Mohamed Ihattaren (M)

Wat zijn eigenlijk de criteria voor integratie? Zijn 'witte' Nederlanders eigenlijk wel geïntegreerd? Volgens mij is dat nog niet zo eenvoudig te definiëren. Het verschil tussen een boer uit Twente die het Malieveld bezet, en een vegan yogameisje uit Amsterdam is gigantisch - in levensstijl, opvattingen, gewoonten, waarden, normen... Beide Nederlander.

Het valt me op dat een begrip waar zo moeilijk grip op te krijgen is - integratie, dus - toch zo bepalend is geworden.
Is dat niet de reden? Omdat er geen enkele grip op te krijgen is, en er geen duidelijke waarheid over bestaat, habben politici het zo groot gemaakt. Je kunt er alle kanten mee op, feiten doen er helemaal niet toe. Je kunt altijd wel voorbeelden vinden voor elk standpunt, die bij bijna iedereen resoneren. En van de andere kant, voor mensen die aan de onderkant van de samenleving hangen, of die anderszins in de problemen zitten, is het een makkelijke oplossing, die buiten hunzelf ligt en die ongevaarlijk is voor de machthebbers. En grote groepen die helemaal geen problemen hebben, krijgen er zo een in de schoot geworpen waarover ze zich druk kunnen maken, die voor hun helemaal geen consequenties heeft.

PS Het echte probleem in onze samenleving is natuurlijk het uit de hand gelopen neo-liberale kapitalisme.
 
Wat zijn eigenlijk de criteria voor integratie? Zijn 'witte' Nederlanders eigenlijk wel geïntegreerd? Volgens mij is dat nog niet zo eenvoudig te definiëren. Het verschil tussen een boer uit Twente die het Malieveld bezet, en een vegan yogameisje uit Amsterdam is gigantisch - in levensstijl, opvattingen, gewoonten, waarden, normen... Beide Nederlander.

Het valt me op dat een begrip waar zo moeilijk grip op te krijgen is - integratie, dus - toch zo bepalend is geworden.
Precies, en waarom ik me er in dit verband ook aan stoor: onfatsoenlijke twitterberichten van iemand met een Marokkaanse achtergrond worden weggezet als een gebrek aan "integratie", die van volbloed Nederlanders als wat, een gebrek aan fatsoen, opvoeding? Die focus op migratieachtergrond is storend en niet terzake voor dit geval.
 
Precies, en waarom ik me er in dit verband ook aan stoor: onfatsoenlijke twitterberichten van iemand met een Marokkaanse achtergrond worden weggezet als een gebrek aan "integratie", die van volbloed Nederlanders als wat, een gebrek aan fatsoen, opvoeding? Die focus op migratieachtergrond is storend en niet terzake voor dit geval.

Nou ja, dat... Ik herinner me nog steeds de racistische tweets nadat de donkere jongens van Oranje een selfie plaatsten tijdens het WK van 2014. Voor mij hoort racisme niet thuis in de Nederlandse samenleving - dus zijn die twitteraars dan niet geïntegreerd?
 
Precies, en waarom ik me er in dit verband ook aan stoor: onfatsoenlijke twitterberichten van iemand met een Marokkaanse achtergrond worden weggezet als een gebrek aan "integratie", die van volbloed Nederlanders als wat, een gebrek aan fatsoen, opvoeding? Die focus op migratieachtergrond is storend en niet terzake voor dit geval.

Ach, je moet eens kijken op de Facebookpagina van bijvoorbeeld Geertje Wilders, met al die trotse Nederlanders daar. Daar is het meestal ook al lastig zat voor om een normale zin te formuleren in de taal van het land waar ze zo trots op zijn. Tsja.

En weet je wie wel goed Nederlands kan? Ihattaren! :geek:
 
Nou ja, dat... Ik herinner me nog steeds de racistische tweets nadat de donkere jongens van Oranje een selfie plaatsten tijdens het WK van 2014. Voor mij hoort racisme niet thuis in de Nederlandse samenleving - dus zijn die twitteraars dan niet geïntegreerd?

Tsja, achter de ogenschijnlijk veilige muur die Twitter (en andere sociale media) biedt is makkelijk iemand een "vieze neger" of "kutmarokkaan" noemen. Sociale media is doorgaans sowieso vrij a-sociaal.
 
Tsja, achter de ogenschijnlijk veilige muur die Twitter (en andere sociale media) biedt is makkelijk iemand een "vieze neger" of "kutmarokkaan" noemen. Sociale media is doorgaans sowieso vrij a-sociaal.


Niet meer anoniem op social media zou al een hoop ellende schelen. (creëert vast wel een hoop andere problemen, maar goed).
 
Niet meer anoniem op social media zou al een hoop ellende schelen. (creëert vast wel een hoop andere problemen, maar goed).
Zou ook mijn oplossing zijn, en ik zou niet weten wat dat voor problemen creert, afgezien van dat het een bom legt onder de verdienmodellen van Facebook, Twitter etc. Dat zal dan ook meteen de reden zijn waarom deze evident logische oplossing niet ingevoerd wordt.
 
Wat zijn eigenlijk de criteria voor integratie? Zijn 'witte' Nederlanders eigenlijk wel geïntegreerd? Volgens mij is dat nog niet zo eenvoudig te definiëren. Het verschil tussen een boer uit Twente die het Malieveld bezet, en een vegan yogameisje uit Amsterdam is gigantisch - in levensstijl, opvattingen, gewoonten, waarden, normen... Beide Nederlander.

Het valt me op dat een begrip waar zo moeilijk grip op te krijgen is - integratie, dus - toch zo bepalend is geworden.
Ach dat is altijd en overal zo geweest. In Amsterdam bende gij ok mar gewoon import. En vaak wordt in de Randstad verwacht dat je je “provincialel tongval (of het nu Gronings, Achterhoeks, Limburgs of Brabants is) achterwege laat. Of je moet aangezien willen worden voor een domme boer.
Maar een essentieel dingetje is toch wel taal. Ik kreeg van de buurvrouw in Tsjechië te horen dat het eens tijd wordt dat ik Tsjechisch ga spreken. En dan woon ik daar niet eens. En verder zijn het vaak kleine dingen, waar in de leefomgeving consensus over is. Als hier de kinderen zich in een restaurant “Nederlands” gedragen, dan zijn die dus niet helemaal goed geïntegreerd. En als je vervolgens dan luidkeels gaat bezwaren dat er geen Gouda op de pizza ligt, en je dat dus niet gaat betalen... dan ziet men je voortaan als vervelende buitenlander. (P.s. Dat geldt hier sowieso voor 25% van de stemgerechtigden, dan kun je blank, man, geïntegreerd zijn en netjes belasting betalen, voor de SVP-stemmer ben je gewoon een criminele, drugsgebruikende buitenlander, die schuldig is aan alle problemen in Zwitserland.)
 
Het verschil tussen een boer uit Twente die het Malieveld bezet, en een vegan yogameisje uit Amsterdam is gigantisch - in levensstijl, opvattingen, gewoonten, waarden, normen... Beide Nederlander.

Dan ga ik toch voor het vegan yogameisje als jullie het niet erg vinden.
 
Niet meer anoniem op social media zou al een hoop ellende schelen. (creëert vast wel een hoop andere problemen, maar goed).
Dat zou een gevaarlijk precedent scheppen. Stel je voor dat elke site waar je je wilt registreren dat alleen op eigen naam kan. Alles is bekend van je dan: politieke voorkeur, sexuele voorkeur, fetishes, je aankopen, medische zoekopdrachten, drugsinteresse enz. Ik zou niet willen dat bijvoorbeeld mijn werkgever alles van mij kon opzoeken. Ook niet de spammers, supermarkten, mijn buurvrouw, mijn liefje, noem maar op. En al helemaal niet de overheid :eek:
 
Laatst bewerkt door een ninja:
Dat zou een gevaarlijk precedent scheppen. Stel je voor dat elke site waar je je wilt registreren dat alleen op eigen naam kan. Alles is bekend van je dan: politieke voorkeur, sexuele voorkeur, fetishes, je aankopen, medische zoekopdrachten, drugsinteresse enz. Ik zou niet willen dat bijvoorbeeld mijn werkgever alles van mij kon opzoeken. Ook niet de spammers, supermarkten, mijn buurvrouw, mijn liefje, noem maar op.


Eens. Ik weet ook wel dat het niet de gewenste uitkomst biedt, maar het ongebreideld uitschelden, haatzaaien, discrimineren, vernederen, liegen en ontkennen wat nu nu veel ziet, is ook niet vol te houden. Ik word er echt kotsziek van. Wellicht moet ik maar een tijdje weg van Twitter.
 
Laatst bewerkt:
Misschien moeten er wat posts verplaatst worden naar het discriminatie topic of zo?
 
Schijnt zich volgens het algemeen dagblad binnenkort te gaan aansluiten bij Mino Raiola. Laten we nou net zijn protege Mark van Bommel hebben ontslagen. Als dat maar goed gaat.....
 
Schijnt zich volgens het algemeen dagblad binnenkort te gaan aansluiten bij Mino Raiola. Laten we nou net zijn protege Mark van Bommel hebben ontslagen. Als dat maar goed gaat.....
Dat heb ik al eerder voorspeld. En Mo heeft groot gelijk. Voor z'n eigen ontwikkeling is dit PSV desastreus. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar voor hemzelf zou het beter zijn naar ajax te vertrekken, en ik ben bang dat hij dat ook gaat doen. Goed idee he, MvB eruit schoppen om de rest van de faalhazen te sparen
 
  • Leuk
Reactions: 666
Terug
Bovenaan Onderaan