Kookkunsten / recepten

De Bouterbaas

Grappigste forummer 2021
Ooit, in een forumversie hier heel ver vandaan was er een receptentopic. En zowaar, nu ook weer. Bespreek hier receptenen andere culinaire zaken die u graag wilt delen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: IPF
Ooit, in ene forumversie hier heel ver vandaan was er een receptentopic. En zowaar, nu ook weer. Bespreek hierreceptenen andere culinaire zaken die u graag wilt delen.

En wat wilde jij delen? :lmao:

Ik heb dus nu voor de 2e week die HelloFresh-box. Het valt me niet tegen. Ik sta in ieder geval met enig plezier in de keuken omdat ik eens iets anders kook dan de gebruikelijke kost. We gaan er nog even mee door. Ga het misschien wel aanpassen van 5 naar 4 recepten. Bouwen de rest van de week qua boodschappen erom heen.
 
Ik nam ook aan dat De Bouterbaas iets wilde delen... :ROFL:

Ik kook van alles. Maar mijn favoriet is waarschijnlijk 's zomers de BBQ. En dan niet een of ander voorgemarineerd pakket uit de supermarkt maar echte stukken vlees.

Ik kook ook nog wel eens Kroatisch, op korte termijn waarschijnlijk weer een keer Sarma.
 
Ik nam ook aan dat De Bouterbaas iets wilde delen... :ROFL:

Ik kook van alles. Maar mijn favoriet is waarschijnlijk 's zomers de BBQ. En dan niet een of ander voorgemarineerd pakket uit de supermarkt maar echte stukken vlees.

Ik kook ook nog wel eens Kroatisch, op korte termijn waarschijnlijk weer een keer Sarma.
Dat klinkt wel lekker!
 
Neem 8 middelgrote Spaanse pepers. Maak ze schoon (pitjes eruit) en snij ze in stukjes. Vermeng ze met +- 500 gram roomkaas, +-250 gram geraspte oude kaas en een dubbelbak spekjes.
Vul filodeeg met het mengsel (zoek ff op YouTube) en frituur ze.

Eten met eventueel een dipje.

Je kunt ze minder scherp maken door het vliesje aan de binnenkant van de pepers te verwijderen en/ of de schone pepers te overgieten met kokend water.
 
Ik kook eigenlijk elke dag wel verse groenten, aardappels en vlees.
Veel kip, regelmatig ovenschotels (vaak met gehakt) en zo af en toe een eenpansgerecht zoals stamppot, nasi, shoarma etc.
Over het algemeen word er hier lekker, maar niet bijzonder spannend gegeten.
 
Sinds afgelopen zomer hebben we een keramische bbq. Zo'n Big Green Egg, maar dan de goedkopere, maar kwalitatief even goede, GrillGuru. Leuk om allerlei dingen mee uit te proberen, erg veelzijdig en na even oefenen makkelijk mee te werken. Heb al een hele zwik aan gerechten uitgeprobeerd:
- hele kip
- pulled pork
- Tomahawk gewoon grillen en cavemanstyle (Vlees rechtstreeks op de kolen)
- vis gerookt
- hele bloemkool (voor mijn vegetarisch etende vrouw)
- uiensoep
- pizza
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Afgelopen "winter" ook veelvuldig gebruik van gemaakt. Hoewel het lastig is om de bbq dan op een hoge temperatuur te krijgen (richting 300 graden).
 
Sinds afgelopen zomer hebben we een keramische bbq. Zo'n Big Green Egg, maar dan de goedkopere, maar kwalitatief even goede, GrillGuru. Leuk om allerlei dingen mee uit te proberen, erg veelzijdig en na even oefenen makkelijk mee te werken. Heb al een hele zwik aan gerechten uitgeprobeerd:
- hele kip
- pulled pork
- Tomahawk gewoon grillen en cavemanstyle (Vlees rechtstreeks op de kolen)
- vis gerookt
- hele bloemkool (voor mijn vegetarisch etende vrouw)
- uiensoep
- pizza
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Afgelopen "winter" ook veelvuldig gebruik van gemaakt. Hoewel het lastig is om de bbq dan op een hoge temperatuur te krijgen (richting 300 graden).

Heb je het bonnetje nog? :xp:

Tomahawk is prettig. Nog nooit cavemanstyle gedaan.
Maar de forumleiding heeft wel van de reguliere versie kunnen genieten.

Ik zou in de winter inderdaad ook best willen bbqen, maar met een Weber wordt niet een groot succes, zeker niet met grote stukken vlees.
 
Vandaag staat het Perzische “Zereshk-polo” op het menu hier.
Perzisch saffraan rijst met als topping de Iraanse rode zure bessen, amandel schijven, gebakken wortel schijven, grof gemalen pistachenoten en grof gemalen walnoten ( allemaal 20 seconden bakken).
Daarbij kip: eerst braden met wat uien ( samen bakken), kurkuma, kardemom, kaneel en zout. Hier nog twee eetlepels tomatenpuree aan toevoegen en even meebakken.
Saffraan eerst in een molentje fijn malen. Daarna twee theelepels in een volle glas heet water gooien en 5 minuten laten staan.
Saffraan in water over de gebraden kip gooien. Kwart glas lemon/citroensap er over heen. Eerst op een hoog vuur tot het kookpunt laten komen en daarna 30-40 minuten op een laag vuur gaar laten worden. Af en toe een klein beetje water toevoegen.
Ik serveer het met een salade van gemengde sla , avocado, tomaten en rode uien ( niet te veel, kun je ook weglaten indien niet gewenst). Met honing mosterd saus.
En voor mezelf wordt het dan tofu ipv kip:sneaky:
 
Laatst bewerkt:
Vandaag staat het Perzische “Zereshk-polo” op het menu hier.
Perzisch saffraan rijst met als topping de Iraanse rode zure bessen, amandel schijven, gebakken wortel schijven, grof gemalen pistachenoten en grof gemalen walnoten ( allemaal 20 seconden bakken).
Daarbij kip: eerst braden met wat uien ( samen bakken), kurkuma, kardemom, kaneel en zout.
Saffraan eerst in een molentje fijn malen. Daarna twee theelepels in een volle glas heet water gooien en 5 minuten laten staan.
Saffraan in water over de gebraden kip gooien. Kwart glas lemon/citroensap er over heen. Eerst op een hoog vuur tot het kookpunt laten komen en daarna 30-40 minuten op een laag vuur gaar laten worden. Af en toe een klein beetje water toevoegen.
Ik serveer het met een salade van gemengde sla , avocado, tomaten en rode uien ( niet te veel, kun je ook weglaten indien niet gewenst). Met honing mosterd saus.
En voor mezelf wordt het dan tofu ipv kip:sneaky:
Tijd voor een 5e like mogelijkheid, een gezichtje waarbij t kwijl uit de bakkes loopt :)
 
  • Geweldig
Reactions: IPF
Kun jij tofu een beetje fatsoenlijk bereiden? Heb het nu een paar keer geproefd in een restaurant, maar er zit echt kraak noch smaak aan.
Ik laat tofu uren van te voren in een marinade van saffraan ( zoals hierboven uitgelegd hoe saffraan te gebruiken, want de meeste mensen gooien wat blaadjes in het eten maar dat is echt zonde) zout en peper, wat kaneel poeder etc in de koelkast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan