Mohamed Ihattaren (M)

Ik vind het wel een beetje een sneu beeld, blijkbaar tijdens het autorijden met je mobiel inzoomen op je autoradio waar je met Spotify "Fack die haters" aan het afspelen bent. En met Instagram hebben de nieuwssites je zo gevonden

Ik denk eerlijk gezegd dat zijn moeder er ook niet zo blij mee is.
't Is een beetje wat Memphis ook doet, hè? Steeds suggereren dat er allerlei mensen op een bepaalde manier tegen je zijn. Beetje de gangsta uithangen, terwijl je gewoon een succesvolle voetballer bent. Geforceerd een identiteit zoeken - heel puberaal. Ik verbind het altijd met trauma, eerlijk gezegd.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat zijn moeder er ook niet zo blij mee is.
't Is een beetje wat Memphis ook doet, hè? Steeds suggereren dat er allerlei mensen op een bepaalde manier tegen je zijn. Beetje de gangsta uithangen, terwijl je gewoon een succesvolle voetballer bent. Geforceerd een identiteit zoeken - heel puberaal. Ik verbind het altijd met trauma, eerlijk gezegd.
In mijn ogen ben je dan gewoon te licht voor de top. Bij de top hoort nou eenmaal kritiek en dat iedereen een mening over je heeft. En dat je ondanks al die randzaken je keurig blijft gedragen en in het weekend laat zien waarom je ook alweer zoveel geld waard bent.
 
Zullen we het vanaf nu racisme gaan noemen ipv gunfactor?

Nou, dat Frenkie 80 miljoen (was het uiteindelijk toch?) oplevert op zo'n jonge leeftijd heeft denk ik mede te maken met hoe hij zich kan presenteren - nette, beschaafde jongen, fijne ouders, goede jeugd. Veel van die migrantenkids hebben die luxe niet. Gebroken gezinnen, sociaal zwakke posities, veel trauma's van ouders etc van migratie en racisme...
Ik zou als clubeigenaar óók liever mijn geld investeren in een Frenkie of De Ligt. Het voelt veiliger.
 
In mijn ogen ben je dan gewoon te licht voor de top. Bij de top hoort nou eenmaal kritiek en dat iedereen een mening over je heeft. En dat je ondanks al die randzaken je keurig blijft gedragen en in het weekend laat zien waarom je ook alweer zoveel geld waard bent.

Jawel, dat ben ik met je eens. Daar wordt je op afgerekend. Maar de uitgangsposities zijn gewoon anders. Het maakt gewoon heel erg veel uit of je uit een veilig nest komt, als jongen die mensen ook herkennen als net en beschaafd (type-Frenkie) of uit een veel onveiligere situatie, waarin je niet de kans krijgt om een autonome positie of identiteit te ontwikkelen, en er meteen vooroordelen over je zijn. (Of, bij Mo, waar je vader plots overlijdt). Iedereen weet dit, en blijkt steeds weer uit duizenden psychologische studies. Dat wordt echt niet opeens anders omdat je in de top zit - sterker nog, bepaalde verleidingen worden alleen maar sterker.
 
Memphis had een beetje een probleemjeugd. Wat betreft Maher, Afellay, Aissati, Ihatarren, Labyad en Bakkali kan ik me niet herinneren dat ze een veel slechtere jeugd hebben gehad dan bijvoorbeeld een Wesley Sneijder.
 
En ja, het is algemeen bekend dat je ‘nurture’ minstens zo belangrijk is als ‘nature’. Maar uiteindelijk is topsport gewoon survival of the fittest. Wat wou je eraan doen? Iedereen die zijn vader verliest krijgt 5 meter voorsprong?
 
Toch vraag ik me af als je hier 20 miljoen voor krijgt en een mooi doorkooppercentage of het echt zo slecht is.

Nou, stop maar met het je afvragen, want ja, dat is echt zo slecht.

Ik verbaas me echt hoe luchtig mensen hier doen over een eventueel vertrek van Mo. Heb je eindelijk weer eens een megatalent uit de eigen opleiding, iemand met echt talent waar je als voetbalfan van kan genieten, en iemand die PSV enorm veel geld op kan leveren, moet ie maar in het keurslijf van een passant of oprotten voor een fooi. Echt bizar m.i.
 
Nou, stop maar met het je afvragen, want ja, dat is echt zo slecht.

Ik verbaas me echt hoe luchtig mensen hier doen over een eventueel vertrek van Mo. Heb je eindelijk weer eens een megatalent uit de eigen opleiding, iemand met echt talent waar je als voetbalfan van kan genieten, en iemand die PSV enorm veel geld op kan leveren, moet ie maar in het keurslijf van een passant of oprotten voor een fooi. Echt bizar m.i.
Er wordt ook wel heel makkelijk vanuit gegaan dat Mo niet in de plannen van Schmidt voorkomt. Ik zie het zo gebeuren dat Mo zijn ritme weer oppakt en ook in dit systeem de pannen van het dak speelt. En dan straks voor 50 miljoen de deur uit
 
Het is zo jammer dat talent nog steeds wordt gezien als de doorslaggevende factor om de top te halen. Er komt veel meer bij kijken. Hoe je met je lijf omgaat ( te dik?) of je niet te vaak geblesseerd bent, of je het laat zien op het moment suprème (faalangst?) of je tegen kritiek kunt (druk van buitenaf en media) en of je mentaal sterk genoeg bent (de top vraagt veel van je) . Soms kan stom
toeval of domme pech je zelfs maken of breken. Als al deze zaken, en wellicht vergeet ik er nog een paar, meezitten heb je kans dat je de top bereikt. Alleen talent is slechts een onderdeel. Wel het leukste onderdeel. Niet per definitie het belangrijkste.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat zijn moeder er ook niet zo blij mee is.
't Is een beetje wat Memphis ook doet, hè? Steeds suggereren dat er allerlei mensen op een bepaalde manier tegen je zijn. Beetje de gangsta uithangen, terwijl je gewoon een succesvolle voetballer bent. Geforceerd een identiteit zoeken - heel puberaal. Ik verbind het altijd met trauma, eerlijk gezegd.
Het heeft wel iets weg van het verhaal van Memphis ja. Ik vind het heel erg knap hoe hij zich destijds heeft ontwikkeld bij PSV, topscoorder van de Eredivisie op zo een jonge leeftijd en dat na een moeilijke jeugd, daar heb ik veel bewondering voor.

Mo is nog zo jong, ik hoop voor hem dat hij zich beter gaat voelen.
Op voetballend gebied zou ik toch een andere speler ook minuten geven als Mo niet goed draait. Dat is vervelend voor Mo en voor ons, maar PSV heeft de punten hard nodig.
 
Het heeft wel iets weg van het verhaal van Memphis ja. Ik vind het heel erg knap hoe hij zich destijds heeft ontwikkeld bij PSV, topscoorder van de Eredivisie op zo een jonge leeftijd en dat na een moeilijke jeugd, daar heb ik veel bewondering voor.

Mo is nog zo jong, ik hoop voor hem dat hij zich beter gaat voelen.
Op voetballend gebied zou ik toch een andere speler ook minuten geven als Mo niet goed draait. Dat is vervelend voor Mo en voor ons, maar PSV heeft de punten hard nodig.

Da's heel helder. Achter de schermen kun je je best doen om zo'n jongen te helpen, in zoverre mogelijk. Maar op het veld moet er een topsportmentaliteit zijn. Alleen de besten (en meest fitten) kunnen spelen.
 
Nou, stop maar met het je afvragen, want ja, dat is echt zo slecht.

Ik verbaas me echt hoe luchtig mensen hier doen over een eventueel vertrek van Mo. Heb je eindelijk weer eens een megatalent uit de eigen opleiding, iemand met echt talent waar je als voetbalfan van kan genieten, en iemand die PSV enorm veel geld op kan leveren, moet ie maar in het keurslijf van een passant of oprotten voor een fooi. Echt bizar m.i.

Ik vind: je moet consequent zijn. PSV kiest nu voor de lijn-Schmidt. Het is heel helder wat die lijn inhoudt, al vanaf de eerste gesprekken met hem. Het is een coach met een duidelijke visie, die zijn teams in een bepaald systeem laat spelen. Dan moet je hem ook de ruimte geven om dat te kunnen doen. Ik heb al het bange vermoeden dat opstellen van Bruma een concessie was naar het bestuur - kijken of er nog een transferwaarde uit te persen valt. Niet doen, zou ik zeggen. Hou vast aan de lijn, en slik nu je verliezen. Succes genereert uiteindelijk veel meer inkomsten. Ik zeg niet dat deze lijn een garantie is voor succes. Je krijgt in topsport geen garanties, en het is een gegeven dat onze grootste concurrent om de titel met een veel ruimer budget werkt. Maar schipperen is wél een garantie dat het niet gaat werken - niet met deze trainer.
Het is duidelijk dat Mo in dit systeem in een andere rol moet spelen - laten we kijken of hij dat oppakt, misschien gaat dat prima,. maar ga nu geen concessies doen aan de lijn die je inzet.
 
Ik vind: je moet consequent zijn. PSV kiest nu voor de lijn-Schmidt. Het is heel helder wat die lijn inhoudt, al vanaf de eerste gesprekken met hem. Het is een coach met een duidelijke visie, die zijn teams in een bepaald systeem laat spelen. Dan moet je hem ook de ruimte geven om dat te kunnen doen. Ik heb al het bange vermoeden dat opstellen van Bruma een concessie was naar het bestuur - kijken of er nog een transferwaarde uit te persen valt. Niet doen, zou ik zeggen. Hou vast aan de lijn, en slik nu je verliezen. Succes genereert uiteindelijk veel meer inkomsten. Ik zeg niet dat deze lijn een garantie is voor succes. Je krijgt in topsport geen garanties, en het is een gegeven dat onze grootste concurrent om de titel met een veel ruimer budget werkt. Maar schipperen is wél een garantie dat het niet gaat werken - niet met deze trainer.
Het is duidelijk dat Mo in dit systeem in een andere rol moet spelen - laten we kijken of hij dat oppakt, misschien gaat dat prima,. maar ga nu geen concessies doen aan de lijn die je inzet.

Hij kan prima in dit systeem. Mijn punt is dat het duidelijk is dat deze aanpak het verkeerde effect heeft op Mo. En wat mij betreft mag, nee moet, je dan op zoek naar een andere manier om hem te prikkelen, ipv hem dan maar bij het grofvuil te zetten zoals velen hier, en hem dan maar voor een fooi van 20 miljoen te verkopen. Dat vind ik niet alleen doodzonde, maar ook je eigen ruiten ingooien als PSV zijnde. Zulk talent komt eens in een generatie voor, dat moet je koesteren, en mag je best wel een andere behandeling geven dan de Sadilek's van deze wereld m.i. De onverschillige aanhaken of afhaken houding spiegelt hij nu alleen maar terug. Memphis kreeg ook een speciale coach die hem op de rails hield; waarom niet nu ook bij Mo?
 
Hij kan prima in dit systeem. Mijn punt is dat het duidelijk is dat deze aanpak het verkeerde effect heeft op Mo. En wat mij betreft mag, nee moet, je dan op zoek naar een andere manier om hem te prikkelen, ipv hem dan maar bij het grofvuil te zetten zoals velen hier, en hem dan maar voor een fooi van 20 miljoen te verkopen. Dat vind ik niet alleen doodzonde, maar ook je eigen ruiten ingooien als PSV zijnde. Zulk talent komt eens in een generatie voor, dat moet je koesteren, en mag je best wel een andere behandeling geven dan de Sadilek's van deze wereld m.i. De onverschillige aanhaken of afhaken houding spiegelt hij nu alleen maar terug. Memphis kreeg ook een speciale coach die hem op de rails hield; waarom niet nu ook bij Mo?
We moeten Mo ook niet opgeven.
Maar Memphis was altijd topfit en Mo zou er verloren en te dik bij lopen.
 
Hij kan prima in dit systeem. Mijn punt is dat het duidelijk is dat deze aanpak het verkeerde effect heeft op Mo. En wat mij betreft mag, nee moet, je dan op zoek naar een andere manier om hem te prikkelen, ipv hem dan maar bij het grofvuil te zetten zoals velen hier, en hem dan maar voor een fooi van 20 miljoen te verkopen. Dat vind ik niet alleen doodzonde, maar ook je eigen ruiten ingooien als PSV zijnde. Zulk talent komt eens in een generatie voor, dat moet je koesteren, en mag je best wel een andere behandeling geven dan de Sadilek's van deze wereld m.i. De onverschillige aanhaken of afhaken houding spiegelt hij nu alleen maar terug. Memphis kreeg ook een speciale coach die hem op de rails hield; waarom niet nu ook bij Mo?

Het lijkt mij heel duidelijk waarom Mo niet speelde - ik snap eigenlijk daarom ook niet waarom hij wél speelde tegen Heracles. Het gaat er niet alleen om dat hij niet in vorm is. Hij is gewoon niet fit - wat valt er verder over te zeggen.
Maar da's de keuze op het veld. Daarnaast moet je natuurlijk met zo'n jongen in de weer, helemaal eens. Een coach lijkt mij geen slecht idee, een therapeut overigens ook niet. Dat laatste is overigens beslist niet denigrerend bedoeld - we lopen allemaal wel eens vast in het leven, en al helemaal als geliefden overlijden. Er heerst in het voetbal vaak nog zo'n machocultuurtje dat je niet moet jammeren, maar gewoon doorgaan. Zo zit een mens niet in elkaar. PSV mag daarin best faciliterend zijn (misschien is de club dat ook wel, weet ik niet).
 
Hij heeft vorig jaar veelvuldig laten zien waar hij toe in staat is, vind ik. Dat hij een megatalent is, is in mijn ogen wel duidelijk. Nee, ik zou 20 echt ridicuul vinden.
Idd. Ajax vroeg en kreeg 13 miljoen voor een mislukte verdediger als Wöber, verkopen ze nu een niet-onbetwist talent als Dest, een rechtsback nota bene, voor 20+5 miljoen en wij moeten maar tevreden zijn met 20 miljoen voor een aanvallende middenvelder die in top15 grote Europese talenten staat...
 
Nou, stop maar met het je afvragen, want ja, dat is echt zo slecht.

Ik verbaas me echt hoe luchtig mensen hier doen over een eventueel vertrek van Mo. Heb je eindelijk weer eens een megatalent uit de eigen opleiding, iemand met echt talent waar je als voetbalfan van kan genieten, en iemand die PSV enorm veel geld op kan leveren, moet ie maar in het keurslijf van een passant of oprotten voor een fooi. Echt bizar m.i.
Als eerste hoop ik gewoon dat Mo de pannen van het dak speelt. Laat ik dat voorop stellen.

Maar waar ik een beetje bang voor ben is dat hij eindigde zoals Labyad en Bakkali. Namelijk veel talent en goeie techniek maar door de instelling komen ze uiteindelijk nergens echt terecht en zijn het niet per se toevoegingen aan je elftal. Zo is een Mauro bijvoorbeeld iemand dat wanneer die slecht speelt wel iets toegevoegd door middel van hard werken.

Ik doe er ook niet luchtig over. Maar als ik moet kiezen dan zou ik PSV altijd boven Mo verkiezen. Ik stel ook niet voor om hem voor een fooi te laten vertrekken. 20 miljoen is wat weinig maar is toch een groot bedrag. Als hij een heel seizoen speelt zoals hij momenteel speelt dan zal hij meer toch niet opbrengen. In potentie kan hij wel de 50 miljoen opleveren maar dat is ook altijd maar 'als'.

Verder vond ik hem vorig jaar heel veel talent tonen. Maar ondanks dat vind ik hem absoluut nog niet bepalend zoals een Malen dat is. Wat ergens begrijpelijk is aangezien hij ook een stuk jonger is. Als hij niet kan omgaan met een rol als wisselspeler, wat gezien de leeftijd en huidige vorm, absoluut niet erg is. Dan zou ik er niet van wakker liggen als we nu een mooi bedrag verdienen waarmee we ons elftal direct versterken.

In tegenstelling tot andere vind ik dat Schmidt hem keurig behandeld. Hij speelt gewoon de meeste wedstrijden. Dat hij een keer spits moet spelen vind ik absoluut niet erg. Gezien dit gewoon noodzaak was (Romero geblesseerd, Malen geen risico en Zahavi niet speelgerechtig). Om eerlijk te zijn had hij deze rol gewoon prima moeten kunnen invullen. Ten slotte wil hij in de as spelen met de punt naar voren. Het is niet dat Schmidt hem linksback opstelde. Een rol die concurrent Mauro overgins zonder zeuren goed oppakte.

Ik kan zeker genieten van een fitte Mo en geloof dat hij zijn kans nog kan pakken dit seizoen onder Schmidt. Maar vind Mo ook weer niet de heilige graal. Dat vind ik namelijk dat hij nog niet bewezen heeft.
 
Nou, stop maar met het je afvragen, want ja, dat is echt zo slecht.

Ik verbaas me echt hoe luchtig mensen hier doen over een eventueel vertrek van Mo. Heb je eindelijk weer eens een megatalent uit de eigen opleiding, iemand met echt talent waar je als voetbalfan van kan genieten, en iemand die PSV enorm veel geld op kan leveren, moet ie maar in het keurslijf van een passant of oprotten voor een fooi. Echt bizar m.i.

Inderdaad. Ik begin af te haken. :sad: Betaald voetbal. :sick:
 
Nou, dat Frenkie 80 miljoen (was het uiteindelijk toch?) oplevert op zo'n jonge leeftijd heeft denk ik mede te maken met hoe hij zich kan presenteren - nette, beschaafde jongen, fijne ouders, goede jeugd. Veel van die migrantenkids hebben die luxe niet. Gebroken gezinnen, sociaal zwakke posities, veel trauma's van ouders etc van migratie en racisme...
Ik zou als clubeigenaar óók liever mijn geld investeren in een Frenkie of De Ligt. Het voelt veiliger.
Zo denken vele werkgevers maar dat is dan discriminatie of racisme. Ook voor een werkgever is 2300 euro bruto maar voor hem netto per maand een hoop geld voor iemand waarbij je kan verwachten dat hij zich vaker ziek meldt dan dat hij er is.
Mo heeft zijn ware gedrag laten zien en dat maakt hij niet goed in een half jaar tot een jaar. Verkopen dus en dan maar voor 20/25 miljoen en investeren in karakterjongens.
 
Zo denken vele werkgevers maar dat is dan discriminatie of racisme. Ook voor een werkgever is 2300 euro bruto maar voor hem netto per maand een hoop geld voor iemand waarbij je kan verwachten dat hij zich vaker ziek meldt dan dat hij er is.
Mo heeft zijn ware gedrag laten zien en dat maakt hij niet goed in een half jaar tot een jaar. Verkopen dus en dan maar voor 20/25 miljoen en investeren in karakterjongens.

Het lijkt mij feitelijk onzin dat mensen met een migratieachtergrond zich "vaker ziek melden dan dat ze er zijn" - gelukkig. Het gaat hier over supertalenten die een heel ander soort druk met zich meezeulen. Verder mag ik hopen dat werkgevers zich ook inspannen om ook mensen die wat minder kansen hebben meegekregen - of dat nu mensen met een migratieachtergrond zijn, een handicap, een psychisch verleden, strafblad of wat dan ook - ruimte en ondersteuning te bieden. Gelukkig ken ik veel werkgevers die dat ook doen. Maar terug naar Mo, wat mij betreft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan