Natuur en milieu

Zie nog steeds niet hoe de tijd hierin de noodzaak groter maakt. Het geeft misschien aan hoe dominant de mensheid is geweest, of het is misschien schrijnend hoe snel grondstoffen opgaan, bijvoorbeeld. Maar dat heeft toch geen enkele invloed op de noodzaak om ons handelen aan te passen? Het is - wmb - een pathos argument wat geen relatie heeft met de inhoud van de discussie. Ondanks dat het wel sprekend of toongevend kan zijn.
Als je weet hoelang je bezig bent geweest om 1 kozijn te schilderen, dan heb je een schatting hoelang de andere kozijnen gaan duren.

En geeft urgentie weer als je weet dat het gaat regenen.
 
Hoeveel antibiotica zit er in het vlees, wat je koopt? Kulargument...
Ik maak me meer zorgen om eventuele ziekteverwekkers waartegen die antibiotica gebruikt worden, en de toenemende schaal waarop antibiotica resistentie tot gezondheidsrisiko's voert. Dus vindt het geen kulexperiment dat het een goede zaak zou zijn als er op deze manier van vlees maken geen antibiotica meer nodig is. (Wat echter volgens mij niet zo zeker is?) Ook bij condities om celgroei te optimaliseren in een bioreactor loop je gewoon risico"s op contaminatie. De goedkope manier voor massa productie van cellen is om gebruik te maken met een resistentiegen tegen een bepaald middel in te bouwen in je gewenste celtype, zodat je enkel celgroei van de fibroblasten (spiercellen = vlees) krijgt bijvoorbeeld. Maar geen idee hoe dat voor de sector gereguleerd zal zijn.
 
Ik vermoed dat je beeldvorming wat gekleurder is doordat je zelf de stelling "vlees is slecht voor de mens" (qua voedingstoffen en gezondheid) naar buiten draagt. ;)

Ik denk juist dat er best wel besef en bereidheid is bij een grote groep mensen, maar de smaak en structuur moet wel goed zijn om echt mensen te overtuigen volledig over te stappen (plus een realistische prijs). Verwacht dat natuurlijk/onnatuurlijk veel minder doorslaggevend is.

Het wetenschappelijk bewijs stapelt zich op... ;)
Maargoed, laat ik die discussie niet opnieuw opstarten. Ik heb de links naar artikelen gegeven in het bijbehorende topic. Dat is voor eenieder om zelf in te duiken als hij/zij daar zin in heeft. Voor mij blijft dat iig een negatief puntje van kweekvlees. Maar staar je er niet op blind. :) Al het overige zie ik als dik positief.
Als ik nog wel vlees zou willen eten, dan zou kweekvlees voor mij absoluut optie #1 zijn.


Ja, want als mensen een colaatje wegdrinken bij een zak bolognese chips, terwijl ze een sigaretje roken denken ze "prachtig al die natuurproducten" :maniac:

Als er een product is wat qua smaak en consistentie gelijk is aan "kip" dan wordt dat iets wat ik met liefde zal gebruiken.

Het 'onnatuurlijk' argument komt niet van mij. Ik zie het, dus ook hier, wel voorbij komen. Ik vraag het me dus echt af hoe daar naar gekeken wordt.
Je hebt natuurlijk volkomen gelijk dat er nogal wat onnatuurlijke troep wordt weggetikt per dag. Niet in de laatste plaats door mensen die het 'onnatuurlijk' argument gebruiken.

Dit is hoogstens voor de macramé-gietenwollensokken-uitgemergelde-lijkkleur fundamentalisten geen optie.
:ROFL:
Ik eet, drink en rook die dingen niet, maar kan me toch maar moeilijk identificeren met die omschrijving :lol:
 
Hoeveel antibiotica zit er in het vlees, wat je koopt? Kulargument...

Nee hoor.
De vraag is meer of de 'veilige waardes' worden overschreden. En of die waardes dan wel terecht als 'veilig' bestempeld worden.
Maar dat er residue in vlees zit, wat je dus binnen krijgt, is geen kul.

En het antibiotica verhaal gaat vooral over resistentie opbouw. Waar Relix al heeft aangegeven.
Ik had het ook niet enkel over wat je zelf binnenkrijgt. Bij kweekvlees geen antibiotica nodig, dus beter voor volksgezondheid, want kans op resistentie is kleiner.

Maargoed, dat was ook verder niet het punt van mijn verhaal. Dit is een discussie spin-off :p
 

Interessante ontwikkelingen op het gebied van vlees gemaakt in het lab. Ik zie het op zich best wel zitten.
Dit lijkt mij ook de toekomst, geen dierenmishandeling meer, geen (?) CO2 uitstoot, geen bacterien, chemicalien etc meer in het vlees. Grote probleem is dat kweekvlees op dit moment, totdat je het gaat koken, steriel bewaard moet worden, wat heel moeilijk is in een supermarkt, en nog moeiliker in een slagerij, laat staan thuis. Daarnaast kost kweekvlees op dit moment 55 Singapore Dollar per stukje chicken nugget. Maar dat zijn allemaal aanloopproblemen, die zullen relatief sbnel opgelost worden, neem ik aan.
 
Ja, want als mensen een colaatje wegdrinken bij een zak bolognese chips, terwijl ze een sigaretje roken denken ze "prachtig al die natuurproducten" :maniac:
Dit is hoogstens voor de macramé-gietenwollensokken-uitgemergelde-lijkkleur fundamentalisten geen optie.
Als er een product is wat qua smaak en consistentie gelijk is aan "kip" dan wordt dat iets wat ik met liefde zal gebruiken.
Gekweekte kip kun je, blijkbaar, niet van 'echte' kip onderscheiden. Het is gewoon vlees, geen vervanger van vlees.
 
Gekweekte kip kun je, blijkbaar, niet van 'echte' kip onderscheiden. Het is gewoon vlees, geen vervanger van vlees.
Volgens het artikel toch niet helemaal:

“Is it different? For sure. Our hope is through transparent communication with consumers, what this is and how it compares to conventional meat, we’re able to win. But it’s not a guarantee.”

Maar de ontwikkeling lijkt mij goed. De prijs van 35 euro per checken nugget nog niet helemaal. :grin:
 
Volgens het artikel toch niet helemaal:

“Is it different? For sure. Our hope is through transparent communication with consumers, what this is and how it compares to conventional meat, we’re able to win. But it’s not a guarantee.”

Maar de ontwikkeling lijkt mij goed. De prijs van 35 euro per checken nugget nog niet helemaal. :grin:
Had het artikel nog niet gelezen, had een 45 minuten item hierover gehoord. Nu artikel wel doorgelezen. Maar volgens mij heeft hij het in dit citaat niet zozeer over de smaak, maar meer over het idee dat mensen geen vlees gekweekt in een lab willen eten. Maar, natuurlijk zou je net zo goed kunnen beweren dat dit over de smaak gaat. Daar ging het opm de radio wel over in ieder geval.

In ieder geval liken we het wel eens te zijn, goed idee in principe, maar er moet nog wel wat werk verzet worden eer het practisch haalbaar is
 

Naast al het commentaar dat zaken beter moeten ff een berichtje om te laten zien dat er echt wel stappen gezet worden, vergeleken met bv mijn jeugd zijn rivieren een stuk schoner en is er veel meer aandacht voor allerlei zaken, denk aan biodiversiteit, (grond)waterkwaliteit en faunapassages. We zijn er absoluut nog niet, maar als je terugkijkt zie je progressie laten we dat niet vergeten!
 
De oorspronkelijke mens at voornamelijk noten, vruchten en paddestoelen. En als men eens een konijn of zo kon verschalken at men dat af en toe, met name na bosbranden. Voordat de mensen het vuur leerden beheersen, was vlees eigenlijk niet zo'n optie.

Overigens ben ik geen vegetarier/veganist. Eet bewust weinig vlees.
Heb afgelopen maand een vak gevolgd omtrent dier- en menselijke anatomie. Kan jouw punt bevestigen en inderdaad zeggen dat een groot deel van wat ik heb gezegd ontzettende bullshit was. Morfologie van ons gebit, lengte van ons verteringsstelsel, hokjesvormige dikke dark, zuurtegraad van onze maag, microbiome in de darmen. Het wijst er allemaal op dat wij geen échte carnivoren zijn maar hooguit opportunistische vleeseters. Glucosinolaten is een groep verdedigende stoffen in planten waar ik het bij mijn thesis over had. Ben uit nieuwsgierigheid verder gaan YouTuben en kwam toen terecht op de epidemiologie van glucosinolaten, iets compleet anders dan wat ik verwachtte, maar zeker net zo interessant, waardoor ik me nu ook wel begin af te vragen welke gevolgen vlees heeft voor onze gezondheid. Ik verwacht niet dat vlees (veel) schadelijke gevolgen heeft voor ons lichaam, maar laat me graag verrassen door de daadwerkelijke feiten :grin:
 
Nee hoor. Ik wil graag een duurzamere wereld zien. En dan bij voorkeur eentje waar iedereen aan meedoet, zonder dat er een paar kleine jongens braver moeten zijn dan de grote jongens. Dat is ook wat me stoorde aan dat hele Eurobonds-verhaal. Prima zo’n EU. Alleen moet het ene land er harder voor werken en mag het andere land er meer van profiteren. En als dat nou eenmalig was, prima. Zo werkt dat. Maar als de regels in het ene land haaks staan op die van het andere, heeft het niet zoveel zin allemaal. Als 3 spelers pressing spelen en de rest blijft hangen, werkt het systeem niet.

En de duurzame wereld die wij voorstaan is de juiste duurzame wereld? Ik denk juist dat in onze manier van denken heel veel flaws zitten. We proberen alles op te lossen door met moderne technieken de wereld duurzaam te maken (Tesla, zonnepanelen, Co2 tax enzovoorts). Volgens mij zijn er een paar basisprincipes die we vergeten in Europa, namelijk consuminderen, duurzame lokale producten kopen, zelf een groentetuin beginnen, jezelf verplichten niets meer uit de koelkast weg te gooien, zelf een broodzak meenemen naar de winkel voor je brood of bakjes voor het vlees en nog legio voorbeelden te vinden.

Verder pleit ik er ook voor dat alles wat ingevoerd wordt in Europa voldoet aan de uitstooteisen zoals deze in Europa gesteld worden, dus of een beker nu in Europa of Azie geproduceerd word, het moet voldoen aan dezelfde uitstooteisen. We kunnen als Europa prima eisen dat de productie van spullen voldoet aan de milieu eisen die wij stellen. Als de EU dat doet, levert dat heel snel een sneeuwbaleffect op want de processen zullen aangepast moeten worden in lage lonen landen, waardoor de uitstoot omlaag gaat en we dus niet alleen onze eigen milieudoelen halen, maar ook andere landen dwingen de producten die wij kopen te produceren volgens onze milieu eisen.
 
En de duurzame wereld die wij voorstaan is de juiste duurzame wereld? Ik denk juist dat in onze manier van denken heel veel flaws zitten. We proberen alles op te lossen door met moderne technieken de wereld duurzaam te maken (Tesla, zonnepanelen, Co2 tax enzovoorts). Volgens mij zijn er een paar basisprincipes die we vergeten in Europa, namelijk consuminderen, duurzame lokale producten kopen, zelf een groentetuin beginnen, jezelf verplichten niets meer uit de koelkast weg te gooien, zelf een broodzak meenemen naar de winkel voor je brood of bakjes voor het vlees en nog legio voorbeelden te vinden.

Verder pleit ik er ook voor dat alles wat ingevoerd wordt in Europa voldoet aan de uitstooteisen zoals deze in Europa gesteld worden, dus of een beker nu in Europa of Azie geproduceerd word, het moet voldoen aan dezelfde uitstooteisen. We kunnen als Europa prima eisen dat de productie van spullen voldoet aan de milieu eisen die wij stellen. Als de EU dat doet, levert dat heel snel een sneeuwbaleffect op want de processen zullen aangepast moeten worden in lage lonen landen, waardoor de uitstoot omlaag gaat en we dus niet alleen onze eigen milieudoelen halen, maar ook andere landen dwingen de producten die wij kopen te produceren volgens onze milieu eisen.

Ik heb soms ook het idee dat de duurzame doelen wij ons stellen en de manieren waarop we die bereiken ook maar een wassen neus is, inderdaad. We kunnen er allerlei techs tegen aan gooien, uiteindelijk komt het er op neer dat we met heel veel zijn en we gewoon een stapje moeten minderen.
 
En de duurzame wereld die wij voorstaan is de juiste duurzame wereld? Ik denk juist dat in onze manier van denken heel veel flaws zitten. We proberen alles op te lossen door met moderne technieken de wereld duurzaam te maken (Tesla, zonnepanelen, Co2 tax enzovoorts). Volgens mij zijn er een paar basisprincipes die we vergeten in Europa, namelijk consuminderen, duurzame lokale producten kopen, zelf een groentetuin beginnen, jezelf verplichten niets meer uit de koelkast weg te gooien, zelf een broodzak meenemen naar de winkel voor je brood of bakjes voor het vlees en nog legio voorbeelden te vinden.

Verder pleit ik er ook voor dat alles wat ingevoerd wordt in Europa voldoet aan de uitstooteisen zoals deze in Europa gesteld worden, dus of een beker nu in Europa of Azie geproduceerd word, het moet voldoen aan dezelfde uitstooteisen. We kunnen als Europa prima eisen dat de productie van spullen voldoet aan de milieu eisen die wij stellen. Als de EU dat doet, levert dat heel snel een sneeuwbaleffect op want de processen zullen aangepast moeten worden in lage lonen landen, waardoor de uitstoot omlaag gaat en we dus niet alleen onze eigen milieudoelen halen, maar ook andere landen dwingen de producten die wij kopen te produceren volgens onze milieu eisen.
Helemaal eens. Precies wat ik bedoel. Onze mindset moet anders. Technologie icm ecologie en biologie.
 
Ik heb soms ook het idee dat de duurzame doelen wij ons stellen en de manieren waarop we die bereiken ook maar een wassen neus is, inderdaad. We kunnen er allerlei techs tegen aan gooien, uiteindelijk komt het er op neer dat we met heel veel zijn en we gewoon een stapje moeten minderen.
Minderen lijkt me prima. Maar beter en duurzamer organiseren ook. Een nieuwe infrastructuur. Soms heb ik ineens hele goede concrete ideeën. Nu even niet. ;)
 
Technologie icm ecologie en biologie.

Ik denk juist dat we ook met veel minder technologie veel verder komen. Geen electrische heggenschaar, maar een een ouderwetse manuele heggenschaar. Uiteindelijk is het helemaal niet meer gebruiken stroom nog altijd beter dan 'groene stroom' opwekken, want er komt afval van. We moeten kritisch kijken waar technologie een voordeel biedt tov het met de hand doen van werk, en tijd moet een kleine marge innemen in het geheel.
 
Ik denk juist dat we ook met veel minder technologie veel verder komen. Geen electrische heggenschaar, maar een een ouderwetse manuele heggenschaar. Uiteindelijk is het helemaal niet meer gebruiken stroom nog altijd beter dan 'groene stroom' opwekken, want er komt afval van. We moeten kritisch kijken waar technologie een voordeel biedt tov het met de hand doen van werk, en tijd moet een kleine marge innemen in het geheel.
Klinkt zowel romantisch als nostalgisch, maar ik denk ook utopisch. Ik geloof veel meer in het minderen van bezit, maar wel dat het er (zo groen mogelijk) is en dat je er gebruik van kunt maken. Zoals ze al op kleine schaal met brommertjes en auto’s doen. Zo kan ook een hele straat prima met 1 of 2 tuinsets werken. En misschien is zelfs dat al te utopisch.
Maar globaal wat biologischer omgaan met voeding zou al een hele grote stap zijn. Globaal iets duurzamer omgaan met de industrie ook. Met infrastructuur en verkeer ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan