het milieu terecht. Hoe minder plastic je gebruikt hoe beter het is.




Mits je dat plastic netjes weggooit zodat het kan worden gerecycled of verbrand zodat we er elektriciteit en/of warmte van kunnen maken.

Plastic recyclen kan maar in een hele beperkte mate. Verbranden van plastic ongelooflijk schadelijk voor het milieu.


Gebruik dus liever een stevige plastic boodschappentas of krat en een plastic broodtrommel.

Nee gebruik natuurlijke alternatieven. Een jute tas is altijd minder schadelijk dan een plastic boodschappentas of krat.

Dat scheelt (warm) water en zeep om je doek mee schoon te maken.

Maar dat weegt niet op tegen de hitte die nodig is om plastic te maken. Elke keer dat je een stuk vershoudfolie pakt, zorg je ervoor dat er weer ergens een oven aangeslingerd wordt om je plastic te maken. Een doek in je wasmachine en hergebruiken is vele malen milieu vriendelijker.
 
Er staat alleen niet bij hoe dat dan komt en wat we er aan moeten doen. Ik weet het er het een en ander van, maar meer kennis is altijd welkom.

Hoe het komt is vrij simpel, je poetst je tanden met een plastic tandenborstel, je kleding heeft plastic, je gebruikt plastic dozen, enzovoorts. Alles wat van plastic is laat plastic los en dat komt in de natuur terecht. Hoe minder plastic we gebruiken hoe beter het is.

Dus geen brood meer kopen in plastic, maar je eigen broodzak meenemen, geen plastic verpakte groentes meer kopen, de papieren variant kiezen als je kan. Geen plastic verpakking bij de slager, maar je dozen meenemen.


En dit zijn maar een deel van de locaties. Vele lokale ondernemers juichen het toe, immers minder kosten.
 
Wel frappant dat wij als consument allerlei maatregelen moeten nemen aangaande plastic en allerlei geboden en verboden moeten volgen terwijl het produceren van plastiek en het maken van plastiek verpakkingen ongehinderd door gaat. Circulaire economie of werkverschaffing en in een cirkel elkaar bezighouden en blijven draaien?? Big business, dat wel.
 
Wel frappant dat wij als consument allerlei maatregelen moeten nemen aangaande plastic en allerlei geboden en verboden moeten volgen terwijl het produceren van plastiek en het maken van plastiek verpakkingen ongehinderd door gaat

Ook daar kan je door middel van petities invloed uitoefenen. Alles wat ik benoem, wat je kan doen is je eigen goede inzet, niet iets wat verplicht is van de overheid oid. Ik probeer alleen maar inzicht te geven hoe je je eigen plastic verbruik kan verminderen en betere alternatieven te kiezen voor het milieu.

Als ik thuis ben, heb ik tegenwoordig elke 4 weken een vuilnisbak en dan nog omdat het anders begint te stinken en verder bijna geen afval meer. Ik vind het gaaf om te zien dat ik met steeds minder afval hetzelfde kan bereiken. Dus we kunnen veel meer dan we denken en er komen steeds meer alternatieven voor plastic of miliebelastende spullen.
 
Ook daar kan je door middel van petities invloed uitoefenen. Alles wat ik benoem, wat je kan doen is je eigen goede inzet, niet iets wat verplicht is van de overheid oid. Ik probeer alleen maar inzicht te geven hoe je je eigen plastic verbruik kan verminderen en betere alternatieven te kiezen voor het milieu.

Als ik thuis ben, heb ik tegenwoordig elke 4 weken een vuilnisbak en dan nog omdat het anders begint te stinken en verder bijna geen afval meer. Ik vind het gaaf om te zien dat ik met steeds minder afval hetzelfde kan bereiken. Dus we kunnen veel meer dan we denken en er komen steeds meer alternatieven voor plastic of miliebelastende spullen.
Zo een vuilnisbak heb ik ook. Ideaal.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210103-142211_Gallery.jpg
    Screenshot_20210103-142211_Gallery.jpg
    10,1 KB · Weergaven: 2
Ook daar kan je door middel van petities invloed uitoefenen. Alles wat ik benoem, wat je kan doen is je eigen goede inzet, niet iets wat verplicht is van de overheid oid. Ik probeer alleen maar inzicht te geven hoe je je eigen plastic verbruik kan verminderen en betere alternatieven te kiezen voor het milieu.

Als ik thuis ben, heb ik tegenwoordig elke 4 weken een vuilnisbak en dan nog omdat het anders begint te stinken en verder bijna geen afval meer. Ik vind het gaaf om te zien dat ik met steeds minder afval hetzelfde kan bereiken. Dus we kunnen veel meer dan we denken en er komen steeds meer alternatieven voor plastic of miliebelastende spullen.
Dat snap in en dat doen wij thuis ook zoveel als dat kan. Mijn vraag gaat over het grotere plaatje namelijk het economische systeem en de pleisters die wij er op moeten plakken met onze maatregelen als consument. Onze invloed is miniem en bovendien wil ik eerst zien dat de grote jongens geen of weinig plastiek meer introduceren en anders beboet worden ipv allerlei bedrijven te gaan subsidiëren die de wereld circulair moeten maken. Dweilen met de kraan open is dat.
 
Hoe het komt is vrij simpel, je poetst je tanden met een plastic tandenborstel, je kleding heeft plastic, je gebruikt plastic dozen, enzovoorts. Alles wat van plastic is laat plastic los en dat komt in de natuur terecht. Hoe minder plastic we gebruiken hoe beter het is.

Dus geen brood meer kopen in plastic, maar je eigen broodzak meenemen, geen plastic verpakte groentes meer kopen, de papieren variant kiezen als je kan. Geen plastic verpakking bij de slager, maar je dozen meenemen.


En dit zijn maar een deel van de locaties. Vele lokale ondernemers juichen het toe, immers minder kosten.
Ik weet dat wel. Maar het artikel is toch karig. Alleen zeggen dat we zoveel binnenkrijgen, maar geen oorzaken of oplossingen benoemen. Matige journalistiek.
Ook daar kan je door middel van petities invloed uitoefenen. Alles wat ik benoem, wat je kan doen is je eigen goede inzet, niet iets wat verplicht is van de overheid oid. Ik probeer alleen maar inzicht te geven hoe je je eigen plastic verbruik kan verminderen en betere alternatieven te kiezen voor het milieu.

Als ik thuis ben, heb ik tegenwoordig elke 4 weken een vuilnisbak en dan nog omdat het anders begint te stinken en verder bijna geen afval meer. Ik vind het gaaf om te zien dat ik met steeds minder afval hetzelfde kan bereiken. Dus we kunnen veel meer dan we denken en er komen steeds meer alternatieven voor plastic of miliebelastende spullen.
Tja. Soms niet te vermijden. Ik vraag niet om komkommers en paprika’s in plastic. Krijg ik er gratis bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan