In ieder geval zijn we het met elkaar eens dat de KNVB dit niet moet willen.
Hopenlijk raken ze daar ook eens van doordrongen en handelen correcter.

Blijkbaar niet:

Schnabbelende Gözübüyük biedt excuses aan bij KNVB

19/09/2012 14:17
Arbiter Serdar Gözübüyük heeft de KNVB zijn excuses aangeboden voor de 'gebrekkige en ongelukkige' communicatie over zijn bijbaan bij het bedrijf Voetbalshop.nl, tevens shirtsponsor van FC Utrecht. Dat heeft Gijs de Jong, het hoofd scheidsrechterszaken van de bond, desgevraagd verklaard aan Voetbal International.

De Jong accepteerde de verontschuldigingen. 'Onder de voorwaarden dat we een schriftelijke toelichting zouden ontvangen over zijn ambassadeurschap. Nu dat is gebeurd, volgt er nog een gesprek en daarna is wat mij betreft de kous af en kunnen we ons allemaal weer concentreren waar het allemaal om gaat, namelijk het goed leiden van wedstrijden', aldus De Jong.

De jonge talentvolle arbiter mag ook gewoon wedstrijden van FC Utrecht fluiten. 'Daarvoor bestaat geen enkel voorbehoud', verzekert De Jong. Al opperde FC Utrecht-directeur Wilco van Schaik zelf deze mogelijkheid. De Jong: 'Ik zie dat als een ongevraagd advies.'

Gözübüyük accepteerde de bijbaan zonder overleg met de KNVB. Hij adviseert Voetbalshop.nl op het gebied van scheidsrechtersproducten. Het bedrijf werkt ook samen met andere clubs. De arbiter heeft verklaard eventuele verdiensten en vergoedingen te doneren aan een goed doel.

Hij mag gewoon wedstrijden blijven fluiten van FC Utrecht. Dezelfde sponsor. Dezelfde belangen. Het goede doel zal wel de KNVB zijn.:braak:
 
Met de nieuwe kalender zijn de meeste problemen inderdaad uit de wereld, met je 2e stelling ben ik het absoluut oneens, in tegenstelling tot PSV, Ajax en Feyenoord moeten clubs als Heerenveen, Twente en AZ maar geen Zuid-Amerikaanse spelers contracteren omdat ze van te voren weten dat er in een andere competitieschema gespeeld moet worden dan de traditionele top drie?

Hmm, gedurende mijn antwoord was ik de helft van je stelling al weer kwijt geraakt. Ik had even gemist dat volgens jou Ajax, Feyenoord en PSV dan op zondag mogen spelen. Is dat echt zo?
 
Hmm, gedurende mijn antwoord was ik de helft van je stelling al weer kwijt geraakt. Ik had even gemist dat volgens jou Ajax, Feyenoord en PSV dan op zondag mogen spelen. Is dat echt zo?
Dat schijnt door de traditionele top drie bij de KNVB bedongen te zijn. Ik kan me herinneren dat Twente na een midweekse interland al weer op vrijdag voor de competitie moest spelen terwijl Wilkshire nog in het vliegtuig zat, ook Rosales en Ruiz hebben om die reden wel eens wedstrijden gemist.
 
Dat schijnt door de traditionele top drie bij de KNVB bedongen te zijn. Ik kan me herinneren dat Twente na een midweekse interland al weer op vrijdag voor de competitie moest spelen terwijl Wilkshire nog in het vliegtuig zat, ook Rosales en Ruiz hebben om die reden wel eens wedstrijden gemist.

Eerlijk is eerlijk. Dat is niet meer van deze tijd.
 
Eerlijk is eerlijk. Dat is niet meer van deze tijd.

Willekeur waar niet vaak Twente of Ajax, maar wel PSV het slachtoffer van wordt, is echt wel van deze tijd. Vraag Ola, Kevin en Mark . Of vraag het-zonder journalist of camera in de buurt;)- aan Tiny Sanders, Marcel Brands of Dick Advocaat.Zij weten hoe lang de tenen van NOS en KNVB medewerkers kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Willekeur waar niet vaak Twente of Ajax, maar wel PSV het slachtoffer van wordt, is echt wel van deze tijd. Vraag Ola, Kevin en Mark . Of vraag het-zonder journalist of camera in de buurt;)- aan Tiny Sanders, Marcel Brands of Dick Advocaat.Zij weten hoe lang de tenen van NOS en KNVB medewerkers kunnen zijn.

Ik kan deels wel met je argumentatie meegaan, het beeld wordt grotendeels bepaalt door de media, met name door de NOS waar aantoonbaar veel supporters van de club uit de hoofdstad werkzaam zijn. De KNVB (en dan met name de aanklager) zou zich hier niet door mogen laten beïnvloeden, dat geldt ook voor de scheidsrechters.

Aan de ene kant vind ik het onbegrijpelijk dat de aanklager zijn beschuldiging baseert op de samenvattingen uit Studio Sport, mocht dat inderdaad het geval zijn. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat scheidsrechters positief of negatief worden beïnvloed door de media en dat dit best invloed kan hebben op sommige beslissingen. Ik denk wel dat deze beslissingen dan vaker in het voordeel van de topclubs (dus ook PSV) uitvallen dan van een club als VVV om maar een voorbeeld te noemen. Wanneer Ajax, Feyenoord of PSV onterecht een strafschop wordt onthouden wordt dit breed uitgemeten in de media en door de supporters, dit is ongetwijfeld van invloed op de beslissingen van een scheidsrechter, al dan niet bewust.

Twente heeft het 'geluk' dat het door de media en de meeste supporters niet als topclub wordt beschouwd en daardoor minder aandacht krijgt, wanneer er iets voorvalt vind ik wel dat het vaak heel subjectief wordt weergegeven.

Ik kan me een wedstrijd tegen ADO herinneren waar volgens de meeste media eerst onterecht een vrije trap werd toegekend waaruit gescoord werd, terwijl EL beelden beschikbaar had waar duidelijk de overtreding zichtbaar was. Daarna werd een strafschop gegeven voor een handsbal die op 1 van de camerabeelden goed te zien was ook deze beelden werden weer (bewust?) genegeerd. Ook een overtreding van ADO in dezelfde wedstrijd, goed voor direct rood, werd bewust of onbewust uit de samenvattingen gehouden. Zo werd door de media een beeld gecreëerd alsof Twente bevoordeeld werd door de arbitrage terwijl daar (in dit geval) geen sprake van was. Frappant is dat dit soort zaken vooral voorvallen wanneer Twente in de titelstrijd verwikkeld is.

Ook een schandalige overtreding van Suarez (ik dacht tegen ADO) werd door de NOS bewust ooit uit de samenvatting gehouden, de aanklager heeft hier ook nooit werk van gemaakt.

Ik kan me dus wel degelijk in jullie verplaatsen maar ik weiger te geloven in complottheorieën of opzet vanuit de KNVB, ik ben wel van mening dat de Ajax-gezinde media een rol speelt die van invloed is of kan zijn op zowel de arbitrage als de aanklagers.
 
Ik kan deels wel met je argumentatie meegaan, het beeld wordt grotendeels bepaalt door de media, met name door de NOS waar aantoonbaar veel supporters van de club uit de hoofdstad werkzaam zijn. De KNVB (en dan met name de aanklager) zou zich hier niet door mogen laten beïnvloeden, dat geldt ook voor de scheidsrechters.

Aan de ene kant vind ik het onbegrijpelijk dat de aanklager zijn beschuldiging baseert op de samenvattingen uit Studio Sport, mocht dat inderdaad het geval zijn. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat scheidsrechters positief of negatief worden beïnvloed door de media en dat dit best invloed kan hebben op sommige beslissingen. Ik denk wel dat deze beslissingen dan vaker in het voordeel van de topclubs (dus ook PSV) uitvallen dan van een club als VVV om maar een voorbeeld te noemen. Wanneer Ajax, Feyenoord of PSV onterecht een strafschop wordt onthouden wordt dit breed uitgemeten in de media en door de supporters, dit is ongetwijfeld van invloed op de beslissingen van een scheidsrechter, al dan niet bewust.

Twente heeft het 'geluk' dat het door de media en de meeste supporters niet als topclub wordt beschouwd en daardoor minder aandacht krijgt, wanneer er iets voorvalt vind ik wel dat het vaak heel subjectief wordt weergegeven.

Ik kan me een wedstrijd tegen ADO herinneren waar volgens de meeste media eerst onterecht een vrije trap werd toegekend waaruit gescoord werd, terwijl EL beelden beschikbaar had waar duidelijk de overtreding zichtbaar was. Daarna werd een strafschop gegeven voor een handsbal die op 1 van de camerabeelden goed te zien was ook deze beelden werden weer (bewust?) genegeerd. Ook een overtreding van ADO in dezelfde wedstrijd, goed voor direct rood, werd bewust of onbewust uit de samenvattingen gehouden. Zo werd door de media een beeld gecreëerd alsof Twente bevoordeeld werd door de arbitrage terwijl daar (in dit geval) geen sprake van was. Frappant is dat dit soort zaken vooral voorvallen wanneer Twente in de titelstrijd verwikkeld is.

Ook een schandalige overtreding van Suarez (ik dacht tegen ADO) werd door de NOS bewust ooit uit de samenvatting gehouden, de aanklager heeft hier ook nooit werk van gemaakt.

Ik kan me dus wel degelijk in jullie verplaatsen maar ik weiger te geloven in complottheorieën of opzet vanuit de KNVB, ik ben wel van mening dat de Ajax-gezinde media een rol speelt die van invloed is of kan zijn op zowel de arbitrage als de aanklagers.

Helemaal eens met je laatste alinea. Ook ik geloof niet in complotten of opzet, wel in afgrijselijke willekeur,die slecht uitpakt voor wie in de beeldvorming zwart gemaakt worden.
Je voorbeeld van Twente-ADO geeft aan,wat ik hier al jaren roep en waarom ik door sommigen hier voor calimero wordt uitgemaakt. Ten onrechte, want de invloed die jij in de laatste zin beschrijft, bestaat echt, zoals mij is gebleken bij jarenlang kijken naar "Twente-ADO achtige" beelden over PSV in de media.
Zo durf ik beweren ,dat als Mark van Bommel Ajax captain was, hij nu hooguit een of twee keer geel had gehad. En dat zelfs op die een of twee kaarten er flinke kritiek richting scheidsrechter zou zijn gegaan. Zonder geleuter van "hij kan hem geven" of "het ligt opgesloten in Mark zijn spel".
Een ZEER TRIESTE constatering.:(
 
Laatst bewerkt:
Uit het ad.nl

KNVB: 'Aantal kwetsende spreekkoren daalt al jaren'
BEWAAR
ARTIKEL
REACTIES
Door: redactie
2-10-12 - 11:59 bron: AD Sportwereld
© anp.
ADO registreert als beste kwetsende spreekkoren van supporters, bij Ajax werden zaterdag scheldende fans van FC Twente opgepakt en de KNVB hoopt op assistentie van het Openbaar Ministerie bij dit soort overtredingen. 'Maar het aantal incidenten neemt af', zegt Karin Mössenlechner, coördinator veiligheid en public affairs bij de KNVB.


'Wij zijn lief', vinden de fans van ADO op een spandoek uit 2004. © anp.
Twee keer binnen een paar dagen dalen de antisemitische leuzen van de tribunes neer. Wat kan de KNVB hiertegen ondernemen?
Karin Mössenlechner: 'Dat klopt, ineens zijn er weer een paar incidenten en elk incident is er één te veel. Maar door een actief corrigerend beleid van de KNVB en de clubs daalt het aantal incidenten structureel.'

Maar wat is er aan te doen als het tóch weer gebeurt?
'Dan wachten we eerst op wat de aanklager beslist.'

En dan?
'Clubs moeten dan, indien mogelijk, hun beelden afstaan waarop te zien is wie er over de schreef gaan. Als die te achterhalen zijn, krijgen ze een stadionverbod.'

Gebeurt dat wel eens?
'Geregeld. Bij ADO is er bij de laatste ADO - Ajax een groepje uitgepikt. ADO Den Haag heeft als enige profclub ook een goeie audio-opname. Daar is dus goed te zien én te horen wie wat roept. Dat is in het kader van de bewijsvoering erg belangrijk.'

Die kwaliteit levert De Kuip niet?
'Nou, wát ze daar individueel roepen is moeilijk te registreren. Je kunt het hooguit opmaken uit mondbewegingen van die mensen. Als het een grote groep betreft, is dat allemaal moeilijk vast te stellen en te bewijzen. Maar soms lukt het. Zo hebben we er bij Ajax - FC Twente van zaterdag in het uitvak een groepje uitgepikt dat zich schuldig maakte aan antisemitische leuzen.'

De KNVB handelt dit allemaal af binnen de kaders van de tuchtrechtspraak bij de bond. Kunnen jullie dit wel alleen af?
'Als het Openbaar Ministerie en politie ons actief zouden steunen, zou ons dat wel erg helpen. We zouden heel graag zien dat de politie mensen die iets kwetsends roepen gewoon arresteert en voor de rechter brengt. Maar ja, bewijs maar eens dat iemand zijn antisemitische leuzen ook echt zo bedoeld heeft. Dat is een lastige zaak.'

Vaak is het ook alleen maar bedoeld om Ajacieden te kwetsen, niet om joodse mensen te kwetsen. Zou Ajax niet wat actiever moeten optreden tegen het gebruik van de term 'joden' door hun supporters?
'Hun fans gebruiken dat als geuzennaam. Je kunt toch moeilijk zeggen dat het als geuzennaam onacceptabel is? Hooguit onwenselijk. Je kunt toch ook niet iemand verbieden zichzelf jood te noemen? Dat zoiets bij Ajax gebeurt, is geen rechtvaardiging voor antisemitisme.'

Het lokt het anders wel uit toch?
'Maar dan is het nog steeds geen rechtvaardiging om de regels te overtreden.'

U zei dat de kwetsende spreekkoren afnemen, zijn daar cijfers van beschikbaar?
'Jawel. In het seizoen 2009/2010 waren er 25 zaken, in 2010/2011 nog zestien en in het seizoen daarna liep het verder terug naar dertien.'

Goede vragen, slechte antwoorden inzake de connectie Ajacieden uitschelden en antisemitisme.
 
Ik word hier zo moe van. Als supporters zingen dat ze op Jodenjacht gaan, is dat geen antisemitisme. Dat is anti-ajaxisme. Je kunt altijd wel kijken naar de oorsprong van een woord. Je moet ook naar de context kijken. Druiloren.
 
Ik word hier zo moe van. Als supporters zingen dat ze op Jodenjacht gaan, is dat geen antisemitisme. Dat is anti-ajaxisme. Je kunt altijd wel kijken naar de oorsprong van een woord. Je moet ook naar de context kijken. Druiloren.

Precies. En daar probeert de interviewer ook naar toe te werken, maar de KNVB-doos wil er niet aan. :(
 
Precies. En daar probeert de interviewer ook naar toe te werken, maar de KNVB-doos wil er niet aan. :(

Om er een poging aan te wagen om het te begrijpen, zou je wellicht nog kunnen zeggen dat joden zich gekwetst voelen als in de media voorbijkomt dat supporters van ADO of wie dan ook scanderen dat ze op Jodenjacht gaan. Waarschijnlijk roept dat nogal negatieve associaties op. Maar ik vind dat persoonlijk te vergezocht, en we moeten dergelijke voorvallen niet groter maken dan ze zijn. Als je het met uiterste voorzichtigheid blijft behandelen, zal zoiets ook nooit de gevoelige lading verliezen. Maar ja, ik ben dan ook van een andere generatie en heb (gelukkig en logischerwijs) de Tweede Wereldoorlog niet bewust meegemaakt.
 
Als de KNVB dan zo politiek correct wil zijn, moeten ze ook de ajax-fans oppakken die "Joden" als geuzentitel gebruiken.
 
Als de KNVB dan zo politiek correct wil zijn, moeten ze ook de ajax-fans oppakken die "Joden" als geuzentitel gebruiken.

Dat doen ze dus niet. Als PSV supporter een liedje zingen met Joden erin = 5 jaar stadionverbod, iig bij 2 vrienden van mij.
 
Als de KNVB dan zo politiek correct wil zijn, moeten ze ook de ajax-fans oppakken die "Joden" als geuzentitel gebruiken.

Daar geef ik u dan ook helemaal gelijk in. "Je kunt toch moeilijk zeggen dat het als geuzennaam onacceptabel is", zegt ze.
Net zozeer als een ludiek spreekkoor, druiloor.
 
Dat doen ze dus niet. Als PSV supporter een liedje zingen met Joden erin = 5 jaar stadionverbod, iig bij 2 vrienden van mij.

Had dat liedje ook nog zinnetjes als "aan het gas", of "gegen die wand und abknallen" er in, of was het liedje onder muzikale begeleiding van sneuvelende winkelruiten?
Anders is het toch wel zwaar overdreven.
 
Had dat liedje ook nog zinnetjes als "aan het gas", of "gegen die wand und abknallen" er in, of was het liedje onder muzikale begeleiding van sneuvelende winkelruiten?
Anders is het toch wel zwaar overdreven.

Alleen maar een liedje!
 
Vind dat sommige dingen worden overdreven. Kijk een liedje als Hamas Hamas alle joden aan het gas... Dat gaat me dan weer wat ver, is nogal een vergelijking.

Maar een team dat zich de Joden noemt moet er naar mijn mening tegen kunnen als een groep zingt we gaan op Joden jacht. Worden er dan weer gas geluiden bijgemaakt vind ik dat je je mag beklagen.

Stel dus eigenlijk voor dat liederen die toespelingen maken op het bloederige verleden van het Joodse volk worden verboden. Maar dat liederen die overduidelijk over Ajax gaan dat niet worden. Voor je het weet mag je ook al niet meer op jacht gaan naar de bal...

En ik snap het... dunne scheidslijn.

Komt er ook nog een mooi vraagstuk. Als de Ajax supporters gaan zingen "Joden, Joden" is het dan sociaal onwenselijk als de tegenstander roept "Duitsers, Duitsers"?
En mocht je daar wat aan willen doen, is dat dan geen racisme naar Duitsers toe?
 
Dat doen ze dus niet. Als PSV supporter een liedje zingen met Joden erin = 5 jaar stadionverbod, iig bij 2 vrienden van mij.

Wat een vrienden heb jij! :p

Vind dat sommige dingen worden overdreven. Kijk een liedje als Hamas Hamas alle joden aan het gas... Dat gaat me dan weer wat ver, is nogal een vergelijking.

Maar een team dat zich de Joden noemt moet er naar mijn mening tegen kunnen als een groep zingt we gaan op Joden jacht. Worden er dan weer gas geluiden bijgemaakt vind ik dat je je mag beklagen.

Stel dus eigenlijk voor dat liederen die toespelingen maken op het bloederige verleden van het Joodse volk worden verboden. Maar dat liederen die overduidelijk over Ajax gaan dat niet worden. Voor je het weet mag je ook al niet meer op jacht gaan naar de bal...

En ik snap het... dunne scheidslijn.

Komt er ook nog een mooi vraagstuk. Als de Ajax supporters gaan zingen "Joden, Joden" is het dan sociaal onwenselijk als de tegenstander roept "Duitsers, Duitsers"?
En mocht je daar wat aan willen doen, is dat dan geen racisme naar Duitsers toe?

:D
 
Dus als je joden uitscheld dan is het zwaar fout, maar als iemand een neger de grond in boort, dan wordt daar niks aangedaan, of als ze ons voor agrariers uitschelden, dat mag wel, of die rooie op het veld uitschelden mag ook.. Wat een belachelijke zooi !!

En bij ADO op de tribune moet je opletten wat je zegt, want ze kunnen daar blijkbaar gewoon meeluisteren met je privegesprekken, gezellig...
 
Terug
Bovenaan Onderaan