Koppen verbieden in Voetbal ?

Derksen

Aanvoerder
Interessante discussie die een eigen topic verdient, omdat het zo cruciaal kan zijn voor heel de voetbalgeschiedenis...
Uit diverse onderzoeken blijkt keer op keer dat koppen gewoon ongezond en slecht is, bonden kijken er ook steeds serieuzer naar, moet men kiezen voor gezondheid of oude traditie in leven houden ?

Interessante discussie die een eigen topic verdient, omdat het zo cruciaal kan zijn voor heel de voetbalgeschiedenis...
Uit diverse onderzoeken blijkt keer op keer dat koppen gewoon ongezond en slecht is, bonden kijken er ook steeds serieuzer naar, moet men kiezen voor gezondheid of oude traditie in leven houden ?

Ik zeg altijd: je noemt iets traditie als je het vaak doet, maar er eigenlijk geen goede reden voor is, of als het verstandig is om het niet te doen.
In dit geval: het heet voetbal, dus laten we dat koppen maar niet meer doen.

Wmb verbieden, nu blijkt hoe slecht het precies is.
Het is een spelletje, dat maakt dat persoonlijk leed op latere leeftijd het niet waard, lijkt me.

Heb echt genoten van de kopkunsten van bijv. Luuk.
Maar voetbal zonder koppen, kan ook ook prima zijn om naar te kijken.
Het heet sowieso al voetbal, dus wellicht ook niet gek om daar bij te blijven.

Het argument van de KNVB dat het 'onderdeel van het spel is' vind ik zo'n enorme kolder.
Spelregels aanpassen is echt een fluitje van een cent.
Ben wel benieuwd hoe het voetbal er zonder koppen uit gaat zien. Lange ballen gaan een stuk gevaarlijker worden bijv.
Corners worden ook heel anders.

In theorie zeg ik verbieden, maar praktisch heb ik mijn twijfels. Het wordt een heel andere sport.
Dat denk ik ook.
Het is een vrij wezenlijk onderdeel van de sport.

Als we toch wijzigen, schaf dan het idiote, overbodige buitenspel af.
Zijn we meteen verlost van minutenlang millimeter geneuk van de VAR alvorens te kunnen juichen om een doelpunt, dan wel alsnog te balen.

Dat denk ik ook.
Het is een vrij wezenlijk onderdeel van de sport.

Als we toch wijzigen, schaf dan het idiote, overbodige buitenspel af.
Zijn we meteen verlost van minutenlang millimeter geneuk van de VAR alvorens te kunnen juichen om een doelpunt, dan wel alsnog te balen.
Vreselijk idee. Dan krijgen verdedigende teams het voordeel, en wordt voetbal niet om aan te zien. Niet doen!

Vreselijk idee. Dan krijgen verdedigende teams het voordeel, en wordt voetbal niet om aan te zien. Niet doen!
Hoe kom je daar nu bij????? Hoezo voordeel voor verdedigers en voetbal niet om aan te zien?????
Lees eens wat over het ontstaan van het "moderne" , dus niet middeleeuwse voetbal, zou ik bijna zeggen.

Hoe de FA de regels in en na 1863 heeft gemaakt en hier en daar een beetje heeft aangepast .
Buitenspel was - net als het keepersgebied - een van de regels om de arme doelman en zijn ene verdediger tegen de 9 aanvallers te beschermen.

In het tegenwoordige voetbal waarin - vergeleken met de jaren 50 en 60- steeds minder gescoord wordt, moet je eindeloos breien of knokken om een enkele doelkans te creéeren.
En ben je eindelijk door die geparkeerde bussen heen gebroken, zegt er iemand dat - toen hij het beeld stilzette - je een centimeter achter de verdediging zou hebben gestaan.

Stop, net als bij het hockey, dat van niets tot interessant kijkspel werd,met het idiote buitenspel.
Help a.u.b. de aanvallers die nu ook al voor een onnozel duwtje bestraft worden in de 16 terwijl de verdedigers vrij worstelend hen ongestraft mogen vastpakken.

Laatst bewerkt:
Terug naar het al dan niet koppen.
Er verandert natuurlijk een heel belangrijk onderdeel van het spel; er is vaak met het hoofd gescoord.

Worden we te voorzichtig met de "rubber tegel generatie"?
Of is het verstandig gebruik te maken van het nieuwe inzicht?

Biedt een helm eventueel voldoende bescherming?
Geen idee nog waar het heen zou moeten....

Terug naar het al dan niet koppen.
Er verandert natuurlijk een heel belangrijk onderdeel van het spel; er is vaak met het hoofd gescoord.

Worden we te voorzichtig met de "rubber tegel generatie"?
Of is het verstandig gebruik te maken van het nieuwe inzicht?

Biedt een helm eventueel voldoende bescherming?
Geen idee nog waar het heen zou moeten....
Gewoon blijven koppen en accepteren dat mensen doodgaan.

Dat laatste is onvermijdelijk.
Maar qua koppen had ik iets gemeen met René van der Gijp; dat deed ik alleen als ik mijn hoofd niet tijdig kon terugtrekken. ;)
Misschien leeft hij 3 jaar minder maar zonder koppen had Luuk de Jong nog 32 jaar bij de Albert Heijn mogen werken. Misschien wel een idee om in de jeugd met een soort van zachtere bal te spelen? Een volleybal kopt al veel fijner.

Misschien leeft hij 3 jaar minder maar zonder koppen had Luuk de Jong nog 32 jaar bij de Albert Heijn mogen werken. Misschien wel een idee om in de jeugd met een soort van zachtere bal te spelen? Een volleybal kopt al veel fijner.

Dat helpt met koppen, maar speelt voor geen meter verder, met schieten, stuiteren etc.. Ander bal is niet de oplossing hier, verbieden of houden zoals het is alleen

Hoofdbescherming?

Dat misschien wel, voor zover dat bewezen helpt. Bij een keeper snap ik het nog, kan helpen mocht je een keer de bal tegen je kop krijgen. Maar een speler die heel vaak bewust kopt, is dan de vraag of hoofdbescherming ook echt helpt hmm

Dat misschien wel, voor zover dat bewezen helpt. Bij een keeper snap ik het nog, kan helpen mocht je een keer de bal tegen je kop krijgen. Maar een speler die heel vaak bewust kopt, is dan de vraag of hoofdbescherming ook echt helpt hmm
Het schijnt dat schoppen en aannemen ook een zware belasting is voor de enkels. Misschien ook afschaffen en alleen nog playstationwedstrijden doen.

Daarom doe ik ook niet aan sport, je lichaam verslijten kan nooit goed zijn ☠️ 25k stappen per dag op werk is voldoende, dan 16 uur lui varken met 0 beweging 🥳

Tot ik Sjaakie Swart zie sporten op z'n ouwe dag en dan ga ik altijd twijfelen

Terug
Bovenaan Onderaan