Mohamed Ihattaren (M)

Na een half jaar relatie jezelf verloven terwijl je 17 bent, met iemand die zijn werkgevers niet eens trouw kan beloven. Dan heb je wel hele goede hoop hoor :maniac:
 
Ik weet niet of het zoveel met de volgroeiing van het brein te maken heeft, om eerlijk te zijn. Bovendien zijn dit soort cijfers een statestiek, en dus niet/nauwelijks toepasbaar op het individu. Ik zou vooral kijken naar je kinderen zelf, en hoe ze in hun eventuele relatie staan. En wat voor persoon de nieuwe aanwinst is. Lijkt mij een stuk belangrijker dat leeftijd.


Is het misschien mogelijk dat je vooral het oude beeld daarvan hebt? Ik zit zelf in een redelijk gelovige omgeving (als in, een gedeelte van mijn omgeving is zeker gelovig) en zie daarin dus ook verschillende keuzes langskomen. Maar het aloude 'ik moet trouwen anders mag ik niet samenwonen/het huwelijk consumeren' zie ik steeds minder. Mensen trouwen nog steeds redelijk vroeg - vergeleken met de gemiddelde trouwleeftijd - maar hebben vaak al samengewoond daarvoor. Ik ook bijvoorbeeld, ik trouwde op mijn 24e, maar woonde daarvoor ook al samen. Onze reden om te trouwen had overigens weldegelijk ook een gelovig aspect, maar we wilden ook gewoon een groot feest geven met alle dierbaren om ons heen. Ik zie nu ook bij sommige van mijn niet-gelovige vrienden dat ze eigenlijk spijt hebben dat ze nog niet getrouwt zijn. Eerst zetten ze zich ertegen af, onder het mom van "Ouderwets, de kerk heeft toch geen waarde, etc". Maar nu hebben ze gewoon een feest overgeslagen, en een potentiele memorabele dag gemist. Natuurlijk kun je altijd nog trouwen - en wellicht gaat een deel dat nog doen - toch heb ik het idee dat ze zelf voelen dat ze 'het momentum gemist' hebben, zeg maar.

Verder ken ik ook zeker mensen die binnen 5 jaar alweer gescheiden zijn, en zie ik ook dat 'te vroeg trouwen' absoluut bestaat. Maar ik zie daarin niet een vreselijk groot verschil in tussen '5 jaar getrouwt zijn' en '5 jaar samenwonen', want in beide gevallen is het een vervelende gebeurtenis die diep effect kan hebben. Dan hoop ik altijd maar dat er nog geen kinderen waren, want daar zit uiteindelijk de grootste pijn.

Terug naar Mo: Het interesseert me eigenlijk niet zoveel. Misschien is hij alleen verloofd, zonder dat er een concrete trouwdatum vaststaat. Dat hij daarmee de serieusheid van hun relatie wil kenmerken, maar pas over een paar jaar trouwt. Hij zou niet de eerste zijn die dat doet. Meteen invullen dat het wel met geloof te maken zal hebben, vind ik eigenlijk ook weer een beetje kortzichtig - waarmee ik niet wil zeggen dat jij dat nu sowieso doet.
Het volgroeien van je brein heeft er denk ik wel mee te maken, maar om het anders te brengen: op je 17de ben je denk ik nog niet klaar met je plek te vinden in je leven. Je bent nog aan het zoeken naar het werk wat je gaat doen, je bent nog aan het zoeken hoe je over zaken denkt. Ik was op die leeftijd nog niet "gesetteld" in mijn leven. Ik ging toen nog naar school en was nog niet bezig met politiek oftewel een wereldbeeld te vormen. Nu verander ik nog steeds, maar de grote wijzigingen zijn er wel uit.

Misschien zeg ik hier wel dat ik op die leeftijd nog niet klaar was. Een voetballer en een influencer hebben natuurlijk wel een heel ander leven en dus levenservaring als ik.

Mijn reactie over het geloof was meer over de post van IPF. Ik quote ~ Bij mijn weten komt hij uit een gelovig gezin en wellicht dat ze het niet zomaar accepteren dat je eerst 12 jaar gaat samenwonen voordat je er achter komt dat je elkaar toch geen ja woord gaat geven. ~ Dat impliceert dat samenwonen zonder getrouwd te zijn niet geaccepteerd wordt volgens het geloof. Ik ben het verder met je eens dat trouwen en/ of geloof verder weinig invloed heeft op de relatie. Ik denk leeftijd wel, maar dat komt meer door de levensfase dan de leeftijd zelf. Iemand die op zijn 16de gaat werken is veel meer gesetteld in zijn leven op zijn 18de dan iemand die gaat studeren en nog elke week gaat stappen.
 
Het volgroeien van je brein heeft er denk ik wel mee te maken, maar om het anders te brengen: op je 17de ben je denk ik nog niet klaar met je plek te vinden in je leven. Je bent nog aan het zoeken naar het werk wat je gaat doen, je bent nog aan het zoeken hoe je over zaken denkt. Ik was op die leeftijd nog niet "gesetteld" in mijn leven. Ik ging toen nog naar school en was nog niet bezig met politiek oftewel een wereldbeeld te vormen. Nu verander ik nog steeds, maar de grote wijzigingen zijn er wel uit.
Dat snap ik, maar ik zou het ook niet uitsluiten dat er toch nog grote veranderingen in gaan komen. Het grote gevaar van het 'moderne huwelijk' is imo dat mensen denk dat je al gearriveerd bent, terwijl je individueel altijd zult veranderen. Ik hoop het meer in te richten volgens het hele 'love is a verb' principe, waarin je nooit getrouwt bent met de persoon op wie je verliefd geworden bent, maar met de geëvolueerde versie daarvan. Een dierbare verliezen, invalide worden of een exotische toekomstdroom krijgen, er zijn zoveel factoren die een mens kunnen veranderen.

Maar het is ontegenzeggelijk waar dat je in je jonge jaren 16 - 21 (?) veel meer veranderingen ondergaat en je eigen plek moet vinden. Ik zie alleen het grote verschil tussen samenwonen, serieuze lange relatie en verloofd zijn in de praktijk niet heel erg.
Misschien zeg ik hier wel dat ik op die leeftijd nog niet klaar was. Een voetballer en een influencer hebben natuurlijk wel een heel ander leven en dus levenservaring als ik.

Mijn reactie over het geloof was meer over de post van IPF. Ik quote ~ Bij mijn weten komt hij uit een gelovig gezin en wellicht dat ze het niet zomaar accepteren dat je eerst 12 jaar gaat samenwonen voordat je er achter komt dat je elkaar toch geen ja woord gaat geven. ~ Dat impliceert dat samenwonen zonder getrouwd te zijn niet geaccepteerd wordt volgens het geloof. Ik ben het verder met je eens dat trouwen en/ of geloof verder weinig invloed heeft op de relatie. Ik denk leeftijd wel, maar dat komt meer door de levensfase dan de leeftijd zelf. Iemand die op zijn 16de gaat werken is veel meer gesetteld in zijn leven op zijn 18de dan iemand die gaat studeren en nog elke week gaat stappen.
Kan ook zijn dat ik 'het geloof' wat ander interpreteer. Er zijn werelden verschil tussen conservatief, vrijzinnig, recht in de leer, liberaal etc. Er zijn natuurlijk nog steeds groeperingen voor wie het geldt dat samenwonen zonder trouw belofte ongehoord is. Maar voor het grootste gedeelte geldt dat niet, in mijn beleving. Gevalletje generalisatie dus, wmb.

Verder ook compleet eens met het effect wat je levensloop op je heeft. Ik heb zelf (langer dan noodzakelijk) gestudeerd na 6 jaar VWO en ben pas 2 jaar aan het werk. Vroegere klasgenoten hebben 4 jaar MAVO gedaan, een kappers of andere beroepsopleiding nominaal gedaan en waren allang toe aan een huis kopen en werken toen ik nog het aanknopje van de wasmachine moest vinden.
 
Is het nu al nieuws dat hij verloofd is?:unsure:

Dat Albert Verlinde en co dit nieuws vinden ok.. bij gebrek aan echt nieuws. Whats next? Mo koopt een huis? Of Mo rijdt op de A15?
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Zal wel fake zijn. Volgens mij mag dit niet eens.

Officieel niet nee, trouwen is 18 jaar en 1 dag minimaal dacht ik. Maar hij zegt ook zelf 'gaat trouwen' en laat de verlogingsring zien, en beide hebben het op hun insta dus het is geen fake bericht alleen mensen zien ring en denken meteen trouwen.
 
Zal wel fake zijn. Volgens mij mag dit niet eens.
  • Verbod kindhuwelijk onder 18 jaar​

    Beide partners moeten minimaal 18 jaar zijn om in Nederland te kunnen trouwen. Is een huwelijk in het buitenland gesloten tussen minderjarige partners? Dan wordt dit gezien als een kindhuwelijk. Het huwelijk wordt in Nederland pas erkend als beide partners minimaal 18 jaar zijn.
Bron Rijksoverheid.nl

Yasmine Driouech is geboren op 12 september 2004. Ze is vandaag dus 2 hele weken 18 jaar oud.
Dus dan mag ze trouwen in Nederland.
 
Maar ik zie daarin niet een vreselijk groot verschil in tussen '5 jaar getrouwt zijn' en '5 jaar samenwonen', want in beide gevallen is het een vervelende gebeurtenis die diep effect kan hebben. Dan hoop ik altijd maar dat er nog geen kinderen waren, want daar zit uiteindelijk de grootste pijn.
Dat laatste is m.i. ook de grootste beslissing. Daar moet je in ieder geval het gevoel hebben dat je er allebei maar ook samen klaar voor bent. Die beslissing is niet terug te draaien. Een veel grotere beslissing dan samenwonen of trouwen.
 
  • Verbod kindhuwelijk onder 18 jaar​

    Beide partners moeten minimaal 18 jaar zijn om in Nederland te kunnen trouwen. Is een huwelijk in het buitenland gesloten tussen minderjarige partners? Dan wordt dit gezien als een kindhuwelijk. Het huwelijk wordt in Nederland pas erkend als beide partners minimaal 18 jaar zijn.
Bron Rijksoverheid.nl

Yasmine Driouech is geboren op 12 september 2004. Ze is vandaag dus 2 hele weken 18 jaar oud.
Dus dan mag ze trouwen in Nederland.
Hoho, Yasmine Ihatarren he!
 
Yasmine Driouech is geboren op 12 september 2004. Ze is vandaag dus 2 hele weken 18 jaar oud.
Dus dan mag ze trouwen in Nederland.

Lekker bezig Mo, ziet nieuw en vers klein gaatje en knalt hem er hard in, de VAR kan er niks aan doen ook want is allemaal legaal..
Mo & een vrijetrap in fifa, voor viespeuken anders gaan denken..
 
Het is vrij gangbaar in het voetbalmilieu om op jonge leeftijd te trouwen en ook kinderen te krijgen. Dat heeft niet per sé iets te maken met zijn Marokkaanse achtergrond of zijn geloof. Dat is ergens ook logisch. Normale stervelingen zoals wij studeren en moeten een paar jaar werken om ons een gezinsleven financieel te veroorloven. Voor voetballers is dat juist fijn, omdat een gezin ze stabiliteit geeft en het houdt ze over het algemeen uit het nachtleven wat op den duur niet goed is voor hun carrière. Robin van Persie al getrouwd op zijn 21e. En by the way nog steeds met dezelfde vrouw. Arias ook al op zijn 21e getrouwd. Neymar had op zijn 19e al zijn eerste kind. En zo kan ik wel even doorgaan met voorbeelden.

Dan kun je zeggen: voetballers zijn altijd een beetje afwijkend. Maar op dit vlak zijn zij juist veel minder afwijkend ten opzichte van alle mensen vanaf het begin van de mensheid tot zo'n 50 a 60 jaar geleden. Voor de ouderen onder ons. Vraag eens je ouders of grootouders op welke leeftijd zij trouwden.

Dan over op jonge leeftijd trouwen vs langdurig samenwonen en wat vaker een duurzamere relatie oplevert. Het huwelijk is juist bedoeld om een relatie extra te bestendigen. Als je elkaar net leert kennen en de vlinders gieren nog in je buik van de verliefdheid, dan is een relatie allemaal nog leuk. Maar de waarheid is dat een relatie nooit een leven lang rozengeur en maneschijn is. En een huwelijk is een soort pact van wanneer de 'shit hits the vain' dat je dan nog stevig aan elkaar vasthoudt.
 

Nu is er geen twijfel meer of er een auto van Mootje is afgefikt. Trouwen met het meisje waardoor je bedreigd werd door criminelen. Lekker bezig pik!
 
Het is vrij gangbaar in het voetbalmilieu om op jonge leeftijd te trouwen en ook kinderen te krijgen. Dat heeft niet per sé iets te maken met zijn Marokkaanse achtergrond of zijn geloof. Dat is ergens ook logisch. Normale stervelingen zoals wij studeren en moeten een paar jaar werken om ons een gezinsleven financieel te veroorloven. Voor voetballers is dat juist fijn, omdat een gezin ze stabiliteit geeft en het houdt ze over het algemeen uit het nachtleven wat op den duur niet goed is voor hun carrière. Robin van Persie al getrouwd op zijn 21e. En by the way nog steeds met dezelfde vrouw. Arias ook al op zijn 21e getrouwd. Neymar had op zijn 19e al zijn eerste kind. En zo kan ik wel even doorgaan met voorbeelden.

Dan kun je zeggen: voetballers zijn altijd een beetje afwijkend. Maar op dit vlak zijn zij juist veel minder afwijkend ten opzichte van alle mensen vanaf het begin van de mensheid tot zo'n 50 a 60 jaar geleden. Voor de ouderen onder ons. Vraag eens je ouders of grootouders op welke leeftijd zij trouwden.

Dan over op jonge leeftijd trouwen vs langdurig samenwonen en wat vaker een duurzamere relatie oplevert. Het huwelijk is juist bedoeld om een relatie extra te bestendigen. Als je elkaar net leert kennen en de vlinders gieren nog in je buik van de verliefdheid, dan is een relatie allemaal nog leuk. Maar de waarheid is dat een relatie nooit een leven lang rozengeur en maneschijn is. En een huwelijk is een soort pact van wanneer de 'shit hits the vain' dat je dan nog stevig aan elkaar vasthoudt.
Ja, (top)voetballers slaan gewoon een hele levensfase over: dat heet het opbouwen van een duurzame carriere en genoeg geld sparen/financiele middelen vergaren om een gezin op te kunnen bouwen in een stabiele omgeving (woning, auto, geld voor onderhoud ouders en kinderen etc.). Die gaan meteen zoveel verdienen dat je al die zaken meteen aan kunt schaffen/kunt veroorloven en vanaf dan kun je los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan