Ik bedoel ook niet dat ze niets van ons weten maar dat het klasseverschil zo groot is dat het eigenlijk niets uitmaakt wat je doet. Ze zullen best wel weten wie Lozano, Bergwijn en Zoet zijn.
Ok, toch geef ik PSV een kans als ze trachten hoog te verdedigen zoals van Bommel voorstaat. Duels winnen en aanvallen. Je hebt niets te verliezen, alleen te winnen. Dat gebrei achterin achterwege laten en hoog druk zetten dus, Dat zou ik mijn spelers meegeven als ik PSV coach was. Ook zou ik ze meegeven dat ze moeten genieten in het veld.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Ik bedoel ook niet dat ze niets van ons weten maar dat het klasseverschil zo groot is dat het eigenlijk niets uitmaakt wat je doet. Ze zullen best wel weten wie Lozano, Bergwijn en Zoet zijn.
In het tijdperk van video-analisten neem je als coach je werk niet serieus als je je tegenstander niet van te voren goed analyseert.....of , misschien is dat juist het manco bij PSV: de tegenstander niet serieus nemen, onderschatting en zelfoverschatting....
 
Ok, toch geef ik PSV een kans als ze trachten hoog te verdedigen zoals van Bommel voorstaat. Duels winnen en aanvallen. Je hebt niets te verliezen, alleen te winnen. Dat gebrei achterin achterwege laten en hoog druk zetten dus, Dat zou ik mijn spelers meegeven als ik PSV coach was. Ook zou ik ze meegeven dat ze moeten genieten in het veld.

Hoog druk zetten is zelfmoord. De ruimtes worden te groot, daar weten spelers als Eriksen en Son wel raad mee. Je moet juist het speelveld klein en compact houden, en hopen dat je in de omschakeling pijn kan doen. Kijk hoe Vitesse dat aardig lukte met 10 man.
 
Hoog druk zetten is zelfmoord. De ruimtes worden te groot, daar weten spelers als Eriksen en Son wel raad mee. Je moet juist het speelveld klein en compact houden, en hopen dat je in de omschakeling pijn kan doen. Kijk hoe Vitesse dat aardig lukte met 10 man.
Kan allebei denk ik, maar toon wél lef en dan hebben we een kans.
 
Kan allebei denk ik, maar toon wél lef en dan hebben we een kans.

Ik snap wat je bedoelt, maar persoonlijk kan niet zo veel met woorden als lef, inzet, et cetera. Ik vind de termen erg vaag, en er komt altijd veel emotie bij kijken, die bij ieder persoon weer anders is. Het ontkent ergens ook de waarde van de professie van betaald voetballer - zet mij op het veld, en ik toon alle lef die je maar wenst, toch zal ik aan alle kanten voorbij worden gerend. Ik hou daarom van concreet, helder, realistisch, rationeel en het liefste meetbaar. Ik geloof eerder in systemen en individuele kwaliteiten, dan in inzet.

Dat betekent in dit geval dat je moet constateren dat de individuele kwaliteiten van Tottenham die van PSV verre overstijgen. In alles: (handelings)snelheid, techniek, passing, overzicht en tactisch vermogen... Dat kan je niet compenseren met inzet, alleen (een beetje) met een systeem dat het overwicht van de tegenstander zo veel als maar mogelijk wegpoetst. Ik hoop, om on topic te blijven, dat Van Bommel dat ook inziet. Het is irrationeel om te verwachten dat spelers 'opeens' wel sneller gaan schakelen, omdat ze 'inzet' tonen. Je zal hoe dan ook worden terug gedrukt, en als je dan met de verkeerde spelers op het veld staat, kan je onvoldoende gebruik maken van de kansjes die je wél hebt - namelijk, als wij de ruimtes klein maken, moeten zij de ruimtes groot houden, dus is er altijd kans op een counter. Of, als je de verkeerde spelers kiest, kan je achterin weliswaar met een woud van spelers staan, maar is er toch weinig controle - omdat het een vak is om te verdedigen of dichtbij de eigen 16 te staan.

Ik zou dus altijd meer verdedigende zekerheid inbouwen. Ik zou Hendrix als derde CV vóór Schwaab en Viergever posteren (en hopen dat hij het niveau haalt dat hij tegen Ajax liet zien). Zorg voor rugdekking bij beide backs, zodat ze de ruimte hebben om eruit te komen - en een fout niet meteen dodelijk is.
Met drie middenvelders zou ik om te beginnen kiezen voor Rosario en Guti. De laatste lijkt me evident. Hij is - in zoverre ik kan zien - de enige speler met een goede lange pass in de benen, en wat heb je nodig als de tegenstander ruimte laat? Precies. Een lange pass. zijn connectie met Lozano is duidelijk. De derde middenvelder is een moeilijke keuze tussen een teruggetrokken De Jong of Pereiro. Uiteindelijk kies ik toch voor De Jong, omdat hij a) in vorm is b) met zijn kopkracht waardevol bij lange passes en spelhervattingen c) thuis tegen de Spurs scoorde met een handige voetbeweging. Blijkbaar vindt hij ruimte in de 16. Pereiro is een technisch begaafde speler, die daarmee ook wat kan forceren, maar ik denk dat hij waardevoller is als je als team druk kan zetten, en je een speler nodig hebt die met korte steekpasses of een individuele actie toch de ruimte vindt. Lozano en Bergwijn uiteraard de twee pure aanvallers.

Om toch weer on topic te zijn... Misschien had ik wel een voorkeur voor Cocu omdat hij juist zo rationeel en realistisch was. Hij verstond ook de kunst om beperkte spelers toch goed te laten functioneren, door een duidelijke rolverdeling (Isimat, Brenet…). Ik vreesde dat Van Bommel te grillig en emotioneel zou zijn, gezien zijn verleden als voetballer. Te rancuneus en star ook. Eigenlijk heb ik die vrees nog steeds een beetje; hij doet soms dingen die ik niet kan waarderen, zoals altijd dat gelul met de vierde man. Of in mijn ogen een gemakkelijk sneer naar de selectie na de wedstrijd tegen RKC. Maar waar hij me echt in heeft verrast, is dat ook hij de beste kwaliteiten uit een speler kan halen. Hij geeft spelers vertrouwen en een duidelijke rol, en dat werkt tot dusverre gewoon goed - kijk naar De Jong. Bovendien straalt hij rust en autoriteit uit. Hij zal ongetwijfeld vasthouden aan zijn systeem, en ik hoop dat het werkt. Ik hoop ook dat als het niet werkt, hij tijdens de wedstrijd weet te schakelen, of ook dan na de wedstrijd zijn rust en autoriteit bewaart. Uiteindelijk zijn dat de kwaliteiten van een toptrainer: systeem inslijpen, maar ook variëren, schakelen, als de wedstrijd daar om vraagt. En bovenal: rust bewaren naar buiten toe.
 
Hij bracht weer Malen en Guti veels te laat in. Een goede coach had al veel eerder ingegrepen als hij zag hoe Bergwijn zich profileerde. Pereiro was ook al veel eerder in de wedstrijd rijp voor een wissel. Weer stonden Lozano en Pereiro bij elkaar wanneer Lozano de corner nam. Absurd, als je geen korte corner neemt, zorg je ervoor dat 1 van de 2 in de 16 staan wanneer Lozano de bal rechtstreeks naar de 16 trapt. Nu kom je, weer een notabene klassespeler, tekort. Dat verkleint dan ook de kans op een doelpunt.
 
Laatst bewerkt:
Hij bracht weer Malen en Guti veels te laat in. Een goede coach had al veel eerder ingegrepen als hij zag hoe Bergwijn zich profileerde. Pereiro was ook al veel eerder in de wedstrijd rijp voor een wissel. Weer stonden Lozano en Pereiro bij elkaar wanneer Lozano de corner nam. Absurd, als je geen korte corner neemt, zorg je ervoor dat 1 van de 2 in de 16 staan wanneer Lozano de bal rechtstreeks naar de 16 trapt. Nu kom je, weer een notabene klassespeler, tekort. Dat verkleint dan ook de kans op een doelpunt.

Als ie Bergwijn er eerder af had gehaald had Malen die levensgrote kans nooit gehad. Dat was echt een prachtige dieptepass na geniaal voetenwerk tussen drie spelers van Tottenham in. Wel eens dat Guti eerder gebracht had moeten worden.
 
Hij bracht weer Malen en Guti veels te laat in. Een goede coach had al veel eerder ingegrepen als hij zag hoe Bergwijn zich profileerde. Pereiro was ook al veel eerder in de wedstrijd rijp voor een wissel. Weer stonden Lozano en Pereiro bij elkaar wanneer Lozano de corner nam. Absurd, als je geen korte corner neemt, zorg je ervoor dat 1 van de 2 in de 16 staan wanneer Lozano de bal rechtstreeks naar de 16 trapt. Nu kom je, weer een notabene klassespeler, tekort. Dat verkleint dan ook de kans op een doelpunt.

Door met zijn tweeen bij de corner te gaan staan dwing je de verdediging om daar twee man neer te zetten voor als hij kort genomen wordt. Als je daar gewoon een corner neemt zonder een man erbij te zetten dan hoeft er niemand bij omdat de nemer dan nooit direct bij de bal kan komen.

Dus één aanvaller minder maar ook twee tegenstanders minder.
 
Waarom Luuk er af moest voor die Sainsbury, kan iemand mij dat uitleggen? Ik kon sowieso niet begrijpen dat je niet Guti voor Pereiro in brengt en niet Malen voor Pereiro? Die Australische aankopen van hem mogen wat mij betreft terug naar dat ballingen-land. Doe graag mee met de collecte voor hun tickets.
Voor de rest is het MvB te prijzen dat hij jongens als Rosario en Bergwijn ondanks het dipje wat zij hadden/hebben blijft opstellen. Dat noem ik een eerlijke kans geven aan de jeugd. Daarin is Mark veel verder dan Cocu. Je ziet aan hem dat hij een opbouw trainer is en daar houd ik persoonlijk wel van. Ik vind dat hij zijn team goed had geprepareerd voor deze wedstrijd. Tottenham had veel balbezit en had uiteraard wel kansen gezien hun spelers, maar op de tribune zag ik geen onmachtig PSV. De jongens stonden als een blok en hielpen elkaar echt, zelfs Pereiro. Alleen was hij onthutsend zwak aan de bal en te nonchalant met bijv de vrije trappen. Zeer terecht dat hij gewisseld werd al had ik graag een andere wissel gezien.
 
Waarom Luuk er af moest voor die Sainsbury, kan iemand mij dat uitleggen? Ik kon sowieso niet begrijpen dat je niet Guti voor Pereiro in brengt en niet Malen voor Pereiro? Die Australische aankopen van hem mogen wat mij betreft terug naar dat ballingen-land. Doe graag mee met de collecte voor hun tickets.
Voor de rest is het MvB te prijzen dat hij jongens als Rosario en Bergwijn ondanks het dipje wat zij hadden/hebben blijft opstellen. Dat noem ik een eerlijke kans geven aan de jeugd. Daarin is Mark veel verder dan Cocu. Je ziet aan hem dat hij een opbouw trainer is en daar houd ik persoonlijk wel van. Ik vind dat hij zijn team goed had geprepareerd voor deze wedstrijd. Tottenham had veel balbezit en had uiteraard wel kansen gezien hun spelers, maar op de tribune zag ik geen onmachtig PSV. De jongens stonden als een blok en hielpen elkaar echt, zelfs Pereiro. Alleen was hij onthutsend zwak aan de bal en te nonchalant met bijv de vrije trappen. Zeer terecht dat hij gewisseld werd al had ik graag een andere wissel gezien.

Wat een armoede, die Australiërs, eigenlijk precies zoals iedereen al verwachtte. Natuurlijk kon Sainsbury er ook niks aan doen dat die bal uiteindelijk via zijn voet het doel in hobbelt, maar dat niveau spelers is gewoon niet waar PSV voor moet gaan. Hopelijk realiseert MvB zich dat ook, en blijft hij daarin niet stug volhouden dat het goede transfers waren. Die Behich moet je sowieso nooit meer opstellen, gewoon Obispo linskback indien nodig. Daar zit tenminste nog rek in.
 
Door met zijn tweeen bij de corner te gaan staan dwing je de verdediging om daar twee man neer te zetten voor als hij kort genomen wordt. Als je daar gewoon een corner neemt zonder een man erbij te zetten dan hoeft er niemand bij omdat de nemer dan nooit direct bij de bal kan komen.

Dus één aanvaller minder maar ook twee tegenstanders minder.
Het lijkt me beter dat Lozano aan Pereiro aangeeft of hij de bal rechtstreeks naar de 16 trapt. Zo ja, dan is hij met zijn klasse levensgevaarlijk in de 16.
 
Waarom Luuk er af moest voor die Sainsbury, kan iemand mij dat uitleggen? Ik kon sowieso niet begrijpen dat je niet Guti voor Pereiro in brengt en niet Malen voor Pereiro? Die Australische aankopen van hem mogen wat mij betreft terug naar dat ballingen-land. Doe graag mee met de collecte voor hun tickets.
Voor de rest is het MvB te prijzen dat hij jongens als Rosario en Bergwijn ondanks het dipje wat zij hadden/hebben blijft opstellen. Dat noem ik een eerlijke kans geven aan de jeugd. Daarin is Mark veel verder dan Cocu. Je ziet aan hem dat hij een opbouw trainer is en daar houd ik persoonlijk wel van. Ik vind dat hij zijn team goed had geprepareerd voor deze wedstrijd. Tottenham had veel balbezit en had uiteraard wel kansen gezien hun spelers, maar op de tribune zag ik geen onmachtig PSV. De jongens stonden als een blok en hielpen elkaar echt, zelfs Pereiro. Alleen was hij onthutsend zwak aan de bal en te nonchalant met bijv de vrije trappen. Zeer terecht dat hij gewisseld werd al had ik graag een andere wissel gezien.
Volgens mij zat Luuk er helemaal doorheen. Ik ben het wel met je eens dat Pereiro en Bergwijn al eerder rijp waren voor een wissel. Ik denk dat MVB toch bleef hopen op een geniaal momentje van een van hen.
 
Volgens mij zat Luuk er helemaal doorheen. Ik ben het wel met je eens dat Pereiro en Bergwijn al eerder rijp waren voor een wissel. Ik denk dat MVB toch bleef hopen op een geniaal momentje van een van hen.

Bergwijn had een geniaal momentje, alleen Malen rondde dat helaas niet af.
 
Wat een armoede, die Australiërs, eigenlijk precies zoals iedereen al verwachtte. Natuurlijk kon Sainsbury er ook niks aan doen dat die bal uiteindelijk via zijn voet het doel in hobbelt, maar dat niveau spelers is gewoon niet waar PSV voor moet gaan. Hopelijk realiseert MvB zich dat ook, en blijft hij daarin niet stug volhouden dat het goede transfers waren. Die Behich moet je sowieso nooit meer opstellen, gewoon Obispo linskback indien nodig. Daar zit tenminste nog rek in.

Dan Viergever maar linksback en Obispo centraal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan