Kookkunsten / recepten

Wordt nog bruiner :maniac:
Wanneer je het eerst bestrooit met zout, dan verandert de kleur minder snel.
Ik vraag me eigenlijk ook af wat het nut is van aubergine met zout een uur laten staan. Dan heb je gewoon heel zoute aubergine. :maniac:
 
Ik vraag me eigenlijk ook af wat het nut is van aubergine met zout een uur laten staan. Dan heb je gewoon heel zoute aubergine. :maniac:
Je moet de aubergines voor het bakken even uitpersen om dat zoutwater er uit te krijgen. Het nut van hem een uur met wat zout te laten staan is dat het zogenaamde “ aubergine-gif” er uit gaat. Aubergine heeft een ietwat bittere smaak soms. Door hem te laten staan ( in wat zout) gaat die smaak er uit. Bovendien hoef je bij het bakken niet continu olie hier aan toe te voegen. Aubergine absorbeert altijd eigenlijk de hele olie die je in de pan gooit waardoor je, om aan branding te voorkomen, steeds olie er bij gooit.
 
Je moet de aubergines voor het bakken even uitpersen om dat zoutwater er uit te krijgen. Het nut van hem een uur met wat zout te laten staan is dat het zogenaamde “ aubergine-gif” er uit gaat. Aubergine heeft een ietwat bittere smaak soms. Door hem te laten staan ( in wat zout) gaat die smaak er uit. Bovendien hoef je bij het bakken niet continu olie hier aan toe te voegen. Aubergine absorbeert altijd eigenlijk de hele olie die je in de pan gooit waardoor je, om aan branding te voorkomen, steeds olie er bij gooit.
Interessant, thanks!
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Aubergine absorbeert altijd eigenlijk de hele olie die je in de pan gooit waardoor je, om aan branding te voorkomen, steeds olie er bij gooit.

Heb je een pan om steak in te bakken? Die gebruik ik altijd om de aubergine te bakken. En dan eventueel nog 30 minuten in de oven on te garen.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Heb je een pan om steak in te bakken? Die gebruik ik altijd om de aubergine te bakken. En dan eventueel nog 30 minuten in de oven on te garen.
Laatst zag ik op YouTube een Iraanse kok dit doen: hij klopte de eiwit een beetje en legde de aubergine schijven er in. Er uit halen, niet met een keukenpapier maar gewoon met hand de overtollige eiwit weg halen en dan bakken. Dat heb ik laatst ook gedaan en ze smaakten niet alleen beter maar de structuur bleef ook erg goed ( als je met de hand het overtollige zoutwater er uit moet persen, dan doe je de structuur van de aubergine toch echt geweld aan) en het zag er ook veel mooier uit.
 
Vandaag wordt het gebakken zalm ( gepaneerd in bloem, kurkuma, peper en zout) met een sausje van:
gebakken uien en knoflook, daar aan toegevoegd: zout, peper, curry, een beetje tomatenpuree, gemalen walnoten ( hoe meer hoe lekkerder), 2-3 eetlepels granaatappel paste ( niet te dik, lijkt meer op een dikke siroop) en twee eetlepels citroensap. De siroop is echter alleen verkrijgbaar bij de Perzische zaak, genaamd “robbe Anar”.
Dit sausje gooi je dan over de gebakken zalm en laat je het 15 minuten op een laag vuur staan.
In de tussen tijd maak je de rijst klaar. Recept op zijn Perzisch heb ik al uitgelegd maar je mag het ook op je eigen manier klaar maken.
Serveren met een frisse salade van avocado, tomaten, sla en rucola.
 
Vandaag wordt het gebakken zalm ( gepaneerd in bloem, kurkuma, peper en zout) met een sausje van:
gebakken uien en knoflook, daar aan toegevoegd: zout, peper, curry, een beetje tomatenpuree, gemalen walnoten ( hoe meer hoe lekkerder), 2-3 eetlepels granaatappel paste ( niet te dik, lijkt meer op een dikke siroop) en twee eetlepels citroensap. De siroop is echter alleen verkrijgbaar bij de Perzische zaak, genaamd “robbe Anar”.
Dit sausje gooi je dan over de gebakken zalm en laat je het 15 minuten op een laag vuur staan.
In de tussen tijd maak je de rijst klaar. Recept op zijn Perzisch heb ik al uitgelegd maar je mag het ook op je eigen manier klaar maken.
Serveren met een frisse salade van avocado, tomaten, sla en rucola.
Jij houdt wel van lekker eten, ofnie?
 
  • Geweldig
Reactions: IPF
Jij houdt wel van lekker eten, ofnie?
Ik eet zelf zoveel mogelijk veganistisch. Maar eens per zoveel tijd neem ik wel een stukje vis of een paar garnalen. Seafood was altijd al mijn favoriet en kan het nu dus ook niet altijd afslaan. Kip en rood vlees of andersoortig vlees heb ik al heel lang niet meer gegeten.
 
Het gerecht van vandaag: garnalen ( 3 minuten bakken met uien en knoflook, daar aan toevoegen zout, chilipepers, kurkuma en garam massala kruiden) in een pittige saus van coriander ( wassen en fijn snijden) , lente-uitjes ( wassen en fijn snijden) en tamarinde(sap).
Lente-uitjes en koriander eerst in wat olie en op een laag vuur 10 minuten bakken. Daarna de garnalen hier aan toevoegen en nog 5 minuten samen bakken. Hierna de tamarinde sap toevoegen en het geheel nog 20 minuten op een laag vuur laten koken.

Geserveerd met rijst ( op zijn Perzisch uiteraard) en een frisse salade van sla, komkommer, rode uien en radijs met als dressing honing mosterd saus.
Eet smakelijk!
P.s. het geheim van de Perzische zit hem juist in een goede saus. Je moet dus riant zijn bij het serveren van de saus. Je hebt dus heel wat koriander nodig bijv. Zeker 4 bosjes.
 
Nee, wij aten een eenvoudige doch voedzame maaltijd.
Pannenkoeken? Ze willen de maatregelen ophogen en ieder kassa wagentje controleren op de aanwezigheid van producten als meel of pannenkoekenmix. Laatst was er een gezin opgepakt omdat ze stamppot andijvi aten, vermoedelijk waren ze verlinkt door de buren.
 
Pannenkoeken? Ze willen de maatregelen ophogen en ieder kassa wagentje controleren op de aanwezigheid van producten als meel of pannenkoekenmix. Laatst was er een gezin opgepakt omdat ze stamppot andijvi aten, vermoedelijk waren ze verlinkt door de buren.
Nee, die hadden we gister al.
 
Terug
Bovenaan Onderaan