Kookkunsten / recepten

Klinkt alsof die koters maar eens een weekendje uit logeren moeten :sneaky:
Wat je ook kunt doen is alleen de vulling met de saus er door heen plus rijst of aardappels aan hen geven. Die vulling bij rijst en aardappels is ook lekker. Ook kun je gehakt gebruiken voor de vulling ipv champignons.
 
Vandaag een relatief makkelijk gerecht met sperziebonen, tofu gehakt ( je mag ook gewoon gehakt gebruiken) met rijst er bij.
Bereidingstijd: 30 minuten
Ingrediënten: gehakt, sperziebonen, uien, knoflook, tomatenpuree, wat gehakte peterselie en mint ( gedroogd mag ook), citroensap, zout, peper en kurkuma.

Rijst: klaar maken zoals je het gewend bent.

- uien in olie bakken. Voeg twee teentjes knoflook hier aan toe. Voeg gehakt of tofu gehakt hier aaan toe. Een paar minuten bakken. Voeg gewassen en in twee stukken gebroken sperziebonen toe en roer het geheel een paar minuten. Voeg de peterselie en mint toe ( niet te veel he, mag de smaak niet domineren).
- laat een koekenpan heet worden en voeg een beetje olie en bak 3 eetlepel tomatenpuree hier in voor 2 minuten. Voeg vervolgens tomatenpuree toe aan het geheel
- voeg citroensap toe ( kwart kopje) aan het geheel en laat alles op een middelhoge vuur koken voor 2 minuten.
- Voeg 1 kopje heet water toe aan dit geheel en laat het 15 minuten op een laag vuur met de deksel op de pan, koken. Als het wat droog begint te worden, kun je wat water toevoegen. Het geheel moet namelijk een goede saus worden voor op de rijst.
Serveren met de rijst naar keuze en een frisse salade.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een relatief makkelijk gerecht met sperziebonen, tofu gehakt ( je mag ook gewoon gehakt gebruiken) met rijst er bij.
Bereidingstijd: 30 minuten
Ingrediënten: gehakt, sperziebonen, uien, knoflook, tomatenpuree, wat gehakte peterselie en mint ( gedroogd mag ook), citroensap, zout, peper en kurkuma.

Rijst: klaar maken zoals je het gewend bent.

- uien in olie bakken. Voeg twee teentjes knoflook hier aan toe. Voeg gehakt of tofu gehakt hier aaan toe. Een paar minuten bakken. Voeg gewassen en in twee stukken gebroken sperziebonen toe en roer het geheel een paar minuten. Voeg de peterselie en mint toe ( niet te veel he, mag de smaak niet domineren).
- laat een koekenpan heet worden en voeg een beetje olie en bak 3 eetlepel tomatenpuree hier in voor 2 minuten. Voeg vervolgens tomatenpuree toe aan het geheel
- voeg citroensap toe ( kwart kopje) en laat alles op een middelhoge vuur koken voor 2 minuten.
- Voeg 1 kopje heet water toe aan dit geheel en laat het 15 minuten op een laag vuur met de deksel op de pan, koken. Als het wat droog begint te worden, kun je wat water toevoegen. Het geheel moet namelijk een goede saus worden voor op de rijst.
Serveren met de rijst naar keuze en een frisse salade.
Alles? als ik het goed lees zit er dan alleen tomatenpuree en citroensap in? btw, fijn dat er geen aubergine in zit, deze is derhalve makkelijker te proberen :D
 
Alles? als ik het goed lees zit er dan alleen tomatenpuree en citroensap in? btw, fijn dat er geen aubergine in zit, deze is derhalve makkelijker te proberen :D
Oh sorry met alles bedoelde ik het geheel waar je de citroensap aan toevoegt.
Correctie uitgevoerd.
 
Vandaag een gerecht uit het Noorden van Iran: Baghali Ghatogh ( uitspraak op zijn Engels). Makkelijk te maken en snel klaar!
Goed om te weten over de eetcultuur in het Noorden van Iran: over het algemeen weinig gerechten met rood vlees. Het zijn voornamelijk vis- en kip gerechten of vegetarisch.
Baghali Ghatogh is dan ook een vegetarisch gerecht.
Je eet dit met rijst naar keuze. Zelf heb ik voor vandaag gekozen voor zilvervliesrijst. Maak de rijst klaar zoals je gewend bent maar maak het niet zo nat en plakkerig aub!

Ingrediënten:
300-400 gram tuinbonen ( bevroren mag ook) Belangrijk: je moet de tuinbonen echt pellen, dus ook die je uit de vriezer van de supermarkt haalt, moet je eerst laten ontdooien en dan pellen.
Dille: twee bosjes of 50 gram gedroogde dillen.
Mint: half bosje of 10-20 gram gedroogd.
4 teentjes knoflook
4 eieren
2 theelepels kurkuma. Wat zout en peper
2 eetlepels granaatappel vruchten
Water: 1,5 glas
Olie: 5 eetlepels
Bereiding:
- doe een Tefal pan op het vuur en voeg wat (olijf) olie. Wanneer de olie heet is, doe de fijngehakte knoflook er bij en de gepelde tuinbonen hierin doen en 2 minuten op een laag vuur een beetje bakken.
- Voeg dillen toe en bak dat 5 minuten mee.
- Voeg kurkuma toe aan het geheel en roer het 1 minuut mee met het geheel. Voeg hierna zout en peper toe.
- voeg 1,5 glas water toe en laat het geheel 10 minuten koken op eerst een hoog vuur en als het begint te koken op een laag vuur zetten.
- voeg nu de eieren een voor een toe aan het geheel. Niet roeren! Zet de deksel op de pan en laat het geheel nog 10 minuten op een laag vuur koken.
- Haal de pan uit het vuur en doe je Baghali Ghatogh in een schaal en bestrooi dat met granaatappel vruchten.
De lekkere schotel gooi je dan rijkelijk over je rijst en yummie!

Als bijgerecht doe ik Griekse yoghurt 10% met daarin 1 fijngehakte komkommer, een teentje knoflook (geraspt), wat mint, zout, peper en citroensap.
 
Vandaag een gerecht uit het Noorden van Iran: Baghali Ghatogh ( uitspraak op zijn Engels). Makkelijk te maken en snel klaar!
Goed om te weten over de eetcultuur in het Noorden van Iran: over het algemeen weinig gerechten met rood vlees. Het zijn voornamelijk vis- en kip gerechten of vegetarisch.
Baghali Ghatogh is dan ook een vegetarisch gerecht.
Je eet dit met rijst naar keuze. Zelf heb ik voor vandaag gekozen voor zilvervliesrijst. Maak de rijst klaar zoals je gewend bent maar maak het niet zo nat en plakkerig aub!

Ingrediënten:
300-400 gram tuinbonen ( bevroren mag ook) Belangrijk: je moet de tuinbonen echt pellen, dus ook die je uit de vriezer van de supermarkt haalt, moet je eerst laten ontdooien en dan pellen.
Dille: twee bosjes of 50 gram gedroogde dillen.
Mint: half bosje of 10-20 gram gedroogd.
4 teentjes knoflook
4 eieren
2 theelepels kurkuma. Wat zout en peper
2 eetlepels granaatappel vruchten
Water: 1,5 glas
Olie: 5 eetlepels
Bereiding:
- doe een Tefal pan op het vuur en voeg wat (olijf) olie. Wanneer de olie heet is, doe de fijngehakte knoflook er bij en de gepelde tuinbonen hierin doen en 2 minuten op een laag vuur een beetje bakken.
- Voeg dillen toe en bak dat 5 minuten mee.
- Voeg kurkuma toe aan het geheel en roer het 1 minuut mee met het geheel. Voeg hierna zout en peper toe.
- voeg 1,5 glas water toe en laat het geheel 10 minuten koken op eerst een hoog vuur en als het begint te koken op een laag vuur zetten.
- voeg nu de eieren een voor een toe aan het geheel. Niet roeren! Zet de deksel op de pan en laat het geheel nog 10 minuten op een laag vuur koken.
- Haal de pan uit het vuur en doe je Baghali Ghatogh in een schaal en bestrooi dat met granaatappel vruchten.
De lekkere schotel gooi je dan rijkelijk over je rijst en yummie!

Als bijgerecht doe ik Griekse yoghurt 10% met daarin 1 fijngehakte komkommer, een teentje knoflook (geraspt), wat mint, zout, peper en citroensap.
Ga het een keer proberen. Met pellen bedoel je schilletje van de tuinboon zelf afhalen?
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Shit nu kan ik het niet koken met mijn BK pan. :p.

Even zonder gekheid, wat bedoel je precies met een tefal pan? Ik heb namelijk een stuk of 6 verschillende soorten pannen die voor een tafel pan door kunnen gaan.
Iedere keer dat IPF die naam plaatst krijgt ie geld. Onze Perzische influencer.
 
  • Geweldig
Reactions: IPF
Vandaag een gerecht uit het Noorden van Iran: Baghali Ghatogh ( uitspraak op zijn Engels). Makkelijk te maken en snel klaar!
Goed om te weten over de eetcultuur in het Noorden van Iran: over het algemeen weinig gerechten met rood vlees. Het zijn voornamelijk vis- en kip gerechten of vegetarisch.
Baghali Ghatogh is dan ook een vegetarisch gerecht.
Je eet dit met rijst naar keuze. Zelf heb ik voor vandaag gekozen voor zilvervliesrijst. Maak de rijst klaar zoals je gewend bent maar maak het niet zo nat en plakkerig aub!

Ingrediënten:
300-400 gram tuinbonen ( bevroren mag ook) Belangrijk: je moet de tuinbonen echt pellen, dus ook die je uit de vriezer van de supermarkt haalt, moet je eerst laten ontdooien en dan pellen.
Dille: twee bosjes of 50 gram gedroogde dillen.
Mint: half bosje of 10-20 gram gedroogd.
4 teentjes knoflook
4 eieren
2 theelepels kurkuma. Wat zout en peper
2 eetlepels granaatappel vruchten
Water: 1,5 glas
Olie: 5 eetlepels
Bereiding:
- doe een Tefal pan op het vuur en voeg wat (olijf) olie. Wanneer de olie heet is, doe de fijngehakte knoflook er bij en de gepelde tuinbonen hierin doen en 2 minuten op een laag vuur een beetje bakken.
- Voeg dillen toe en bak dat 5 minuten mee.
- Voeg kurkuma toe aan het geheel en roer het 1 minuut mee met het geheel. Voeg hierna zout en peper toe.
- voeg 1,5 glas water toe en laat het geheel 10 minuten koken op eerst een hoog vuur en als het begint te koken op een laag vuur zetten.
- voeg nu de eieren een voor een toe aan het geheel. Niet roeren! Zet de deksel op de pan en laat het geheel nog 10 minuten op een laag vuur koken.
- Haal de pan uit het vuur en doe je Baghali Ghatogh in een schaal en bestrooi dat met granaatappel vruchten.
De lekkere schotel gooi je dan rijkelijk over je rijst en yummie!

Als bijgerecht doe ik Griekse yoghurt 10% met daarin 1 fijngehakte komkommer, een teentje knoflook (geraspt), wat mint, zout, peper en citroensap.
Mijn Iraanse collega komt uit het Noorden van Iran, en hij heeft dit volgens mij wel eens meegenomen inderdaad!
 
  • Geweldig
Reactions: IPF
Shit nu kan ik het niet koken met mijn BK pan. :p.

Even zonder gekheid, wat bedoel je precies met een tefal pan? Ik heb namelijk een stuk of 6 verschillende soorten pannen die voor een tafel pan door kunnen gaan.
Iig een pan waar het eten niet aan plakt bij bakken en braden etc. En dan geen koekenpan maar een steelpan, omdat je 1,5 glas water in moet doen en het geheel moet laten koken.
 
Nog een bepaald merk daarbij? :grin:

Ik ga hem ook proberen. Wij eten elke dag vlees. Misschien wordt het eens tijd om een dagje in de week (om te beginnen) over te schakelen op vegetarisch.

Genoeg leuks om te eten wat geen vlees bevat, ben zelf vooral van noten e.d. maar niet van de vleesvervangers.
 
Aangezien er in het (Midden) Ooosten de rijst veel gevarieerder is dan hier, welke type rijst gebruik je?
De rijst haal ik in Duitsland per zakken van 10 kilogram en dat is Iraanse rijst. De kenmerken zijn de lengte en de geur: Iraanse rijst is langer dan andere soorten rijst en wanneer je het op zijn Iraans klaar maakt, is de geur overal, ook buiten te ruiken.
In NL komt de Tilda (Basmati) rijst enigszins in de buurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan