Kunstmatige Intelligentie (AI)

Ik gebruik de betaalde versie van ChatGTP dagelijks inmiddels voor allerlei zaken. Van het analyseren van data tot een stukje eigen AI onderwijs. Met de juist prompt oftewel de input kan ik ChatGTP hele cursussen laten generen. Dat is natuurlijk best gaaf.

Maar ook voor heel veel baby dingen bijv. Ik vraag aan ChatGPT het volgende; Stel je bent Jeugdverpleegkundige (of Verloskundige of Kraamhulp) en een client zou je de volgende vraag stellen........hoe zou je dan reageren en waarom?

Op die manier leer je super snel. Ik voel me een soort Data inderdaad van Star Trek. Snel en overal toegang tot direct relevante informatie op een manier die Google mij niet kan geven. En dat te bedenken dat het nog allemaal in de kinderschoenen staat.

Maar ook voor heel veel baby dingen bijv. Ik vraag aan ChatGPT het volgende; Stel je bent Jeugdverpleegkundige (of Verloskundige of Kraamhulp) en een client zou je de volgende vraag stellen........hoe zou je dan reageren en waarom?
Hoe weet je of je dan correcte informatie krijgt?

Hoe weet je of je dan correcte informatie krijgt?
Op dezelfde wijze als jij dat aan de lokale verpleegkundige vraagt. Uiteraard test ik dit wel AB met het consultatiebureau.

Simpel voorbeeld:

Ik zag wat irritatie in de liezen van de baby. Daar heb ik vervolgens een foto van gemaakt en naar ChatGTP gestuurd met als vraag. Als je verpleegkundige zou zijn hoe zou je deze foto beoordelen op het verdenken van schimmel, smet of andere huidirritaties bij een baby van 3 weken oud. Daar krijg ik dan vervolgens een analyse op terug waarbij het hoogstwaarschijnlijk gaat om een normale vervelling. Waarom? De huid is droog en niet rood. Maar krijg dan ook het advies om dit te bespreken met het consultatiebureau. Die kwamen met dezelfde conclusie!

Wat ik verder er nog aan heb toegevoegd is de vraag welke huis, tuin en keuken zalfje is hier voor het meest geschikt. Antwoord; Sudo zalf.

Op dezelfde wijze als jij dat aan de lokale verpleegkundige vraagt. Uiteraard test ik dit wel AB met het consultatiebureau.

Simpel voorbeeld:

Ik zag wat irritatie in de liezen van de baby. Daar heb ik vervolgens een foto van gemaakt en naar ChatGTP gestuurd met als vraag. Als je verpleegkundige zou zijn hoe zou je deze foto beoordelen op het verdenken van schimmel, smet of andere huidirritaties bij een baby van 3 weken oud. Daar krijg ik dan vervolgens een analyse op terug waarbij het hoogstwaarschijnlijk gaat om een normale vervelling. Waarom? De huid is droog en niet rood. Maar krijg dan ook het advies om dit te bespreken met het consultatiebureau. Die kwamen met dezelfde conclusie!

Wat ik verder er nog aan heb toegevoegd is de vraag welke huis, tuin en keuken zalfje is hier voor het meest geschikt. Antwoord; Sudo zalf.
Mooi om te horen dat het zo goed werkt!

Simpel voorbeeld:

Dan kun je het toch net zo goed direct aan het consultatiebureau vragen? Als je het daarna toch gaat vragen.

Ik gebruik de betaalde versie van ChatGTP dagelijks inmiddels voor allerlei zaken. Van het analyseren van data tot een stukje eigen AI onderwijs. Met de juist prompt oftewel de input kan ik ChatGTP hele cursussen laten generen. Dat is natuurlijk best gaaf.

Op die manier leer je super snel. Ik voel me een soort Data inderdaad van Star Trek. Snel en overal toegang tot direct relevante informatie op een manier die Google mij niet kan geven. En dat te bedenken dat het nog allemaal in de kinderschoenen staat.
Is de betaalde versie hetzelfde als de tijdelijke versie die stopt nadat je een uur ofz op de gratis zit?

Niu ja op een gegeven moment zijn bronnen eigenlijk niet meer te controleren, behalve als je het zelf gezien hebt. In journalistiek zit ook een stuk vertrouwen. Dat zal hierdoor in zijn algemeenheid afnemen. Ik hoop dat ik me begrijpelijk uitdruk.
Ook een goede vraag. Kunnen filmpjes nog gebruikt worden als bewijs in de rechtszaal?

Dan kun je het toch net zo goed direct aan het consultatiebureau vragen? Als je het daarna toch gaat vragen.
Ik heb het nog even aan Chat zelf gevraagd waar al deze kennis vandaan komt:

Mijn informatie over babyontwikkeling, borstvoeding, slaap en ouderschap is gebaseerd op een combinatie van:

1.​

Ik ben getraind op basis van gezaghebbende bronnen zoals:

• Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ)
  • Voedingscentrum Nederland
  • WHO (World Health Organization) – vooral voor borstvoeding en hechting
  • American Academy of Pediatrics (AAP)
  • Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV)
  • International Lactation Consultant Association (ILCA)

Deze instanties publiceren wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen en adviezen voor jeugdverpleegkundigen, verloskundigen en ouders.

2.​

Ik ben getraind op een zeer grote dataset van:

• Wetenschappelijke studies, leerboeken en medische handleidingen
  • Opleidingsmateriaal voor jeugdgezondheidszorg en kinderverpleegkunde
  • Artikelen van betrouwbare instellingen zoals het Consultatiebureau, La Leche League, Kind en Gezin, enz.

Ik beschik niet over realtime toegang tot medische dossiers of gepersonaliseerde patiëntgegevens — ik werk dus altijd vanuit algemeen geldige principes en de huidige stand van de wetenschap (met een kennisafkap in 2024).

3.​

Ik ben ontworpen om te denken als een zorgprofessional: afwegen, observeren, interpreteren en adviseren in begrijpelijke taal. Dat betekent ook dat ik:

• Niet klakkeloos regels opdreun,
  • Maar context meeweeg (zoals: leeftijd baby, signalen, gedrag van ouders, groeifase).

4.​

Ik ben getraind op basis van input van zorgprofessionals en hun communicatie met ouders — dus hoe jeugdverpleegkundigen, verloskundigen en lactatiekundigen in de praktijk reageren op echte vragen.

Tot slot:​

Ik geef altijd informatie die je kunt vergelijken of afstemmen met je eigen verloskundige, consultatiebureau of huisarts — want zij kunnen natuurlijk jouw baby persoonlijk zien en volgen.

Laat het me weten als je wilt dat ik bronnen benoem voor iets specifieks, of als je behoefte hebt aan een samenvattend document over de eerste weken van het ouderschap.

“ In three years, Cyberdyne will become the largest supplier of military computer systems. All stealth bombers are upgraded with Cyberdyne computers, becoming fully unmanned. Afterwards, they fly with a perfect operational record. The Skynet Funding Bill is passed. The system goes online August 4th, 1997. Human decisions are removed from strategic defense. Skynet begins to learn at a geometric rate. It becomes self-aware at 2:14 a.m. Eastern time, August 29th. In a panic, they try to pull the plug”

Ik zal het wel verkeerd doen, maar ik vind Copilot echt heel slecht. Als ik vraag: "Geef een lijst van alle stimuleringsregelingen voor Groen Staal in de wereld", krijg ik een paar antwoorden, maar ik zie direct al dat het niet compleet is. Als ik technische vragen stel over reactoren, krijg ik hele oppervlakkige antwoorden die ik zelf al wist en als ik meer diepgang vraag, zoals een massa-balans, krijg ik het gewoon niet.

Net vroeg ik iets simpels: "hoeveel mini-mills zijn er op de wereld". Het antwoord: "weet ik niet, heb je nog een andere vraag?"

Dit is geen AI, dit is gewoon een crappy interface met Google. Dat stomme systeem kan niks anders dan het internet leeg trekken.

Ik heb het nog even aan Chat zelf gevraagd waar al deze kennis vandaan komt:

En toch blijf ik bij alle versies van chat het gevoel houden (en ik heb een betaalde versie) dat het niets anders is dan een dump van informatie weergegeven op een andere manier. Het zelf lezen van de bronnen is vaak veel duidelijker dan chat er een leuk verhaal van te laten maken.

Ik vind het dan ook steeds meer gaan lijken op een script van geautomatiseerde handelingen dan een daadwerkelijke revolutie.

Ik zal het wel verkeerd doen, maar ik vind Copilot echt heel slecht. Als ik vraag: "Geef een lijst van alle stimuleringsregelingen voor Groen Staal in de wereld", krijg ik een paar antwoorden, maar ik zie direct al dat het niet compleet is. Als ik technische vragen stel over reactoren, krijg ik hele oppervlakkige antwoorden die ik zelf al wist en als ik meer diepgang vraag, zoals een massa-balans, krijg ik het gewoon niet.

Net vroeg ik iets simpels: "hoeveel mini-mills zijn er op de wereld". Het antwoord: "weet ik niet, heb je nog een andere vraag?"

Dit is geen AI, dit is gewoon een crappy interface met Google. Dat stomme systeem kan niks anders dan het internet leeg trekken.
Nou, en dan lees ik toevallig ook nog dit:

Russisch Pravda-netwerk infecteert AI-systemen: bekende chatbots verspreiden desinformatie
https://www.ad.nl/tech/russisch-pra...-chatbots-verspreiden-desinformatie~a7d5337a/

En toch blijf ik bij alle versies van chat het gevoel houden (en ik heb een betaalde versie) dat het niets anders is dan een dump van informatie weergegeven op een andere manier. Het zelf lezen van de bronnen is vaak veel duidelijker dan chat er een leuk verhaal van te laten maken.

Ik vind het dan ook steeds meer gaan lijken op een script van geautomatiseerde handelingen dan een daadwerkelijke revolutie.
Dat gevoel heb ik ook. De eerste 5 hits in Google geven mij dezelfde info als die AI-systemen.

Terug
Bovenaan Onderaan