Kookkunsten / recepten

Helemaal eens, afgezien van spaghetti bolognese. Echte bolognesesaus is een vleessaus, die kan niet vegetarisch.

Tenzij je een tomatensaus bedoelt, die kan prima zonder vlees.

Dus dan noem je het anders en als het smaakt is dat dan ook prima.

Ik ben niet volledig van het vlees afgestapt maar kwam er een poosje terug achter dat ik via HelloFresh voor de hele week alleen vegetarisch bleek te hebben gekozen. En dat besefte ik me halverwege de week pas. Koken zonder vlees en lekker vinden kan heus wel (duikt weg). Het is begonnen als "nou dan proberen we het ook eens een weekje een dagje zonder" (geen vleesvervanger, psverinamsterdam)

En ik eet nog gewoon iedere week wel vlees hoor.. ;)
 
Ja en een echte hamburger is van rundvlees, dus ik snap je punt niet helemaal?
Een burger is imo meer een manier van serveren, maar je hebt ook kipburgers, groenteburgers en weet ik het wat. Net als chips, dat kun je ook maken van andere dingen dan aardappel. De manier van serveren maakt de naam.

Mijn punt is denk ik vooral dat men vaak het verkeerde woord gebruikt voor bolognese saus. Er gaan bijvoorbeeld nauwelijks tomaten in een traditionele bolognese saus.

Is meer een pietluttig argument dus, overigens. :S:
 
Tsja sommige mensen zullen zichzelf altijd voor blijven houden dat ze niet zonder vlees kunnen leven. Wat overigens hun eigen keuze is en natuurlijk mag. Maar het komt bij mij vaak een beetje over als "wat de boer niet kent dat vreet ie niet". Vooral bij de oudere generatie. Denk dat te weinig mensen het een eerlijke kans geven. Ik ben ook niet de grootste fan van vleesvervangers maar denk dat die over de jaren alleen nog maar beter worden. En de basisproducten zoals rulgehakt en kipstukjes zijn echt een prima toevoeging in sommige gerechten. Je moet het alleen niet verwachten echt vlees te proeven.
En bij die laatste zin wringt het hier thuis. Het smaakt gewoon minder lekker (of soms zelfs vies), als je je recepten aanpast. Ik vind het lastig om dan maar gewoon minder lekker te gaan eten, zodat er geen vlees in mijn pastasaus zit. Ik bedenk me overigens wel dat ik gisteren misschien best de gehakt weg had kunnen laten in de tacovulling. Geen idee....

Deze week proberen we - op aanraden van mijn zus - wel een of andere nepkipburger. Ik heb het de rest nog maar niet verteld.
 
En bij die laatste zin wringt het hier thuis. Het smaakt gewoon minder lekker (of soms zelfs vies), als je je recepten aanpast. Ik vind het lastig om dan maar gewoon minder lekker te gaan eten, zodat er geen vlees in mijn pastasaus zit. Ik bedenk me overigens wel dat ik gisteren misschien best de gehakt weg had kunnen laten in de tacovulling. Geen idee....

Deze week proberen we - op aanraden van mijn zus - wel een of andere nepkipburger. Ik heb het de rest nog maar niet verteld.
Dit is precies waar ik op doel. Laat het gewoon weg of vervang het door extra bonen/linzen/groenten. Ik neem aan dat je bonen in je tacovulling hebt gedaan en die zijn op zichzelf al een fantastische vleesvervanger.
Als je regelmatig vlees wil blijven eten zou ik me helemaal niet wagen aan de vleesvervangers als je dat niet lekker vindt. Je hoeft niet overal vlees in te stoppen om iets lekker te maken en dus ook geen nepvlees.

Vegetarisch gehakt is bijvoorbeeld meestal echt niet te vreten. Al is er sinds kort bij ons in de supermarkt vegetarisch gehakt van Beyond Meat en die vind ik wel heel lekker.

En als je dan toch wil blijven experimenteren met vleesvervangers (wat ik op wel toejuich natuurlijk), probeer dan eens aan deze burger te komen:

Bijna niet van echt te onderscheiden.
 
Dit is precies waar ik op doel. Laat het gewoon weg of vervang het door extra bonen/linzen/groenten. Ik neem aan dat je bonen in je tacovulling hebt gedaan en die zijn op zichzelf al een fantastische vleesvervanger.
Als je regelmatig vlees wil blijven eten zou ik me helemaal niet wagen aan de vleesvervangers als je dat niet lekker vindt. Je hoeft niet overal vlees in te stoppen om iets lekker te maken en dus ook geen nepvlees.

Vegetarisch gehakt is bijvoorbeeld meestal echt niet te vreten. Al is er sinds kort bij ons in de supermarkt vegetarisch gehakt van Beyond Meat en die vind ik wel heel lekker.

En als je dan toch wil blijven experimenteren met vleesvervangers (wat ik op wel toejuich natuurlijk), probeer dan eens aan deze burger te komen:

Bijna niet van echt te onderscheiden.

Als ik redeneer vanuit een duurzaamheid oogpunt, vraag ik wel weer af in hoeverre ingrediënten voor vleesvervangers op grote schaal produceren goed is voor het milieu. Maar dat kun je ook weer zeggen voor het boer zijn in het algemeen wanneer het om massaproductie gaat, ook met groenten.
 
Als ik redeneer vanuit een duurzaamheid oogpunt, vraag ik wel weer af in hoeverre ingrediënten voor vleesvervangers op grote schaal produceren goed is voor het milieu. Maar dat kun je ook weer zeggen voor het boer zijn in het algemeen wanneer het om massaproductie gaat, ook met groenten.
Volgens mij is soja het belangrijkste ingrediënt in vleesvervangers en laat dat nou juist ook heel veel in veevoer zitten. Als we de soja gewoon zelf gaan eten in plaats van aan het vee geven om vervolgens het vee op te eten, scheelt dat gewoon ontzettend veel.

Hier staan wat cijfertjes.
 
Dit is precies waar ik op doel. Laat het gewoon weg of vervang het door extra bonen/linzen/groenten. Ik neem aan dat je bonen in je tacovulling hebt gedaan en die zijn op zichzelf al een fantastische vleesvervanger.
Als je regelmatig vlees wil blijven eten zou ik me helemaal niet wagen aan de vleesvervangers als je dat niet lekker vindt. Je hoeft niet overal vlees in te stoppen om iets lekker te maken en dus ook geen nepvlees.

Vegetarisch gehakt is bijvoorbeeld meestal echt niet te vreten. Al is er sinds kort bij ons in de supermarkt vegetarisch gehakt van Beyond Meat en die vind ik wel heel lekker.

En als je dan toch wil blijven experimenteren met vleesvervangers (wat ik op wel toejuich natuurlijk), probeer dan eens aan deze burger te komen:

Bijna niet van echt te onderscheiden.
Kipstuckjes van de vegetarische slager is ook zeker een aanrader. Vind ik de beste vleesvervanger die ik heb gehad tot op heden.
 
Dit is precies waar ik op doel. Laat het gewoon weg of vervang het door extra bonen/linzen/groenten. Ik neem aan dat je bonen in je tacovulling hebt gedaan en die zijn op zichzelf al een fantastische vleesvervanger.
Ik had er natuurlijk ook gewoon bonen in zitten. Ik moet ook nog steeds jouw gerecht een keer maken :zien:
 
En bij die laatste zin wringt het hier thuis. Het smaakt gewoon minder lekker (of soms zelfs vies), als je je recepten aanpast. Ik vind het lastig om dan maar gewoon minder lekker te gaan eten, zodat er geen vlees in mijn pastasaus zit. Ik bedenk me overigens wel dat ik gisteren misschien best de gehakt weg had kunnen laten in de tacovulling. Geen idee....

Deze week proberen we - op aanraden van mijn zus - wel een of andere nepkipburger. Ik heb het de rest nog maar niet verteld.

Snap ik ook volledig soms is het inderdaad iets minder. Dan kom je op de afweging wat vind ik belangrijker. Die keuze moet je zelf maken.
 
Jeetje wat een vegetarisch gerecht uit het Noorden van Iran allemaal teweeg kan brengen in een topic. Komt het orakel zelf een keer met een neutrale post ( een gerecht), zijn het weer anderen die schreeuwen over VLEES!! Vleesvervangers! De nep slager! :drool:
Sommige mensen zien het nu eenmaal als een persoonlijke aanval als iemand een vegetarisch gerecht promoot.
 
Vandaag een gerecht uit het Noorden van Iran: Baghali Ghatogh ( uitspraak op zijn Engels). Makkelijk te maken en snel klaar!
Goed om te weten over de eetcultuur in het Noorden van Iran: over het algemeen weinig gerechten met rood vlees. Het zijn voornamelijk vis- en kip gerechten of vegetarisch.
Baghali Ghatogh is dan ook een vegetarisch gerecht.
Je eet dit met rijst naar keuze. Zelf heb ik voor vandaag gekozen voor zilvervliesrijst. Maak de rijst klaar zoals je gewend bent maar maak het niet zo nat en plakkerig aub!

Ingrediënten:
300-400 gram tuinbonen ( bevroren mag ook) Belangrijk: je moet de tuinbonen echt pellen, dus ook die je uit de vriezer van de supermarkt haalt, moet je eerst laten ontdooien en dan pellen.
Dille: twee bosjes of 50 gram gedroogde dillen.
Mint: half bosje of 10-20 gram gedroogd.
4 teentjes knoflook
4 eieren
2 theelepels kurkuma. Wat zout en peper
2 eetlepels granaatappel vruchten
Water: 1,5 glas
Olie: 5 eetlepels
Bereiding:
- doe een Tefal pan op het vuur en voeg wat (olijf) olie. Wanneer de olie heet is, doe de fijngehakte knoflook er bij en de gepelde tuinbonen hierin doen en 2 minuten op een laag vuur een beetje bakken.
- Voeg dillen toe en bak dat 5 minuten mee.
- Voeg kurkuma toe aan het geheel en roer het 1 minuut mee met het geheel. Voeg hierna zout en peper toe.
- voeg 1,5 glas water toe en laat het geheel 10 minuten koken op eerst een hoog vuur en als het begint te koken op een laag vuur zetten.
- voeg nu de eieren een voor een toe aan het geheel. Niet roeren! Zet de deksel op de pan en laat het geheel nog 10 minuten op een laag vuur koken.
- Haal de pan uit het vuur en doe je Baghali Ghatogh in een schaal en bestrooi dat met granaatappel vruchten.
De lekkere schotel gooi je dan rijkelijk over je rijst en yummie!

Als bijgerecht doe ik Griekse yoghurt 10% met daarin 1 fijngehakte komkommer, een teentje knoflook (geraspt), wat mint, zout, peper en citroensap.

Ik ga vanavond een poging wagen! Vroeg me af of je de griekse yoghurt er uiteindelijk overheen hoort te doen of echt los hoort te eten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan