Kookkunsten / recepten

Die pizza ovens zijn aanstekelijk, heb ik gemerkt. Eerst was er 1 collega die zo'n ding had, maar inmiddels meer dan de helft. En ook binnen vriendengroep / familie beginnen er steeds meer te komen.

Knoflook :love:
Heb jij er 1?
Waar koop je zo’n ding? En merk je veel verschil met de ‘gewone’ oven?
 
Heb jij er 1?
Waar koop je zo’n ding? En merk je veel verschil met de ‘gewone’ oven?
Nee ik nog niet. Mijn broer heeft er wel een besteld, dan krijg je er eerst 1 een weekend op proef, en dan mag je beslissen. Toevallig verkoopt iemand uit het dorp van mijn ouders die dingen, daar heeft mijn broer hem besteld.

Maar in het Noorden zijn ze vast ook te vinden.
 
Nee ik nog niet. Mijn broer heeft er wel een besteld, dan krijg je er eerst 1 een weekend op proef, en dan mag je beslissen. Toevallig verkoopt iemand uit het dorp van mijn ouders die dingen, daar heeft mijn broer hem besteld.

Maar in het Noorden zijn ze vast ook te vinden.
Gaaf. Houd ons op de hoogte! Zelf pizza’s bakken is al een feestje. Buiten pizza’s bakken wellicht een nóg groter feestje. :)
 
Heb jij er 1?
Waar koop je zo’n ding? En merk je veel verschil met de ‘gewone’ oven?
Ik heb een paar weken terug pizza's gemaakt met zo'n oven. Zijn daarmee enorm snel klaar en je hebt daarmee ook de 'houtoven smaak'. Nadeel is wel dat het lang duurt voordat de oven juist op temperatuur is. De stenen bodem moet namelijk dezelfde temperatuur hebben als de lucht erboven, en dat duurt effe.
 
Ik heb een paar weken terug pizza's gemaakt met zo'n oven. Zijn daarmee enorm snel klaar en je hebt daarmee ook de 'houtoven smaak'. Nadeel is wel dat het lang duurt voordat de oven juist op temperatuur is. De stenen bodem moet namelijk dezelfde temperatuur hebben als de lucht erboven, en dat duurt effe.
Ter aanvulling heb je ook het juiste hout nodig. Goed gedroogd ook, want te nat en je krijgt te veel rookontwikkeling en te veel as. Niet lekker
 
Sinds een paar weken aan de slag gegaan met zelf pizza's maken. Geweldig om te doen en helemaal niet zo moeilijk! Allerlekkerste om alles helemaal zelf te maken met de juiste ingrediënten.

Een aanrader voor iedereen die van pizza houdt. Hoewel het natuurlijk het beste is om een echte houtoven te hebben, kan het ook prima in de hetelucht oven thuis.

Ja, super! Wellicht voor jou ten overvloede, maar voor anderen die aan de bak willen:

Wat ook echt van meerwaarde is is om zelf het deeg te maken met verse gist (niet gedroogde) en dan wel een dag (of anders 's ochtends vroeg) vantevoren. Als je een heteluchtoven gebruikt ipv een echt kneiterhete pizzaoven is het ook lekkerder (vind ik) om de pizza 6-7 minuten te bakken, dan pas de toppingkaas erop doen, en dan nog 3 minuten in de oven. Dan droogt de kaas niet zo uit.

Ik heb sinds kort zo'n kamado barbecue, daar schijn je ook op hoge temperatuur pizza in te kunnen bakken. Gaan we binnenkort maar eens proberen.
 
Ja, super! Wellicht voor jou ten overvloede, maar voor anderen die aan de bak willen:

Wat ook echt van meerwaarde is is om zelf het deeg te maken met verse gist (niet gedroogde) en dan wel een dag (of anders 's ochtends vroeg) vantevoren. Als je een heteluchtoven gebruikt ipv een echt kneiterhete pizzaoven is het ook lekkerder (vind ik) om de pizza 6-7 minuten te bakken, dan pas de toppingkaas erop doen, en dan nog 3 minuten in de oven. Dan droogt de kaas niet zo uit.

Ik heb sinds kort zo'n kamado barbecue, daar schijn je ook op hoge temperatuur pizza in te kunnen bakken. Gaan we binnenkort maar eens proberen.
Gist uit het koelvak is tha best! Althans, al echt een wereld van verschil met gistpoeder.
Ik ga Kamado googelen.
 
Ja, super! Wellicht voor jou ten overvloede, maar voor anderen die aan de bak willen:

Wat ook echt van meerwaarde is is om zelf het deeg te maken met verse gist (niet gedroogde) en dan wel een dag (of anders 's ochtends vroeg) vantevoren. Als je een heteluchtoven gebruikt ipv een echt kneiterhete pizzaoven is het ook lekkerder (vind ik) om de pizza 6-7 minuten te bakken, dan pas de toppingkaas erop doen, en dan nog 3 minuten in de oven. Dan droogt de kaas niet zo uit.

Ik heb sinds kort zo'n kamado barbecue, daar schijn je ook op hoge temperatuur pizza in te kunnen bakken. Gaan we binnenkort maar eens proberen.
Een aantekening hierbij is wel dat je dan het juiste bloem nodig hebt. Pak voor pizza's altijd tipo 00 (fijnst gemalen) en afhankelijk van hoe ver je het van te voren wil maken heb je sterker bloem nodig. Voor deeg wat je dezelfde dag maakt pak je 180-230W bloem, voor een dag van te voren bloem pak je 280-350W bloem.


Hier kun je er meer over lezen
 
Lekker hè. Doen we hier ook al jaren. Veel lekkerder dan van de pizzeria.
Nou, wij hebben hier een paar Turken in de buurt en die maken echt de beste pizza's (Italiaanse, ik vind het altijd zo ironisch dat ze geen Turkse pizza's maken) die ik hier in Nederland heb geproefd, daar ga ik echt niet aan kunnen komen met een zelfgemaakte pizza.
 
Das dus gewoon een Egg, zie ik nu.

Ja....ik bedenk die woorden ook allemaal niet :S:.

Een aantekening hierbij is wel dat je dan het juiste bloem nodig hebt. Pak voor pizza's altijd tipo 00 (fijnst gemalen) en afhankelijk van hoe ver je het van te voren wil maken heb je sterker bloem nodig. Voor deeg wat je dezelfde dag maakt pak je 180-230W bloem, voor een dag van te voren bloem pak je 280-350W bloem.


Hier kun je er meer over lezen

Dank voor de info, altijd baas boven baas! Ik pak meestal de bloem uit het laatje linksonder. Afhankelijk van de hoeveelheid bier die ik erbij gebruik levert dat doorgaans een aardig deegje op ;).
 
Even dit topic een nieuw aubergine leven inblazen. Sorry voor je kids Der Jaufe
Vandaag: gevulde aubergines geserveerd met rijst naar keuze of met Turks brood of gewoon met aardappels.
Ingrediënten:
- Iraniërs hebben een grote maag dus haal ik 3 grote aubergines voor 2 personen.
- Walnoten: 150 gram grof gemalen
- rozijnen: een handje
- 1 grote ui, gesnipperd
- 5 teentjes knoflook, gesnipperd
- Champignons: 500 gram, in stukjes
- 1 bos peterselie, 1 bos koriander en een kwart bos van munt, gehakt
- Tomaten saus: ik maak 4 tomaten in stukjes en gooi het in de blender
- Tomatenpuree: 3 eetlepels
- Tamarindensaus: 2 eetlepel verkrijgbaar bij AH
- Zout, peper ( of geen), een theelepel kaneel, kurkuma en paprikapoeder.

Bereidingswijze:
- De aubergines ( geschild!): zet met een mes een sneetje aan één kant van elke aubergine, maar wel zo dat niet helemaal tot aan de onderkant door loopt, zeg maar een driekwart snee. Bestrooi het met zout en leg ze een halfuur in een grote schaal met koud water.
- haal ze na een halfuur uit het zoutwater en droog ze af met keukenpapier.
- zet een koekenpan op het fornuis en vul het rijk in met olijfolie. De aubergines in hete olie aan alle kanten goed braden. Haal de aubergines uit de pan en zet ze op keukenpapier. Zet deze pan met de rest van de olie nog apart voor straks ( voor de saus).
- de gesnipperde uien bakken tot het goudbruin wordt. Voeg hier knoflook aan toe en roer het geheel nog 1 minuut.
- Voeg hierna de grof gemalen walnoten toe aan het geheel en na 1 minuut roeren, voeg zout en de kruiden toe. Voeg de bladgroenten toe en roer het geheel 2 minuten op een laag vuur. Voeg hierna rozijnen toe en roer het nog 1 minuut. Haal de pan van het vuur en zet apart.
- vul de aubergines met deze vulling rijk in.
- De saus: de pan waarin je de aubergines hebt gebakken op het vuur, voeg wat olie toe. Bak hierin op een laag vuur eerst voor 2 minuten de tomatenpuree. Voeg hierna de tomaten saus toe. Wat peper en zou toevoegen en 3 minuten op een niet al te hoog vuur roeren. Voeg hierna de tamarinde saus toe en roer het nog 1 minuut.
- leg de gevulde aubergines in een koekenpan. Gooi de saus er over heen en laat het geheel nog 15 minuten op een eerste hoog en later laag vuur nog een beetje koken. ( deksel op de pan houden).

Klinkt allemaal te veel werk maar dit is in 40 minuten klaar. Eet smakelijk!
 
Even dit topic een nieuw aubergine leven inblazen. Sorry voor je kids Der Jaufe
Vandaag: gevulde aubergines geserveerd met rijst naar keuze of met Turks brood of gewoon met aardappels.
Ingrediënten:
- Iraniërs hebben een grote maag dus haal ik 3 grote aubergines voor 2 personen.
- Walnoten: 150 gram grof gemalen
- rozijnen: een handje
- 1 grote ui, gesnipperd
- 5 teentjes knoflook, gesnipperd
- Champignons: 500 gram, in stukjes
- 1 bos peterselie, 1 bos koriander en een kwart bos van munt, gehakt
- Tomaten saus: ik maak 4 tomaten in stukjes en gooi het in de blender
- Tomatenpuree: 3 eetlepels
- Tamarindensaus: 2 eetlepel verkrijgbaar bij AH
- Zout, peper ( of geen), een theelepel kaneel, kurkuma en paprikapoeder.

Bereidingswijze:
- De aubergines ( geschild!): zet met een mes een sneetje aan één kant van elke aubergine, maar wel zo dat niet helemaal tot aan de onderkant door loopt, zeg maar een driekwart snee. Bestrooi het met zout en leg ze een halfuur in een grote schaal met koud water.
- haal ze na een halfuur uit het zoutwater en droog ze af met keukenpapier.
- zet een koekenpan op het fornuis en vul het rijk in met olijfolie. De aubergines in hete olie aan alle kanten goed braden. Haal de aubergines uit de pan en zet ze op keukenpapier. Zet deze pan met de rest van de olie nog apart voor straks ( voor de saus).
- de gesnipperde uien bakken tot het goudbruin wordt. Voeg hier knoflook aan toe en roer het geheel nog 1 minuut.
- Voeg hierna de grof gemalen walnoten toe aan het geheel en na 1 minuut roeren, voeg zout en de kruiden toe. Voeg de bladgroenten toe en roer het geheel 2 minuten op een laag vuur. Voeg hierna rozijnen toe en roer het nog 1 minuut. Haal de pan van het vuur en zet apart.
- vul de aubergines met deze vulling rijk in.
- De saus: de pan waarin je de aubergines hebt gebakken op het vuur, voeg wat olie toe. Bak hierin op een laag vuur eerst voor 2 minuten de tomatenpuree. Voeg hierna de tomaten saus toe. Wat peper en zou toevoegen en 3 minuten op een niet al te hoog vuur roeren. Voeg hierna de tamarinde saus toe en roer het nog 1 minuut.
- leg de gevulde aubergines in een koekenpan. Gooi de saus er over heen en laat het geheel nog 15 minuten op een eerste hoog en later laag vuur nog een beetje koken. ( deksel op de pan houden).

Klinkt allemaal te veel werk maar dit is in 40 minuten klaar. Eet smakelijk!
Klinkt alsof die koters maar eens een weekendje uit logeren moeten :sneaky:
 
  • Hahaha!
Reactions: IPF
Terug
Bovenaan Onderaan