Ik ben bezig met een heel specifieke toepassing van AI: het lezen van oude geschriften. Ik heb in mijn verzameling een manuscript die door een pastoor uit Belgisch Limburg (het dorp Vliermaal) is geschreven (zogenaamde armentafel) van 1725 tot en met 1750. Het beval meer dan 130 pagina's (en een aantal losse documenten)die op zich wel te lezen zijn, maar het omzetten van schrift naar een getypte versie (transcriberen) is een heel werk. Kunstmatige Intelligentie kan hier bij helpen, hoewel het nog niet perfect is komt het toch al een heel eind. Ik gebruik hiervoor een professionele tool die Transkribus heet.
Bekijk bijlage 7758
Dit vertaalt dan uiteindelijk naar zo'n document, waarbij ik personen rood en plaatsen blauw heb gemaakt om het makkelijker te herkennen.
Bekijk bijlage 7760
Als ik alle pagina's getranscribeerd heb, wil ik kijken in hoeverre ik met AI het hele dorp kan reconstrueren. Als je naar mijn transcriptie kijkt zie vanaf "Peeter ende Jacob" de opbrengsten van een boerderijtje (winhoft). De afkorting Rgten betekent "grenzend aan..." 4 andere percelen. In mijn document staan zo honderden verwijzingen. Volgens mij zou ik hiermee in principe een soort reconstructie kunnen doen. Met de hand is het bijna een onmogelijke puzzel, maar wie weet hoever ik met AI kan komen.
Ik ben er nog wel even mee bezig

, maar het is een leuk praktische manier om met AI te werken.
Wat nu al lukt is dat AI mijn document doorzoekt op een bepaalde naam en een samenvatting kan geven:
Bekijk bijlage 7761
De post is wat langer geworden dan bedoeld, maar ik wordt langzaam enthousiast hahaha