Hoe het groepsproces breder dan dit gaat kunnen we natuurlijk niet beoordelen, maar ik ben het met je eens dat dit geen positief signaal is. Wellicht kan Van Bommel zich ook iets minder inleven in zo'n spelers. Ik bedoel, wanneer heeft hijzelf ooit een periode op de bank gezeten?
Wel een erg belangrijk onderdeel van het trainersvak!
 
Hoe het groepsproces breder dan dit gaat kunnen we natuurlijk niet beoordelen, maar ik ben het met je eens dat dit geen positief signaal is. Wellicht kan Van Bommel zich ook iets minder inleven in zo'n spelers. Ik bedoel, wanneer heeft hijzelf ooit een periode op de bank gezeten?

Dit is echt psychologie van de koude grond. Het slaat ook helemaal nergens op. Je kunt net zo goed het omgekeerde gaan verdedigen, of denk jij dat het niets uitmaakt voor spelers die nu in de basis staan en dan opeens wisselspeler zijn. Dan kun je het nog zo goed uitleggen aan de spelers, maar de speler die eruit gehaald wordt is meestal teleurgesteld en zal altijd denken waarom ik en niet de ander. Bovendien zorgt een peoplesmanager voor duidelijkheid en die gaat niet wisselen om iedereen tevreden te houden. Dat deed Hiddink ook echt niet in 1987-1988. Hiddink zorgde net als Van Bommel voor duidelijkheid en willen wisselspelers in de basis komen dan moeten ze dit maar verdienen. Als je wisselspelers laat spelen om iedereen tevree te houden dan ben je geen trainer van PSV1, maar een sociaal werker! Never change a winning team!
 
Dit is echt psychologie van de koude grond. Het slaat ook helemaal nergens op. Je kunt net zo goed het omgekeerde gaan verdedigen, of denk jij dat het niets uitmaakt voor spelers die nu in de basis staan en dan opeens wisselspeler zijn. Dan kun je het nog zo goed uitleggen aan de spelers, maar de speler die eruit gehaald wordt is meestal teleurgesteld en zal altijd denken waarom ik en niet de ander. Bovendien zorgt een peoplesmanager voor duidelijkheid en die gaat niet wisselen om iedereen tevreden te houden. Dat deed Hiddink ook echt niet in 1987-1988. Hiddink zorgde net als Van Bommel voor duidelijkheid en willen wisselspelers in de basis komen dan moeten ze dit maar verdienen. Als je wisselspelers laat spelen om iedereen tevree te houden dan ben je geen trainer van PSV1, maar een sociaal werker! Never change a winning team!
Daar waar je het bij de post van Kronos over de psychologie van de koude grond hebt, trap je zelf behoorlijk wat open deuren in;)
Never change a winning team en zomaar rouleren en wisselen zijn namelijk twee uitersten die niet per se moeten. Je hoeft namelijk niet zo maar met andere basis elf starten maar het is goed om binnen het elftal ook andere dingen uit te proberen. Het mes snijdt dan ook aan twee kanten: je probeert een ander systeem uit en je geeft andere spelers het gevoel dat je alles met 24 man doet en niet met 11. Gelukkig begint Bommel dat ook door te krijgen en zet ie bijv De Jong op 10 en Malen in de spits.
Ik vind wat kortzichtig om te roepen dat die reserves het maar moeten bewijzen etc. Geen enkele trainer kan alleen zijn basis 11 het vertrouwen geven. Want er komt ook een moment waarin je niet meer alles wint en dan beginnen diegene die nooit de kans hebben gekregen te morren. Zolang je wint houdt iedereen zich koest. Maar je bent al in de beker uitgeschakeld en ook bijna in Europa.. De titel is het enige, en uiteraard ook het belangrijkste, wat je nog kunt winnen. Een trainer die de psychologische aspecten en het groepsproces niet serieus neemt of als onzin verklaart, is een ouderwetse trainer die niet bij deze tijd past. Hiddink kan ik niet kwalijk nemen als hij dat niet deed al betwijfel of dat zo is geweest. Guus stond juist bekend om zijn people manager zijn, iets wat je gezwets noemt....
 
Ik vind wat kortzichtig om te roepen dat die reserves het maar moeten bewijzen etc. Geen enkele trainer kan alleen zijn basis 11 het vertrouwen geven.

En bovendien, hoe moeten die reserves zich in hemelsnaam bewijzen als ze nooit speelminuten krijgen? Ja, Malen wel, maar de rest van de reserves strijden om als ze geluk hebben 5 minuten speeltijd, want vaak worden er niet eens drie wissels gebruikt. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, zeker omdat er al voldoende wedstrijden zijn geweest waarbij een of meerdere spelers al voor de rust aan een wissel toe waren, en nog veranderde MvB niets.
 
Vergeet hierbij ook niet een aspect als motivatie....als een speler als Guti vrijwel nooit speeltijd krijgt en een keer moet invallen omdat een basisspeler als bijvoorbeeld Pereiro een publiekswiseel krijgt in de 88e minuut, dan kan het dtraks gebeuren dat Guti weigert in te vallen voor 3-4 minuten.....dan zeggen wij al gauw dat Guti onsportief en onprofessioneel is, maar dan heeft in wezen de coach hem zover gedemotiveerd en gefrustreerd, dat hij zijn trots gekrenkt heeft, want in eigen land is Guti net als Lozano een held van de natie....ik vind dus dat Mark erg onverstandig bezig is door consequent geen speelminuten te geven aan Guti.....en dat Guti de Nederlandse manier van spelen nog niet zou beheersen is echt bullshit als argument: misschien dan niet in de basis, maar een kwartier of tien minuten moet toch kunnen als je al 3-1 voorstaat tegen De Graafschap....???
 
Dat argument van De Graafschap is erg zwak. Je moet niet wisselen 'omdat het kan' maar omdat de wissel op dat moment ook nut heeft. De bevrijdende 1-3 viel pas in de 77e minuut; het is meer dan logisch dat er daarvoor niemand warmliep/werd gewisseld, er vanuit gaande dat alles verliep zoals van Bommel wilde. Ik neem aan dat je eigenlijk hoopt op wissels zodra de wedstrijd gespeeld lijkt te zijn, maar dan is De Graafschap een slecht voorbeeld voor. Dan had je bijvoorbeeld beter Emmen kunnen noemen.
 
Dat argument van De Graafschap is erg zwak. Je moet niet wisselen 'omdat het kan' maar omdat de wissel op dat moment ook nut heeft. De bevrijdende 1-3 viel pas in de 77e minuut; het is meer dan logisch dat er daarvoor niemand warmliep/werd gewisseld, er vanuit gaande dat alles verliep zoals van Bommel wilde. Ik neem aan dat je eigenlijk hoopt op wissels zodra de wedstrijd gespeeld lijkt te zijn, maar dan is De Graafschap een slecht voorbeeld voor. Dan had je bijvoorbeeld beter Emmen kunnen noemen.
Juist om de reden die je aangeeft (de bevrijdende goal pas in de 77e minuut), had hij al veel eerder moeten wisselen.
Bovendien wisselen de trainers wel vaker om andere redenen dan alleen wanneer de wedstrijd het nodig heeft. Wat dacht je bijv van een publiekswissel? Of bij een 3-0 een jonge speler laten debuteren of iig de jeugd inbrengen om aan het grote werk te ruiken. Dit soort dingen heb je nodig in een teamproces. Je kunt niet alles klinisch gaan benaderen om te zeggen je wint, dus waarom wisselen. Dat is korte termijn denken. En nee, die waardeloze Australiërs die hij zelf heeft gehaald, die heeft een wedstrijd eigenlijk nooit nodig....
 
Dat argument van De Graafschap is erg zwak. Je moet niet wisselen 'omdat het kan' maar omdat de wissel op dat moment ook nut heeft. De bevrijdende 1-3 viel pas in de 77e minuut; het is meer dan logisch dat er daarvoor niemand warmliep/werd gewisseld, er vanuit gaande dat alles verliep zoals van Bommel wilde. Ik neem aan dat je eigenlijk hoopt op wissels zodra de wedstrijd gespeeld lijkt te zijn, maar dan is De Graafschap een slecht voorbeeld voor. Dan had je bijvoorbeeld beter Emmen kunnen noemen.
Juist om de reden die je aangeeft (de bevrijdende goal pas in de 77e minuut), had hij al veel eerder moeten wisselen.
Bovendien wisselen de trainers wel vaker om andere redenen dan alleen wanneer de wedstrijd het nodig heeft. Wat dacht je bijv van een publiekswissel? Of bij een 3-0 een jonge speler laten debuteren of iig de jeugd inbrengen om aan het grote werk te ruiken. Dit soort dingen heb je nodig in een teamproces. Je kunt niet alles klinisch gaan benaderen om te zeggen je wint, dus waarom wisselen. Dat is korte termijn denken. En nee, die waardeloze Australiërs die hij zelf heeft gehaald, die heeft een wedstrijd eigenlijk nooit nodig....

Ik vind het wel te begrijpen dat hij tegen De Graafschap geen vroege wissels doorvoerde, omdat zoals KevinNummer8 aangeeft de 1-3 nog niet gevallen was. Maar waarom is het logisch dat er rond die tijd niemand warm liep? Je wil wellicht iets forceren, dan laat je toch een aantal aanvallers warmlopen. Met die 3e goal kun je ook rekening houden, waardoor Romero al best even warm had kunnen lopen. Dan had je hem direct na die 3e nog tien minuutjes kunnen brengen.
 
Ik krijg meer en meer het idee dat de coach zowel Guti als Romero niet veel beter vindt dan ene Mauro,Rigo.Ramselaar,Gakpo, Hendrix en Rosario. Of hij is geen fan van de twee...Waarom dan Guti gehaald? Vooral sneu voor die laatste. En waar komt straks Thomas in de rangorde te staan? Als Bommel niet doorsecteert, zit je met een overschot aan spelers.
 
Ik vind het wel te begrijpen dat hij tegen De Graafschap geen vroege wissels doorvoerde, omdat zoals KevinNummer8 aangeeft de 1-3 nog niet gevallen was. Maar waarom is het logisch dat er rond die tijd niemand warm liep? Je wil wellicht iets forceren, dan laat je toch een aantal aanvallers warmlopen. Met die 3e goal kun je ook rekening houden, waardoor Romero al best even warm had kunnen lopen. Dan had je hem direct na die 3e nog tien minuutjes kunnen brengen.

Van dat warmlopen was niet zo bedoeld. Ik bedoelde namelijk dat Mark spelers warm laten lopen die hij denkt nodig te hebben; blijkbaar achtte hij het op dat moment niet nodig om Guti er (later) in te brengen. Hij wilde Malen er dus wel inbrengen, dan is het natuurlijk wel logisch dat-ie voor de 77e minuut al begon met warmlopen. Ik hoop dat dit logischer klinkt.
 
Juist om de reden die je aangeeft (de bevrijdende goal pas in de 77e minuut), had hij al veel eerder moeten wisselen.
Bovendien wisselen de trainers wel vaker om andere redenen dan alleen wanneer de wedstrijd het nodig heeft. Wat dacht je bijv van een publiekswissel? Of bij een 3-0 een jonge speler laten debuteren of iig de jeugd inbrengen om aan het grote werk te ruiken. Dit soort dingen heb je nodig in een teamproces. Je kunt niet alles klinisch gaan benaderen om te zeggen je wint, dus waarom wisselen. Dat is korte termijn denken. En nee, die waardeloze Australiërs die hij zelf heeft gehaald, die heeft een wedstrijd eigenlijk nooit nodig....

Het ging mij specifiek om de vraag naar Guti tegen De Graafschap. Bij een 1-2 voorsprong moet je iemand inbrengen waarvan je (lees: van Bommel) denkt dat hij een toegevoegde waarde is. Boven mij werd gezegd dat het na de 1-3 een mooie kans was om Guti erin te zetten, want op dat moment "zou het moeten kunnen", maar van Bommel weet natuurlijk ook niet wanneer de 1-3 valt en tevens zag hij (klaarblijkelijk) geen meerwaarde in Guti. In het geval van De Graafschap vind ik 'Zo, de 1-3 is gevallen, tijd voor Guti.' een beetje wishful thinking. Alsof we De Graafschap de hele wedstrijd lang hebben gedomineerd en er geen vuiltje meer aan de lucht hing. Daarom eindigde ik ook met Emmen, omdat je Guti daar heel makkelijk kon wisselen en er geen vuiltje aan de lucht hing.
 
Ik krijg meer en meer het idee dat de coach zowel Guti als Romero niet veel beter vindt dan ene Mauro,Rigo.Ramselaar,Gakpo, Hendrix en Rosario. Of hij is geen fan van de twee...Waarom dan Guti gehaald? Vooral sneu voor die laatste. En waar komt straks Thomas in de rangorde te staan? Als Bommel niet doorsecteert, zit je met een overschot aan spelers.
Wij staan niet dagelijks op het trainingsveld met die jongens, dus ik houd me vast aan het idee dat iemand die al jaren beroepsmatig bezig is met 'het spelletje' en die gediplomeerd trainer op het hoogste niveau is, het beter ziet dan ik en zijn redenen wel zal hebben om die jongens (nog) niet (regelmatig) in te brengen.
 
Ik krijg meer en meer het idee dat de coach zowel Guti als Romero niet veel beter vindt dan ene Mauro,Rigo.Ramselaar,Gakpo, Hendrix en Rosario. Of hij is geen fan van de twee...Waarom dan Guti gehaald? Vooral sneu voor die laatste. En waar komt straks Thomas in de rangorde te staan? Als Bommel niet doorsecteert, zit je met een overschot aan spelers.
Echt he, Guti heeft nog geen 2 weken geleden ZELF aangegeven dat hij weet waarom hij er naast staat en dat hij daar aan werkt, heb eens geduld man.
 
Las onderstaande net op pubersite VP:

Haast élk seizoen worden er door kenners en fans twijfels gezet bij de kwaliteiten van De Jong en zijn toegevoegde waarde voor de koploper uit Eindhoven. "Ja, daar krijg ik wel wat van mee. Wat ik daarvan vind? Helemaal niks. Ik weet dat ik waarschijnlijk toch alles speel bij deze trainer", aldus de Oranje-international.

Voor hem werkt het momenteel misschien bevrijdend, maar sluipt er zo misschien toch wat gemakzucht in, 'want ik speel toch wel alles'?
 
Benieuwd wie Van Bommel straks de wei in stuurt in de reeks Heerenveen > Barcelona > Feyenoord.
Drie keer dezelfde 11? Of spelers 'sparen' tegen Barcelona? Niet volledig B elftal natuurlijk, maar Guti en Malen.
 
Benieuwd wie Van Bommel straks de wei in stuurt in de reeks Heerenveen > Barcelona > Feyenoord.
Drie keer dezelfde 11? Of spelers 'sparen' tegen Barcelona? Niet volledig B elftal natuurlijk, maar Guti en Malen.
Gewoon lekker die avond met de hele selectie gourmetten op De Herdgang en een reglementaire 3-0 pakken. Vervolgens met goed gevoel 010 oprollen.
 
Anderzijds presteert hij prima en kan ik hem niet op gemakzucht op het veld betrappen...

Daarom zeg ik dat het voor hem momenteel bevrijdend werkt, maar hoe pakt het uit op lange termijn? En geldt het voor iedere basisspeler? Sommigen zijn er niet beter van gaan spelen, eerder slechter. Daar doelde ik op.

En reservespelers hebben misschien wel het omgekeerde, en dat hebben we al een beetje kunnen zien in de bekerwedstrijd tegen RKC: "Of ik nu m'n best doe of niet, ik krijg toch geen speeltijd van deze trainer." Of dat de juiste instelling is van die spelers is een andere discussie, maar het gaat in dit geval om het rigide vasthouden aan een basiself en dan vervolgens nauwelijks ooit wissels inbrengen, en wat voor effect dat bewust of onbewust teweegbrengt in de selectie.
 
Laatst bewerkt:
Daarom zeg ik dat het voor hem momenteel bevrijdend werkt, maar hoe pakt het uit op lange termijn? En geldt het voor iedere basisspeler? Sommigen zijn er niet beter van gaan spelen, eerder slechter. Daar doelde ik op.

En reservespelers hebben misschien wel het omgekeerde, en dat hebben we al een beetje kunnen zien in de bekerwedstrijd tegen RKC: "Of ik nu m'n best doe of niet, ik krijg toch geen speeltijd van deze trainer." Of dat de juiste instelling is van die spelers is een andere discussie, maar het gaat in dit geval om het rigide vasthouden aan een basiself en dan vervolgens nauwelijks ooit wissels inbrengen, en wat voor effect dat bewust of onbewust teweegbrengt in de selectie.

We hebben natuurlijk ook weinig alternatieven voor de spitspositie, zeker geen dikbetaalde... :sneaky:

Ik snap je punt wel hoor. Bij De Jong heb ik nooit getwijfeld aan zijn mentaliteit, maar bij anderen kan dit wel eens anders uitpakken.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
'Het is beter dat PSV geen kampioen wordt'

link

Gertjan Verbeek stelt zich openlijk de vraag of het wel zo'n goede zaak zou zijn dat PSV straks kampioen wordt. Hij heeft het dan vooral over de carrière van trainer Mark van Bommel.
"Iedereen vond Ajax de gedoodverfde titelkandidaat, maar inmiddels staat PSV er in mijn ogen het beste voor", vertelt Verbeek aan Panorama. "Ik weet alleen niet of Van Bommel blij moet zijn met die titel. Want als je eenmaal kroonprins bent, raakt je carrière vaak in het slop."

o.O

Wie trekt Gertjan Verbeek uit de blubber waarin hij gezonken is. :maniac: :lmao:
 
Terug
Bovenaan Onderaan