Buiten het feit dat een speler die op zijn 23e nog bij Fortuna speelt zich geen illusies hoeft te maken aangaande Oranje, heeft Mo wel degelijk gelijk dat je er eigenlijk nooit echt bij hoort tenzij je fantastisch bent en een groot succes bent. Als Marokkaan vooral hoef je maar in NL een ding verkeerd te doen en je achtergrond komt gelijk ter sprake. Toen Mo als een wereldtalent werd gezien en hij een vrolijke leuke jongen was, zei niemand dat dat komt door zijn afkomst. Toen hij een gevallen talent was wel.
Gezien de miljoenen mensen die op Wilders en BBB en VVD hebben gestemd, begrijp ik heel goed dat de jongeren met een immigratieachtergrond een fuck y houding aannemen want het is toch nooit goed. Persoonlijk ben ik de laatste die het slachtofferschap enige ruimte zou geven. Ik heb zelfs jaren lang bijna ontkend dat discriminatie en racisme bestond. Maar de polarisatie van de laatste pakweg 10 jaar in NL ( en heel de Westerse wereld), dikke rapporten over het institutioneel racisme in NL en discriminatie op de arbeidsmarkt, nota bene de onderlinge racistische apps van de politie en een parlement waar het met hagel schieten is op de moslims, helpen iig niet om te zeggen oh wat voel ik me hier thuis ( understatement).
Ik ben het wel met
Blokkie97 eens dat het mes wel aan twee kanten snijdt.
Vooropgezegd is het institutionele racisme en discriminatie van onze overheid, politie en werkgevers schrijnend en hier zal ik mij persoonlijk altijd tegen blijven verzetten. Over al die mensen die zich laten voeden door rancune, hondenfluitjes en verdere polariserende propaganda om op partijen als PVV, BBB en VVD te stemmen is wel genoeg gezegd.
Er is echter wel degelijk een probleem met Marokkanen, maar die lijkt vooral bij een deel van de jongere generaties te zitten. Ik heb vrienden met een Marokkaanse achtergrond en ook collega's. Fantastische mensen. En nee, ze zijn echt niet allemaal dermate 'verkaasd' dat je ze in een mal kan gieten van de 'ideale Nederlander'. Dat is een concept dat vooral fascistische partijen als de PVV bezigen: dat je als Marokkaan er alleen bij kan horen als je je volledig als de 'ideale Nederlander' gedraagd. Nee, die mensen die ik ken en in sommige gevallen mee bevriend zijn, brengen nog steeds een stukje Marokkaanse cultuur met zich mee. En dat is mooi. Die mensen vind ik een verrijking voor ons land, dat altijd op multiculturalisme geleund heeft.
Er is echter ook een behoorlijke groep, vooral jongeren, die zich behoorlijk afkeren van de maatschappij en zich afzonderen als Marokkanen. Ze zien zichzelf als Marokkaan, maar op een confrontatie-zoekende manier richting dat wat niet Marokkaans is. Ze hangen hier 's avonds bij de Albert Heijn. Als je dan langs moet lopen blokkeren ze de ingang, zorgen dat je moet omlopen of proberen je te intimideren of uit te lokken tot een confrontatie. Vrouwen worden nog een stapje extra geintimideerd. Vooral de jongens hebben een behoorlijke ''confrontational'' attitude die ik toch echt een stukje minder merk bij niet-Marokkanen. Opmerkingen naar je maken, je uitdagen en vooral heel onbeschoft en aanwezig zijn in buitenruimtes. Het zijn de types die, als ze de meerderheid zouden hebben, het racisme verhaal op hun beurt uit zouden oefenen en neerbuigend zouden kijken naar witte Nederlanders.
En dit speelt al wel wat langer dan 10 jaar hoor. Toen mijn vriendin nog op de middelbare school zat, in Overvecht, was zij als witte Nederlander in de minderheid. Het overgrote merendeel van de kinderen was van Marokkaanse afkomst. Mijn vriendin werd dan ook flink gepest, uitgemaakt voor hoer en opgewacht door die jongens (weeral vooral de jongens, maar meiden deden ook zeker mee). Vocht ze terug? Dan kwamen die jongens met hun broers aanzetten. Het resultaat was dat mijn vriendin bij haar eerste verkiezing op de PVV stemde. Daar is ze later van afgestapt, omdat ze zich realiseerde dat het verhaal natuurlijk veel genuanceerder ligt. Ik snap echter wel dat mensen in dat soort wijken een compleet verkeerd beeld van Marokkanen/moslims krijgen en zich zo in de fuik van extreem-rechts laten sturen. Mijn vriendin wist op dat moment ook nog niet beter dan dat Marokkanen vooral confrontatie-zoekende, onbeschofte pestkoppen zijn met een vreemd geloof.
Echter is er dus wel degelijk een probleem. Een complex probleem. Er is een generatie (of inmiddels meerdere generaties) van Marokkaanse jongeren die opgroeien in arme buitenwijken, zonder toezicht, gezonde rolmodellen en die veel tijd op straat doorbrengen. Die groep drijft weg van de rest van de maatschappij en zet zich af. Een probleem dat inderdaad op zijn beurt weer verband houdt met de Nederlandse politiek die deze groepen altijd institutioneel gemarginaliseerd heeft, niet investeerde/investeert in dit soort wijken en de bevolking daar. Extreem-rechtse partijen houden dat het liefst in stand, zodat ze de gehele Marokkaanse/moslim gemeenschap nog verder kunnen demoniseren.
Het mes snijdt echter wel degelijk aan twee kanten. Zeg ik als overwegend links-stemmer die zich altijd zal verzetten tegen discriminatie/racisme. Je hebt aan de ene kant deze rotte appels groep die zich steeds meer vervreemd van de samenleving en mensen zo tegen zich in he harnas jaagt. Aan de andere kant staat (extreem)rechts die deze groep gebruiken om alle Marokkanen en moslims over een kam te scheren. Polarisatie in optima forma. Ooit hoop ik op een oprechte regering die echt wilt verbinden. En dat doe je door institutioneel racisme/discriminatie aan te pakken, te investeren in kansarme wijken en op deze manier gelijke kansen te creëren.