Ja, iedereen begrijpt wat hij bedoelt maar het is dom gezegd. Het is ook niet toevallig dat een Ajax romanticus dit zo zegt. Zeg gewoon dat ie technisch niet goed is. Hij vindt gewoon het type voetballer niet mooi. Ik vind het altijd een beetje een rare uitdrukking. Hij kan niet voetballen? Alsof echt alleen Ajax voetbal speelt. Alsof Italiaans cattanacio, een targetman in de spits, een harde breker op het middenveld allemaal geen voetbal is. Ik krijg altijd een beetje de kriebels van: ‘hij kan niet voetballen.’
Met 'niet kunnen voetballen' wordt bedoeld niet goed aan de bal zijn. Luuk is redelijk aan de bal. Kaatst, ziet ruimtes snel en kan daarop anticiperen. Maar vooral zn dribbel is houterig. Vennegoor had overigens hetzelfde en met hem zijn we ook ver gekomen 👍
 
Met 'niet kunnen voetballen' wordt bedoeld niet goed aan de bal zijn. Luuk is redelijk aan de bal. Kaatst, ziet ruimtes snel en kan daarop anticiperen. Maar vooral zn dribbel is houterig. Vennegoor had overigens hetzelfde en met hem zijn we ook ver gekomen 👍
Ja klopt. Ik vind het gewoon zo hautain om alles buiten wat Cruijff en consorten ooit als voetbal hebben geïntroduceerd in Nederland: positiespel, op balbezit spelen te diskwalificeren als ‘geen voetbal’.
 
Ja klopt. Ik vind het gewoon zo hautain om alles buiten wat Cruijff en consorten ooit als voetbal hebben geïntroduceerd in Nederland: positiespel, op balbezit spelen te diskwalificeren als ‘geen voetbal’.
dat soort spelers moet je wel hebben. Zet om Luuk spelers die wel beter aan de bal zijn zoals nu en je ziet wat er gebeurt..
 
Ik vind het niet raar, die scepticisme.

Ben je echt vergeten dat hij in zijn eerste PSV-tijd een paar maanden droog stond en dat het team toen geen reet aan LdJ heeft gehad?
Hij kon toen de bal maximaal 1x raken en toen die niet in het doel gingen, hield zo ongeveer alles op.

Ik kan me nog een wedstrijd van het NL-elftal herinneren waarbij hij 20 meter voorsprong had en ingehaald werd. Hij speelde toen, volgens mij, samen met zijn broer en beiden raakten werkelijk he-le-maal niks.
Oude koeien. Waarom een speler daarop blijven vastpinnen? Hij heeft die periode met glans overwonnen; ik herinner me het laatste seizoen voordat Luuk vertrok - met een titel op zak waarin hij volstrekt cruciaal was.

Héél eerlijk gezegd vind ik veel kritiek op Luuk sterk 020-gekleurd. Dat was destijds bij RvN ook al zo. Er is in de media een soort ideale spits type Van Basten, Bergkamp etc. RvN zal óók nooit worden gerekend tot het rijtje absolute Nederlandse topspitsen - maakt niet uit wat hij bij Man U gepresteerd heeft. Luuk was belangrijk bij Sevilla - scoorde twee keer in een Europese finale - en bij Barcelona - zijn naam werd gescandeerd in Nou f@cking Camp - en wat hoor je in Nederland? 'Hij kan niet voetballen'. PSV haalt een absolute leider en aanvoerder binnen, en nog is er kritiek: 'weet je nog hoe hij zes seizoenen geleden droog stond?'. Daar moet je in het buitenland niet mee aankomen - die snappen daar niks van.
 
Laatst bewerkt:
Dat was destijds bij RnV ook al zo.
In mijn herinnering is dat helemaal niet het geval. RvN is nooit ondergewaardeerd. Niet bij psv of daarna. Waar baseer je dat op? Bergkamp was misschien nog iets beter. Van Basten nog beter. Ruud zit daaronder maar niet veel.. als je het over ondergewaardeerde spelers hebt die minimaal gelijkwaardig waren aan in ieder geval Bergkamp is het Luc Nilis..
 
In mijn herinnering is dat helemaal niet het geval. RvN is nooit ondergewaardeerd. Niet bij psv of daarna. Waar baseer je dat op? Bergkamp was misschien nog iets beter. Van Basten nog beter. Ruud zit daaronder maar niet veel.. als je het over ondergewaardeerde spelers hebt die minimaal gelijkwaardig waren aan in ieder geval Bergkamp is het Luc Nilis..
Is vaak omstreden geweest voor het Nederlands Elftal. Onder andere onder Marco van Basten (een discipel van Cruijff). Marco van Basten, die vond dat RVN net als Mark van Bommel niet paste in het ‘ideale systeem’ voor Nederland. Eigenlijk precies de types spelers die steeds in het Nederlandse voetbal buiten de boot vallen: brekers voor de CVM en afmakers/targetmen voor de spitspositie.
 
Waarom was hij onder Cocu een heel belangrijke factor en zou hij dat bij terugkomst ineens kwijt zijn? Kwaliteit verlies je niet.
Nee, de scepsis was toen hij voor het eerst bij PSV kwam na een niet heel succesvolle periode in Duitsland.
 
Oude koeien. Waarom een speler daarop blijven vastpinnen? Hij heeft die periode met glans overwonnen; ik herinner me het laatste seizoen voordat Luuk vertrok - met een titel op zak waarin hij volstrekt cruciaal was.

Héél eerlijk gezegd vind ik veel kritiek op Luuk sterk 020-gekleurd. Dat was destijds bij RvN ook al zo. Er is in de media een soort ideale spits type Van Basten, Bergkamp etc. RvN zal óók nooit worden gerekend tot het rijtje absolute Nederlandse topspitsen - maakt niet uit wat hij bij Man U gepresteerd heeft. Luuk was belangrijk bij Sevilla - scoorde twee keer in een Europese finale - en bij Barcelona - zijn naam werd gescandeerd in Nou f@cking Camp - en wat hoor je in Nederland? 'Hij kan niet voetballen'. PSV haalt een absolute leider en aanvoerder binnen, en nog is er kritiek: 'weet je nog hoe hij zes seizoenen geleden droog stond?'. Daar moet je in het buitenland niet mee aankomen - die snappen daar niks van.
Dit ja, geweldig.

Volgens mij is er ook een deel dat Luuk helemaal niet zo slecht vond in de droge jaren bij PSV vanwege zijn werklust en iets andere rol of het beter laten renderen van andere spelers.
Hieronder ziet het er niet slecht uit denk ik.
Dit heb ik een tijdje terug uitgezocht bij Flashscore:

MVP ranglijst Eredivisie:

Plaats op MVP ranglijst 10:
Twente 10/11.
21: 12goals 9assists

MVP3: Twente 11/12.
32: 25goals 8assists

MVP1: PSV 14/15
30: 20goals 10assists

MVP1: PSV 15/16
35: 26goals 9assists

MVP18: PSV 16-17
15: 8goals 7assists

MVP16: PSV 17-18
17:12goals +5assists

MVP2: PSV 18-19
34: 28goals 6assists

*Luuk van dit seizoen zit er niet bij.

*Wedstrijden bij De Graafschap heb ik er uitgehaald want hij was toen nog erg jong en invaller.

Dit is niet allemaal over je post hoor maar:

We hebben dan geen type Ronaldo maar wat maakt het uit als je nu veel aan Luuk hebt.
Malen en Romero komen misschien meer in de buurt van een type Ronaldo, maar de een is altijd geblesseerd en de ander ging ook niet meer voorop meer in de strijd. Andere spitsen uit het recente verleden leverden net als Romero ook niet.
En de tijden dat we Romarios en Ronaldos hadden en Ajax de Van Bastens of Cruyffs zijn helaas echt verdwenen.

En dat we te veel afhankelijk zouden zijn van Luuk vind ik geen reden om niet voor Luuk te gaan.
Als een type Ronaldo weg zou vallen dan zou je ook weer met Til of iemand anders moeten aan klooien.
Dan had je eerder geen goede samenstelling van de selectie.

Ik ben gewoon enorm blij met Luuk. Scoort gewoon 4 keer achter elkaar tegen het grote Ajax, held.
 
Ik kijk eigenlijk liever naar Luuk de Jong dan naar Messi. Zelfs als Luuk een ander shirt draagt (m.u.v. dat maandverbandshirt) Maar goed, ieder z‘n ding.
Sommige mensen zoals ik zijn fan van psv geworden door Romario. Anderen misschien door Gerets of Berry. Kam allemaal naast elkaar bestaan
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt. Ik vind het gewoon zo hautain om alles buiten wat Cruijff en consorten ooit als voetbal hebben geïntroduceerd in Nederland: positiespel, op balbezit spelen te diskwalificeren als ‘geen voetbal’.
Denk dat het niet zozeer een Amsterdams ding is maar meer een term voor straatvoetballers. Rafael is opgegroeid op voetbalpleintjes. Ik overigens ook. En op mijn pleintje zou Luuk ook gezien zijn als iemand die niet kan voetballen. Zou als een van de laatsten zijn die werd gekozen. Dat is eerder zijn referentiekader schat ik zo in van waaruit hij zo'n uitspraak doet.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het niet zozeer een Amsterdamse ding is maar meer een term voor straatvoetballers. Rafael is opgegroeid op voetbalpleintjes. Ik overigens ook. En op mij pleintje zou Luuk ook gezien zijn als iemand die niet kan voetballen. Zou als een van de laatsten zijn die werd gekozen. Dat is eerder zijn referentiekader schat ik zo in van waaruit hij zo'n uitspraak doet.

Kun je nagaan hoe Dumfel Demfries gepest moet zijn op die pleintjes
 
Denk dat het niet zozeer een Amsterdamse ding is maar meer een term voor straatvoetballers. Rafael is opgegroeid op voetbalpleintjes. Ik overigens ook. En op mij pleintje zou Luuk ook gezien zijn als iemand die niet kan voetballen. Zou als een van de laatsten zijn die werd gekozen. Dat is eerder zijn referentiekader schat ik zo in van waaruit hij zo'n uitspraak doet.
Dat is weer zo'n ajax frame. Raf heeft wellicht best eens op een pleintje gevoetbald, maar speelt vanaf z'n 10e gewoon bij ajax, ik vermoed een keer of 4/5 trainen en wedstrijden. Dat pleintjesvoetbal is allemaal romantiek van de Cruijff generatie. En als Raf buiten ajax voetbalde, was het waarschijnlijk niet op een peintje, waar je een heel goede techniek voor nodig hebt, maar gewoon op een grasveldje. In 1996 waren de pleintjes in Heemskerk of gebruikt voor verkeer of horeca, wat in de jaren 50/60 wel anders was.
 
Dat is weer zo'n ajax frame. Raf heeft wellicht best eens op een pleintje gevoetbald, maar speelt vanaf z'n 10e gewoon bij ajax, ik vermoed een keer of 4/5 trainen en wedstrijden. Dat pleintjesvoetbal is allemaal romantiek van de Cruijff generatie. En als Raf buiten ajax voetbalde, was het waarschijnlijk niet op een peintje, waar je een heel goede techniek voor nodig hebt, maar gewoon op een grasveldje. In 1996 waren de pleintjes in Heemskerk of gebruikt voor verkeer of horeca, wat in de jaren 50/60 wel anders was.
Op het woonwagenkamp heb je toch helemaal geen pleintjes. ;)
 
Dat is weer zo'n ajax frame. Raf heeft wellicht best eens op een pleintje gevoetbald, maar speelt vanaf z'n 10e gewoon bij ajax, ik vermoed een keer of 4/5 trainen en wedstrijden. Dat pleintjesvoetbal is allemaal romantiek van de Cruijff generatie. En als Raf buiten ajax voetbalde, was het waarschijnlijk niet op een peintje, waar je een heel goede techniek voor nodig hebt, maar gewoon op een grasveldje. In 1996 waren de pleintjes in Heemskerk of gebruikt voor verkeer of horeca, wat in de jaren 50/60 wel anders was.
Ben niet thuis in de Amsterdamse infrastructuur dus geen idee of ze in de jaren '90 voldoende voetbalpleintjes hadden maar Amsterdam en Rotterdam staan er bekend om. In Den Bosch was het eind jaren '80 / jaren '90 ook niet ideaal maar speelden we gewoon op een autoweg en gebruikten we de gevel van een flat als goal. Feit is wel dat Rafael een ontiegelijk goede voetballer was en ik heel goed snap waarom in zijn wereld Luuk een beperkte voetballer is. Als je voetballend technisch vaardig bent dan vind je dat gewoon. Als je Luuk een goede voetballer vindt dan is de kans groot dat je in de jeugd zelf ook een beperkte voetballer bent geweest en je er dus goed mee kunt identificeren 😜
 
Ben niet thuis in de Amsterdamse infrastructuur dus geen idee of ze in de jaren '90 voldoende voetbalpleintjes hadden maar Amsterdam en Rotterdam staan er bekend om. In Den Bosch was het eind jaren '80 / jaren '90 ook niet ideaal maar speelden we gewoon op een autoweg en gebruikten we de gevel van een flat als goal. Feit is wel dat Rafael een ontiegelijk goede voetballer was en ik heel goed snap waarom in zijn wereld Luuk een beperkte voetballer is. Als je voetballend technisch vaardig bent dan vind je dat gewoon. Als je Luuk een goede voetballer vindt dan is de kans groot dat je in de jeugd zelf ook een beperkte voetballer bent geweest en je er dus goed mee kunt identificeren 😜
Het mysterie ontrafeld: waarom ik Rafael een prutsvoetballer vond en Luuk een held. :grin:
 
Zowel hij als Pierre kunnen gewoonweg niet zo goed communiceren. Ibi ook niet, overigens. Je weet wel wat ze bedoelen, maar ze zeggen het op een omslachtige manier. Vooral met voorbeelden en vergelijkingen. Zeker Rafa en Ibi zeggen veel goeie dingen, maar ze zijn gewoon niet eloquent. Dat is heerlijk voor de koppen in de media.
Wel een beetje lastig als je bij een praatprogramma drie man aan tafel zet die niet goed kunnen communiceren.
Maar ja, de vierde die erbij zat heeft daar ook helemaal niets te zoeken.

Wel jammer dat zoveel mensen zich nog iets aantrekken van de onzin die er wordt verkocht.
Of het nu om Ziggo, ESPN, RTL, NOS of welk "analiserend" geleuter gaat.

Ere wie ere toekomt;
De enkele keren dat ik mij tot luisteren laat verleiden komen er een paar goed vanaf.
Zinnige uitspraken doen b.v. Bruggink, Vink, van Hooydonk en Borst wel regelmatig.

Maar dat je als betalend kijker geen neutrale verslaggever bij een voetbalwedstrijd van PSV te horen krijgt maar de zoveelste fan van hun arrogante rivaal is potsierlijk te noemen.
Om maar weer eens een eufemisme te gebruiken.:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan